Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:59

Wat een braaf paard! Hij geeft echt geen kik om het zadel _/-\o_
Vandaag even een singel (prolite) kunnen proberen van een stalgenootje aangezien zijn singelgroeve vrij ver naar voren ligt. Singel gaf echt een super goede verbetering ten opzichte van de simpele rechte singel die ik heb. Ben benieuwd hoe hij verder reageerd, tot nu toe geen gekke dingen en pakt alles heel snel op. Hij wordt ook echt heel irritant als ik een paar dagen wat rustiger aan wil doen met hem, dan verveeld hij zich denk ik :(:) longeren vind hij echt helemaal leuk! Zodra ik goedzo zeg zie je meteen dat hoofd naar binnen kijken van: "Ja!? Doe ik het goed?" Echt heel leuk!

Afbeelding
Afbeelding

opisop_shop

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:09

Oh dat heeft M ook, zadelmaker zei al dat ik een anatomische singel nodig zou hebben straks met rijden.
Dus ik moet ook op zoek naar een goede singel.
Liefst met elastiek. Iemand tips?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:26

Wat voeren jullie je jonkies?

Mijne doet de komende maanden zo weinig dat krachtvoer niet nodig is maar ik wil toch dat hij genoeg vitamines en mineralen krijgt.

Zit nu aan vital bix Daily Complete te denken maar weet niet of dat merk nu gehyped is

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:36

Of een vitaminekoek?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:52

Blaze1994 schreef:
Wat voeren jullie je jonkies?

Mijne doet de komende maanden zo weinig dat krachtvoer niet nodig is maar ik wil toch dat hij genoeg vitamines en mineralen krijgt.

Zit nu aan vital bix Daily Complete te denken maar weet niet of dat merk nu gehyped is

Mijn vorige haflinger heeft 6 jaar lang op de vitalbix gestaan en ook mijn jonkie staat nu op de vitalbix (daily complete) ik vind het zelf heel fijn voer. Nadeel van pavo vital is dat je dan echt "niks" voert. Daily complete is (nu) 300gram per dag en dat meng ik dan met lucerne, grasmix of compact gras van Hartog. Mijn vorige haflinger heeft het er 6 jaar lang super op gedaan en mijn jonkie doet het er ook gewoon prima op. Ik vind het gewoon heel prettig dat er heel weinig suiker en zetmeel inzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:18

Welkom Rocymax: leuk paard heb je!

Ziet er goed uit FleurSandro. Fijn ook dat de singel beter ligt.

Van voeren heb ik niet zoveel verstand. Lady krijgt nu 2 keer per dag een schep muesli en bekertje Bodybuilder. Daarnaast krijgt ze op de dagen dat ik kom nog een halve tot een hele schep Fibrebeet. Maar dat is omdat ze zo vermagerd was en nog flink moet bijkomen.

Vandaag was de planning om te gaan rijden. Ik zag bijna de plannen in het water vallen gezien ze vandaag streng aan de grenzen hier aan het controleren waren. Uiteindelijk met de fiets kunnen gaan zodat ik door het bos Duitsland in kon gaan. Heerlijk gereden met Lady en zelfs voor het eerst de galop mee gepakt. Ik dirfde het eerst niet aan vanwege haar bekkenbreuk en omdat ze daardoor aan de longe toen steeds door haar achterhand zakte. Maar op de lange zijde het stemcommando voor galop gegeven en na even een half rondje hard draven sprong ze in galop aan. Was even bang dat ze weg zou zakken dus eventjes verlichte zit gedaan maar Ze galoppeerde zo door <3

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:36

Welkom Rocymax! Leuk dier.

Mascha krijgt 300 gr metazoa superfit broxx (vitamine en mineralen) en 300 gr metazoa espacette korrel, 20 ml selicium, 100 gr lijnzaad en 20 gr kruidenmix per dag. En onbeperkt onverpakt hooi. Sinds de kou en de stress van het in een nieuwe kudde staan is ze ingevallen, als ze weer bijgetrokken is dan schrap ik de espacette korrel weer.

Wat goed Laura!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:47

Meriva krijgt zo'n vitamine koek van pavo en hooi. Vooralsnog doet ze het daar prima op, we doen ook nog maar weinig intensiefs.

