Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:30

Ik vind het zo leuk om te lezen hier hoe iedereen dit proces op z'n eigen manier doet. Ook heel leerzaam.

@Elina hoe reageert ze als je gaat hangen?

@Babootje hoe gaat het met Polletje?

Vandaag heeft Ellie voor het eerst een deken op gekregen. Ze 'moet' een regendeken mee naar de trainingsstal (het is net een kind dat op kamp gaat ;-)) dus ik dacht zal ff oefenen.
Ze was wat gespannen, vooral bij het vastmaken van de buiksingels, maar geen stap verkeerd. Ze heeft toen een tijd buiten gestaan met de deken op en we konden m zonder problemen er weer afhalen. Lieve, knappe merrie.
Dat merk ik vooral bij het zadeltje op, longeersingel om...die druk bij haar buik vindt ze spannend.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 05:22

Dat vind ik idd ook zo leuk koekie! Zoals jij oefent met deken daar heb ik dan nooit aan gedacht. Hij had eens een zweetdeken nodig vorig najaar en omgedaan en klaar haha. Totaal niet mezelf afgevraagd of hij het kende. Ik kreeg bij aankoop zijn zweetdeken mee maar hij was onbeleerd en de zweetdeken is 2 maten te groot. Dit wist mijn man al uit ervaring dus hadden al kleinere klaar liggende. Echter bij zweetdeken op moeten we ze hier wel apart zetten kwamen we achter. Dit was geen 10 minuten werk.
Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:51

@liam klinkt goed, lekker bezig.

@manic ziet er goed uit!

@koekie, ze vindt het hangen spannend. Ze wil graag bewegen opzich geen probleem maar we gaan niet rennen. Maar toen stapte ze weg van het krukje en ik hing in de beugel en toen had ze wel zoiets van oliebol dit is raar. Eerste reactie stil staan. Super fijn want dat is precies wat ik haar geleerd heb, spanning is stil staan ontspannen en dan gaat het 'enge' weg.

De druk op de buik vond ze hier ook spannend. Met veel oefenen is dat gelukkig helemaal in orde nu.

@dierenfan Hahaha oeps :')

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:55

@dierenfan ik ben ook wel van zonder getrut dat soort dingen doen hoor. Daarna hebben we m gewoon omgedaan, rondje gelopen en haar ermee buiten gezet. Maar goed, met een heel ril paard zou ik mss nog wat voorwerk gedaan hebben :D

Haha die deken. Is wel een leuk plaatje zo :j

@elina leuk om te lezen. Mijn merrie doet ook wat gaan lopen en toen we naast haar gingen springen reageerde ze wat geïrriteerder, maar geen wegrennen oid.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:53

Die van mij is best wel van het wegrennen als ze het allemaal een beetje spannend vind (geluid, dingen aan/op haar lijf). Ik had een poosje zoiets van ze begrijpt het niet en laat maar even uitrazen, maar het ging wel een beetje lijken op “als een kip zonder kop rondjes rennen” en dat schiet ook niet echt op.

Ik denk dat ik nu toch maar een paar keer even wat strenger en duidelijker moet gaan worden en wat meer de grenzen aangeven.

Ik zou heel blij worden van een sukkeldrafje :D

Maar eigenlijk doet ze het allemaal heel prima hoor, ben heel tevreden.

Ook ik doe dansjes en springen naast haar haha.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:21

Mijne haar eerste reactie was ook vaak rennen. Maar ik heb er met veel grondwerk wel in kunnen krijgen dat ze iets meer 'nadenkt' voordat ze vlucht. :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:45

Hoe krijgen jullie je jonkies al zo rustig op de poetsplaats dat jullie zo netjes kunnen invlechten? Ik ben al blij als ik een beetje fatsoenlijk de manen kan bijknippen, maar meestal in 2 keer.

Hier staan we er even naast. Na ons ponykamp kreeg Owen een weekje rust, en in dat weekje rust is meneer onhandig uit zijn plaat gegaan in de wei. Enorme glijder gemaakt op het bestraatte gedeelte met als resultaat een paar hele nare diepe schaafwonden op sprong en hak. Wat was hij zielig de eerste paar dagen...en zo verschrikkelijk kreupel dat ik mij wel zorgen maakte.
De wonden konden niet gehecht worden omdat het echt schaven waren, maar die op de hak wel tot op het bot. Wond kon ook niet verbonden worden, echt een rotplek. Dus 10 dagen op de antibiotica en onstekingsremmers, dagelijks schoonmaken en honingzalf smeren en dagelijks laseren (kon laserapparaat van de DA huren) om wondgenezing zo snel mogelijk te laten gaan.
Inmiddels niet meer kreupel en been is weer dun, meneer heeft weer volop praatjes in de wei en loopt dan te showen en te spelen. Rijden en longeren doe ik nog niet. Op advies van de dierenarts wacht ik daarmee tot het echt dicht is. Ik blijf ook laseren tot het echt dicht is. Ik hoop in de loop van volgende week het weer een beetje te kunnen oppakken Nou ja, een maandje tussendoor ff niets kan ook geen kwaad voor een jonkie die dit voorjaar zadelmak is gemaakt, had hem dan alleen wel een pauze gegund met een lekker zonnetje erbij ipv dit pest weer.

Afbeelding
Dit was direct nadat we hem uit de wei haalden en het net door de DA was schoongemaakt. Hier was het nog niet dik, maar de volgende dag was het been wel een heel stuk dikker en kwam er een hoop pus uit het gat bij de hak. Gelukkig is dat gat nu nog heel klein en komt er bijna geen pus meer uit en heeft het been weer zijn normale vorm.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:26

Oji fijn dat Owen gelukkig opknapt! Juist oppervlakkige wonden zijn vaak enorm pijnlijk he!
Qua rust op poetsplaats dat was hij al geleerd bij de fokker. Hij staat net zo makkelijk een uur als 3 minuten. Wil wel gaan schrapen maar nooit proberen weg te komen. Hij heeft ook een speen haha een soort hangijzer slot. Daar speelt hij mee als hij vast staat. Ideaal voor ons en alle partijen zo oke. Afbeelding
Zelfs dit was geen probleem om in te brengen. Toen wel liksteen gegeven. Op de foto is niet de jongste maar deze had ik hier al staan. Heel blij mee dat hij het al kende. Fokker zette hem met regelmaat uurtje vast (wel opgebouwd natuurlijk)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:11

Och wat een pech Oji, ziet er wel pijnlijk uit die wonden :(:) . Hopelijk geneest het snel weer.

Qua rust gewoon veel doen, althans die van mij. Zij kon eerst ook niet stil staan. Eerst heel kort, braaf en weer terug naar wei/paddock. En dat steeds wat langer. Moet er wel bij zeggen dat ze al vanaf veulen in de hand is geweest dus ze is ook wel wat gewend. Ik kon eerst ook geen manen knippen, en nu laatst haar helemaal gewassen met een emmer toen moest ze ook lang stil staan.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:54

Jee wat een nare wond, dat is schrikken.

Die van mij wou ik vandaag een stukje trailer training mee pakken. Eigenlijk was het doe alleen rustig voor de klep en misschien 1 voetje erop. Probeerde het simpel te houden en rust te bewaren, maar ze werd toch een beetje onrustig en afgeleid en ging een beetje huppen/omhoog. Toen ging ze uiteindelijk wat meer omhoog en verloor haar evenwicht dus lag plat op de stenen. Dus ook wat schaaf wondjes maar gelukkig een stuk oppervlakkiger. Uiteindelijk wel in rust geëindigd maar had niet helemaal aan zien komen dat ze er zo een drama van zou maken. Hopelijk is ze van het omvallen genoeg geschrokken dat ze dat niet zomaar weer in haar hoofd haalt. Wijze les voor haar denk ik, want ik deed echt niks, deed ze helemaal zelf.

Verder gaat het wel heel voorspoedig. Ben overgestapt op dubbele longe, en dat pakt ze heel fijn op. Voor mijn gevoel heb ik ineens een stuk meer controle en kan ik het wegrennen als kip zonder kop nu redelijk voorkomen.

Heel lang op de poetsplaats heb ik eigenlijk nog niet echt gedaan maar met de hoefsmid bleef ze goed staan gelukkig. Afspuiten daar vind ze nog niet echt wat :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:54

Koekie73 schreef:
@Babootje hoe gaat het met Polletje?

