Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:27

Lieser schreef:
Maar in dit geval heeft de verkoper eerlijk in de advertentie gezet dat het paard niet geschikt is voor dressuur. Dan kun je op grond daarvan bij de bezichtiging toch niet zeggen dat je de vp te hoog vindt? Het paard is precies zoals in de advertentie staan, en je wist vooraf welk bedrag de verkoper wilde hebben. Ik zou het heel raar vinden als je dan gaat onderhandelen over de vraagprijs vanwege iets wat vooraf bekend was.

Nou, de verkoper heeft erin gezet dat het paard traag is met dressuur, niet ongeschikt vanwege staakgedrag. Een traag paard zou ik wel braaf en lief en geschikt voot recreatie durven te noemen, zeker :) maar eentje dat staakt dan weer niet. En uit het niets stilstaan en ruiterhulpen volledig negeren is in principe net zo ernstig als steigeren, al voelt het wellicht niet zo. Hier komt nog de vraag bij of zoiets simpels als een volte in draf uberhaupt als dressuur kan worden aangemerkt? Wat als je vanuit een volte op de hindernis af wil rijden, lukt het dan wel?

@Dilan93 bij manegepaarden is het meestal opportunistisch gedrag + gebrek aan motivatie, hard werken betekent alleen meer gebonk van een beginner op de rug terwijl stil gaan staan zelfbelonend is, zeker voor een paard dat uit zichzelf liever lui dan moe is. Nou dan is het inderdaad een makkelijke keuze :P

Maar in dit geval begrijp ik dat er ook paar handige ruiters een poging hebben gewaagd om dit paard aan het werk te zetten, dan klinkt het toch wat meer als lichaamelijk gebrek of een veel ernstiger gedragsprobleem dan alleen luie opportunist zijn.

Sherivey

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:03

Nou dat dus. Vandaar ook dat ik niet denk dat dit paard het doet uit 'gemak', juist omdat er ook ervaren ruiters dezelfde problemen hebben tijdens het rijden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:41

Fly_high schreef:
Hier komt nog de vraag bij of zoiets simpels als een volte in draf uberhaupt als dressuur kan worden aangemerkt? Wat als je vanuit een volte op de hindernis af wil rijden, lukt het dan wel?

Het lukt mijn dochter prima om hem bij 'A' in galop af te laten wenden naar sprong op het midden.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:58

Ik vind het trouwens best interessant om te weten hoe veel je ongeveer kunt zakken als er word aangegeven dat de prijs onderhandelbaar is. Hoeveel procent zakken is ' normaal' bij het kopen van een paard?

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:06

Mijn dochter kreeg hem gewoon door de bak heen gereden in stap, draf en galop. Op beide kanten. Ook dravend over balken en een sprong met hem gemaakt. Zonder dat hij staakte of blokkeerde. Of ineens stilviel. Ze is er daarom ook zo weg van. Maar wel met een los teugeltje en dus weinig gevraagd.

Dat hij dat kan doen is van horen zeggen, van mensen die het paard kennen. Dat hebben wij bij het kijken dus ook niet gezien. Maar hadden dit wel in ons achterhoofd dat het paard met een rugzakje is maar wel met een fijn karakter.

Daarom is het goed dat we nog een keer gaan kijken. En even goed door gaan vragen. Naar zijn gezondheid en gedrag. Want ik wil wel zeker weten dat hij helemaal gezond is, we zoeken echt een maatje voor het leven..

Bedankt trouwens voor jullie input! Dan ga je het toch even nuchterder bekijken. En het heeft mij wel even aan het denken gezet. Punten die ik zeker even meeneem.

We gaan morgen weer kijken. Nu mijn laatste avonddienstje draaien voor deze week. Ben morgen onverwachts vrij

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:45

Lizenlotte schreef:
Ik vind het trouwens best interessant om te weten hoe veel je ongeveer kunt zakken als er word aangegeven dat de prijs onderhandelbaar is. Hoeveel procent zakken is ' normaal' bij het kopen van een paard?

Ligt aan de hele situatie. Prijs van het dier en snelheid van beslissen en wensen etc.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:16

StalNollie schreef:
Lizenlotte schreef:

Ligt aan de hele situatie. Prijs van het dier en snelheid van beslissen en wensen etc.

Wat vaak het meeste invloed heeft is hoe graag ze er van af willen, of wat voor huis je kan bieden (en dan afhankelijk van de reden van verkoop zal het een of ander invloed hebben)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:47

Clairetje81 schreef:
Mijn dochter kreeg hem gewoon door de bak heen gereden in stap, draf en galop. Op beide kanten. Ook dravend over balken en een sprong met hem gemaakt. Zonder dat hij staakte of blokkeerde. Of ineens stilviel. Ze is er daarom ook zo weg van. Maar wel met een los teugeltje en dus weinig gevraagd.

Dat hij dat kan doen is van horen zeggen, van mensen die het paard kennen. Dat hebben wij bij het kijken dus ook niet gezien. Maar hadden dit wel in ons achterhoofd dat het paard met een rugzakje is maar wel met een fijn karakter.

Daarom is het goed dat we nog een keer gaan kijken. En even goed door gaan vragen. Naar zijn gezondheid en gedrag. Want ik wil wel zeker weten dat hij helemaal gezond is, we zoeken echt een maatje voor het leven..

Bedankt trouwens voor jullie input! Dan ga je het toch even nuchterder bekijken. En het heeft mij wel even aan het denken gezet. Punten die ik zeker even meeneem.

We gaan morgen weer kijken. Nu mijn laatste avonddienstje draaien voor deze week. Ben morgen onverwachts vrij

Zo klinkt het al anders, dan snap ik dat jullie nog een keer willen langskomen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:30

Clairetje81 schreef:

Als je Stippel een bit in hangt, verongeluk je ermee. Hang je er een FRA'tje om, kun je de hele wereld aan met d'r.

Ik heb een mooi goedhardtje hangen; dacht bijrijdster van Tante Taart: die hang ik er eens om, mooi hoofdstel. Er is niks geks gebeurt maar de donderwolk boven het hoofd van Tante Taart was niet te missen! Ze vond dat hoofdstel HELEMAAL RUK!!
Dat vond ze ook van een gewoon dubbel gebroken trensje, trouwens. Nu loopt ze op een strak hoofdstelletje met een level II Myler erin en is ze helemaal blij. Zij wil juist vastigheid en duidelijkheid, niet dat geklapper rond haar hoofd.

Als dat paard gereden wordt op een manier die hij ruk vindt en jouw dochter heeft dat anders gedaan, kan dat zomaar een verklaring zijn waarom ie bij haar wel deed.

Let op, dit is natuurlijk geen enkele garantie, maar soms is het wel nodig om een stukje off the beaten track te gaan.
Verhelderend: https://beheer.pumbo.nl/gratis-ebooks/h ... t-het-niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:43

Het ligt er ook wel aan of de verkoper zelf eerlijk is geweest over het gedrag of dat je het dus via via gehoord hebt. Dan vraag ik mij af wat er meer verborgen wordt.

Superfijn dat het goed ging, ook goed dat je nog een keer heen gaat.

De pony die ziek bleek daar kon ik aan zien dat hij bijzondere dingen deed (zoals panisch reageren bij aanraking. Maar ook stond hij bijzonder veel op rust op ongepaste momenten. Dat is goed om op te letten. Veel succes morgen!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:05

Mag ik even een ergernisje delen?

Vinden jullie het normaal als er mensen onaangekondigd komen kijken naar je paard? := Heb iemand die geïnteresseerd is in mijn paard en nu plots heel nieuwsgierig loopt te doen omdat ik gezegd heb dat ze inderdaad binnenkort te koop staat. Nu heeft ze al het recht om daar te zijn hoor (ze staat er ook gestald), maar ik vond het eigenlijk niet zo fijn. Vervolgens benadert ze meteen mijn ruiter (die het ook ongepast vond). Ik kan mijn vinger niet meteen leggen op waarom ik het niet zo fijn vind, maar de persoon in kwestie was er duidelijk niet voor zichzelf en betrok er ook andere mensen in (kinderen stonden al laaiend enthousiast voor mijn paard haar neus, leek even of ik ze al verkocht had). Paard staat nog maar net terug in het werk door een blessure van de ruiter, waardoor ik ze eerst een paar weken terug in het werk wil hebben voor ik ze officieel te koop zet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:06

Dat is wel echt een punt wat ikke aangeeft.

