Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:02

Laura_x_ schreef:
Ik snap dat je dan last krijgt van angst, ik zou precies hetzelfde krijgen. Goed dat je er toch weer opgestapt bent :)

Weet je zeker dat dit uitproberen is en geen teken van pijn?

Bedankt! :)
Ja, ik heb zelf ook al nagedacht over tekens van pijn. Er is al een keer een osteopaat bij geweest en die heeft alle blokkades weggehaald, kan wel zijn dat het is teruggekomen. Ze had heel veel blokkades, waarschijnlijk door het vroege inrijden, helaas. Ben het zelf ook helemaal niet eens met op 2 jaar inrijden, maar dat is helaas gebeurd..
Voordat de osteopaat was geweest was het wel heel duidelijk, die pijn, ik stapte net op, nog geen stap verzet en ze begon al gelijk te bokken en te steigeren. Nu is het dus wel iets minder, ben bang dat dit echt uitproberen is omdat haar reactie toch anders is.
Maar we gaan de osteopaat toch nog een keer laten kijken, ik heb al een mailtje gestuurd weer.
Ik moet je er trouwens wel bij vertellen dat mijn paard altijd chagrijnig is, dat komt niet door pijn, was na de osteopaat ook gelijk weer chag :')
Het kan goed dat het pijn is hoor, dat dacht ik zelf inderdaad ook en de osteopaat komt kijken. Stiekem hoop ik eigenlijk ook dat het pijn is (heel erg, sorry) want dat betekent dat ze daarna misschien wel weer braaf is :o
Nou ja, moet nu wel even rijden, weet niet of het pijn is, maar als ik d'r weer stil laat staan doet het haar ook geen goed.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:21

Hier nog een angsthaas!

Ik heb trouwens een heel braaf paard, maar toch zodra meneer afgeleid is of wegschiet dan verstijf ik helemaal en durf ik niks te doen.. :o Vind het zo stom van mezelf maar ben altijd al heel gevoelig geweest en zodra er spanning komt dan weet ik niet meer wat ik moet doen. -O-

Morgen ga ik weer rijden, en ik ben erg benieuwd hoe het gaat..

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:51

Hooi,
Herkenbaar ik sta nu aan het begintraject.. Zit nog 2 weken op de bank met 2 polsen in het gips en heb mijn paard op bootcamp.. Is ook een friezindie 9 van de 10 keer niet schrikt...maar die ene keer dus wel, .....maar ik moet leren haar leiding te geven, maar mijn zlefvertrouwen is nie zo groot door de vele manieren waarop je je paard kan beleren, daardoor werd ik onzeker enja.. Een jong paard is voor een ex-manegeruiter ook lastig... Al met al ga ik straks dus het avondtuur aan om weer met zelfvertrouwen en leiding op het paard te stappen.

Groetjes
Merel

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:49

Gister heb ik besloten mijn paard te verkopen omdat het echt niet ging. Na 2 stappen aan de longe ben ik huilend afgestapt omdat ik het gewoon écht niet meer durfde..
Toen belde mijn buurman op, hij had gehoord dat ik mijn paard wou verkopen, en hij zei dat hij er tegen was. Hij vond dat mijn paard en ik bij elkaar hoorden, en dat onze paden niet voor niks kruisten. Dus hij bood aan om het een keer op zijn manier te proberen. Hij zou wel een paar keer langs willen komen om les te geven. Dat wilde ik wel proberen.
Vandaag kwam hij langs, heeft hij haar eerst gelongeerd en heeft geconstateerd dat het probleem sowieso geen pijn in haar rug is, dat het gewoon uitproberen en verveling is. Toen heb ik dus weer op mijn paard gezeten! Gewoon aan de longe rond gestapt. Ik heb zelfs gedraafd vandaag, terwijl ik er gisteren na 2 stappen alweer afging.. Een héle vooruitgang dus. Ik heb er nu echt weer zin in om met mijn paardje aan de slag te gaan, is sowieso al een hele geruststelling dat het geen pijn in haar rug is. Ik moet haar gewoon goed voorwaarts houden en dat geeft ze geen kik. Ze heeft niet gebokt en ook niet heel erg geprotesteerd. De protest is er nog wel een beetje, maar met een beetje rijden komen we daar wel doorheen. Ik zat ook steeds meer ontspannen op mijn paard. Ben héél tevreden over het rijden vandaag. Kijk, zo komen we ergens!
Paardjelief blijft toch nog maar even. <3

Romanoff

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:58

@ Narita; Ik zeg altijd maar; Je kan je paard wel verkopen maar een volgend probleem kom je bij een ander paard ook wel weer tegen ;)! (Natuurlijk uitzonderingen daar !)

