Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:04

Ik zit ook voorzichtig te kijken naar een eigen paard, vooral om lekker het bos in te gaan. Moet wel normaal lopen en wat voorwaarts zijn. Heb voorkeur voor een merrie. Verder 5-10 jaar, tussen de 153- 165cm, geen echte voorkeur qua ras maar normaal heb ik meer met warmbloedige paardjes dan koudbloeden. Maar soms verrast een individu dus ik sluit ze niet direct uit :) .
Ik weet alleen eerlijk gezegd niet goed wat zo'n paard waard zou zijn nu. Ik zie wel verschillende 8 jarige merries te koop die zouden kunnen passen, maar iets aan die advertenties vertrouw ik niet
.. Lijken goedkoop voor het plaatje, maar ik weet ook niet echt wat ze waard zijn.. Best moeilijk allemaal! In de tussentijd is het vooral leuk dromen van wat als... <3

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:23

Sintara schreef:
Ik zit ook voorzichtig te kijken naar een eigen paard, vooral om lekker het bos in te gaan. Moet wel normaal lopen en wat voorwaarts zijn. Heb voorkeur voor een merrie. Verder 5-10 jaar, tussen de 153- 165cm, geen echte voorkeur qua ras maar normaal heb ik meer met warmbloedige paardjes dan koudbloeden. Maar soms verrast een individu dus ik sluit ze niet direct uit :) .
Ik weet alleen eerlijk gezegd niet goed wat zo'n paard waard zou zijn nu. Ik zie wel verschillende 8 jarige merries te koop die zouden kunnen passen, maar iets aan die advertenties vertrouw ik niet
.. Lijken goedkoop voor het plaatje, maar ik weet ook niet echt wat ze waard zijn.. Best moeilijk allemaal! In de tussentijd is het vooral leuk dromen van wat als... <3

Een paard/pony is de slacht prijs waard en daarboven op wat een koper ervoor bied.
Ze kunnen nog 2000 euro vragen voor een pony maar als niemand dat ervoor geeft is het heel simpel.

Dus wat heb jij over voor t dier wat je ziet staan, denk je dat het haalbaar is zeker doen. En altijd gewoon laten keuren als je twijfelt.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:52

Ketly schreef:
Was er hier ook iemand op zoek naar een brave E pony?
Ja, als het een ruin is :)

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:54

Even een vraag tussendoor; als je een paard gaat kopen en de overdracht is pas een paar maanden later, doe je dan de keuring nu of vlak voor de overdracht?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:12

manolito10 schreef:
Even een vraag tussendoor; als je een paard gaat kopen en de overdracht is pas een paar maanden later, doe je dan de keuring nu of vlak voor de overdracht?

Vlak voor de overdracht. Kan tussendoor altijd wat gebeuren!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:13

Ligt er aan wanneer je het dier afrekent. Al vraag ik me af waarom je een paard nog maanden bij oude eigenaar laat?

Of is het om door te laten rijden?

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:20

PSvanLot schreef:
Ligt er aan wanneer je het dier afrekent. Al vraag ik me af waarom je een paard nog maanden bij oude eigenaar laat?

Zoals het er nu naar uitziet zou ik eerst een aanbetaling doen en dan resterende bedrag bij overdracht.
Is voor training &persoonlijke redenen van mijn kant.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:20

Robinxfellow heel bijzonder dat ze dit trots noemen :x en het zal ze nog wel lukken ook om te verkopen..

De E maatjes zijn hier ook gewild!

Manolito maak daar wel hele duidelijke afspraken over als je het paard, maanden wilt laten staan. Keuren zou beter zijn bij ophalen. Keuren en dan of direct mee nemen of binnen enkele dagen halen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:28

manolito10 schreef:
PSvanLot schreef:

Zoals het er nu naar uitziet zou ik eerst een aanbetaling doen en dan resterende bedrag bij overdracht.
Is voor training &persoonlijke redenen van mijn kant.

Dan zou ik zeker nu alvast keuren. In principe koop je het paard nu al.
Je zou bij ophalen nog eens kunnen keuren maar dat lijkt me niet perse nodig.

