[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:39

Wat heerlijk!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 20:09

<3

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:16

Gaat goed e!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 20:18

Ja het verschil met proefrijden is echt zooo groot niet normaal :+ Hij zoekt echt zo goed de ontspanning op nu. Basis gaat gewoon erg goed. Nog even wat uitbouwen zo, en dan eens kijken of we wat extra dingetjes kunnen bij pakken. Vind ik wel spannend, want ik heb nooit een paard gehad waar ik bv mee kon gaan beginnen aan wijken,... Maar stal eigenaresse rijd Z1, dus die kan ons ook wel mee begeleiden nu!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 06:03

Is echt leuk om te doen zoiets :) is hik wat doorgereden?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:46

Leuk hoor, fijn dat het zo goed gaat!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 17:59

Beter dan ik dacht! Proefrijden en nu is echt zo een enorm verschil. Hij is eigenlijk best recht en stabiel vind ik. Zijn galop vind ie moeilijker, daarin merk je dat hij nog wel wat balans mist. Maar ook wel braaf!

Heb wel een stukje film van gisteren, maar vind altijd eng om rijd filmpjes op bokt te zetten :+

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:16

Ziet er vriendelijk uit :j

Probeer om nog iets meer in het midden van je zadel te gaan zitten... je zit nu nog wat achter in je zadel ;)

Zet m op +:)+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:26

Het ziet er een erg vriendelijk en meewerkend dier uit :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:39

ynskek schreef:

Probeer om nog iets meer in het midden van je zadel te gaan zitten... je zit nu nog wat achter in je zadel ;)

Ik denk dat het zadel nog aangepast moet worden, naar mijn idee ligt het zadel zelf nog niet helemaal lekker op de pony.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:50

Daphara schreef:
ynskek schreef:

Ik denk dat het zadel nog aangepast moet worden, naar mijn idee ligt het zadel zelf nog niet helemaal lekker op de pony.

Dat kan uiteraard ook maar aangezien ik geen zadelmaker ben kan ik daar geen uitspraak over doen...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:34

Wat fijn dat jullie zo'n klik hebben!
Ben echt blij voor je.
Ik vind je wel wat voorover zitten nog.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 21:54

Klopt ik zit vooral voorover waardoor bovenstaande opmerkingen ook harder opvallen! Daar let ik nu erg op :)

Vandaag weer gereden, werden wat pony’s buiten gezet en dan ben ik wel zn aandacht kwijt :+ maar zal zeker en vast wel beteren!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:36

Sorry als die opmerking vervelend overkwam, dat was niet zo bedoeld.....
Ik vind jullie een leuke combi

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 19:48

Oh geeft niet hoor! Dat voorover zitten moet ik gewoon dringend afleren :+

Morgen wordt hij ingeënt dus dan mag die even 2 daagjes rusten. Misschien dat ik zondag wel even een wandelingetje ga maken als hij niet stijf is ofzo!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 20:18

Wat denken jullie, hij reageert echt heel fel op de merries, maar andersom nog veel erger. Alle merries zijn zooo extreem hengstig, echt nog nooit gehad. De paarden staan er allemaal al verschillende jaren, en er is al vaker een nieuwe ruin geweest. Op de mijne reageren ze echt heel hengstig.

Nu reageert lex ook erg fel. In de weide paraderen als er een merrie voorbij komt, soms losse achterbenen als het hem niet helemaal aanstaat, vandaag aan de longe vond ik hem ook heel dominant. Met rijden is hij ook de kluts helemaal kwijt als er een ander paard voorbij komt.

Ik heb even mijn DA gemaild voor zijn mening. Hij zal vast wel moeten wennen, maar de reacties van de merries vind ik wel echt vreemd.. we zijn een beetje bang dat ie misschien niet goed gecastreerd is oid?? Iemand ervaring hiermee?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:27

k_m schreef:
Wat denken jullie, hij reageert echt heel fel op de merries, maar andersom nog veel erger. Alle merries zijn zooo extreem hengstig, echt nog nooit gehad. De paarden staan er allemaal al verschillende jaren, en er is al vaker een nieuwe ruin geweest. Op de mijne reageren ze echt heel hengstig.

Nu reageert lex ook erg fel. In de weide paraderen als er een merrie voorbij komt, soms losse achterbenen als het hem niet helemaal aanstaat, vandaag aan de longe vond ik hem ook heel dominant. Met rijden is hij ook de kluts helemaal kwijt als er een ander paard voorbij komt.

Ik heb even mijn DA gemaild voor zijn mening. Hij zal vast wel moeten wennen, maar de reacties van de merries vind ik wel echt vreemd.. we zijn een beetje bang dat ie misschien niet goed gecastreerd is oid?? Iemand ervaring hiermee?

Volgens mij is testosteron simpel te testen in het bloed.

