Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 16:06

Ze verhaart super veel nu Poekkie! En ze heeft voor de wandeling in het zand gerold, dat doet ze standaard elke ochtend. Of bedoel je de modder die op het pad ligt?

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:36

Knolselder schreef:
Ik ken nochtans merries die niet drachtig zijn die hetzelfde gedrag kunnen vertonen hoor. Van rustig in de kudde staan tot plots aanvallen en bijten en schoppen..

Ik heb z'n merrie, kan het ene moment staat knabbelen en volgende moment heel agressief uit de hoek komen.
Zelf gefokt, nooit wat mee gehad, opgegroeid in de kudde, geen slechte ervaringen of trauma's.
Het kan er hard aan toe gaan soms, ze slaat gericht en hard, maar de rest heeft er mee leren leven. En ontwijken het gedrag... geen verschil of ze dragend of niet dragend is

Ik ben benieuwd hoe die buik eruit ziet als ze straks verhaard is.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:28

Worden paarden die schijnzwanger zijn ook dik? Want dat zou ook best een verklaring kunnen zijn dan, toch?

Mijn merrie kan ook zo zuur zijn trouwens. Nooit naar mij, juist heel aanhalig is ze. Maar wel naar mijn shet, die haar gelukkig wel van repliek dient en hij is handig zat, dus hij heeft nog nooit verwondingen gehad gelukkig. Ook als ik met iemand samen rijd, kan ze zomaar uithalen. Herken dus wel het agressieve gedrag. Ze heeft ook wat hormoonproblemen, zo geeft ze elke hengstigheid een paar druppels melk en is ze ook het hele jaar door om de 3/4 weken hengstig en niet alleen in het seizoen. Ze krijgt sinds kort Naf oestress, wat al iets lijkt te doen. Ze is iets vriendelijker naar andere paarden. Wel gaf ze nog wat melk deze week.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:37

Ik had ook zo 2 merries MallyBelly. Gewoon dominantere types en de rest gaat hen uit de weg. Maar daar moet ik altijd heel voorzichtig mee zijn als er iets nieuws in de kudde introduceer. Maar die vlogen ook onverwacht en heel erg gericht uit naar andere paarden. Van vredig grazen naar de hulk.

En dan de ‘traumagevallen’, dat kan echt een tijd duren voor die op hun plooi komen en hun aard durven laten zien.

Ik las laatst ergens nog dat het voor een paard en kudde meer dan een half jaar duurt om zich aan te passen aan elkaar en terug op hun plooi te komen na een nieuwe introductie.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:50

lies schreef:
Worden paarden die schijnzwanger zijn ook dik? Want dat zou ook best een verklaring kunnen zijn dan, toch?

Ik heb een schijn drachtige gehad.
Vreselijk dik, slappe banden, dik uier, kegelen...
Ben zelfs een nacht in de auto op het land gebleven omdat ik zeker wist dat ze ging bevallen (was geen hengst bij geweest en haar hengstveulen van een jaar eerder was ruim op tijd afgespeend).
Toch maar naar de kliniek om op te voelen. Toen ze de wagen afstapte ben ik uitgelachen door het personeel want hoe kon ik nou aan een dracht twijfelen, dat was toch overduidelijk.
Maar ze was leeg (had een dracht ook heel bijzonder gevonden zonder hengst erbij).
Maar ja daar is geen medicatie voor dus gewoon maar weer opgebouwd met werk en zuinig gevoerd. Heeft een hele poos geduurd voor ze ervanaf was.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 20:05

Ik vind dat agressieve gedrag gewoon echt niet bij Skyla passen. Ik ken het inderdaad wel dat pony's er een tijd over doen om te wennen maar vaak merk je toch al wel aan kleine signalen dat je met een dominanter type te maken hebt. Skyla was tegen de hengst waar ze bij stond ook heel mild en beet/sloeg daar niet van zich af.
Skyla was in de kudde juist altijd een blij ei die graag bij iedereen in de buurt wilde zijn. Dan vind ik de omslag wel heel extreem... Ik zeg niet dat het niet kan maar ik zou het wel raar vinden.