Vandaag heeft ze voor het eerst een (echt verrassend braaf) galopje aan de longe gedaan <3

Afbeelding

Foto's maken tijdens longeren is bijna onmogelijk. Zodra ze merkt dat niet 100% van mijn aandacht bij haar is dan doet ze ook niet 100% haar best :') Kleine diva :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:11

Wat fijn dat de paarden het zo goed deden vandaag! :)

Ik voer die van mij in de ochtend en avond per keer 1/2 schep (droog) geweekte bietenpulp, een halve kilo gastro + van Havens en de rest van de bak doe ik vol met Luzerne Digest van Hartog. En ze krijgt hooi uit slowfeeder hooinetten, dus Onbeperkt ruwvoer. :) Overdag staat ze de hele dag op gras buiten.

Gisteren de smid erbij gehad, ze was zo braaf.. <3 Kom ik vandaag, wilde haar even longeren omdat de zadelmaker morgen komt....
Afbeelding
Wat ze toch allemaal doet in de wei..... :')
De vorige set ijzers had ze ook al twee keer een ijzer eraf liggen. _O-

Dus morgen maar even iets langer longeren voor ik erop stap met zadel passen. Gelukkig kon de smid morgenvroeg dus er valt niks in het water..

Mevrouw was wel heel tevreden met zichzelf. :Y)
Afbeelding

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 20:26

Ik heb al een tijd niet veel gepost hier, maar ik heb niet stil gezeten. Ik ben zo ontzettend trots op mijn paardenkind. We zijn nu 5 weken geleden met longeren. Hoofdstel heeft hij nu 4 weken om en sinds 2 weken dekje met longeersingel. Hij begint het ook leuk te vinden. Eerst moet ik hem wat aan zijn vodden zitten, maar nu begint hij flinke te showen.

Vandaag stond er weer een training op het programma. Ik had hem vandaag buiten neer gezet. Eerst gepoetst en daarna opgetuigd. Ik was erg benieuwd of hij buiten ook het hoofdstel om zou krijgen, maar hij deed het echt voorbeeldig. Na de longeersessie zijn we voor het eerst naar de buitenbak geweest km uit te stappen en ook hier liep hij alsof hij er al jaren liep. Er was een meisje aan het rijden en toen ze klaar was wilde ze buiten uitstappen. Ik ben samen met nino meegelopen. Auto's, fietsers en zelfs een tractor kwam langs ons, maar hij bleef lekker ontspannen langs me lopen. Onze vertrouwensband groeit met de dag en ik heb zelfs het idee dat ik hem zelf makkelijk zadelmak en ruitermak kan maken.

Sorry was even een ego post, ik zal weer actief mee kletsen met jullie.

Nog even een video toegevoegd hoe hij het doet op het moment

https://youtube.com/shorts/c_G9krZCoBk?feature=share

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:38

Lekker bezig! Loopt er ook Vrolijk bij. Fijne longeerplek ook zo.

Hier heeft de trainster vanavond met zeiltje geoefend met M en dat deed hij keurig.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:49

Ik bekijk jullie berichten nog steeds en geniet mee van alle vorderingen. Helaas gaat het met mijzelf niet zo goed en lukt het niet om veel te doen of hier actief te reageren.

Toch maken we kleine stapjes. Ik heb het rijden met mijn oudere paard opgepakt met stapritjes. Wel goed voordat ik met Roos aan de slag ga want ik heb de laatste jaren echt amper gereden.

Roos zelf wordt in de omgang steeds makkelijker en omdat ik nu met Nilay korte ritjes maak moet zij ook leren om alleen achter te blijven. Goede oefening.

Vandaag ook een zadel gekocht. Op de gok. Maar hij is aan te passen in maat dus ik hoop dat hij past als we van de zomer aan de slag gaan. Ik kon hem niet laten liggen in ieder geval. Deze zadels komen bijna niet op de tweedehands markt en nieuw kan ik ze niet betalen.

Zadel (Sommer Spirit) en het heerlijke nieuwsgierig Aagje... Ik ging plantjes op de foto zetten en ze moest toch echt even controleren of ik geen gras voor haar aan het plukken was.