Ik denk dat het eerder de gewenning is, geef hem even wat tijd om te settelen.
Ik heb mijn nieuwe paard pas na 7 weken op stal voor het eerst gereden. Tot die tijd grondwerk en elkaar leren kennen. Nou is 7 weken wel heel lang, maar ik persoonlijk vind binnen enkele dagen er al op wel heel snel. Elk paard is natuurlijk anders, maar in jou geval zou ik er persoonlijk even voor kiezen om een tijdje vanaf de grond te werken tot zijn aandacht beter bij jou is.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 20:32

Gho ik vind dat een moeilijke, ik doe beiden. Werk op de grond maar ook erop. Paard is gewoon zadelmak en naar mijn mening moeten ze dan ook braaf zijn op een andere locatie. Hij is ook mee op wedstrijden geweest, daar moet hij ook op een nieuwe locatie gewoon zn ding doen. Ik doe wel grondwerk met hem, dat vind ik ook erg belangrijk.

Wij vinden vooral de reactie van de andere paarden zo extreem. Hij stond trouwens in kudde bij volgens mij 2 merries en nog een ruin, dus lijkt me ook wel heel sterk dat hij klophengst is. Bij ons staan ze ieders op hun weide, maar wel naast elkaar. Ze kunnen elkaar altijd zien en in de stal ook gewoon ruiken en snuffelen. Hij stond van de week met 1 van de merries te kroelen over de draad, dus het is niet zo dat ie er echt door wilt ofzo..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:35

Op een andere locatie rijden is wel heel anders dan de impact van een verhuis. Maar het ene paard is meteen cool en een andere is pas na een half jaar weer zichzelf.

Ik heb een merrie gehad waar andere paarden zo debiel op reageerden en zij deed het ook. Moest altijd weten waar iedereen was. Beetje alfagedrag denk ik? Geen idee bij je ruin zou nog even afwachten denk ik.

Wel echt zonde dat ze apart staan. Vraag me altijd af wie dat uitvindt.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 20:41

Dan nog ben ik zelf van mening dat je beter die routine van rijden er in kan houden. Dat is net iets dat hij kent. Hij moet van mij ook niet gelijk weet ik wat doen, en hij staat verder gewoon niks te doen. Dus of je dan een uurtje rijd of niet, doet weinig aan het wennen en aanpassen. Daar krijgt ie alle tijd voor. Wij zijn gewoon de felle reactie van de merries niet gewoon!

Wat betreft het ‘alleen’ staan, met dit gedrag ze samen gooien is vragen om ongelukken. Als hij goed gewent is en het klikt met de buurvrouw gaan we kijken of we ze kunnen matchen. Verder zijn de andere paarden niet geschikt om samen te zetten (eigenaar die niet wilt, oudje die verdreven is geweest vroeger, ...). Dus dat is ook iets wat misschien aangepast kan worden, maar voor nu echt geen optie als we ze heel willen houden..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:45

Ha maar als de optie nog openstaat is het heel anders. Sorry dat had ik misbegrepen.

En je visie op wel rijden snap ik ook hoor. Ik zou toch even aankijken wat dat gedrag betreft. Bij werk en aan de hand niets tolereren en bij de les houden. Die merries zijn hem over twee weken echt wel gewend denk dat je dan meer gaat zien.

Overigens kan samenzetten soms juist verrassen. Mijn merrie deed veel debieler als ze er niet bij kon.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:54

Ik vind niet dat je erg voorover zit, maar je kijkt naar je paard en dus naar beneden. Mijn instructrice zei altijd: "Gewoon voor je uit kijken, en niet naar je paard. Als je paard plots groen wordt met paarse stippen, dan hoor je het wel :) . Veel plezier in ieder geval met je paard!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 23:02

Ga gewoon bloed laten trekken voor de zekerheid. Maar ze zijn zo hengstig, vind het normaal dat hij er wel op reageert. Hij stond eerst met merries, dus jet kan bijna niet eigenlijk.

Was vandaag bij klanten en die hadden nog een oudere deken liggen! Die heb ik even gepast vandaag. Was wel schattig ermee!

Afbeelding

En hij is vorige week ook bij de smid geweest :)

Afbeelding

En dit is zijn waar zijn mijn merries hoofd :+

Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 00:17

Slim om bloedje te trekken. Voor mij ook niet echt herkenbaar gedrag van een nieuw paard bij een kudde. Moest ook denken aan een verdwaalde bal.

Vorige eigenaar ook naar dit gedrag gevraagd?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 09:53

Wordt vandaag ineens bloed getrokken. Vroeg aan Mn DA, wat als het verhoogde waarden zijn? ‘Dan gaan we zoeken’ zegt ie. Naja hopelijk is het niet zo. Is wel een verborgen gebrek moest het wel zijn toch?