Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 10:45

Super goed Shanna! Hier is het doel om hopelijk een braaf paardje te krijgen :+ Wat dressuur als hij dat wel leuk zou vinden en anders niet, buitenritjes en hopelijk een mooi dubbelspan <3

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:51

Met die benamingen moest ik eerst heel erg wennen... 2 jaar in Amerika wonen doet wonderen, mijn 1e westernlessen waren ook zo van: WTF? Zou ze mss dit bedoelen??
Ow, blijkbaar bedoelde ze het dus zo _O-

Hier gebruiken ze op de trainingsstal alleen voorbeschermers maar thuis doe ik m straks wel vierkant in de bescherming... beetje teveel meegemaakt met zijn moeder dus merk dat ikzelf n heel stuk voorzichtiger/zuiniger ben geworden.

Manlief weet kwa reining ook nog helemaal niets en dat geeft wel echt hele leuke video's op want daarop hoor je mij alleen maar grinniken (naast de woorden super, netjes, goed zo!). Gelukkig kan hij wel rijden dus die leert straks als Gentle weer thuis staat ook wel snel meer... was zelfs voor mij weer even heel erg wennen want met n jonkie ga je finaal terug naar de basis en daar moest ik ook even aan wennen wat dit is ook voor mij de 1e die ikzelf vanaf niets naar showklaar ga rijden in de westernsport.

@GJ: ik ken n (nog net geen) 3 jarige die met nog geen 2 maanden "training" (lees nog niet eens n fatsoenlijk stuur erop!) al op plates staat en dat gaat bij mij gewoon te ver... Ik kijk sowieso naar mijn paard en wat die aangeeft, daarom is Gentle ook pas eind januari richting de trainster gegaan want daarvoor was hij er echt nog niet klaar voor :) was nog veel teveel puppy, deed braaf wat we vroegen maar snapte er nog vrij weinig van. Nu 3 maanden verder snapt hij precies wat er gevraagd word en doet dat bijna met 2 hoeven in zn neusgat :j

Als hij straks weer thuis is komt eerst de chiropractor langs en dan gaan we n trainingsplan opstellen zodat hij wel bezig blijft maar hij heeft ook wel de tijd nodig om alles lichamelijk bij te kunnen houden.

Jij bent met Joy ook echt goed bezig! Is superleuk om te zien en te mogen volgen :D

Goed bezig Shanna!

Doel hier is mss ooit wat (onderlinge)wedstrijden rijden maar verder zie ik het wel. Absoluut geen haast ;)
Ben zelf echt geen bosruiter (man wel) dus ik train hem en manlief mag m lekker meenemen de bossen in straks.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:52

CL knappe gentle! Zo leuk dat ik hem in het echt gezien heb! Z’n bonkie ook! Hoe lang blijft toe nog bij wendy?

Granoek helaas wel ... sal hebben ze met prikkeldraad om het bit gereden om dr te leren van het bit af te blijven. Halster aan de grond vast gezet zodat ze haar hoofd niet omhoog zou doen en zo laag zou blijven en ga zo maar door. Toen ik dr kreeg hoorde ik alleen maar slechte verhalen over dr maar bij mij nooit geen verkeerde stap gezet alleen ik weet hoe ik ermee om moet gaan. Als je haar ineens aansingelt voelt ze zich opgesloten en valt ze om. Als je dr los maakt zie je haar glazige blik weg trekken en dan staat ze op. Ze heeft geleerd dat ze niet mag vechten of vluchten maar moet overgeven dat doet ze dus ook als ze struikelt doet ze ook geen moeite om overeind te blijven maar laat ze zich gewoon vallen blijft ook gewoon liggen tot je haar overeind laat komen. Vorig jaar was het zelfs zo erg dat ze bleef liggen na het rollen en we elke dag met een paar man haar overeind moest helpen tot de dierenarts zei ze moet het nu zelf gaan uitzoeken gewoon laten liggen en weglopen. Nu komt ze na een tijdje toch overeind.

(Sorry voor de off-topic verhaal)

Syd probeert het wel nu af en toe een zweepje in de hand en dan kan ze het wel ineens maar wel met een klein beetje protest. Het is ook wel een beetje mijn eigen onzekerheid die meespeelt want ik denk als er iemand op gaat en haar verteld dat het moet ze het ook gewoon doet. Ik ben gewoon beetje een watje.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 10:58

Oh bah daar word je toch misselijk van

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:02

Granoek - dubbelspan zou gaaf zijn!
Ik vind Duke daar echt wel een type voor. Heb ooit een tinkertje gehad die ik graag voor de kar wilde hebben. Was braaf onder het zadel maar voor de kar beleren is echt niks geworden... Probeerde het samen met iemand die al 30 jaar aan mennen doet, paardje deed lange teugelwerk super goed maar zodra we hem iets van licht gewicht wilde laten slepen raakte hij in paniek, maakte niet uit hoe vaak we dit probeerde, uit eindelijk maar gestopt, vond het wel erg jammer wilde hem ook in het dubbelspan

CubaLibre - dat is mijn insteek ook, ik ben ook niet echt een bosruiter. Heel af en toe vind ik het wel lekker maar ik vind dressuurmatig trainen zonder wrdstrijddruk het leukste!

Candalisa - Met prikkeldraad om het bit??! :oo geen woorden voor.... Misselijkmakend...

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:06

Bah, wat zijn sommige mensen toch misselijk zeg! Zielige Sal!

Jill was toen ik haar net had ook niet makkelijk... als die alleen al dacht dat ze wat "verkeerd" deed corrigeerde ze zichzelf door echt heel fel en snel achteruit te gaan. In wist de 1e paar keer ook echt niet waarom totdat ik dus hoorde dat dat heel normaal is als paarden door willen lopen tijdens n slidingstop >;)

Gentle blijft nog 2 of 3 weken bij Wendy staan... aankomende week even n ophaaldatum afspreken want zelf ga ik wel blij zijn als hij weer thuis (in Jill haar box) staat.

Merk nu dat ik het toch echt begin te missen om elke dag naar stal te kunnen gaan al ben ik ook wel blij met n kleine periode rust. De afgelopen 4 maanden zorgen maken om Jill hebben er fiks ingehakt en dan is het fijn om even 2x in de week naar je andere paard te kunnen om alleen maar te ontspannen :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 11:18

Shanna7836 schreef:
Granoek - dubbelspan zou gaaf zijn!
Ik vind Duke daar echt wel een type voor. Heb ooit een tinkertje gehad die ik graag voor de kar wilde hebben. Was braaf onder het zadel maar voor de kar beleren is echt niks geworden... Probeerde het samen met iemand die al 30 jaar aan mennen doet, paardje deed lange teugelwerk super goed maar zodra we hem iets van licht gewicht wilde laten slepen raakte hij in paniek, maakte niet uit hoe vaak we dit probeerde, uit eindelijk maar gestopt, vond het wel erg jammer wilde hem ook in het dubbelspan

CubaLibre - dat is mijn insteek ook, ik ben ook niet echt een bosruiter. Heel af en toe vind ik het wel lekker maar ik vind dressuurmatig trainen zonder wrdstrijddruk het leukste!

Candalisa - Met prikkeldraad om het bit??! :oo geen woorden voor.... Misselijkmakend...

Ohh zonde zeg, vind dat altijd zo leuk staan! Maar doe zelf wel liever rijden dan mennen :D

Duke heeft wel al een bandje gesleept en dat was allemaal prima

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:40

Wat sneu zeg, dat soort trainingstechnieken.

Ik probeer heel veel met pressure-release te doen, en héél uitbundig belonen als ze het goed doen. Ik beloon dan weer bijna niet met voer, alleen als ze wat angstig zijn voor aanraking pak ik er voer bij.

Prazani is voor de verkoop, dus daar heb ik niet echt een trainingsdoel voor. Gewoon inrijden zodat hij door een volgende opgepakt kan worden. Intissima zou gewoon voor de lol zijn, het is een hele nuchtere merrie, dus misschien zou ik met haar wel willen gaan rossfechten (o.a. zwaardvechten te paard). Ze is ook vrij gewoontjes in haar beweging (tot je met een zakje wappert, dan heeft ze ineens beweging waar je u tegen zegt), dus denk dat ik dan liever mijn andere merrie meeneem op wedstrijd. Maar misschien gaat ze wel verbazen onder het zadel, ik wacht het gewoon rustig af.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 11:44

Oh ja Duke krijgt ook geen voerbeloningen meer := wordt hij vrek van :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:45

Dankje CL :D . Gentle ziet er knap uit zeg! Ik ben fan van Wendy :j Wil heel graag als we wat verder zijn met Joy daar een koeienlesje doen. Joy is wel van de cutting }> . Opbouwen gaat goed. Hopelijk kunnen we volgende week weer een lesje plannen, want ze moet nu even doorgereden gaan worden. Ze is er klaar voor.

