Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:56

Lieser schreef:
ikke schreef:
Nee, ik spreek mezelf niet tegen, jij draait het om: omdat één paard niet goed is, is èlk paard niet goed en dat is regelrecht gel*l!

Flauwekul. Jij hebt het zelf over 'de helft van al (!) die keuringen'. Dat gaat dus niet om één paard.

Ach, ga je me nu op die manier proberen vliegen af te vangen?

Maar ja, de helft van die ter keuring aangeboden paarden was waarschijnlijk niet eens op het punt van keuren gekomen als er iemand mee gekeken had die echt weet waar ie naar moet kijken en dat ook gewoon benoemd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:01

Leek me doodeng , paarden uitproberen. Gaat toch regelmatig fout , heb dat ook wel meegemaakt als hulp bij de verkopende partij. Hadden we echt nooit verwacht .

Iedereen valt op ander type paarden en een paard moet je bevallen qua type.

Alleen moeten mensen sommige rassen niet uitsluiten voor bepaalde doeleinden. Mensen die recreatief rijden e misschien keer n 80 cm parcours of tm de M dressuur willen rijden hebben geen paard met mega potentieel nodig. Dat kan met vele verschillende type paarden.

Natuurlijk kun je ook met je top dressuurknol alleen maar in t bos rijden, dat moet ieder zelf weten.

Hoorde laatst een kennis zeggen : nee , ik wil geen freiberger ( dat mag) , want ik wil ook wat op wedstrijd. Uuuuh...dat kan gewoon . Ze springen echt lekker rond hier tm 1 m. En basis dressuur kunnen ze prima. SGW , mennen...zie ze hier ( België) veel.

Tuurlijk koop ik een ander paard als ik PSG of 1m20 doelen heb.

Deze freiberger dame liep met mij 66% in t Z1 en inmiddels ook met m'n dochter altijd rond de 68 - 70% in de B.
Afbeelding

Afbeelding

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:16

Ik ben wel Freiberger fan. Haflingers vind ik toch ook gaver dan ooit verwacht. Ik ben trouwens benieuwd naar die hackneys. Ik ken ze voor de wagen, bloedjeheet. Zitten die fijn? Lijkt mij dat je nogal je buikspieren moet trainen met het doorzitten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:34

Ja een gave haflinger vind ik ook wel wat !

Poeh heb vroeger ooit n hackney gereden. Dat was kop erop en gaan met die banaan. Zat nog niet zo rottig , maar deze was betuigd en had jarenlang fanatiek voor de koets gelopen.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:15

denisesilver schreef:
Ik ben wel Freiberger fan. Haflingers vind ik toch ook gaver dan ooit verwacht. Ik ben trouwens benieuwd naar die hackneys. Ik ken ze voor de wagen, bloedjeheet. Zitten die fijn? Lijkt mij dat je nogal je buikspieren moet trainen met het doorzitten

Ja, je hebt zeker veel beweging onder je. Maar de beweging van een hackney die gewend is onder de man te lopen, vind ik niet te vergelijken met hoe ze in shows voor de wagen worden gepresenteerd. Ik vind ze over het algemeen wel lekker veren, waardoor ze prima uit te zitten zijn.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 07:19

denisesilver schreef:

Onze merrie zit als een luie stoel <3
Maar zij is nooit echt voor de wagen getraind, 8 veulens gehad en bij ons omgedoopt tot dressuurpaard.
De grote maat lijkt wat koeler dan de kleine maat in mijn beleving, en het ziet er vaak vooral heftig uit maar voelt safe.
Nu is onze merrie uitzonderlijk nuchter en kijkt vrijwel nergens naar, een opvolger zo braaf en nuchter zal niet heel simpel zijn.
Ze kunnen van 0 naar 100 in een seconde, maar vloeien ook net zo makkelijk weer af.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:23

Is er iemand nog op zoek naar een jonkie (jaarling)?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:49

Hackney's kunnen ook prima normaal bewegen als ze anders getraind worden inderdaad. Ik vind in de grote maat dat er wel veel verschillen zitten qua types en beweging. In ieder geval hebben sommigen nog best dressuur aanleg, alleen souplesse kan een dingetje zijn. En de stap soms.

Freibergers vind ik hartstikke leuk, lekker veelzijdig en braaf. Alleen niet bepaald goedkoop..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:53

Klopt. Al weet ik nu wel wat rond de 7k te koop.
Gezond , leuk...maar de 1 is 7 en door tijdgebrek n paar maanden niet gereden ( fokker is op leeftijd en afhankelijk van wie er tijd heeft ), en 1 van 9 die wel pittig is ( freiberger - pittig , niets gemeens, maar geen slaapmuts).

En een 3 jarige , net zadelmak.

Maar dat is idd nog geld , vind er geen van 3000....

Trouwens, een vriendin verkoopt haar 14 jarige fjord. Nuchter , gaat rustig alleen op pad , zeer goed dressuurmatig gereden en ook echt mooie resultaten behaald. Ook 80 cm gesprongen ( wedstrijd resultaten zijn in te zien). Ook fjordentest gelopen met goede resultaten.
Mijn dochter heeft er als 10 jarige ook dressuurproefjes mee gereden en je kunt haar ook rustig een kür op muziek incl verkleden laten lopen.

