Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 17:19

denisesilver schreef:
Waarom wil iedereen überhaupt per se dat de andere profs hierop reageren? Wat heb je daaraan? Die zullen allicht ook weleens iets gedaan hebben wat biet door de beugel kan. Misschien niet à la mishandeling zoals hier het geval is, maar zoals eerder in dit topic al aangekaart is door ons amateurs.

Edit: moet het verdorie elke keer op de man gespeeld worden? Wat een onzin steeds. Ga eens normaal discussiëren.

Iets met de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Ayasha
Blogger

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 17:25

Ik ben eigenlijk alleen benieuwd naar Carl Hester omdat ik denk dat diens reactie zal bepalen of CD nog ‘terug komt.’

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 17:28

Het meest correcte is het onderzoek afwachten en dan zal Carl Hester ook wel met een verklaring komen,

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 17:28

@ Karl66: Het beste advies voor Charlotte heb jij zojuist gegeven. Ervaring leert dat deze hele hysterische heksenjacht langzaam uit het nieuws verdwijnt. De massa gaat dan weer over naar een nieuw item om los te gaan.
We horen vanzelf wat de FEI er verder mee doet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 17:44

Het gaat erom dat nieuws als dit tegenwoordig niet meer in de doofpot verdwijnt. Wat de uitkomst er van is en welke ‘straf’ daar al dan niet aanhangt, daar gaan wij niet over. Voor mij ook helemaal niet interessant. Wat ik wel interessant vind, is de reacties van collega’s.
Zoals ik al eerder zei CH gaat echt niet zeggen ‘foei Charlotte, zo heb ik het jou niet geleerd!’ want stel je voor dat zij zegt ‘ dat heb ik van jou geleerd!’.

De reactie van Wendy Scholten is discutabel. Want met welke intentie plaatst zij deze reactie? Een goede ruiker heeft maar een halve scheet nodig!

@Janine1990 Ik snap je punt wel, ik denk alleen dat er meerdere bekende dressuurruiters en stallen zijn, maar die hebben allen dezelfde reactie. Geen commentaar!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 17:58

Dees schreef:
En weer een reden om topsport met dieren gewoon te stoppen.

Zodra het om geld of om eremetaal gaat, is het dier altijd de dupe. De mens is niet goed genoeg. Dus bescherm het dier en stop de mens. Stop topsport met dieren.

Als ze dan perse een medaille willen verdienen, laten ze dan maar zelf gaan hardlopen oid.

Ik ben het echt met je eens. Topsporters gaan vaak al over hun eigen grenzen en als daar een dier bij betrokken raakt…de lijn is zo dun…gewoon mee stoppen.
Money makes the world go around…dus heel ‘nobel’ dat de sponsoren zich terugtrekken maar die zoeken dan een andere ruiter op die ze gaan sponsoren. Ze zitten met hun producten in die wereld. Pompen er geld in en leven er ook van. Zie dat maar eens te stoppen…

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:04

CharleyT schreef:
denisesilver schreef:
NRC had Anky haar mening in gegeven
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/24/de ... t-a4860625

En wat heeft ze te melden? Valt niet te lezen en neem geen abonnement op NRC.

Ik zou zeggen zoek even "Anky" op in dit topic. Ergens richting het begin vond ik deze link, toen is het ook besproken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:04

heb genoten van de dresuur eventing fijne natuurlijk sport waar het paard de atleet kan en mag zijn, topspsort maar anders dan de GP.
Paardenmensen die weten hoe een paard op te leiden en te rijden, waar gelukkig nog niet het grote geld de dienst uit maakt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:08

Kaja schreef:
denisesilver schreef:
Waarom wil iedereen überhaupt per se dat de andere profs hierop reageren? Wat heb je daaraan? Die zullen allicht ook weleens iets gedaan hebben wat biet door de beugel kan. Misschien niet à la mishandeling zoals hier het geval is, maar zoals eerder in dit topic al aangekaart is door ons amateurs.

Edit: moet het verdorie elke keer op de man gespeeld worden? Wat een onzin steeds. Ga eens normaal discussiëren.

Iets met de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Speel ik op de man dan? Ik vraag in het algemeen wat we er mee moeten als de topruiters wel iets erover zouden plaatsen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:26

denisesilver schreef:
Speel ik op de man dan? Ik vraag in het algemeen wat we er mee moeten als de topruiters wel iets erover zouden plaatsen.

Nee, excuus. Ik had in mijn reactie iets duidelijker moeten zijn.

Wat CD aan (zweep)misbruik heeft laten zien, is geen uitzondering. Het is wel een uitzondering dat er een aanklacht ingediend wordt, waardoor misbruik aan het licht komt.
Niemand is vrij van zonde, maar echt misbruik gebeurd vaker dan menig paardenliefhebber lief is.
En zo zijn er ook maar weinig topsporters/professionals die zich hierover uitlaten want ‘de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet’.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:32

Karl66 schreef:
Veronica2 schreef:

Als ik Charlotte was, zou ik in de seconde dat dit filmpje werd gelekt onmiddellijk een advocaat benaderd hebben om de persoon die het filmpje lekt flink de oren te wassen. Er zijn andere manieren om dit soort dingen aan de kaak te stellen, het oproepen van een wereldwijde heksenjacht is volstrekt niet juist.