Altijd fijn als iemand je er bij helpt! Dat geeft toch atlidj wat steun!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:01

Zo deze angsthaas heeft vorige week de EPER PAARDEN4 DAAGSE gereden en reden tot angst had ik zeker.
Al die aanspanningen waren voor Rumay heel spannend en voor mij ook, de 1e dag heb ik eerst een stuk naast hem gelopen voor ik erop ging en er weer af en er weer op.
Hij was zeer voorwaarts zeg maar, zeker als er van achter een kar aan kwam en dan met name de echte tuigers die maken veel herrie.
Het laatste uur bijna alleen maar gedribbeld en achterstevoren staan als ze weer aangedraafd kwamen.
Dag 2 niet gereden ik was kapot van dag 1.

Dag 3 wel gereden en dat ging bijna fout :( , op de weg kwam er een aanspanning en ik vroeg of hij rustig wilde passeren nou dat paard vond dat niet nodig en maakte zeer veel kabaal en gleed half uit, gevolg mijn paard kwam recht omhoog en ik gleed er zo vanaf aan de achterkant en het laatste stukje sprong ik er een soort van naast en kwam gelukkig op beide voeten terecht en kon hem vast houden. Na een 50 meter er weer op want anders zou ik dit niet meer doen en hup rijden, op 2/3 van de rit haakte mijn rijmaatje af omdat haar paard even niet lekker liep en ik dacht ik rij toch maar door nou het was niet echt ontspannend moet ik zeggen het was hollen of stilstaan wat was ik blij dat ik bij de finisch was.
Toch dag 4 gedaan en door de regen later gestart en we hebben heerlijk gereden die dag heerlijk ontspannen gedraafd en gegallopeerd super gewoon :D .
Dan is de angst ineens erg ver weg gelukkig.

En toch ga ik volgend jaar weer mee doen ik heb een jaar om te trainen

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:45

Rumay; klinkt wel leerzaam zo'n tocht!
Wel jammer dat niet iedereen rekening houd met een ander!

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:08

Knap hoor, Rumay. Echt petje af.
Ik wil ook zo graag een keer zo iets doen, maar niemand uit mijn onmiddellijke omgeving doet er aan mee. Ook weet ik niet of mijn ijs (22 jaar jong) 4 dgen volhouden. Maar als ik zo lees hoeft men niet verplicht 4 dagen mee te doen.
Misschien vlg jaar met de angsthazenclub meedoen? Hebben wij een jaar om te oefenen.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:57

Zoiets zou ik ook wel erg gaaf vinden, al lijkt het me ook wel weer erg spannend.. ;)

Vanmorgen weer gereden, en m`n knollie was erg braaf.. dus zat er zal snel ontspannen op. :)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:22

Ik meld me hier ook weer even kort! Ten eerste alle complimenten voor iedereen die steeds weer op een/je paard klimt ondanks dat je bang bent! Echt super en dapper!
Met mij gaat het eigenlijk steeds beter. Ik rijd nog in de manegeles en afentoe een privéles en dat gaat heel goed. Ik ben steeds minder bang en galoppeer nu met de groep mee (wat een tijdje geleden echt ondenkbaar was). Ik heb er echt heel veel plezier in. Ik word wel steeds op een rustig en braaf paard gezet (gelukkig! Aan een schrikachtig paard moet ik niet echt denken).