Schijndracht is inderdaad mijn tweede meest logische optie Lies en Polly. Het schijnt best zeldzaam te zijn bij paarden dus dracht is op dit moment nog wel logischer (een lange dracht is veel vaker voorkomend dan een schijndracht). Maar als er geen veulentje komt vind ik schijndracht een goede verklaring al vinden ook veel mensen haar er niet drachtig uitzien dus dan doet ze het niet heel goed :')
Wel een heftig verhaal zeg Polly! Wat kunnen ze je dan voor de gek houden hè!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:49

Skyla heeft 5 weken met een hengst gestaan in een te klein hok/stal. In het begin heeft ze waarschijnlijk wel geprobeerd om van haar af te slaan en geprobeerd om weg te komen van de situatie, maar dat is niet gelukt door de te kleine ruime.
Om uiteindelijk zich maar moedwillig te laten dekken omdat dat dat opgegeven moment de beste optie is om er snel vanaf te zijn. Want in die stal/dat hok kon ze geen kant op. Dan valt er opgegeven moment niks meer van je af te trappen.
Dan vind ik het niet zo heel gek dat ze zo mild was bij de hengst en ze ook niet meer van zich af beet en sloeg.
Ik vermoed en verwacht dat Skyla zich op dat moment gewoon over gegeven heeft aan de situatie en het maar toegelaten heeft.
Ik was er niet bij natuurlijk, maar dit klinkt mij wel het meest logisch in de oren. Voor ons klinkt 5 weken vrij kort, maar voor een pony (of paard) in die situatie is dat al heel lang en dan kunnen ze in de overlevingsstand gaan zitten opgegeven moment of er zoveel stress van over houden dat ze zich afsluiten.

En dan kan het heeeeel lang duren voor ze wel weer de moed heeft gevonden om voor zichzelf op te komen. En wat Knolselder en ik daarin al aangeven. Dat kan echt maanden duren voordat dat gedrag naar boven kan komen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:03

Als ze schijndrachtig is, heeft ze ook nog wat werk voor de boeg met het aanmaken van een uier dan :')

En ja, ook hier paardjes die eerst maanden vredig inde kudde stonden en later het in hun hoofd kregen eens de boel te gaan uitdagen en de dominante trien te gaan uithangen. Verder schatten van dieren hoor.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:17

Dat weet ik xYaartje, ik heb zeer ruime ervaring met het opvangen van pony's uit rot omstandigheden en de tijd die het kan kosten om ze uit hun schulp te krijgen. Ik weet daardoor ook hoe een compleet afgesloten of afgestompte pony eruit ziet en hoe lang het duurt totdat die weer een beetje open bloeien. En ik weet ook dat als dat open bloeien eenmaal gelukt is je een totaal andere pony kunt hebben...
Skyla heeft zeker veel meegemaakt en vijf weken onder die omstandigheden is absoluut veel te lang. Het heeft haar ook getekend en het heeft voor veel stress gezorgd. Het kan inderdaad zijn dat ze het vechten op heeft gegeven omdat ze er geen succes mee had. Maar ze was niet afgesloten of afgestompt toen ze bij ons kwam, gestresst zeker, beschadigd door wat ze had meegemaakt ook absoluut! En hetgeen ze meegemaakt had heeft ook haar manier van reageren beïnvloed (blijven staan/ondergaan i.p.v. weglopen). Maar ze heeft ook altijd veel veerkracht en levenslust laten zien. Ze had nog een heldere open blik en was nieuwsgierig naar de wereld om haar heen en stond open voor contact. Bij de echt gebroken pony's zie je dat aan hun doffe blik en (het uitblijven van) hun reacties. Ik weet dat landen en een plekje in de kudde vinden tijd kost. Maar van een blije lang leve de lol pony met een rugzakje naar aanvallende terror pony vind ik een grote omslag. Maar het kan gewoon zijn dat ik dit nog niet eerder mee gemaakt heb en daarom zo verbaasd ben. Eerdere ervaringen bieden geen garantie voor de toekomst :D

Ja ze doet niet heel goed haar best hè Knolselder :')
Ja dat heb ik ook wel meegemaakt dat er een verschuiving ontstond in de kudde dynamiek. Dat kan er ook best pittig aan toe gaan maar is wel functioneel. Het gedrag wat Skyla laat zien lijkt in niks op functioneel kudde gedrag en dat vind ik vreemd. Maar misschien kom ik nu dan eindelijk eens een vosmerrie tegen die de waarschuwingen waar maakt :oo

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:22

Swift schreef:
Wel een heftig verhaal zeg Polly! Wat kunnen ze je dan voor de gek houden hè!