Reden van verkoop: amazone wordt te groot en heeft n dressuurpaard op hoger niveau en niet genoeg tijd.
T is ook geen koopje, maar denk dat de prijs erg correct is.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:04

tammiebels schreef:
Is er iemand nog op zoek naar een jonkie (jaarling)?

Geen idee, wij hebben hier ook nog een leuke jaarling staan voor de verkoop!

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:23

Ik ken de Freibergers hierboven niet, maar zie zelf niet zo'n probleem in het feit dat die van 7 al een tijdje niet gereden is als die het bekende Freiberger karakter heeft. Als ik op zoek was geweest was ik zeker gaan kijken. Mijn 6 jarige Freiberger merrie heeft tot voor kort 3 maanden stil gestaan doordat ik een blessure heb en is vorige week voor het eerst weer gereden, door een haar onbekend iemand. We konden haar zo uit de wei het zadel op gooien en de amazone kon zo opstappen zonder hulp en langs de weg (industrieterrein) naar de manege rijden. Ze heeft geen stap verkeerd gezet :-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:56

Denk eigenlijk dat veel paarden zo opstappen en wegrijden is, mits ze maar genoeg buiten komen. Freibergers e.d. zullen zeker wel nog makkelijker zijn daarmee.

Maar Uni (havidoff x jazz) gooide ik toen hij jonger was nog weleens een maand of 2 op "vakantie" dus echt niks doen, niet rijden of longeren en 24/7 op een mega groot land met andere paarden.
Kon daarna altijd weer zo opstappen en weer opbouwen naar niveau zonder gekkigheden.
De laatste keer heb ik hem ohz gebracht en daarna gehaald vanaf het land :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:12

Helemaal mee eens :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:15

Die "hete dressuurdonder" hier kan ik ook een maand stilzetten en zo weer opstappen, ja. Zelfs de monster van een pony was na een half jaar gewoon braaf (in hoeverre die braaf was ~~}> ). Het is soms ook maar net hoe je erop gaat zitten. Van mij mogen ze dan echt wel wat loperiger en kijkeriger zijn. Maar als je erop gaat zitten van ho en rem erop en krampachtig vastklemmen, daar worden ze ook niet braver van.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:17

Krampachtig vastklemmen vindt mijn Freiberger ook niet leuk. Die gaat dan heel hard achterwaarts, oren plat en nek op slot :)
Laatst bijgewerkt door Lieser op 09-07-24 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:18

Elisa2 schreef:
Hackney's kunnen ook prima normaal bewegen als ze anders getraind worden inderdaad. Ik vind in de grote maat dat er wel veel verschillen zitten qua types en beweging. In ieder geval hebben sommigen nog best dressuur aanleg, alleen souplesse kan een dingetje zijn. En de stap soms.

Freibergers vind ik hartstikke leuk, lekker veelzijdig en braaf. Alleen niet bepaald goedkoop..

Zou ook echt wat voor mij wezen, een freiberger…maar ik pas er gewoon niet op met m’n 1.85 en lange stelten -O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:33

Het kan meevallen pallatin als je een groot exemplaar treft.

Even voor het beeld, dit is mijn vriend van 187cm met lange benen op zijn merrie van 164cm.
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het net kunnen voor het beeld.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:34

Pallatin schreef:
Zou ook echt wat voor mij wezen, een freiberger…maar ik pas er gewoon niet op met m’n 1.85 en lange stelten -O-

Als je eentje met een beetje maat hebt die rondgeribt is past het prima. Ik ben 1.83 en pas soms met mijn lange stelten prima op een epony en op sommige 1m80 kastelen die smaller zijn steken mijn benen alsnog uit.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:49

Freibergers hebben best wat body. Ik paste met 1.70 en lange stelten keurig op een Freiberger van 1.50. Dus als je een wat grotere kan vinden zou het niet hoeven misstaan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:21

Een freiberger in grotere maar moet lukken hoor. Ze zijn breed, dat scheelt!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:25

En er zijn er zat boven de 1.60. Vorige maand stond ik naast een 2-jarige van 1.62 :wow:

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:33

Oh echt? Ik dacht dat dat t vaak kleintjes waren. Dat biedt perspectief voor ooit maar hopelijkgaat mijn ruin nog heel lang mee :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:14

Ik heb morgen een proefrit :D en misschien nog een deze week!

Ik ben niet thuis in de fokkerij. Wat mag ik verwachten van 'ster en rontgen predikaat'. Is het dier dan rontgen goedgekeurd?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:27

Century schreef:
Ik heb morgen een proefrit :D en misschien nog een deze week!

Ik ben niet thuis in de fokkerij. Wat mag ik verwachten van 'ster en rontgen predikaat'. Is het dier dan rontgen goedgekeurd?

waarschijnlijk een prok certificaat dan.. daar moeten ze inderdaad voor op de foto zijn geweest(niet alles maar redelijk wat foto's om ocd uit te sluiten(erfelijke factor)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:32

Ster is een predikaat waarop ze exterieur en bewegen/springen zijn beoordeeld. Cijfers kun je terug vinden in de database maar kunnen nooit super laag zijn, dat zijn ze geen ster. Kijk even op de site van betreffende stamboek voor uitleg.
Welk stamboek is het?
Prok is idd rontgen op x aantal foto's goed, maar het is geen volledige aankoopkeuring