Doortrainen is een soms een hele goede keuze! Succes!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:44

Ik rijd nu 3 jaar een paard en volgende week gaan we haar kopen. Ze is vorige zomer bij aankoop door de huidige eigenaar niet gekeurd. Al die tijd heb ik lichamelijk niks gemerkt behalve dat ze nu wat droge hoefjes heeft en soms struikelt (maar ook wat drammerig/dromerig is, als ze de aandacht heeft is ze juist heel goed in haar proprioceptie) Ik wil sowieso een osteopaat laten komen nadat ik haar koop, maar ik zit er eigenlijk aan te denken om het voor de overdracht te doen. Een osteopaat ziet soms toch meer dan tijdens een klinische keuring denk ik? Hoe denken jullie hier over? Of toch wel laten keuren?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:55

Laten keuren. Vaker dan normaal struikelen zonder directe aanleiding (ongelijke bodem ofzo), zo een paard zou ik de voeten op de foto willen hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:04

Autumnn schreef:
manolito10 schreef:

Vlak voor de overdracht. Kan tussendoor altijd wat gebeuren!

Maar je wilt toch weten of hij goed is voor je het traject ingaat.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:22

Ligt eraan of ze het geld pas overmaakt wanneer ze het paard meeneemt? Ik zie het in deze situatie als een uitgestelde koop.
Als hij wel al betaald wordt zou ik inderdaad eerst keuren

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:24

In mijn situatie is het paard een klein jaar geleden röntgenologisch goedgekeurd. Ik neig naar alleen klinisch keuren. Wat zouden jullie doen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:38

Autumnn schreef:
In mijn situatie is het paard een klein jaar geleden röntgenologisch goedgekeurd. Ik neig naar alleen klinisch keuren. Wat zouden jullie doen?

Foto's aan eigen veearts laten zien en klinisch keuren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:44

Hebben jullie een koopovereenkomst opgemaakt bij aan of verkoop?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:50

Autumnn schreef:

Hangt van de leeftijd af en of het paard echt volledig gaaf was of dat er toch zeer kleine bemerkingkjes waren.

Was het paard een klein jaar geleden ook al onder het zadel was en was het volledig gaaf = alleen klinisch keuren

Was paard een klein jaar geleden nog niet zadelmak en wordt die ondertussen wel gereden, zou ik toch wel willen weten of alles goed gebleven is en opnieuw röntgenologisch laten keuren. Tenzij het paard echt puntgaaf was. Waren er een klein jaar geleden heel kleine bemerkingen te zien die geen reden tot een negatief sportadvies gaven, zou ik het sowieso nu wel opnieuw doen om te zien of die bemerkingen inderdaad geen groter issue geworden zijn.

Ik weet niet of ik het duidelijk neergeschreven heb? :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:22

Gini schreef:
Laten keuren. Vaker dan normaal struikelen zonder directe aanleiding (ongelijke bodem ofzo), zo een paard zou ik de voeten op de foto willen hebben.

Ze struikelt alleen als ze niet oplet, op ongelijke bodem. Ze staat niet in training, 2x per week wandelen/bosritje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:32

Macs schreef:
Gini schreef:

Ze struikelt alleen als ze niet oplet, op ongelijke bodem. Ze staat niet in training, 2x per week wandelen/bosritje.

Maar wel zodanig dat het je toch opvalt? Goh, een moeilijke. Een paard van nature struikelt namelijk echt niet zo snel, maar uiteraard zijn er wel omstandigheden waarbij dat sneller gebeurt (als je er een mens op zet bv. :D ). Dan kan het al eens zijn dat een paard uit onbalans, miscommunicatie of op ongelijke grond struikelt en dat is niet meteen iets om je zorgen over te maken. Als het echter "opvallend" begint te worden, dan zou ik die voeten toch eens op foto willen hebben.
Ik denk dat je zelf het best kan inschatten in hoeverre het struikelen echt zorgelijk is?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:51

