VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:17

Heel bijzonder dat een veulen bij een ander mag drinken.
Wat mooi.

Prachtige foto's.
En jammer dat er 2 niet meer op mogen staan.
Maar gelukkig de andere wel. Die het anders ook nooit gered hadden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:18

Blij te horen dat ze rustig is mogen gaan.
Heel veel sterkte.
je hebt haar twee veulens als herinnering van haar kracht en schoonheid.

Amber_anne

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:31

Nouri lijkt op de 4e foto wel een eenhoorn <3

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 08:57

Ik vind beide veulens erg mooi, dat voor Nouri nog geen liefhebbers zijn...Het is dat ik echt geen paarden meer wil na de gene die ik nog heb...maar ik moet er echt voor op mijn handen gaan zitten om niet te zeggen ik neem hem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:11

Dat heb ik ook, het is dat ik al een knapperd heb staan. Die gaat echt alleen maar mooier worden en hij is al mooi.

Ben benieuwd of Rory meer op haar moeder gaat lijken straks. Super fijn dat ze zoveel troost vindt in de kudde en bij haar surrogaat moeders. Kan me wel voorstellen dat ze even van slag is.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 14:21

Wat bijzonder dat ze bij de andere merries mag drinken. Zo speciaal. En op een trieste manier ook bijzonder dat je merkt dat ze rouwt. :(:)
Nouri is prachtig en ook ik baal dat ik geen geld/ruimte heb voor een paard. <3

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:25

Wat een mooie update van Nouri en Rory. Fijn dat het met hun zo goed gaat. Sterkte met het verdriet om Aurora, dat zal nog wel even blijven. Je hebt ook zoveel met haar meegemaakt :(:)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 09:12

Nouri wordt met de dag prachtiger !
Ik was altijd al fan van hem :j En het is dan ook nog eens een schatje qua karakter ! Geweldig, toch !
Hopelijk vind je een perfect baasje voor hem !

En wat geweldig ook, dat Rory mag drinken bij twee andere moeders. Heel speciaal.
Misschien voelen ze het gewoon aan dat Rory nog wat bemoederd moet worden.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 20:44

Heerlijk alle Nouri fans :D
Ik ben zelf ook grote fan, zeldzaam lief paard, zoooo mensgericht en knuffelig. Vind het helemaaal niet zo erg dat hij er nog is :o
Nee even serieus, hij is meerdere keren bijna verkocht geweest, elke keer ging het toch niet door, kwam niet door hem. Ondertussen minstens 10x bijna verkocht. Hij is zeer populair en dat snap ik ook, hij is fantastisch. Het is gewoon wachten op de juiste.
Tot die tijd blijft hij lekker hier en ik speel een beetje met het idee hem nog sowieso een paar jaar te houden. Vind het eigenlijk te leuk hoe hij zich ontwikkelt en om met hem bezig te zijn. Verkopen kan altijd nog als hij ouder en ingereden is. Permanent houden kan helaas niet wegens het aantal paarden. En hij verdient ook zijn eigen mens die hem op nr 1 heeft staan en enorm met hem gaat genieten.
Maar ja, wie weet mag hij dus wel lekker hier opgroeien.

Ikzelf en ook Rory zijn nog niet over Aurora heen. Het gaat helaas mentaal niet goed met Rory, ik had gehoopt dat ze ondertussen zich beter zou voelen maar ze is heel down.
Eigenlijk nog nooit zo meegemaakt met een veulen of van gehoord als een merrie komt te overlijden. Wat toch wel gebeurt. Meestal gaan de veulens daar mee om als met afspenen, even zoeken, even van slag en dan gaat het leven weer door.

Rory ging de laatste twee weken bij Aurora al niet goed, ze leek te voelen (Nouri ook) dat het niet goed ging en was erg van slag. Kleefde aan moeders vast terwijl ze normaal heel zelfstandig is. En kwam gestresst en van slag over.