Nog nooit zo'n makkelijke gehad als deze. Babette kan m al alleen rijden in de grote baan. Alleen nog wat hulp nodig bij het opstappen.
https://youtu.be/mC7UftQEvKg

Koekie73 schreef:
Dat merk ik vooral bij het zadeltje op, longeersingel om...die druk bij haar buik vindt ze spannend.

Een echte merrie zo te lezen :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:01

Oji, wat naar. Ziet er nog best pijnlijk uit. Hopelijk geneest het snel

Op de poetsplaats kende die van ons ook totaal niet (überhaupt vaststaan niet) dus ook hier heel veel gedaan en qua tijd steeds wat opgebouwd.

@Manic oeps, ook iets wat je liever niet hebt :+ Altijd een verrassing hoe die jonkies op nieuwe dingen reageren. Bij mij liep ze laatst zo de trailer op (had ik niet verwacht) maar rent als een idioot weg als ze de waterslang ziet haha.

Gisteren liep ze het wagentje zo op en is ze de hele reis van 40 minuten heel braaf geweest. Paar keer wat lopen stampen maar ik gok dat toen haar hooi op was :D
Ze staat nu dus op de trainingsstal en ik zag de stress in dr ogen op stal daar. We zijn dus nog even gebleven tot ze iets rustiger werd. Ze ging wel meteen eten en ik kreeg vandaag een berichtje dat ze heel relaxed is.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:17

Oh wat fijn! Wel gaaf dat ze nu beleerd wordt, dan wordt het ineens heel echt :D ben benieuwd hoe het gaat! Hoe lang denken ze nodig te hebben?

En ja was beetje knullig dat ze zo lag te spartelen. Had eigenlijk ook echt niet verwacht aangezien ze eigenlijk overal heel simpel achter me aan loopt. Maar ja, we gaan hem gewoon ieder weekend ff bekijken. Voorlopig hoef ik gelukkig nergens naar toe en we hebben gelukkig ook nog genoeg vrachtwagentjes op het terrein staan (mijn stal doet een hoop transporten).

Het zal uiteindelijk wel goed komen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:31

oji schreef:
Hoe krijgen jullie je jonkies al zo rustig op de poetsplaats dat jullie zo netjes kunnen invlechten? Ik ben al blij als ik een beetje fatsoenlijk de manen kan bijknippen, maar meestal in 2 keer.

Hier staan we er even naast. Na ons ponykamp kreeg Owen een weekje rust, en in dat weekje rust is meneer onhandig uit zijn plaat gegaan in de wei. Enorme glijder gemaakt op het bestraatte gedeelte met als resultaat een paar hele nare diepe schaafwonden op sprong en hak. Wat was hij zielig de eerste paar dagen...en zo verschrikkelijk kreupel dat ik mij wel zorgen maakte.
De wonden konden niet gehecht worden omdat het echt schaven waren, maar die op de hak wel tot op het bot. Wond kon ook niet verbonden worden, echt een rotplek. Dus 10 dagen op de antibiotica en onstekingsremmers, dagelijks schoonmaken en honingzalf smeren en dagelijks laseren (kon laserapparaat van de DA huren) om wondgenezing zo snel mogelijk te laten gaan.
Inmiddels niet meer kreupel en been is weer dun, meneer heeft weer volop praatjes in de wei en loopt dan te showen en te spelen. Rijden en longeren doe ik nog niet. Op advies van de dierenarts wacht ik daarmee tot het echt dicht is. Ik blijf ook laseren tot het echt dicht is. Ik hoop in de loop van volgende week het weer een beetje te kunnen oppakken Nou ja, een maandje tussendoor ff niets kan ook geen kwaad voor een jonkie die dit voorjaar zadelmak is gemaakt, had hem dan alleen wel een pauze gegund met een lekker zonnetje erbij ipv dit pest weer.

[ [url=m/61TDED.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was direct nadat we hem uit de wei haalden en het net door de DA was schoongemaakt. Hier was het nog niet dik, maar de volgende dag was het been wel een heel stuk dikker en kwam er een hoop pus uit het gat bij de hak. Gelukkig is dat gat nu nog heel klein en komt er bijna geen pus meer uit en heeft het been weer zijn normale vorm.

Oei wat een pech zeg! Nare wondjes ook. :( gelukkig dat het nu weer de goede kant op gaat.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:33

Koekie73 schreef:
Oji, wat naar. Ziet er nog best pijnlijk uit. Hopelijk geneest het snel

Op de poetsplaats kende die van ons ook totaal niet (überhaupt vaststaan niet) dus ook hier heel veel gedaan en qua tijd steeds wat opgebouwd.