Gini schreef:
Macs schreef:
[quote="Gini"
[/quote

Maar wel zodanig dat het je toch opvalt? Goh, een moeilijke. Een paard van nature struikelt namelijk echt niet zo snel, maar uiteraard zijn er wel omstandigheden waarbij dat sneller gebeurt (als je er een mens op zet bv. :D ). Dan kan het al eens zijn dat een paard uit onbalans, miscommunicatie of op ongelijke grond struikelt en dat is niet meteen iets om je zorgen over te maken. Als het echter "opvallend" begint te worden, dan zou ik die voeten toch eens op foto willen hebben.
Ik denk dat je zelf het best kan inschatten in hoeverre het struikelen echt zorgelijk is?

Tja, ik denk dus zelf niet.
Ik denk dat ik ipv keuren een osteopaat laat komen. Het paard heeft de afgelopen 3 jaar nog nooit ergens last van gehad, in rust en in het werk. We gaan haar recreatief gebruiken maar wel correct trainen op de grond via academische rijkunst. Ze is wat scheef momenteel dus er is sowieso werk aan de winkel, maar dat vind ik alleen maar 'leuk'. Ze is 13

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:35

Sintara tis inderdaad waard wat de gek eraan geeft... In elk geval, houd goed je ogen en oren open als je gaat kijken, aan de manier waarop ze met het paard omgaan (t zit in kleine dingen vaak), de manier waarop ze gestald staan etc... merk je al veel vind ik of ze echt op zoek zijn naar een goede thuis, of gewoon snel van het paard afwillen en dus al dan niet betrouwbaar / oprecht zijn. Ook wat research doen op fb, insta etc.. kan nooit kwaad ;).

Ik heb in februari eentje gekocht dat helemaal aan jouw eisen voldoet voor < 4.000 euro. Prima paardje, helemaal niets van gebreken. Wel een kruisinkje dus geen zuiver ras, maar was voor mij ook geen must. Ik heb echt mijn tijd genomen (3 weken tss 1ste bezichtiging en uiteindelijke aankoop) en laat me absoluut niet afjagen; da's bij mij al een no-go. Mensen namen ook de tijd om een goede thuis te zoeken, want hadden andere potentiële kopers al afgeschud omdat ze bij mij ook zo 'n goed gevoel hadden, en mij de tijd gaven voor bezichtingen, proefrijden, nadenken etc. Vond ik heel fijn.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:09

Ik heb ook een voorzichtig balletje opgegooid bij stal Westfriesedijk. Als ik dan toch naar dravers ga kijken, maak ik daar een goede kans. Nu had ze geen geschikte merries staan, maar ze gaat het voor me in de gaten houden!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:57

Dankje miezelke! Dat geeft hoop. Klinkt inderdaad precies als wat ik zoek. Qua budget kan ik nog iets hoger maar wat niet nodig is is mooi meegenomen :D
Ik kan nog amper geloven dat ik het nu echt kan doen, dus ik ga echt mijn tijd nemen.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:58

Leuk topic! Ik heb vandaag mijn E pony teruggebracht naar de vorige eigenaar. Totale miskoop, pony bleek niet gezond. Dus nu gaat de zoektocht weer verder naar een leuke D/E pony of paard.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:27

Ik meld me ook! Als dat nog kan hihi.

Wij hebben de afgelopen weken veel paardjes bezocht en bereden.. helaas geen enkel geschikt voor ons. Ikzelf heb een ernstig ongeluk gehad 15 jaar geleden met ons paard.. waarbij ik mijn rug op meerdere plekken gebroken had. Dus opzoek naar een onwijs braaf paardje dat meteen vertrouwd voelde.

Eigenlijk had ik de hoop op gegeven .. tot mijn man zei op de terugweg van een stal we gaan toch nog even hier langs... nou daar stond hij dan.. een 10 jarige andalusier ruin.. ik was op slag verliefd! Budget 2 keer over de kop.. maar ach :')
Morgen word hij nog klinisch gekeurd en woensdag of donderdag word hij gebracht *\o/*
Laatst bijgewerkt door Milo2012 op 27-04-20 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt