Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tigertjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:34

Die zie ik ook, geen leuk gezicht.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:34

Het is dus geen uitzondering voor de omringende landen maar nog even wachten tot het in België en Nederland ook dagelijkse kost is. Komt helaas vanzelf wel.

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:54

Ja en dan komen er weer de opmerkingen dat het de natuur is....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:59

Dat denk ik dus ook. Het is zo onlogisch om te veronderstellen dat bijvoorbeeld Duitse wolven wel groot vee en paarden aanvallen maar Nederlandse dat nooit zouden doen.

Toch is dat wat er gezegd wordt door de mensen die zich ermee bezig houden.

Afgezien daarvan snap ik de lyrische kijk van het grote publiek op wolven niet.

Ja, ze zijn mooi. Ja, het is bijzonder dat in het wild levende dieren zich handhaven in een goed functionerende samenleving als een roedel. De familiezin en de samenwerking zijn bijzonder. Allemaal waar.

Maar dat geldt voor kuddes, roedels en kolonies van allerlei diersoorten.

Ik zie er persoonlijk niet meer romantiek in dan in een roedel verwilderde/straathonden. Denk dat juist het feit dat wolven zijn omgeven door romantiek, legendes en sprookjes, ervoor zorgt dat mensen er lyrisch over zijn.

Diezelfde sentimenten dus die ze de kritische mens, zoals wij hier, verwijten wanneer ze ons diagnosticeren met het roodkapje-syndroom.

Dat gezegd hebbende: ik gun de wolf van harte een goed leven. Juist daarom ben ik niet blij dat ze zich in Nederland gevestigd hebben.

Ze kunnen geen poot verzetten of ze worden gespot, gefotografeerd, nagelopen door wolven- toeristen, doodgereden of verketterd door veehouders en paarden eigenaren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:45

Het wrange is ook dat de prowolvers, die zeggen dat ze alleen af en toe een schaap pakken :z volledig inzetten op het beschermen van schapen door afrasteringen te promoten. Daarbij "vergeten" ze de andere weidedieren, waardoor de onbeschermde koeien en paarden met goed beschermde schapen als buurman veel meer risico lopen. Die kosten dan minder moeite zonder hekken te overwinnen. Op fb 'groep wolf' is nog met geen woord gerept over de koe in België

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:47

In Nederland zijn vorig jaar ook 4 schotse hooglanders van 1 jaar gegrepen.
Maar omdat die dan nog niet heel groot zijn blijkt dat blijkbaar gelijk te zijn aan een schaap.
Hoor je ze ook niet over.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:40

En het is de natuur, zeggen ze.
Sorry, maar mijn paard wordt bij lange na niet natuurlijk gehouden. Ik vind zoiets pas echt natuur als het paard weg kan, maar ieder paard hier in Nederland zit in een omheind gebied.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:12

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... tervolging

Dit soort artikelen zie je ook bijna nooit in het nieuws. Alleen maar hoe geweldig het is en dat niemand zich zorgen hoeft te maken. Maar hier in Emsland ook kunnen schapenhouders subsidie krijgen dus de schaapjes gaan achter grote hekwerken. Tja en wolven moeten toch iets eten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:14

Popstra schreef:
Ja en dan komen er weer de opmerkingen dat het de natuur is....

Maar tzt zul je het woord roodkapjesyndroom niet meer horen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:15

Trieneke schreef:

Dit soort artikelen zie je ook bijna nooit in het nieuws. Alleen maar hoe geweldig het is en dat niemand zich zorgen hoeft te maken. Maar hier in Emsland ook kunnen schapenhouders subsidie krijgen dus de schaapjes gaan achter grote hekwerken. Tja en wolven moeten toch iets eten.

Dit is van een jaar geleden. Niet minder interessant daardoor, maar wel belangrijk om te weten.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:16

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:16

nee is een hond, lees maar in de berichten onder dat artikel van de jaarlingen.
echt hè, de waarheid willen ze niet

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:17

pien_2010 schreef:
Trieneke schreef:

Dit is van een jaar geleden. Niet minder interessant daardoor, maar wel belangrijk om te weten.

Ach sorry, zat niet goed op het jaartal te letten. Dacht dat het actueel was

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:18

Ach die wilde paarden zijn ook vorig jaar. Loop wat achter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:19

Dat dacht ik ook Trieneke, totdat ik de reacties las die van 2020 zijn en op zoek ging naar de datum van artikel. Dug was echt geen kritiek hoor! Meer aanvulling.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:44

Kun je juist nagaan hoe weinig dit soort berichten in de media komt en mensen nog steeds overtuigd zijn dat het nu een jaar later nog steeds "alleen maar" schapen zijn.
Dit soort berichten moet eens veel breder in de media komen.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:48

pien_2010 schreef:
Dat dacht ik ook Trieneke, totdat ik de reacties las die van 2020 zijn en op zoek ging naar de datum van artikel. Dug was echt geen kritiek hoor! Meer aanvulling.

Zo had ik het ook opgevat hoor, zeker niet als kritiek maar als info.

tigertjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:45

Mist schreef:
Het wrange is ook dat de prowolvers, die zeggen dat ze alleen af en toe een schaap pakken :z volledig inzetten op het beschermen van schapen door afrasteringen te promoten. Daarbij "vergeten" ze de andere weidedieren, waardoor de onbeschermde koeien en paarden met goed beschermde schapen als buurman veel meer risico lopen. Die kosten dan minder moeite zonder hekken te overwinnen. Op fb 'groep wolf' is nog met geen woord gerept over de koe in België

Werkgroep wolf roept niet enkel schaaphouders maar veehouderij. En bieden 5% korting via een Agrishop op wolfwerende omheining, of dat nu voor schapen of paarden is maakt niet uit.
Cicaat: "Wij begrijpen dat het plaatsen van een omheining veel kan kosten. En daarom hebben wij een samenwerking opgezet met een webshop om een wolf-werende omheining goedkoper aan te bieden. Ben je van plan een wolf-werende omheining te gaan plaatsen, stuur ons dan een bericht"

Zou beter zijn als de overheid hier ook gewoon subsidie voor gaf, die doen dat niet maar dit kan al schelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:51

5% is natuurlijk een lachertje voor een omheining doe het landschap er niet fraaier op maakr en ook nog eens niets helpt tegen wolven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:35

Ik heb alleen al bij agrishop voor 600euro besteld. Hieronder fotos van wat ik vandaag gedaan heb tegen ondergraven, nog maar 300m te gaan is zwaar schapengaas van 3mm. Gaas kwam van gaasgigant, aanbieding 50m 75euro

Afbeelding

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 18:43

Zo, dat is spijkers met koppen slaan! Veel werk.. Hoe zet je het deel dat platligt vast?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 18:56

Word dat stuk nooit gemaaid oid?

Door het gras dat er uiteindelijk door komt zal het vast wel vast komen te liggen, maar lijkt me zelf niet zo handig zo.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:02

Er komt worteldoek over en gaas wordt nog vastgezet met grondankers. Het schrikdraad apparaat is geschikt voor 130km 6joule en brandt door onkruid heen. Het is echt de bosrand dus wordt nooit gemaaid. Als dat niet werkt dan spuiten, maar doe ik liever niet voor de bijtjes. Schapendraad zit vast met inoxen tiewraps. Nog lang niet klaar

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:17

Hoe hoog heb je de omheining MIst?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:31

Omheining is 2 m, komt draad op 20cm, 1,20/1,10 ,1.90, en 2 draden die naar buiten overhangen. Daarnaast 2 aardedraden onder de 1,20 en tussen de overhangende schrikdraden. Er ontbreekt nog 154m herashekwerk bij de beukenhaag van de buren, die komen ze deze week of volgende week zetten.