@Manic oeps, ook iets wat je liever niet hebt :+ Altijd een verrassing hoe die jonkies op nieuwe dingen reageren. Bij mij liep ze laatst zo de trailer op (had ik niet verwacht) maar rent als een idioot weg als ze de waterslang ziet haha.

Gisteren liep ze het wagentje zo op en is ze de hele reis van 40 minuten heel braaf geweest. Paar keer wat lopen stampen maar ik gok dat toen haar hooi op was :D
Ze staat nu dus op de trainingsstal en ik zag de stress in dr ogen op stal daar. We zijn dus nog even gebleven tot ze iets rustiger werd. Ze ging wel meteen eten en ik kreeg vandaag een berichtje dat ze heel relaxed is.

Wat tof dat ze er nu staat! Ben benieuwd hoe het zal gaan met beleren. :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:26

Ik ben ff 3 weken op vakantie in Kroatië maar lees wel mee

Wat een rotplek Oji! Hopelijk geneest het snel!

Leuk verder alle ontwikkelingen, hoe klein of groot ze ook zijn.

Spannend hoor Koekie om je "kind" zo achter te laten. Benieuwd hoe ze het oppakt!

Stip heeft alleen geduld op de poetsplaats als hij hooi eet. Heel stom "aangeleerd" door mij, want in het begin stond hij prima stil maar dacht ik ach, kan hij lekker wat extra eten...

Na mn vakantie weer les, dus hopelijk dan ook ff kijken of we de lange lijnen qua techniek (vooral voor mij) op kunnen pakken!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:48

Vandaag kort rondje gedaan. Afgelopen dinsdag mocht ik naar de longarts *\o/* deze bevestigde mijn idee van verkeerde medicatie volledig en per direct geheel andere medicatie mix gegeven. 24 uur later voelde ik mezelf (na 4 maanden!!!) Niet meer benauwd. Dus gauw vanmiddag stukje gereden samen met mijn man. Ennnn zowaar 4x 100 meter kunnen draven. En nog belangrijker ik herstelde heel erg vlot. Zo ontzettend blij mee!! Gibbs deed het bij mijn man fantastisch. Geen enkel schrik momentje gehad onze stoere bink. Hij loopt tijdens deze rondjes de gehele weg voorop zo keurig!
Nadien heb ik hem voor het eerst volledig gewassen. Vond hij even wennen maar kon het zeker waarderen. Weer ervaring rijker! Hij was ook weer terug wat grenzen aan het verleggen met hoeven uit laten krabben. Vandaag heel stoer gedaan maar 1x streng moeten toespreken en verder heel braaf geweest.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:30

Wat fijn zeg!!

Ik had gehoopt dat mn longen wat vrolijker zouden worden in de kroatische lucht, maar helaas. Tot nu toe ook nog geen succes qua medicatie of zo, dus loop er maar een beetje mee rond :o

We zijn nu 1,5 week weg en ik mis Stip echt hoor, nog nooit zo lang van hem weggeweest, mn baby :o

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:54

@ Babootje, het is een Trafalgar x Sunny boy. Maar toen ik hem kocht kwam hij net uit de opfok en gewoon niks gewend. Nu kan hij een uur op de poetsplaats staan om geborsteld te worden.

Gister is hij voor de tweede keer gedraafd onder het zadel. Zo ontzettend leuk om te zien hoe goed hij het oppakt.

@ Oji hoe gaat het nu?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:23

Leedebee schreef:
Wat fijn zeg!!

Ik had gehoopt dat mn longen wat vrolijker zouden worden in de kroatische lucht, maar helaas. Tot nu toe ook nog geen succes qua medicatie of zo, dus loop er maar een beetje mee rond :o

We zijn nu 1,5 week weg en ik mis Stip echt hoor, nog nooit zo lang van hem weggeweest, mn baby :o

Ik kan enkel zeggen ga naar goede longarts en zet door! Zo belangrijk om lucht te hebben.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:04

Citaat:
Ik kan enkel zeggen ga naar goede longarts en zet door! Zo belangrijk om lucht te hebben.

Na de vakantie idd me maar weer eens opnieuw melden als het dan nog niet beter is.