Sinds het inslapen is dat nog erger geworden, ze heeft het 'normale' missen van een moeder wat op te lossen is met drinken bij de IJslanders en ze heeft een pleegmama gevonden in merrie Mira. Daar loopt ze nu bij aan de flank en die twee zijn als elk ander moeder veulen setje.
Maar ze blijft heel down. Speelt niet meer, rent niet meer, de glans is uit haar ogen en ze sloft een beetje mee. Fysiek is ze in orde, ze heeft voldoende energie, is pas nog ontword en eet prima. Ze is wel erg afgevallen. Ze slaapt genoeg, ook diep.
De pit en het levendige, zelfstandige karakter is een beetje weg. Er wordt niet meer met de andere veulens gekriebeld of gedaan. Als zij gaan spelen sjokt zij de andere kant op. Ze hoeft geen mensencontact meer en loopt dan ook een beetje weg.

Nog nooit zo extreem meegemaakt. In mijn ervaring zijn dieren buitengewoon nuchter over de dood, ze kunnen soms rouwen maar hun leven gaat door.
Dit wat Rory heeft, geen idee of dit puur door Aurora's gemis komt of door wat anders. Misschien hebben jullie ideeen? Nouri heeft dit trouwens totaal niet terwijl hij de laatste twee weken van Aurora ook erg van slag was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:37

Stille meelezer hier, zou het kunnen dat Rory toch meer meloxicam binnen heeft gekregen via de melk dan gedacht werd? Dat ze nu afkickverschijnselen heeft of toch ergens pijn?
Geen idee of dit logisch kan zijn verder maar omdat het zo'n grote omslag is.

Ook wil ik je nog even sterkte wensen met het verlies van Aurora. Je hebt haar een prachtige tijd gegeven en de meest liefdevolle beslissing gemaakt :(:)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 23:00

Ik ken het wel van een volwassen paard.Mijn paard was opgegroeid met nog een ander paard en 15 jaar samen toen de ander kwam te overlijden.Helaas is die in de kliniek gestorven ,dus geen tijd voor afscheid.Mijn paard was heel erg van slag,roepen niet willen eten,bij het hek wachten.We hebben die op advies vd dierenarts op phytotonics strezz gehad en dat hielp,maar ik denk dat het een ruime 14 dagen heeft geduurd voordat ze enigszins zich zelf werd...na een maand ,ben ik er pas weer op durven stappen...Is het een idee om Rory op iets van bachbloesems te zetten?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 01:00

Ik heb het nu zelf 3x meegemaakt helaas, een merrie inslapen met veulen aan de voet, maar die veulens waren er eigenlijk heel snel overheen. Dat wat Rory heeft heb ik dus nog niet eerder meegemaakt, de laatste was ook een merrie die 2 maand op flinke pijnstilling heeft gestaan, waar het veulen ook vast wat van binnen mee heeft gekregen.
Allen ook bij het daadwerkelijke inslapen gehad, alle 3 wilden ze al binnen een minuut of 2 weg van moeders. Alsof ze het inderdaad al aan hadden voelen komen, ergens geloof ik daar ook wel in.

Nu gaat het bij mij om Gelderse paarden, ik ben niet zo bekend met de spaanse rassen, maar ik denk wel dat die in de basis een stuk sensitiever zijn en meer last kunnen ervaren van dergelijke gebeurtenissen/zich echt afsluiten en in zichzelf keren. Ik heb dat in ieder geval wel bij meerdere oudere dieren van dat soort gezien.

Hopelijk is ze snel weer een beetje zichzelf, er wordt in ieder geval goed voor haar gezorgd en ze heeft een mooi vangnet, dat komt vast goed!