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:56

Narita, wat fijn zeg. Heel veel succes (en natuurlijk plezier) :j Plaats je wel updates? :)

Ik ben gisteren weer op pad geweest, dit maal een ander rondje (eerst een stuk over de straat en dan een andere route in het bos). Vriendlief was nog steeds mee, maar net als de vorige keer heeft hij niks hoeven doen. Ze was op de weg terug erg voorwaarts (op de heenweg is het een totaal andere pony dan op de terugweg :+), dat vond ik in het begin wel eng. Ze gaat dan ontzettend snel en uitgestrekt stappen. Haar hals vooruit (gaat dan op en neer), oren strak vooruit en gaan maar. Ik moet haar dan wel corrigeren (ze moet op MIJN tempo lopen en niet op haar tempo). Dat gaat nog niet helemaal zoals het moet, maar mijn angst is grotendeels weg. Ik weet nu dat ze er niet vandoor gaat. Dat wist ik al, maar gisteren kwam dat besef. Ik had haar aan een lang teugeltje en ze deed niks.

Woensdag weer eens een keertje wat met haar werken in de bak. Door al die buitenritten is dat er bij in geschoten. Ook weer eens fijn, dan kan ik mooi met het barebackpad en bitloos :j
(Kijk, dat doe ik zo even he :') Maar buitenrijden :P)

Binnenkort eens een keertje alleen proberen. Ik rijd nu voornamelijk in hetzelfde gebied, omdat ik het rustig aan wil doen. Vandaaruit wil ik het uitbreiden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:49

Misschien een nieuwe categorie bij de Eper de Angsthazenrubriek. }>
En alle vriendjes/mannen mee om ervoor of erachter te lopen of te joggen.
Dit heeft die van mij op vrijdag gedaan misschien dat het daarom zo goed ging :j

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:54

Allemaal goede berichten! Heel goed gedaan iedereen, en heel veel succes. :)

Gisteravond weer gereden (toch handig als je buurman lesgeeft, die kan lekker vaak komen! :P ). Het ging weer erg goed moet ik zeggen. Nog niet gegaloppeerd, want paardlief was toch wel een beetje moe.. (Half uur lang keihard geracet achter de ontsnapte shetlander aan, daarna helemaal bezweet en neusgaten van hier tot Tokyo :+ ). Maar lekker ontspannen gereden! Moet zelf een beetje op mijn zit letten, hang snel heel erg naar voren waardoor mijn paard stopt. Maar als ik daarop lette ging het fantastisch. Mijn fout was gewoon dat ik veel te sloom reed waardoor mijn paard zich begon te vervelen en dingen als bokken verzon om te gaan doen.. Nu ik harder rijdt moet ze haar best doen om rechtop te blijven staan, haha (3-jarige :P ). Moet wel zeggen dat ze nog niet echt goed reageert op mijn been, maar na een tijdje ging dat ook wel. Weer een fijn lesje. Durfde op een gegeven moment zelfs met 1 hand te rijden!
Was niet de beste keus, beginnend westernruiter en dan een 3-jarig paard nemen die bitloos rijdt... Maar mijn paard en ik horen bij elkaar. <3

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:44

Narita schreef:
Gister heb ik besloten mijn paard te verkopen omdat het echt niet ging. Na 2 stappen aan de longe ben ik huilend afgestapt omdat ik het gewoon écht niet meer durfde..
Toen belde mijn buurman op, hij had gehoord dat ik mijn paard wou verkopen, en hij zei dat hij er tegen was. Hij vond dat mijn paard en ik bij elkaar hoorden, en dat onze paden niet voor niks kruisten. Dus hij bood aan om het een keer op zijn manier te proberen. Hij zou wel een paar keer langs willen komen om les te geven. Dat wilde ik wel proberen.
Vandaag kwam hij langs, heeft hij haar eerst gelongeerd en heeft geconstateerd dat het probleem sowieso geen pijn in haar rug is, dat het gewoon uitproberen en verveling is. Toen heb ik dus weer op mijn paard gezeten! Gewoon aan de longe rond gestapt. Ik heb zelfs gedraafd vandaag, terwijl ik er gisteren na 2 stappen alweer afging.. Een héle vooruitgang dus. Ik heb er nu echt weer zin in om met mijn paardje aan de slag te gaan, is sowieso al een hele geruststelling dat het geen pijn in haar rug is. Ik moet haar gewoon goed voorwaarts houden en dat geeft ze geen kik. Ze heeft niet gebokt en ook niet heel erg geprotesteerd. De protest is er nog wel een beetje, maar met een beetje rijden komen we daar wel doorheen. Ik zat ook steeds meer ontspannen op mijn paard. Ben héél tevreden over het rijden vandaag. Kijk, zo komen we ergens!
Paardjelief blijft toch nog maar even. <3