Ik heb een achterlijk duur hoofdstel gekocht van Dyon maar de pasvorm is zooooo mooi <3 kopstuk vervangen door anatomisch kopstuk van bridle2fit en kind is er helemaal gelukkig mee.

Bij de vorige merrie een micklem geprobeerd en guttegut, wat was die boos!!!! Het ding sloot aan en dat was geen optie voor dat paard. Ze vond het echt vreselijk. Die liep fijn op een westernhoofdstelletje met een frontriem en keelriem en dat was dan dat :') maar die maakte je sowieso niet blij met dingen om haar hoofd, en wat er zat moest zo los mogelijk.

CalipsoLover schreef:

Vinden jullie het normaal als er mensen onaangekondigd komen kijken naar je paard? := Heb iemand die geïnteresseerd is in mijn paard en nu plots heel nieuwsgierig loopt te doen omdat ik gezegd heb dat ze inderdaad binnenkort te koop staat. Nu heeft ze al het recht om er te zijn hoor, maar ik vond het eigenlijk niet zo fijn. Vervolgens benadert ze meteen mijn ruiter (die het ook ongepast vond). Ik kan mijn vinger niet meteen leggen waarom ik het niet zo fijn vind, maar de persoon in kwestie was er duidelijk niet voor zichzelf en betrok er ook andere mensen in (kinderen stonden al laaiend enthousiast voor mijn paard haar neus, leek even of ik ze al verkocht had). Paard staat nog maar net terug in het werk door een blessure van de ruiter, waardoor ik ze eerst een paar weken terug in het werk wil hebben voor ik ze officieel te koop zet.

Oef, ik was echt, echt boos geworden :=

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:27

Hoofdstel en bit kan het natuurlijk ook in zitten of inderdaad manier van rijden. Mooi boek! Die ga ik eens lezen!

Jullie snappen dus wel waar mijn twijfel vandaan komt. Paardenwereld kan zo’n rare wereld zijn in die zin. En wil mijn dochter niet nog een teleurstelling aan doen..

Ben benieuwd naar morgen!

@calipso dat zou ik dus ook echt niet kunnen waarderen!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:38

@CalipsoLover dat zou ik echt niet fijn vinden.

Ik ben heel drastisch heb een losse ketting bij de ingang van het gangpad en mensen die daar niet staan zijn niet welkom.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:38

Ja het is voor mij ook best een emotionele verkoop en dat was plots even heel confronterend voor mij, ik was daar ook totaal niet op voorbereid en het voelde echt even of de beslissing al gemaakt was of zo. Terwijl ik natuurlijk nog steeds beslis aan wie ik mijn paard verkoop...

Veel succes Clairetje! Ik duim mee :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:39

Ik had ze sowieso niet aan zulke mensen verkocht eigenlijk :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:42

Avalanche schreef:

Daar twijfel ik ook over. De persoon in kwestie heeft niet de ervaring die ik graag zou terug zien bij Marie, anderzijds heeft ze wel veel tijd, een goede lesgeefster en kan Marie blijven staan waar ze staat in principe. Wat het voor mij wel de overweging waard maakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:50

CalipsoLover schreef:
Avalanche schreef:

Daar twijfel ik ook over. De persoon in kwestie heeft niet de ervaring die ik graag zou terug zien bij Marie, anderzijds heeft ze wel veel tijd, een goede lesgeefster en kan Marie blijven staan waar ze staat in principe. Wat het voor mij wel de overweging waard maakt.