Sterkte met je gemis en neem de tijd, je hebt een paar heftige beslissingen moeten nemen, ook al waren ze de juiste, dat maken ze niet minder intensief.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 06:24

Ze heeft zich vanaf conceptie tot aan het overlijden constant aangepast aan haar moeder. Continue afstemmen op die pijn. En nu dat weg is moet ze tot zichzelf gaan komen. Alsof ze opnieuw bedraad wordt in hoofd en lijf.
Ze heeft gewoon meer tijd nodig denk ik

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 07:04

Nouri was natuurlijk al afgespeend en ouder en zelfstandiger. Lusitano,s zijn vind ik wel hele emotionele paarden om het maar zo te zeggen. Je schrijft dat je er zelf ook nog niet overheen bent. Ik denk dat Rory in een rouwproces zit. Ze is ineens haar moeder kwijt die toch een stabiele factor was ondanks dat het slecht met haar ging. Wellicht voelt ze jou ook aan. Ik denk ook dat ze tijd nodig heeft en wellicht helpt het wat als ze wat extra aandacht en borstelbeurtjes e.d krijgt.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 07:32

Bij mij ging de moeder in de zomer dood. Er kwam snel een pleegmoeder maar het duurde plm 6 weken voor het veulen de oude was. Zeviel niet eens af, maar was enkele weken veel te rustig en de weken daarna ook iets te braaf. Pas na 6 weken was ze weer ook irritant (overal aan bijten etc) :') .

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:57

Wat spijtig, dat Rory er nog niet bovenop gekomen is :(:)
Het gemis is ongetwijfeld heel erg groot voor haar. En bij paarden zal dat net zo zijn als bij mensen, de ene zet zich sneller ergens overheen dan de andere.

Ze is nu wel heel snel 'volwassen' moeten worden door haar moeder kwijt te zijn. Haar onbezorgde kindertijd lijkt voorbij te zijn. Het is echt wel een rouwproces.

Geen idee wat je eraan kan doen. Ik zou ook richting een supplement denken, om te proberen er de scherpe kantjes af te halen.
En verder, veel aandacht geven, denk ik.
Wel geweldig dat ze bij de andere merries terechtkan voor steun en melkjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:01

Persoonlijk zou ik niet met supplementen beginnen.
Ze staat in een geweldige groep, beter kan niet.

geef haar de tijd. Een extra knuffel of poetsbeurt.
Maar meer zou ik niet gaan doen.

Ja oke kijken of ze genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, dus veulenkorrel oid, maar denk dat je zoeist wel al doet.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:30

Agossie, arme Rory.
Ze komt er wel, geef haar wat tijd. Lekker verwennen en knuffelen 8-)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:55

Als je zegt dat ze zo mensgericht is, kan ze jou spiegelen? Merries kunnen daarin toch anders zijn.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 09:31

Helaas weer een spannende update.

Gisteravond is Rory in het hek gekomen (denk geschrokken, normaal heeft ze heilig respect voor hekken) en vast komen zitten met haar been.
Resultaat is een wond linksachter tot op het bot, 10cm bot lag open en de onderkant van haar kniegewricht.
Vreselijke wond, zo groot als mijn hand.
De dierenarts is zo snel mogelijk gekomen, over de telefoon kreeg ik te horen dat het waarschijnlijk inslapen of kliniek zou worden maar dat hij zou kijken wat hij kon doen.
Gelukkig een hele kundige DA, hij is 2 uur met haar bezig geweest.

Als de wond ook maar 1mm hoger had gezeten of dieper was geweest had het niet hersteld kunnen worden en was het einde spel geweest voor haar. Naar de kliniek was ook niet makkelijk geweest, dat had betekend een uur rijden over steile heuvels en voor een gezond paard al pittig. Gelukkig is dat niet nodig geweest.

Ze heeft extreem veel geluk gehad, haar gewricht is niet beschadigd van wat hij kon zien. Het bot ook minimaal, niet gebroken. Haar pees is wel totaal door en weg, dat hersteld wel zei de DA.
Ze is nog niet uit de gevaren zone, als er een ontsteking komt in het gewricht is het alsnog direct klaar.
De DA heeft haar kundig dicht genaaid, knap want het lag heel ver open. Haar been is nu ingepakt, over een dag of 4 moet het verband verwisseld en daarna om de dag. Over 2 weken hechtingen eruit. Ze moet die twee weken ook boxrust en niet bewegen, en uiteraard dagelijks medicatie.
Duimen duimen duimen dat het goed geneest, het kan nog steeds heel slecht aflopen.

Rory heeft zich fantastisch gedragen, wel goed verdoofd natuurlijk maar ze liet alles over zich heen komen. Haar nieuwe mama Mira is sinds het ongeluk aan haar zijde geplakt. Aan haar zag ik dat er wat mis was met Rory, ze stond zo beschermend tegen haar aan.
Tijdens het hechten leunde Rory heel zwaar tegen Mira op, die heeft geen pas gezet die 2 uur. Wat een top moeder, die band is zo hecht. Nu nog steeds, ze staan buik tegen buik in de stal. Mira blijft er uiteraard bij tijdens boxrust met alleen paar x per dag bewegen en dan gaat Jona erbij (de 'drinkmama').

Rory had gisteren toen ze weer wakker was het uiteraard pittig, dus Jona toen ook gehaald, ze heeft ruim 10 minuten gedronken. Daarna had ze weer rust.

Ze is de nacht goed doorgekomen, eet goed, drinkt goed en is alert. Wel veel last van het been en ook van het verband uiteraard.
Ik ben een mooie rekening van 1500 euro verder maar dat maakt niet uit, ze leeft en we doen alles aan haar genezing. Als alles gaat zoals het hoort hersteld dit volledig.

Sinds de vorige update over haar is ze in gedrag trouwens niet veranderd, bleef depressief. Niet om te vermenselijken maar er is geen ander woord voor. Er zat gewoon amper leven of pit meer in haar.
Eergisteren moest ze een nachtje op stal samen met Mira als gezeldschap voor een ander paard, dat vond ze helemaal geweldig (ze heeft met Aurora de eerste tijd ook veel op stal gestaan snachts) en kreeg wat meer praatjes. Nou die stal ziet ze genoeg de komende tijd....
Misschien is dit net wat ze nodig heeft om uit haar depressie te komen. Er was absoluut iets nodig, ja rouwende paarden gebeurt vaker maar ze was echt heel down en bleef ook afvallen, dat is niet goed, zeker niet voor een 5 maand oud veulen.

Ondanks de omstandigheden is ze nu best oke, lekker met Mira hooi aan het eten zij aan zij.
Ik heb Mira nog nooit zo bezorgd gezien. Bij het hechten stond ze de hele tijd te kijken met een echte moederblik. :(:)

Ik heb geen fotos van de wond zelf, alleen toen die gehecht was. Is amper nog wat van over in vergelijking met hoe het was, echt knap. Haar bot en gewricht onderkant was volledig te zien.

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

En ingepakt:
Afbeelding

Afbeelding

Bijtanken bij Jona:
Afbeelding

En wat fotos van een paar dagen geleden, voor alle nieuwe ellende
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lyona op 11-10-25 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:40

Ach wat een ellende, ik duim voor een geheel herstel. Arm veulentje.

Misschien die eerste foto’s in spoiler zetten? Of een waarschuwing erbij? Ze vielen mij enigszins rauw op mijn dak

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:40

Jeezus wat heb jij een pech zeg....aan de andere kant heb je ook wel een geweldige kudde die zo,n steun bieden aan elkaar.Zo lief dat Jona haar laat drinken en Mira als moeder optreed.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:41

thequeensmum schreef:
Ach wat een ellende, ik duim voor een geheel herstel. Arm veulentje.

Misschien die eerste foto’s in spoiler zetten? Of een waarschuwing erbij? Ze vielen mij enigszins rauw op mijn dak

Nou serieus? het is haar topic en gewoon een gehechte wond.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:50

Ah arm meisje, zo sneu dit.
Altijd bijzonder hoe een kudde werkt, de steun, het beschermen.

Hopelijk geneest alles voorspoedig

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 10:02

Jeetje mina wat een wond! Het arme beestje maakt al wel veel mee op jonge leeftijd, zeg. Wat ontzettend fijn dat Mira zo goed op haar past.