IndianLady schreef:Ik wil toch even terugkomen op Nadya. Je loopt nu alpagina's lang je eigen mening en verhaal te vertellen. Nu weten we het wel. Jij houdt niet van slachten en moeten jouw mening, ervaring en argumenten respecteren. Daar heb ik totaal geen moeite mee. Maar respecteer dan ook andermans mening. Nu weten we wel dat je ruim 30 jaar ervaring heb en persoonlijke 'dingen' hebt tegen slachten. Prima, kunnen we nu gewoon weer verder gaan met de discussie????
En mensen vergeet niet dat wanneer je paard wordt ingeslapen of geslacht, jij waarschijnlijk erg gespannen bent. Ik denk dat het paard jouw spanning overneemt en niet zozeer weet dat het dood gaat, maar dat er iets gaat gebeuren omdat het baasje van slag is. Verwar dus de angst van het paard niet dat het paard bang is voor het doodgaan of het ruiken van de dood, maar eerder de spanning van de baas overneemt.
Hier sluit ik me helemaal bij aan
Verder ben ik niet persé voor of tegen slachten alleen heb ik mijn paard ruim twee jaar geleden in laten slapen op de kliniek omdat ik er toch al was en het laatste onderzoek uitwees dat het zeer binnenkort echt mis zou gaan met mijn paard. Om dat voor te zijn heb ik ervoor gekozen om hem meteen in te laten slapen. Had ik hem nog mee naar huis genomen dan had ik opnieuw tegen dat moment aan zitten te hikken en hak dan de knoop nog maar eens door. Anyway, het ging allemaal heel rustig en kalm, hij heeft niet gevochten of iets tegen het omvallen, dat ging heel voorzichtig allemaal mbv zo'n kantelbaar kussen. Hij is uiteindelijk ingeslapen met zijn hoofd op mijn schoot terwijl ik hem over z'n wang heen aaide.
Ook het paard van mijn vriendin heeft een aantal jaren geleden een spuitje gehad. Dat was in zijn eigen stal omdat hij niet meer op kon staan. Is ook heel rustig en vredig gegaan alleen moest ie daarna wel z'n stal uit en dat is dus geen aanrader. Slacht heb ik, afgezien van het filmpje, nog nooit meegemaakt. Ik weet ook niet wat ik met mijn huidige paard zou doen, ligt aan de omstandigheden. Zoals Kiwiko ook al zei: het is per paard verschillend. Dus ik zie het wel, hopelijk pas over een jaar of 20 a 30 want hij is nog hartstikke jong
Het meest ideale lijkt mij in z'n eigen wei maar dat is ook weer een gedoe met verbloeden, ik weet niet of dat zo de grond in mag. Dus slachten? niets op tegen mits het netjes, schoon en snel gebeurt.
BitchyWitchy