Misschien hebben die mensen belangstelling en proberen ze de eersten te zijn bij verkoop? Wat vrij logisch is tegenwoordig want als je te laat bent is het paard weg.Zie het als een positieve kans en als die mensen de vraagprijs willen betalen dan hoef je niet verder te leuren toch.Overigens vind ik het ook vervelend als mensen op stal zich ongevraagd met mijn paard gaan bemoeien,dus ik snap je wel,maar de jouwe wil je toch eigenlijk verkopen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:35

Over het dier van 8k,denk eraan dat hij zo braaf is omdat hij pijn kan hebben. Zo wat ik hoor is dat paard gewoon ergens niet goed. Ik durf aan te nemen dat hij bij inrijden ook gewoon traag was en daardoor zo behandeld is. En daardoor gewoon in de freeze modus slipt. Zo eentje moet je niet willen kopen, zo eentje moet je op het land zetten en eens per week een aai over de bol geven. Die maak je vast niet gelukkig met werken.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:52

CalipsoLover schreef:

Vinden jullie het normaal als er mensen onaangekondigd komen kijken naar je paard? := Heb iemand die geïnteresseerd is in mijn paard en nu plots heel nieuwsgierig loopt te doen omdat ik gezegd heb dat ze inderdaad binnenkort te koop staat. Nu heeft ze al het recht om daar te zijn hoor (ze staat er ook gestald), maar ik vond het eigenlijk niet zo fijn. Vervolgens benadert ze meteen mijn ruiter (die het ook ongepast vond). Ik kan mijn vinger niet meteen leggen op waarom ik het niet zo fijn vind, maar de persoon in kwestie was er duidelijk niet voor zichzelf en betrok er ook andere mensen in (kinderen stonden al laaiend enthousiast voor mijn paard haar neus, leek even of ik ze al verkocht had). Paard staat nog maar net terug in het werk door een blessure van de ruiter, waardoor ik ze eerst een paar weken terug in het werk wil hebben voor ik ze officieel te koop zet.

Oooooeeeee, ik snap je maar al te goed, ben zo eens een keertje bij foto’s van mijn paard uitgekomen op iemand anders zijn Facebook die ik kende… oooh mijn lieveke stond erbij, was onschuldig maar ik moet ook hard werken voor men hobby te kunnen uitvoeren en dan staat iemand te pronken met jou dier… nee was toen ook niet blij!

Heb wel even in je profiel gekeken, wat een leuk paard! Succes

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:00

Mijn paard is vanmorgen gekeurd en heb ik afgeleverd op zijn nieuwe adresje. Hoop dat de nieuwe eigenaren er veel plezier aan hebben en vooral veel van kunnen leren. Ik blijf wel lekker meelezen met jullie zoektochten hoor! Voorlopig las ik even een paardenpauze in, maar een beetje Bokken is een fijn tijdsbedrijf :o

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:21

Gefeliciteerd Padoertje met de verkoop.

Hoofdstel heb ik ook eens wat mee gehad .. had een gewoon hoofdstel ( wel anatomisch zoveel als kon ) paard was niet blij .. dure ( toen net verkrijgbaar ) Micklem gekocht en paard was blij .. na een paar maanden dacht ik “ ik hang dat trenshoofdstel nog eens in” .. nou hij werd gewoon echt boos ! Hoofd op borst hoogte en rug bol en raar lopen .. hoofdstel veranderd … en hij liep weer als een zonnetje :')

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:23

Padoertje schreef:
Mijn paard is vanmorgen gekeurd en heb ik afgeleverd op zijn nieuwe adresje. Hoop dat de nieuwe eigenaren er veel plezier aan hebben en vooral veel van kunnen leren. Ik blijf wel lekker meelezen met jullie zoektochten hoor! Voorlopig las ik even een paardenpauze in, maar een beetje Bokken is een fijn tijdsbedrijf :o

Gefeliciteerd met de verkoop! Ga je nog op zoek naar wat anders?

Wij hebben onze pony in januari verkocht. Moet zeggen dat ik het wel ontzettend mis nu om niks meer te hebben. Zeker als je er aan gewend bent in de afgelopen 6 jaar.. Vooral nu het weer beter weer word.. En het bezig zijn..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:20

Joehoe, de Welsh cob merrie is goedgekeurd dus ik ben sinds vandaag de gelukkige eigenaresse van twee knaple bruine merries *\o/* !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:27

Josien_ schreef:
Joehoe, de Welsh cob merrie is goedgekeurd dus ik ben sinds vandaag de gelukkige eigenaresse van twee knaple bruine merries *\o/* !

O wat leuk Josien, gefeliciteerd zeg! Ben enorm benieuwd naar je aanwinst!