Ik heb ook alleen maar voorbescherming. Maar ze heeft nu natuurlijk wel achter ijzers (waarvan de smid zei als het goed gaat, kunnen er plates onder, daar heeft ze echt de hoeven voor en aangezien deze alu ijzers best aan de prijs zijn, zou dat een optie zijn. Ze loopt er supergoed op nu. We hebben voor alu ijzers gekozen omdat ze lekker licht zijn). Dus misschien is achterbescherming geen slecht idee. Maar dan begin ik met strijklappen.

Goed hoor Shenna! Ik weet niet zo goed hoe mijn "methode" heet := . De Joy methode denk ik :+ . Veel is spontaan gegaan, maar over veel is ook echtwel nagedacht. Waar ik heel blij mee ben is dat Joy snel leert en het leuk vindt. Zo had ik het kusje er heel snel in. En onder het zadel pakt ze het net zo goed op als op de grond. Ik vind het het allerbelangrijkst dat we er allebei plezier in hebben. Dat geldt ook voor de richting die we op gaan. Joy geeft aan dat ze onder het zadel erg leuk vindt, en trailen vindt ze tof. Maar ze pakt alles zo goed op dat ik niet het idee heb dat we nu iets stoms doen haha!

Ergens in oktober lag er een trail parcourtje in de bak. We hadden nog niet zo vaak echt zelfstandig gereden, dus ik vond het superspannend, maar Joy zag de brug, stapte eropaf, en eroverheen! Geen aarzeling of iets. Brug kende ze wel van aan de hand, maar dat ze er zomaar overheen zou stappen onder het zadel had ik nooit gedacht!

Ja Granoek! De Dweespan! (Snap je m... D van D... naja je snapt hem wel haha!)

Pfff Candalisa, dat is echt -:(- _-:( , je zou die mensen toch!! Waarom in Godsnaam! |(

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:51

Goed bezig Joelle, fijn actief in het achterbeen ook. Als ze zo vlug zijn snap ik dat je erover denkt om het uit te besteden...glimt lekker!

Jij bent heulemoal niet eigenwijs zeg je MirandaFuego? :)) :D Eigenwijs is ook wijs zeg ik altijd maar...

Al een echt paard zo Sirius, leuk!

Och iedereen zijn methode, hier op Bokt is het slim om wat te filteren. Maar dat is ook te verwachten, als het een afspiegeling is van wat er op de gemiddelde pensionstal rondloopt :=

Knappe Syd! Klinkt wel herkenbaar hoor, dat vertrouwen moet hier ook nog groeien. Kleine stapjes en veel kilometers samen, dan komt het wel! :)

Gentle ziet er superstoer uit zo, fijn dat het zo goed gaat :j

Pro met ook een zadel op, netjes! +:)+

Ohh Granoek, jij hebt dat dekje wat ik wil maar nergens meer kan krijgen in de juiste maat :~ Jaloers! Staat hem goed :)

Hier ook het nodige gezien hoor, soms word je echt misselijk van de paardensport. Zelfs op de eigen stal, onwetendheid en ego's heb je overal en daar zijn de paarden dan de dupe van. Ik richt me altijd maar gewoon op mijn eigen beesten en probeer nog steeds zo veel mogelijk te leren, want ook hier is voortschrijdend inzicht wel een dingetje. Ondanks 34 jaar tussen de paarden leer je toch met elk ander paard weer bij, er zijn dingen die ik met Miep heb gedaan die ik bij Pinda nu echt niet weer zo zou aanpakken :(:)

Pinda is mijn opvolger van Miep- het stukje van Miep wat bij me blijft als zij er op den duur niet meer is zeg maar, en het doel is vooral heel veel plezier met haar te hebben en een blij tevreden paard te hebben en houden :+: Zij-doel is daarbij wel ook dressuurtraining en wedstrijden, wat springen hier en daar, tot zover haalbaar. En vooral lekker tzt samen het bos in, de enige harde "eis" die ik heb is dat ze uiteindelijk alleen op buitenrit moet kunnen. Verder zien we wel waar we komen :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 12:23

Omg GJ, ja ik snapte hem _O-

Vientje dit is niet de hunter green hé! Dit is de gewone green (mijn absolute favoriet van al hun kleuren)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:32

Ja precies, die vind ik ook zo tof :D <3 Hunter green is meer legergroen, daar heb ik niet zo veel mee.