Oh, wat naar als je echt op het punt staat/stond om je paard te verkopen... Los van het feit dat je het probleem idd. weer kunt tegenkomen bij een ander paard zoals iemand anders al zei, voelt dat neem ik aan ook echt als falen, je geeft het dan op, terwijl je er hard voor gewerkt hebt. Naar.

Heel fijn dat het niet zo ver lijkt te hoeven komen, hopelijk zet de stijgende lijn door! Veel succes!

Ik moet zeggen dat de gedachte "gaan wij het redden" over mij + paard ook wel eens naar boven is gekomen een paar maanden terug, het woord verkopen heb ik nooit hardop gezegd. Maar ik heb haar nu acht maanden en de laatste maand gaat het écht beter! Ik begin er nu echt lekker aan te rijden! Dus mijn doel om binnen een jaar een beetje een combinatie te worden/lekker angstvrij aan het rijden te zijn, dat gaat lukken denk ik! *\o/*

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:15

Ik meld me ook -O-

Vroeger stapte ik zonder moeite op de meest idiote paarden. En met m'n pony heb ik nergens last van, in de bak, buitenrijden, springen, ik kan er met hem geen genoeg van krijgen :D Maar ik ben ook in het bezit van een KWPN merrie, die helaas wat lastiger in omgang is. Met rijden is ze erg voorwaarts en zodra ze het in haar hoofd heeft wat lastiger te rijden. Maar laatst heeft ze zich met halthouden in een klap achterover laten vallen (niet eerst steigeren, maar gelijk door) en vanuit het niets. Toen toch weer erop gegaan, nog even gereden en de volgende dag weer, in draf en galop is er niks aan de hand, maar in stap gaat ze al lopen miepen. Ik had me helaas behoorlijk bezeerd en m'n moeder die heeft me daarna uitgebreid verteld wat er allemaal had kunnen gebeuren, wat niet echt hielp dus :+

Maar nu moet ik er morgen weer op (priveles), eigenlijk vandaag al. Maar ik wil gewoon echt niet en ik vind het echt verschrikkelijk dat ik niet meer op m'n eigen paard durf. Straks laat ze zich weer zomaar achterover klappen. M'n paard is nagekeken en rug/tanden/zadel zijn goed. Aan de longeerlijn doet ze het ook zodra ik haar bijzet. En ik weet het even echt niet meer, ik voel me zo stom. Zeker omdat veel mensen in mijn omgeving succesvol zijn in de sport.

Dus ik lees even mee ;)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:05

Deze angsthaas is weer een ervaring rijker. Gisteravond ging ik met 2 anderen een kleine buitenritje maken omdat buienradar zei dat het onweer pas om 21.00 zou komen....Nou ik vond het er al niet echt gezellig uitzien en het barstte om kwart voor 8 al los terwijl nog in de duinen zaten. Ik zweette echt peentjes toen er zo'n rolwolk/shelfcloud er over ons heen roldde. Gelukkig was het vooral regen en wind en niet al te veel bliksem omdat mijn paard daar nog wel eens op wil reageren. Dus wij het hele stuk terug naar huis gedraafd omdat het toch flink begon te rommelen maar de paarden waren echt ontzettend braaf! Ik was nogal nerveus maar mijn paard was vooral heel geconcentreerd op weg naar huis en had blijkbaar totaal geen last van mij. Dus dat weten we ook weer.....onweer vind ik dus enger dan mijn paard!
Was wel blij toen we thuis waren...volledig doorweekt tot op mijn ondergoed haha en mijn paard tot onder haar dekje zo ongeveer...Ach mijn rots in de branding.....