Afbeelding

Afbeelding

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:45

Ook ik lees alles mee maar heb de fut niet gehad om te reageren, zo last van hooikoorts de laatste tijd...

Wij gaan qua trainen wel echt super fijn! Iedere week les, ene keer iets intensiever dan de andere keer. Op het land gaat nu goed, ze is wel puppy dominant maar wordt goed opgevoed. Vorige week longeertouwtjes voor het eerst bijgezet (eerder hingen ze meer voor de sier) en gisteren de dubbele lijnen voor het eerst meegepakt. Ze overtreft iedere keer weer al m’n verwachtingen. Maar mede daardoor heb ik besloten om de focus dit jaar niet op het rijden te gaan leggen. Ik ga haar een extra halfjaar/drie kwart jaar geven om minder puppy in haar hoofd en lijf te worden. Ipv deze zomer inrijden, volgende lente. En wie weet als het lekker gaat wel al een keer erop in de zomer en er meteen weer af, maar de focus ligt er dit jaar niet meer op. Ze is afgelopen zondag ook pas drie geworden.

Een filmpje van gister <3

En haar verjaardag

Afbeelding
Afbeelding

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:17

Even een bijleespost!

@Liiesjjj: oei, ik vind haar wel behoorlijk ingevallen eigenlijk. :o Ribbetjes zien is bij een jong paard niet zo'n drama, maar als ik naar de bovenlijn kijk dan is ze echt veel bespiering kwijt. Gaat het al beter inmiddels met de acceptatie in de kudde?

@ rocymax: welkom! leuk dier heb je daar. Wat zit er in qua ras/bloed, of is dat onbekend? :)

@ FleurSandro: dat ziet er al heel goed uit! Wat fijn dat hij het zo goed oppakt. Dat dekje staat hem prachtig :j

@ Blaze1994: qua voer staat mijn 2,5jarige nu op Pavo Vital. Hier voer je erg weinig van, dus als aanvulling bij de voerbeurten krijgt hij een handje lucerne (die van Subli, daar zit geen melasse in). 's Avonds krijgt hij bietenpulp met tarwezemelen en een beetje muesli, met daarnaast een aantal supplementen (i.v.m. arme zandgrond hier en weinig gras). En als clickertrainer gebruik ik veel voerbeloningen natuurlijk, dat wissel ik tussen lucernebrok en de lucernesnack van de Welkoop. Klinkt als heel veel :') maar in feite is het allemaal ruwvoer, afgezien van de vitaminebrok en het kleine beetje muesli. Hij doet het er goed op.

@ _lauraaa_: fijn dat het toch nog lukt om de grens over te komen! Hopelijk blijf je ongedetecteerd :Y)

@ upendo: balen dat het ijzer er direct weer afligt! Heeft ze hoefproblemen, dat ze op deze leeftijd al beslagen is? :)

@ Monte_Crusto: zo, die kan fijn sjouwen zeg! Mooi paard. Fijne longeerbak ook inderdaad, zou dat hier ook wel graag willen. Enige plek waar ik de mijne los kan laten is de buitenbak, maar die is maar beperkt/weersafhankelijk begaanbaar, en daarnaast omheind met schriklint zonder stroom, waar hij vrolijk onderdoor kruipt als je even wegloopt :')

@ opisop_shop: dat gaat braaf met dat zeil! En hoe groot is hij wel niet? Hij toont echt enorm :wow: (nou ben ik echt een ponymens, die van mij is nu ruim over de 1.50 en daarmee mijn grootste paard ooit :') ben benieuwd of hij misschien nog net in de paardenmaat uit gaat komen)

@ Malenka: apart zadel, boomloos? Hopelijk gaat het snel weer beter met je :knuffel:

@ Cheyenne0252: ook jij beterschap, met de hooikoorts! Ziet er keibraaf uit op dat filmpje, goed bezig hoor. Denk dat het een slimme beslissing is om nog even te wachten met inrijden, ze toont inderdaad nog erg puppy :j

Misschien vanmiddag nog even een egopost/update van mijn kant.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:20

Dankjulliewel voor het welkom!