Hier druk aan de schoonmaak, ondertussen op stal...
Afbeelding

Afbeelding

De dames doen vol overgave dutjes in de zon :Y) <3 Jaloersmakend!!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 12:49

Oh ik ook niet!! Iedereen is daar zo weg van maar ik vind die 'oude' green echt zo veel mooier.
Ik wacht nog op een mooie diepe bordeaux kleur, ZONDER paarse schijn

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:06

Hallo allemaal,

Sorry voor de radio stilte aan deze kant.
Inmiddels ben ik de 25ste bevallen van een dochtertje Jolijn!
De bevalling is goed gegaan alleen moest ik nadien naar het o.k. om de placenta te laten verwijderen. Resultaat ruim 2 liter bloed kwijt. Aan de beademing gelegen. Maar daarna ging het goed.
We zijn naar huis gemogen maar na 5 dagen werd Jolijn steeds suffer. Dus gebeld voor overleg omdat ze ook heel slecht dronk.
Langsgekomen en ze moest gelijk blijven. Infuus erin, lumbaal punctie, bloedonderzoek, katheter en ontlasting nakijken etc.
Verdenking op hersenvliesontsteking dus aan de loodzware antibiotica gestart.
Inmiddels is de infectie onder controle en zou ze als haar saturatie goed blijft eindelijk weer mee naar huis mogen... helaas is dat nog niet het geval en dat word op zijn vroegst maandag.

Zo nu zijn jullie toch weer een beetje op de hoogte. Qua Maylinn die staat lekker in de wei paard te zijn en word goed verzorgd ben er zelf al 2 weken niet geweest. Maar ze is in goede handen.

Afbeelding

Afbeelding

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:10

Gefeliciteerd met je kindje en ik hoop dat alles goed gaat met jullie en dat jullie snel naar huis kunnen! :(:)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:13

Phuddle dacht al aan je!
Gefeliciteerd, wat een schatje! <3
En wat vreselijk rot dat het niet allemaal makkelijk is verlopen, gelukkig is de infectie onder controle en hopelijk kan ze snel naar huis!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:21

Jeetje Phuddle dat is flink pittig zeg en dus niet meteen een roze wolk. Gelukkig gaat het nu allemaal de goede kant op. Gefeliciteerd met je dochter.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:42

Jeetje Phuddle, dat is wel heftig voor een nieuwbakken moeder. Ik hoop dat kleine Jolijn snel mee naar huis mag zodat jullie kunnen genieten van de kraamtijd :+:

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:50

Phuddle gefeliciteerd met je kindje! Maar wat jammer van alle complicaties, dat is schrikken zeg. Hopelijk is het snel allemaal weer goed en kan je van je kindje genieten zonder zorgen :)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:54

Phuddle jeetje dat is schrikken zeg! Ik ga duimen dat ze heel snel naar huis mag en je met volle vreugde kan genieten!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:56

Jeetje Phuddle! Dat is schrikken. Heel veel beterschap! En natuurlijk ook gefeliciteerd :)F Y)(^) . Zal helemaal niet makkelijk zijn in deze tijd...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:56

Gefeliciteerd met de geboorte van Jolijn!
Wat een zorgen meteen.. Hopelijk gaat alles van nu voorspoediger!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 23:13

Gefeliciteerd met je dochtertje Phuddle! *\o/* Wat een heftige tijd hebben jullie ermee, hopelijk nu gauw gezond mee naar huis om te genieten :(:)

Wij hebben vandaag weer gelest, het ging zo fijn!! Echt genieten, wat een wereldpaard <3 En ze heeft haar allereerste eigen, niet van haar moeke geerfde dekje :Y)
Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 23:46

Hoe geweldig is dat Vientje! Pinda is geen pindatje meer. Ik zie nog zo dat veulentje voor me <3