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:12

Dapper hoor, van iedereen. +:)+
Deze angsthaas heeft een paard gekocht. Een hele rustige tinker. En als ik mijn dochtertje erop zie rijden en sturen met een simpel halster en als ik zijn reaktie zie buiten. Dat wordt ik erg blij en gaat het toch wel erg kriebelen hoor. :):)
Die droombuitenritjes, zou dat dan hopenlijk toch waarheid worden ?? :j

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:37

Leuk bertine!!
Heb je n foto vn je nieuwe aanwinst??

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:04

Afbeelding

Hier een foto van zijn lieve hoofd. Hij heeft een hele rustige uitstraling ! <3
Ik hoop dat ik met hem wel die ritjes durf te gaan maken. Hij voelt in ieder geval heel vertrouwd en heeft tot nu toe nog geen stap verkeerd gezet.
Hij is 14 jaar ( heel bewust gekozen) en heeft al zoveel gezien en gedaan in zijn leven. Er zijn volgens mij niet veel dingen waar hij raar van op kijkt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:02

Wat n leuk koppie!
Heel veel plezier met m!

Deze angsthaas heeft na 5 maand weer op der puber gereden ( nog steeds met gebroken arm) 12 juli weer operatie en wiu toch nog ff op mn topper rijden!
In de buitenbak, met wind op de bak + stonden allemaal hindernissen in!
Ik ben zo blij!!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:13

Bertine! Wat leuk dat ik jou hier ook tref. Je hebt dus een leuk paard gevonden!? Super leuk!

Het ging dus goed Romanoff? succes met de operatie alvast.

@bethje, dit zou ik denk ik ook wel eng vinden. Fijn dat je op je paard kan vertrouwen!

Ik heb dinsdag geprobeerd een hindernis te nemen, met de nadruk op geprobeerd. Gelukkig stuift hij er niet op af en kon ik nog makkelijk afwenden bij het aanlopen :+
HIj was 10 cm hoog denk ik (1e gaatje en dan nog kruislings) maar ik ben zoooo bang dat hij er 1 meter overheen springt :P

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:55

Ja ging goed! Hij was lief :D

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:05

Leuk paard zeg bertine37! 14 jaar is echt een hele fijne leeftijd dan hebben ze meestal alles wel gezien.
Een relaxed paard is goud waard hoor!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:12

Ik meld mij ook weer eens. Helaas hebben we er zes weken uitgelegen wegens een hoefzweer die slecht hersteld, maar sinds 1,5 ben ik eindelijk weer aan het opbouwen. De eerste keer opstappen na een blessure was best wel spannend, want vooraf longeren was een absolute no-go van de dierenarts. Zoveel mogelijk rechte lijnen rijden dus gewoon erop. Gelukkig heeft een stalgenootje de eerste rondes meegelopen om wat te kletsen en daarna ging het prima. Paardje uiteraard braaf zoals altijd. En afgelopen zaterdag heb ik zelfs voor het eerst weer na mijn ongeluk (4 dec 2011) een rondje buiten gestapt. Ook hier wel met iemand ernaast en met een touwtje, maar dat vind ik niet erg. Kleine stappjes! Helaas wonen we in een polder gebied, ofwel drukke wegen (tractors) en aan beide kanten naast de straat diepe sloten. Dus relaxt buitenrijden is het zoiezo niet (angst of niet).

En verder hard geklust aan mijn website voor angstige ruiters. Die begint ook met de dag meer vorm te krijgen, erg leuk!

Goed te horen dat jullie ook allemaal nog steeds vooruit gaan. Schattige foto Bertine! Ziet er idd lekker braaf uit. En Romanoff doet ook allemaal stoere dingen met haar gebroken arm! Knap hoor.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:20

@ Melis; Heb balen! Hoefzweren zijn nooit fijn.
Die van mij had van het winter eerst linksachter en toen rechts.. dus toen elke dag sochtends om 6 uur naar stal om te weken en savonds.. Mehn dat was altijd wel een karwei!
Super dat je weer even naar buiten bent gegaan!

Ik zeg altijd; kleine stapjes! Stoer doen kan altijd nog! :D