Opisop, Het is geen veulen van haar, maar ze staan nu 4 maanden samen en alhoewel ze vaak met elkaar kibbelen , bokken en bijten, blijkt dat Bombon toch erg afhankelijk is van Lily.
Ik denk dat het beleren hetzelfde gaat ongeveer als in Nederland. Longeren, eerst zonder bitje, daarna met, lange lijnen en zo beetje bij beetje verder.

Fleursandro, wat leuk dat ze het longeren zo geweldig vindt. Het ziet er goed uit. Ik wist niet dat er zoveel verschil in singels zijn.

Blaze , wij voeren 'smorgens hooi en een mix van voer, tussen de middag luzerne, dan om 7 uur weer hooi en mix en dan voor het slapen gaan nog flink hooi zodat als het koud is ze lekker kunnen knabbelen.
Vitaminekoeken heb ik hier eigenlijk nog nooit gezien, toch eens achteraan gaan.

Laura, fijn dat je toch lekker met Lady op pad bent geweest. Is zo heerlijk relaxed. even je hoofd leegmaken.

Qimm, wat een mooi paardje heb je!

Upendo, wat fijn dat ze zo braaf was bij de smid.

Wauw, Monte cristo,dat longeren met Nino ziet er goed uit, doe je alles met je stem?

Opsiop, braaf paardje!

Mooi zadel , Malenka!

Cheyenne, wijs bekeken, beetje bij beetje.

Gisteren heeft de trainer Lily weer gelongeerd. Ging prima. Ze laat alles toe, af en toe begrijpt ze iets niet, maar ze leert het vrij snel. Toen ze klaar waren viel er een kies uit haar mond . Ze was net de kies aan het wisselen als vierjarige :)

Afbeelding

Afbeelding

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:22

Fillis, had je bericht niet gezien. Lily heeft als opa Scen Tao, appaloosabloed dus en daardoor loopt ze ook zo mooi, dat heeft ze waarschijnlijk meevererfd. Haar vader is een bonte en haar moeder appaloosa. Ze heeft geen papieren, gewoon een paspoortje, maar dat is voor mij niet zo belangrijk.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:23

Het is echt bijna een dagtaak om alles hier bij te houden :')

@Laura, wat super fijn dat Lady het zo goed doet! Dat had je een tijdje terug nooit meer durven te hopen denk ik? Wel balen dat je halve sluiproutes moet bedenken om bij haar te kunnen komen momenteel :')

@Qimm, wat heeft ze toch een heerlijk koppie! Super knap al zo aan de longe! Daar moet ik ook echt mee gaan beginnen..

@Upendo, haha dat hoofd, doet me denken aan dit plaatje

Afbeelding

@Monte_Cristo, wat een mooie longeercirkel :oo Daar kan ik echt jaloers op zijn! Fijn dat ie het zo leuk op pakt!

@Opisop_shop, super leuk zo met dat zeil! Dat wil ik ook nog eens proberen! Ben alleen altijd bang dat ze bij schrikken dan bovenop mij springt :+

@Malenka, ooh dat zadel ziet er super comfortabel uit! Zowel voor paard als ruiter!

@Cheyenne, wat een fantastische foto's van haar verjaardag!! Ik ga dit idee met die ballon heel erg van je jatten :o Sorry :+

Hier komt volgende week de hoefsmid. Eindelijk, want haar hoeven zijn echt aan het scheuren, durf nu ook niet te beginnen met longeren oid. Ze vindt het optillen van haar benen alleen nog erg moeilijk.. Voetje geven lukt inmiddels wel, maar omhoog houden en op 3 benen blijven staan niet.. Heb voor de zekerheid maar een verdovingspasta bij de dierenarts opgehaald, want die hoeven moeten nu toch echt gedaan worden..

Hoe hebben jullie dit geoefend? Ik heb nog nooit eerder een paard gehad dat hier moeite mee had..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:31

rocymax schreef:
Fillis, had je bericht niet gezien. Lily heeft als opa Scen Tao, appaloosabloed dus en daardoor loopt ze ook zo mooi, dat heeft ze waarschijnlijk meevererfd. Haar vader is een bonte en haar moeder appaloosa. Ze heeft geen papieren, gewoon een paspoortje, maar dat is voor mij niet zo belangrijk.