Eind september komt de tandarts voor Stip. Dan wil ik ook weer wat oefenen met het bit. Hij had m al een paar keer in gehad en dat leek hij wel best te vinden. Ik heb ook een bitloos hoofdstel die ik nu nog gebruik, dus twijfel wat ik zal doen. Ik ben van origine een bit rijden, maar bitloos is ook prima als hij daar goed op loopt.

Waar kiezen jullie voor?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:42

Wij kiezen voor bit. Wij rijden altijd buiten en willen gewoon werkbaar stuur hebben ten alle tijden. Met bit in kun je ook vriendelijk rijden en zonder bit kun je ook veel pijn doen. Kies gewoon wat bij jullie past en jullie je goed bij voelen. Zo zijn wij van altijd bit maar zeldzaam zweep. Heb hem voor de show in mijn handen op de foto haha maar voor veel meer dan vliegen/horzel verjager gebruiken we hem niet. Ik heb onder zadel nog nooit zweep mee genomen. Ga ik mezelf wel aan leren want laatste rit erg veel horzels en dan is een zweep bij om die te verjagen wel erg fijn!

Wij hebben weer 2 span kilometers gemaakt. Dit keer zelf ook weer 2 kilometer gement en ook heel stuk in draf! Was voor eerst en fantastische ervaring
Afbeelding

Afbeelding

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:12

Hallo iedereen,

Ik meld mij hier ook *\o/*

Eind mei 2023 heb ik een 11 jarige merrie gekocht. Haar naam is Dahlia en ze heeft als fokmerrie in Duitsland gediend. Het is echt een lieverd, maar erg sensibel. Ze vindt een hoop spannend, maar ik ben geduldig.

Inmiddels is ze nu al een aantal keer gelongeerd met zadel en in september laat ik iemand komen om haar in te rijden. Aan de longe ging ze helemaal los (bokken, springen). Inmiddels gaat het beter en worden deze momenten steeds korter.

Verder vind ze dekens op en af doen spannend, vliegenspray, maar bijv. Ook de spuitplaats. Het laatste vindt ik nog lastig hoe ik dit moet gaan aanpakken. :')

Afbeelding

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:50

Welkom Samsie! Ook wel weer heel leuk, een al wat ouder paard die nog helemaal alles moet leren.

Mijn pup is inmiddels “zadelmak” haha, nou ja, het zadel vindt ze in ieder geval prima. Ze wou alleen niet op afstand stilstaan zodat ik een goede foto kon maken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga gewoon verder met bit. Ze is 100x beter nu ik haar met bit longeer. Kan nu veel duidelijker inwerken en ze reageert er veel beter op. Had bij de kaptoom het idee dat ze geen idee had wat ik wou en het was een beetje als een kip zonder kop rondjes rennen, waar ze niet echt veel van leerde. Nu kan ik met bit en dubbele longe al wat teugelhulpen gooien, waardoor de stap/draf/galop commando’s voor haar veel duidelijker zijn en ze eigenlijk ook al netjes probeert na te geven.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 07:48

@dierenfan Wat fijn dat er een oplossing is voor je longen. Heerlijk. Ik ben gelukkig niet continu benauwd, maar bepaalde omstandigheden zorgen wel voor enorme longpijn 8)7. Super fijn dat je ook hebt kunnen draven en dat het goed ging!

@leedebee ik ben bitloos begonnen ivm het wisselen van haar gebit. Ging opzich prima, maar toch gewisseld naar bit en daar reageert ze toch een stuk makkelijker op, veel minder vaag en sterk.

@samsie welkom! Klinkt als nog wat werk, komt met veel oefenen en geduld vast goed. Al moet ik zeggen dat ik die van mij nooit heb geoefend met vliegenspray, die vindt dat normaal. Zelfde voor wassen. Ik heb er ook nooit voor beloond, dus ze denkt dat het net als borstelen gewoon er bij hoort :+ .

@manic wat goed zeg, op naar de volgende stap! *\o/*

Hier even een paar stappen terug gedaan, ze vloog zo in paniek weer weg de laatste tijd. Iets te enthousiast geweest denk ik, gelukkig nu we weer even iets rustiger doen gelijk weer de rust er in. Verder doet ze het super zelfs in mn eentje al gehangen, ze bleef gewoon staan. Ik was verbaasd, maar ook heel trots :D