Nou he, mn vriend verklaarde me echt voor gek dat ik daar in mn auto ging zitten, hij zou eigenlijk net beginnen aan een uitleg dat je toch echt ook een hengst nodig had om een veulen te creëren. Ik wist het ook wel maar de tekenen waren zó duidelijk... Rare beesten

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:26

Dan ga je toch ook van alles verzinnen lijkt mij? Dat er toch ergens een hengst ontsnapt is ofzo... Ik snap je helemaal hoor Polly, ik had hetzelfde gedaan! Maar ja ik ben ook de idioot die al twee maanden naar een merrie loopt te staren waarvan ik niet zeker weet of ze drachtig is :') :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:05

Heb er alle vertrouwen in te en voor de rest wacht ik wel af hoe de soap eindigt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:15

Ik vind het speculeren niet leuk. Ik wacht gewoon liever in spanning af of skyla ons gaat verrassen of niet.
Topic was zo gezellig.

Als er na een bepaalde datum nog geen veulen is zal TS heus wel onderzoeken laten doen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:23

Ik lees vanaf het begin al mee, omdat ik wel nieuwsgierig ben.
Als het geen dracht is zou ik op cushing testen. Dit tast de hypofyse en dus hormoonhuishouding aan.

Natuurlijk hoop ik wel op een veulen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:40

Wat die hier laten/lieten zien lijkt ook geen functioneel kuddegedrag hoor :')

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:48

Art_Ificious schreef:
Ik vind het speculeren niet leuk.

Ik dacht eerst: Huh? 8)7 Het speculeren (wel/geen veulen) is nou juist de waar het over gaat in dit topic. :D

Maar, je bedoelt denk ik het gokken over aandoeningen. Nee, dat hoeft van mij idd ook niet. Volgens mij weet ts heel goed hoe & wat (en geeft met engelengeduld antwoord, petje af, ik zou het niet volhouden!), dus allerlei welgemeend maar ongevraagd advies zou ik idd achterwege laten. Skyla ziet er goed en tevreden uit (behalve als ze moet wandelen :') ) dus.

En verder, nog steeds geen gewankel in min geloof. Veulen is veulen en hopelijk mag ik mijn lievelingsfraas nog gebruiken: Ik zei het toch? Geeft altijd zo'n voldaan gevoel. :Y)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:18

Het lijkt me ergens toch logisch dat ze 'gewoon' drachtig is, ze was immers met een hengst opgesloten en lijkt ook drachtig. Vooralsnog houd ik het op drachtig, al had ik ook een shetlandmerrie die zo tonrond was, dat ik me bijna niet kon voorstellen dat ze niet drachtig was, maar voorzover ik wist had ze altijd alleen gestaan bij haar vorige eigenaar...

We gaan het zien, het blijft spannend!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 23:36

Dank je Marcella! Het wordt inderdaad wel steeds meer een soap zo :')

Ik vind het soms ook best ingewikkeld hoor Art_Ificious! Ik probeer het maar positief te zien (mensen zijn bezorgd vanuit hun liefde voor paarden) maar het raakt me toch ook wel hoor.

Ze heeft eigenlijk geen enkele van de typische PPID symptomen Maddy_Paola, omdat ze ook nog maar acht is lijkt het me niet de meest waarschijnlijke optie. Maar als de dierenarts daar t.z.t. anders over denkt kan ik het meenemen. Maar ik hoop ook dat dat niet nodig is en ze ons toch nog verrast met een veulen!

Wat bijzonder Knolselder, ik ben dan zo benieuwd waar dat soort gedrag vandaan komt... Ik vind kudde gedrag sowieso super interessant dus dan wil ik het zo graag doorgronden. Maar dat lukt natuurlijk nooit helemaal want wij kijken altijd als mensen.

Ik begin het wel steeds meer een uitdaging te vinden hoor Ponytante :o Er zit een soort cyclus in, het komt steeds weer terug dat vind ik soms wel ingewikkeld. Maar ik vind het ook belangrijk om netjes te blijven antwoorden naar iedereen en uit te gaan van de beste bedoelingen. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik na dat soort posts Skyla wel smeek of ze alsjeblieft een veulen wil krijgen zodat ik inderdaad ook (gewoon zachtjes voor mezelf) "zie je wel" kan zeggen :D

Nou zo denk ik dus ook Hervonen! Gewoon nuchter met het boeren verstand beredeneerd is dracht op dit moment (wat mij betreft) nog steeds de meest logische optie.
Ja dat kan ook nog dat ze wel drachtig tonen maar het niet zijn, Sterra zag er ook super drachtig uit...
Het blijft zeker spannend!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:55

Met mijn posts wil ik gewoon een kanttekening maken dat er gewoon ook andere oorzaken van gedrag kunnen zijn en dracht daar niet het enige antwoord op is. Omdat het lijkt alsof dat dat de enige verklaring zou kunnen zijn, wat niet is
Al hoop ik voor jou dat het wel de verklaring is bij Skyla.