Peru's Scen Tao is de vader van mijne, familiebanden :D

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:33

Debbie schreef:
Hier komt volgende week de hoefsmid. Eindelijk, want haar hoeven zijn echt aan het scheuren, durf nu ook niet te beginnen met longeren oid. Ze vindt het optillen van haar benen alleen nog erg moeilijk.. Voetje geven lukt inmiddels wel, maar omhoog houden en op 3 benen blijven staan niet.. Heb voor de zekerheid maar een verdovingspasta bij de dierenarts opgehaald, want die hoeven moeten nu toch echt gedaan worden..

Hoe hebben jullie dit geoefend? Ik heb nog nooit eerder een paard gehad dat hier moeite mee had..

Als het voetje geven inmiddels goed lukt is het daarna eigenlijk een kwestie van tijd geven... die jonkies hebben 0,0 balans en vinden het vaak moeilijk om zo lang op 3 benen te staan. Naarmate de leeftijd en de fysieke training vordert wordt dit vanzelf beter. Wat je wel nog kan proberen is om tijdens het hoeven uitkrabben de tijd dat je de hoef vasthoudt langzaam iets uit te breiden.

Toen ik de mijne kocht ruim een jaar geleden was hij anderhalf en kon hij nauwelijks zijn voeten lang genoeg omhooghouden om ze uit te krabben. Dat gaat nu inmiddels wel, en als hij goed in balans staat gaat het met bekappen ook steeds beter. Voorbenen zijn lastiger dan achterbenen.

Goed vierkant neerzetten helpt ook. Niet zoals op een standfoto met alle benen zichtbaar, dit bedoel ik met vierkant:
Afbeelding
(Foto van bokt wiki)

Sowieso handig om te oefenen voor het opstappen straks, dan verliezen ze minder snel hun evenwicht :j

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 12:42

@ opisop_shop Wauw dat doet hij goed zeg. Dat is wel een hele goede oefening om ze bomproef te maken.

@ Malenka dat ziet er wel uit als een erg comfortabel zadel. Ik hoop dat hij goed past of anders passend gemaakt kan worden.

@ Cheyenne0252 oh hooikoorst. Beterschap ik hoop dat je er niet teveel last van gaat krijgen. Filmpje ziet er goed uit. Ze pakt het leuk op zo te zien. En als jou gevoel zegt dit jaar niet de focus te leggen op rijden zou ik dat ook zeker niet doen. Gewoon lekker je gevoel volgen voor je knappe paardenkind.

@ Fillis dank je wel. Ik ben erg trots op hem haha. Ja onze longeerbak is erg fijn. Hij heeft een doorsnede van 20 meter dus lekker groot.

@ rocymax Dank je wel :-) ja ik doe alles met mijn stem. Ik ben afgelopen februari geopereerd aan mijn linker elleboog en daardoor kan ik niet goed mijn longeerlijn en de zweep vast houden. Ik heb hem nu zo geleerd dat hij los loopt en alles op mijn stem en lichaamshouding doet. Ik hou nog wel een langere dressuurzweep vast voor als hij wat naar binnenkomt hem naar zijn plaats kan wijzen.
Jullie longeren ziet er ook heel goed uit en je zal wel even raar gekeken hebben toen die kies eruit kwam haha.

@ Debbie Dank je wel. Ja hihi ik ben erg blij met onze longeerbak. Slim dat je een verdovingspasta hebt dan maak je het minder spannend voor hem. Wel fijn dat zijn hoeven gedaan worden. En oefenen oefenen oefenen. Eerst paar seconden oppakken en steeds meer uitbreiden. Zo heb ik het gedaan met Nino.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:28

Citaat:
Malenka: apart zadel, boomloos? Hopelijk gaat het snel weer beter met je :knuffel:

Dankjewel! Het is niet boomloos. Maar het zadel is met een koude pers een onbeperkt aantal keren 3a4 maten kleiner en groter te persen dan de oorspronkelijke maat (Sommer garandeert 30 jaar op de boom inclusief dit persen). Het is vooral de vraag of de lengte gaat passen. Dat zou precies moeten kunnen als mijn meetkunsten goed zijn.

