[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:54

Ava hoe oud is je merrie eigenlijk en heeft ze al veulens gehad?
Zo ja wat voor hengsten zijn daarvoor gebruikt en hoe hebben die veulens uitgepakt?
Heeft je merrie predicaten?

Negro zou ik niet doen als ik jou was. Ik ben een enorme fan van Negro, maar je merrie is al behoorlijk ingeteeld op Jazz, en Negro zit ook heel dichtbij in de lijn. Om nou ook van die kant nog te gaan intelen zou mijn keuze niet zijn.

Wat ik heel vern...keratief vind is bij hengten is dat bij vrijwel elk verichtingsrapport over karakter vrijwel letterlijk hetzelfde staat: Xx is een eerlijke en betrouwbare hengst met een zeer goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich zeer goed bewerken. Bijna lachwekkend hoe deze zin bij elke hengst copy/paste in het rapport staat. Ware het niet dat het best behoorlijk triest is dat je zo weinig echte info krijgt als je karakter mee wilt laten wegen, want het staat ook bij hengsten waarvan je weet dat ze echt helemaal niet zo'n goede instelling en bereidheid tot meewerken en laten bewerken hebben. Zeker als je dan een hengst zoekt voor een merrie met al een wat complexer karakter, helpt het niet.

Wat mij enorm geholpen heeft is echt veel gaan informeren met fokkers die veel paarden per jaar fokken en met handelaren in jonge paarden die er heel veel door handen krijgen om op te leiden. Dan krijg je een beeld van hoe bij de nakomelingen gemiddeld hun karakter ontwikkelt zodra ze aan het werk gaan. Als dan uit meerdere richtingen van mensen die mijn merrie ook kennen, dezelfde hengst aanbevolen wordt in combinatie met het karakter van mijn merrie, ik die hengst dan ook nog bloedmooi vind en met bloedlijnen waar ik van hou, ach dan is de keuze snel gemaakt.

Elisa2

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:02

Ja en zelf gaan kijken bij het VO en de openbare trainingen van de hengsten geeft ook enorm veel informatie over het karakter de werkbaarheid van een hengst.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 17:41

Ik hoef niet te dekken he. Alleen als ik denk dat ik er een belachelijk goed veulen uit kan halen, wat echt, echt een verbetering is, ga ik dekken.
Merrie is 8, geen veulens gehad. Een maiden mare dus.

Karakter is idd mijn belangrijkste aandachtspunt, en een dooie diender hoef ik er niet uit te halen (dat gaat je met zo'n merrie ook niet lukken :') ) maar wat nuchterheid is wel fijn. Concessie op beweging wil ik niet. Ze beweegt fantastisch, daar waardeert ze zich ook onwijs in op, maar is wel een van de redenen dat ze heel gaaf is.
Ik wil vooral ook wat body toevoegen. Maat is goed, maar geen hengst die echt verkleinend fokt (ik hou van grote paarden).

Dat gezegd hebbende: ze was zeldzaam lief vandaag.

Aandacht trekken doet ze steeds meer :D ze begint nu al te roepen als ik binnenkom. En ze wordt knuffelig. Erg leuk, want dat had ze nooit, ze was zeker in het begin echt wat afstandelijk, maar nu beginnen we de dag met kusjes en knuffeltjes.
Overigens is ze niet te spreken over de FibreBeet, ze eet het wel, maar is er duidelijk geen fan van. Ik heb er appelmoes doorheen gemengd:+

Tegenwoordig is het Madammeke ook erg jaloers. Ik mag niet met andere paarden lopen, werken, en eigenlijk moet ik ze ook laten verhongeren :+ maar ze moet er wel bij, en ik kan serieus niet hard genoeg lopen 's ochtends, want ze moet en zal naar buiten met de andere paarden. Ze vindt het werkelijk heerlijk buiten, en vandaag is genieten met het zonnetje erbij.

En mijn vijver is een stuk kleiner, daar wordt actief iets aan gedaan natuurlijk, want de paarden vinden niet dat hij kleiner moet :+ en mijn paddock een heel stuk droger. Morgen maar eens glad trekken. Sorry, vijver weg.

:+

Ik ga die hooiballen aan een stok eens ophangen :j kunnen ze zich met wat anders vermaken. Ze hadden een grote bal, maar in de storm is dat niet handig :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:42

Haha een echte merrie dus qua jaloezie...fibrebeet is natuurlijk ook niet zo smakelijk. Wel heerlijk zo'n karaktertjes die alles duidelijk aan geeft.

Ze is nog jong genoeg, eventueel dekken kan nog wel een aantal jaar. Er is vast wel een hengst die bij je wensen past.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:53

Jammer dat ze de fibrebeet niet zo lekker vindt, mel is er nog steeds gek op. Zo zie je weer dat ze allemaal anders zijn! Spannend om misschien een veulie te proberen. Ik heb totaal geen verstand van hengsten dus daar ga ik me buiten houden :P

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 14:01

Ja, ik hoor wisselende verhalen idd :j het ene paard vindt het heerlijk, de ander vindt het smerig. Maar ze heeft even pech, het is namelijk wel een heel effectieve manier om aan te komen :) dus ik blijf het gewoon voeren, tot de zak bijna leeg is, en dan kijk ik wel of ze nog nodig heeft. De verwachting is wel dat we dan half maart zitten, en hopelijk regent het niet veel in maart, zodat we aan het weideseizoen kunnen beginnen.
Ik verwacht dat ze dan makkelijker aankomt en er minder nodig is om bij te voeren.
Wat dat betreft is januari een beroerde tijd om zoveel af te vallen, want het is nu niet heel makkelijk om er vet bij op te krijgen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:23

Hier helpt het als ik een eetlepel (zee)zout aan de pulp toevoeg. De meeste paarden hebben sowieso een tekort aan zout dus dat lost dan ook meteen dat probleem op :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 14:35

Nice, goed advies :j ik zal dat eens proberen :j

"t Is niet dat ze het helemaal niet eet, maar ze is....... niet enthousiast -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:45

Hier vinden ze het ook vies, wij mengen het altijd met wat ander voer, wortels en olie. Het zout ken ik niet maar kan me wel voorstellen dat het wat meer smaak toevoegt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:47

Fibrebeet vindt ik dure onzin, tenzij je echt een elk % minder telt paard hebt door een of andere aandoening.
Zak gewone bietenpulp is hier 10.50/20kg en dat eten ze hier allemaal graag.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 14:49

Eerst geprobeerd, maar dat weigert ze pertinent. Dus dat heb ik opgegeven. Dit eet ze wel, maar ze is er nog altijd niet enthousiast over.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:01

Bij ons eet iedereen happy de speedybeet op :-)

Onze paarden zijn daar blijkbaar een uitzondering in, ook stalgenoten moeten speedybeet altijd mengen met andere zaken voordat hun paarden het willen eten :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:20

tamary schreef:
Fibrebeet vindt ik dure onzin, tenzij je echt een elk % minder telt paard hebt door een of andere aandoening.

Fibrebeet beet is een mix van luzerne en bietenpulp dus niet helemaal vergelijkbaar.
Al kun je natuurlijk luzernebrok en bietenpulp mengen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:21

Apple schreef:
Bij ons eet iedereen happy de speedybeet op :-)

Onze paarden zijn daar blijkbaar een uitzondering in, ook stalgenoten moeten speedybeet altijd mengen met andere zaken voordat hun paarden het willen eten :')

:D

Als ik Tante Taart een wormenspuit wil geven, probeert ze me te vermoorden.
Meng ik het door de luzerne, gaat het zonder morren mee naar binnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:23

fransje23 schreef:
tamary schreef:

Fibrebeet beet is een mix van luzerne en bietenpulp dus niet helemaal vergelijkbaar.
Al kun je natuurlijk luzernebrok en bietenpulp mengen.