Bovendien lijkt het mij logisch dat je in een topic als dit mensen gaat krijgen die hun eigen ervaringen en visies delen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:04

Je ben ook niet verplicht iedereen te antwoorden TS ;)
Ik vind het helemaal niet erg als je mijn posts overslaat. Er komt een gesprek op gang, dankzij Skyla, maar hoeft niet perse betrekking te hebben op Skyla. Zo bedoel ik het zeker niet.
Ik denk dat we allemaal hopen dat ze een veulen krijgt, ik hoop het wel in ieder geval, ook al denk ik dat het niet gaat gebeuren. Maar indien wel mag je tegen mij ook; 'zie je wel' zeggen :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 00:17

Ik bedoel natuurlijk niet de goed onderbouwde posts van mensen die betrokken meeleven in dit topic. Daar vind ik helemaal niks mis mee en juist fijn en leerzaam!
Ik heb het over de, vaak eenmalige, posts met een toon (die op mij) verwijtend/kwetsend over komt. Maar ik begrijp inderdaad dat ik, door onconventionele keuzes te maken, dit ook kan verwachten. En daarom vind het ook belangrijk om wel de tijd te nemen om netjes te antwoorden en mijn keuzes te onderbouwen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:44

Swift schreef:
Ik bedoel natuurlijk niet de goed onderbouwde posts van mensen die betrokken meeleven in dit topic. Daar vind ik helemaal niks mis mee en juist fijn en leerzaam!
Ik heb het over de, vaak eenmalige, posts met een toon (die op mij) verwijtend/kwetsend over komt. Maar ik begrijp inderdaad dat ik, door onconventionele keuzes te maken, dit ook kan verwachten. En daarom vind het ook belangrijk om wel de tijd te nemen om netjes te antwoorden en mijn keuzes te onderbouwen.

Gewoon langs je heen laten gaan hoor!!
Ik vind dat je het super doet, die Skyla zit met haar billen in de boter bij jou. En ik heb zo het idee dat bij jou alle scenarios de revue al zijn gepasseerd.
Respect voor jou!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 01:05

Wintu schreef:
Swift schreef:

Gewoon langs je heen laten gaan hoor!!
Ik vind dat je het super doet, die Skyla zit met haar billen in de boter bij jou. En ik heb zo het idee dat bij jou alle scenarios de revue al zijn gepasseerd.
Respect voor jou!

Mee eens!

Merries bij elkaar geeft wel eens gedoe. Mijn merrie was ook dikke mik met aan andere merrie. Toen ze een tijdje uit elkaar waren en elkaar na een tijd weer eens zagen vonden ze het ook nodig om elkaar in elkaar te meppen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 06:59

Hevonen schreef:
Het lijkt me ergens toch logisch dat ze 'gewoon' drachtig is, ze was immers met een hengst opgesloten en lijkt ook drachtig. Vooralsnog houd ik het op drachtig, al had ik ook een shetlandmerrie die zo tonrond was, dat ik me bijna niet kon voorstellen dat ze niet drachtig was, maar voorzover ik wist had ze altijd alleen gestaan bij haar vorige eigenaar...

We gaan het zien, het blijft spannend!

Niet altijd. In de kudde waar mijn pony's uitkomen en die kudde verzorg ik al jaren loopt de hengst 24/7 tussen de merries.
En we hebben echt merries gehad die of heel moeilijk dragend te krijgen waren of gewoon niet dragend werden (en dat waren gezonde merries) en uiteraard hebben we ook drachtige merries gehad met mooie veulens.
We hebben van eind oktober 2020 t/m april vorig jaar een prachtige palomino bonte hengst gehad. Niks drachtig en dat lag echt niet aan de hengst die al een nakomeling(en) had. Die dekte gewoon netjes en deed wat die moest doen.
Met de hengst daarvoor ook echt gehad dat het ene jaar de ene merrie dragend was en de andere merrie niet.
Het is uiteindelijk echt niet zo dat als ze 24/7 bij de hengst hebben gestaan het ook altijd raak geschoten is om het zo maar te zeggen.

Dit is trouwens puur om mijn ervaring te delen ivm ik al 10+ jaar in een kudde loop waar de hengst 24/7 er bij in loopt (ze hebben alle ruimte overigens om van elkaar weg te lopen).

En ik hoop het nog steeds voor je ts en je doet het goed met Skyla, maar dit is mijn realistische kijk er op.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 07:23

Ben over naar team hooi