De rest die reageerde ook bedankt. Ik denk dat het een super comfortabel zadel gaat zijn voor ons allebei als het past.

Met Roos is hoeven doen ook nog een aandachtspunt. Door mijn niet meewerkend lijf, weinig licht en veel modder heb ik het niet goed genoeg opgepakt. Dat moet ik nu dus nog goed maken. Voor kan ik rustig uitkrabben en stukjes bekappen. Achter vind ze het nu pas echt goed dat ik haar hele been aanraak en kriebel. Daar lukt uitkrabben nog niet goed als ik haar los laat staan. (Ik doe meestal alles los). Mijn tactiek nu is gewoon elke dag haar benen aanraken en als het kan een stukje optillen. Niet perse een hele hoef willen bekappen oid. Maar kleine beetjes en tussendoor lekker kriebelen.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:49

Debbie schreef:
Het is echt bijna een dagtaak om alles hier bij te houden :')

@Laura, wat super fijn dat Lady het zo goed doet! Dat had je een tijdje terug nooit meer durven te hopen denk ik? Wel balen dat je halve sluiproutes moet bedenken om bij haar te kunnen komen momenteel :')

@Qimm, wat heeft ze toch een heerlijk koppie! Super knap al zo aan de longe! Daar moet ik ook echt mee gaan beginnen..

@Upendo, haha dat hoofd, doet me denken aan dit plaatje

[ [url=m/IQf5rg.jpg]Afbeelding[/url] ]

@Monte_Cristo, wat een mooie longeercirkel :oo Daar kan ik echt jaloers op zijn! Fijn dat ie het zo leuk op pakt!

@Opisop_shop, super leuk zo met dat zeil! Dat wil ik ook nog eens proberen! Ben alleen altijd bang dat ze bij schrikken dan bovenop mij springt :+

@Malenka, ooh dat zadel ziet er super comfortabel uit! Zowel voor paard als ruiter!

@Cheyenne, wat een fantastische foto's van haar verjaardag!! Ik ga dit idee met die ballon heel erg van je jatten :o Sorry :+

De mijne vond op een geven moment voetjes geven oké maar omhoog houden was teveel voor hem. Heb het heel langzaam uitgebouwd maar toen hij naar de smid ging kon hij dat nog niet lang maar hij stond bij de smid alsof hij nooit anders had gedaan en dat was zijn eerste keer hoefsmid .. Daarna is het wel verwaterd maar ga het binnenkort gewoon elke dag of om de dag doen zodat het erin blijft. Daarnaast wil ik hem ook leren dat hij echt alleen voetjes op mag tillen als ik dat vraag want nu wilde hij met een springschoen ook ineens voetjes gaan optillen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:44

M doet het nog niet zo goed, maar ik heb vanaf het begin op dat harde plekje boven de kootholte ( hoe heet dat :') ) gedrukt ten teken dat ik zijn voet op wil tillen. Zit ik op een andere manier aan zijn been dan hoeft hij hem dus ook niet op te tillen.

Hij tilt hem sowieso niet snel op dus moeilijk is het voor mij niet hahaha, maar misschien kun je zoiets aanleren.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 07:11

Ik heb gewoon iedere dag geoefend. De hoefsmid weet meestal wel hoe hem te helpen.

Ik heb het zo geleerd:
Dag 1 voetje optillen terwijl hij een wortel mag eten
Dag 2 en 3 eerst voetje dan wortel
Dag 4 eerst hoefje uitkrabben dan wortel
Dag 5 eerst 2 hoefjes uitkrabben dan wortel
Dag 6 en 7 eerst alle hoefjes uitkrabben dan eenn wortel.
En daarna gewoon uitkrabben en “braaf”

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 07:58

Hahaha nou dat gaat mooi vlot. Ligt natuurlijk helemaal aan de achtergrond van je paard. Ik heb M nu een half jaar en voor lukt goed maar achter nog steeds niet. Maar optillen lukt, als hij het doet, inmiddels goed en snel even uitkrabben lukt dan ook.