Liever grasbrok, van lucerne gaan ze hier kabouters zien.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 16:31

Grappig is dat, bij Madammeke is luzerne zo ongeveer het enige wat ik kan geven, waar ze wel energie, calorieën en eiwitten van krijgt zonder heet te worden. Heet worden is bij Madammeke niet moeilijk :') accelereren ook niet, van 0 tot 100 binnen 1 seconde :')

Vandaar de FibreBeet, want ik wilde er wat bijvoeren, bij alleen bietenpulp zijn de verhoudingen weer zo scheef, moet je er weer van alles bij flikkeren om het in balans te brengen.

Ik heb wel goed hooi, dat scheelt, en echt hooi, 95% droge stof, met veel kruiden, en vitaminerijk ook. Weinig suiker maar goed in eiwit. Dus ik gooi er gewoon nog eiwitten bij :+

Maar 't is wel een zoekplaatje met 'r, want bevangen zal ze wel niet raken, maar veel suiker en zetmeel voeren wil je ook niet met 'r want dan heb je een bommetje. Ik heb haar al heel rap van de brok afgehaald, want alleen daar werd ze al rillerig en vervelend van, en ze heeft echt meer rust in haar hoofd en in haar lijf zonder al die zooi.
Feitelijk krijgt ze vooral belachelijk veel ruwvoer.

Straks maar eens kijken wat bij te voeren als ze volop in het werk staat, maar eerst ingereden raken en rond worden :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:45

Olie is een uitstekende energiebron (en dikmaker, uiteraard) die niet ril of heet maakt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:44

Ibbel schreef:
Olie is een uitstekende energiebron (en dikmaker, uiteraard) die niet ril of heet maakt.

Wat voor olie geef je dan ik heb ook een scharminkel en hoeveel?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 19:46

Ik geef idd sowieso ook olie bij :) ik zelf doe rijstolie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:25

Wat zat er ook alweer voor papier achter jouw merrie Avalance?

Rijstolie is een prima toevoeging. Wel opletten dat je op tijd stopt als je wedstrijd gaat rijden, want het hoofd bestanddeel (gamma oryzonol) valt onder doping :D :D
Gamma oryzonol heeft een anabole werking op de spieren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 12:43

Dan stoppen voor wedstrijden :D anabolen kan ze wel gebruiken :D

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:10

Citaat:
Rijstolie is een prima toevoeging. Wel opletten dat je op tijd stopt als je wedstrijd gaat rijden, want het hoofd bestanddeel (gamma oryzonol) valt onder doping :D :D
Gamma oryzonol heeft een anabole werking op de spieren.

Goed om te weten, had ik nog nooit gehoord!

Citaat:
Wat zat er ook alweer voor papier achter jouw merrie Avalance?

Eerder is het topic volgens mij genoemd: Blue Hors First Choice x Jazz. Wel heel bijzonder gefokt als dit klopt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 17:52

Dank voor de tip van het zout! Het werkt :j

En oh ze is echt zeldzaam lief :+:

Het struikelen over de toon doet ze bijna niet meer, wond ziet er echt netjes uit (nog niet dicht uiteraard), en werken aan de hand is super leuk :D

Erg fanatiek is ze :D

Ik wil haar nu eigenlijk niet teveel calorieën laten verbranden, maar we moeten wel minimaal 20 minuten werken vindt ze, anders is het niet goed.
En je moet iets moeilijks vragen :j ze doet echt onwijs haar best :+:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:00

LR1988 schreef:
Citaat:
Eerder is het topic volgens mij genoemd: Blue Hors First Choice x Jazz. Wel heel bijzonder gefokt als dit klopt.

Ja maar ik vroeg me even af wat er nog meer in zit (in de merrielijn). Net zo belangrijk (zo niet belangrijker).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 19:50

Contender. Had ik al eens gezegd toch?