En welke wet heeft die klokkenluider dan overtreden? Als er geen juridische grond is, dan heeft het weinig zin om er een advocaat op af te sturen. Het filmpje is het probleem niet, het gedrag op het filmpje dat is het probleem. Ik snap dat sommige mensen liever willen dat die hele gebeurtenis automagisch verdwijnt, maar zo werkt het in de echte wereld niet.

CD heeft dat paard mishandeld en die mishandeling is op film terecht gekomen. Wat ze nu het beste kan doen is stil blijven zitten tijdens het scheren. Om zich heen slaan is echt de slechte keuze die ze kan maken.

Nou, er zijn wel wat wetten en regels die overtreden worden en de motivatie van degene die het filmpje heeft gelekt is al uiterst discutabel. We hebben allemaal onze rechten, plichten, normen en waarden om ons aan te houden en het is al een heel aantal eeuwen nergens geaccepteerd om een heksenjacht te ontketenen om een persoon kapot te maken. CD staat nu bloot aan een vrij stevige vorm van geweld gericht op haar persoon, terwijl zij niet als enige verantwoordelijk is voor het ontstaan van het filmpje.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:40

Veronica2 schreef:
CD staat nu bloot aan een vrij stevige vorm van geweld gericht op haar persoon, terwijl zij niet als enige verantwoordelijk is voor het ontstaan van het filmpje.

Meen je dit serieus?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:53

Veronica2 schreef:
Karl66 schreef:
En welke wet heeft die klokkenluider dan overtreden? Als er geen juridische grond is, dan heeft het weinig zin om er een advocaat op af te sturen. Het filmpje is het probleem niet, het gedrag op het filmpje dat is het probleem. Ik snap dat sommige mensen liever willen dat die hele gebeurtenis automagisch verdwijnt, maar zo werkt het in de echte wereld niet.

CD heeft dat paard mishandeld en die mishandeling is op film terecht gekomen. Wat ze nu het beste kan doen is stil blijven zitten tijdens het scheren. Om zich heen slaan is echt de slechte keuze die ze kan maken.

Nou, er zijn wel wat wetten en regels die overtreden worden en de motivatie van degene die het filmpje heeft gelekt is al uiterst discutabel. We hebben allemaal onze rechten, plichten, normen en waarden om ons aan te houden en het is al een heel aantal eeuwen nergens geaccepteerd om een heksenjacht te ontketenen om een persoon kapot te maken. CD staat nu bloot aan een vrij stevige vorm van geweld gericht op haar persoon, terwijl zij niet als enige verantwoordelijk is voor het ontstaan van het filmpje.

Vertel, welke wetten zijn er dan overtreden door de klokkenluider? Er zijn wel wetten overtreden, het VK heeft namelijk veel striktere wetten over dierenmishandeling dan Nederland. In het VK is een dier geen ding maar een wezen met gevoel volgens de wet. Dus degene die ook juridisch in de problemen kan komen is CD. Maar voor zover ik weet is er geen wet in het VK die klokkenluiden strafbaar stelt.

Oh en de enige die CD kapot gemaakt heeft is CD zelf. Je moet de verantwoordelijkheid neerleggen waar die hoort en die hoort toch echt bij CD die er zelf verantwoordelijk voor is dat dit filmpje van haar gemaakt kon worden. Daar kan je echt iemand anders de schuld niet van geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:07

Veronica2 schreef:

Ben benieuwd naar de juridische onderbouwing van wat je hier schrijft...

Edit: Dat is overigens oprechte interesse, want ik kon het tijdens mijn studie altijd vrij goed volgen en wat jij schrijft komt niet helemaal overeen met de juridische kennis die bij mij is blijven hangen. Maar goed, meer dan 10 jaar geleden, dus dat kan goed :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:36

Jullie (jeanine en karl) hebben echt heel erg ongelijk, maar de tijd zal het uitwijzen. Jullie vinden een wereldwijde openlijke heksenjacht en tribunaal kennelijk prima, ik kijk daar anders naar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:40

Veronica2 schreef:
Jullie (jeanine en karl) hebben echt heel erg ongelijk, maar de tijd zal het uitwijzen. Jullie vinden een wereldwijde openlijke heksenjacht en tribunaal kennelijk prima, ik kijk daar anders naar.

Dan heb jij mijn reacties vanmiddag niet gelezen denk ik...

Maar jammer dat je mijn vraag niet beantwoord, ik ben de beroerdste niet als ik mijn juridische gedachtengang moet bijstellen hoor... Maar dan wel graag onderbouwd...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:41

Kaja schreef:
denisesilver schreef:

Nee, excuus. Ik had in mijn reactie iets duidelijker moeten zijn.

Wat CD aan (zweep)misbruik heeft laten zien, is geen uitzondering. Het is wel een uitzondering dat er een aanklacht ingediend wordt, waardoor misbruik aan het licht komt.
Niemand is vrij van zonde, maar echt misbruik gebeurd vaker dan menig paardenliefhebber lief is.
En zo zijn er ook maar weinig topsporters/professionals die zich hierover uitlaten want ‘de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet’.

Ah op die fiets. Sorry, ik had je verkeerd begrepen. Maar zo denk ik er inderdaad ook over.

Ik denk overigens inderdaad ook dat er het een en ander op aan te merken is dat de video gelekt is. Behalve dat de aanklacht anoniem hoort te zijn, wat lastig wordt als het beeld/bewijsmateriaal naar buiten komt, als het materiaal gedeeld is door de advocaat van de aanklager, lijkt mij dat dat tegen ze kan worden gebruikt in een zaak.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:43

Veronica2 schreef:

Geef nou gewoon antwoord op de vraag. Welke wetten zijn overtreden?
Ik vraag me dat echt af, ik kan ze niet bedenken.

Een openlijke heksenjacht en een tribunaal (huh?) zijn geen dingen waar de aangeefster iets mee te maken heeft. Zij heeft gewoon haar plicht gedaan. Rijkelijk laat, maar daar kunnen wel degelijk verklaarbare redenen voor zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:45

Veronica2 schreef:

Dus laten we vooral maar mishandeling niet meer naar buiten brengen, want dat schaadt de dader?

Je moet de mensen die idiote opmerkingen online zetten daar op aanspreken, niet diegene die de aanklacht doet.

Trouwens een erg sterke reactie op de vraag van Karl: je hebt ongelijk. Goed verhaal.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:46

Dat standpunt had je over de opnames bij Helgstrand ook Veronica, en die is ook gewoon geschorst en de filmers zijn niet bestraft. Jij lijkt je drukker te maken over de reputatie van de overtreders dan over de gevolgen voor de dieren die het slachtoffer van zulke praktijken zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:47

lies schreef:
Veronica2 schreef:

Geef nou gewoon antwoord op de vraag. Welke wetten zijn overtreden?
Ik vraag me dat echt af, ik kan ze niet bedenken.

Een openlijke heksenjacht en een tribunaal (huh?) zijn geen dingen waar de aangeefster iets mee te maken heeft. Zij heeft gewoon haar plicht gedaan. Rijkelijk laat, maar daar kunnen wel degelijk verklaarbare redenen voor zijn.

Als je naar de NLse wet kijkt mag je geen beeldmateriaal online zetten waar anderen op staan. Daar moet je toestemming voor hebben, officieel zowel voor het filmen en dan nog apart voor het publiceren.

Het filmen zelf hangt van wat dingen af, ook wat je afspreekt en of je misschien iets moet ondertekenen. Dat weten we in dit geval niet.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:49

MyWishMax schreef:
Als je naar de NLse wet kijkt mag je geen beeldmateriaal online zetten waar anderen op staan. Daar moet je toestemming voor hebben, officieel zowel voor het filmen en dan nog apart voor het publiceren.

Het filmen zelf hangt van wat dingen af, ook wat je afspreekt en of je misschien iets moet ondertekenen. Dat weten we in dit geval niet.

Dat heeft ze toch ook niet gedaan? Ze heeft het aangegeven bij de FEI. Hoe het online is gekomen is niet duidelijk, volgens mij.
Het filmen lijkt me mogen, publiceren is een ander verhaal. Heb ook niet het idee dat er stiekem is gefilmd, maar daar kunnen we alleen naar gissen, toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:53

lies schreef:
MyWishMax schreef:

Dat heeft ze toch ook niet gedaan? Ze heeft het aangegeven bij de FEI. Hoe het online is gekomen is niet duidelijk, volgens mij.
Het filmen lijkt me mogen, publiceren is een ander verhaal. Heb ook niet het idee dat er stiekem is gefilmd, maar daar kunnen we alleen naar gissen, toch?

Ook het filmen moet je toestemming voor hebben en we weten niet of er afspraken waren inderdaad.

Maar we weten ook niet of zij het niet zelf gelekt hebben. Als dat zo is hebben ze dus wel een wet overtreden, lijkt me dat dat in de UK ook wel ergens beschermd is. Maar even puur op de NLse wet.

Maar zelfs als het doorsturen aan de FEI strafbaar zou zijn kan je daar nog de discussie aan gaan dat het belang dat dit filmpje door de FEI gezien wordt groter was als de privacy van CD. Bij het online zetten kan dat nog bediscussieerd worden, omdat er al actie werd ondernomen en dus geen 'noodzaak' zoals bij Helgstrand bijvoorbeeld waar nog geen bonden actie ondernamen.

Even puur uitleg, geen mening verder.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:55

Volgens mij is er niet bekend wie het beeldmateriaal naar buiten heeft gebracht. Dus ik zie niet in wat de advocaat of diegene die aangifte heeft gedaan, te verwijten valt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:57

Tango1979 schreef:
Volgens mij is er niet bekend wie het beeldmateriaal naar buiten heeft gebracht. Dus ik zie niet in wat de advocaat of diegene die aangifte heeft gedaan, te verwijten valt.

Daarnaast is het maar de vraag of het belang van de publicatie boven het belang van de overtreder valt. Dat is materiaal waar een rechter zich over moet gaan buigen.