Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:21

Ik had nog even gekeken op de site van de paardendrogist, maar bij dat modelpaard valt de Optimo ook zoals bij Hudson ;) hahaha ik blij dat ik toch niet een mini paard heb hahaha

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:17

Moniek: is op de groei gekocht dat deken idd :D leuk toch! En een warme kont zal hij sowieso hebben! :+
Hier heeft mijn 7j ook de dekens op van mijn vorige paard. Die zijn ook 1 maat te groot, maar past best nog vind ik. Hangen ze wat af :) Hoe groot is Hudson nu?
Marije: gelukkig niks ernstigs!

Scheren jullie je jonkies trouwens? Rico heeft niet zo'n mooie wintervacht (gevolg van te vroeg spenen helaas (niet mijn keuze) ) en ik was aan het denken om hem sowieso wel een dekentje op te doen... of is dat geen goed idee?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:54

Mijn jonkie krijgt helemaal geen deken op dit seizoen. Die krijgt in de winter nog even een uit-groei-pauze. Dan vindt ik een deken niet zinvol. Vindt het zelf wel heel jammer want heb helemaal niets met een haarbal. Maar scheelt ook weer wisselen etc. En in de wei hebben ze een schuilstal.
Daarbij denk ik dat hij erg kietelig wordt van een blote buik straks met koud weer. Die rent nu al weer dagelijks als een dolle stier door het land.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 08-09-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:05

nu nog een slechte wintervacht van vroeg spenen? dat lijkt me heel stug.
heb sowieso nooit ene relatie tussen vacht en spenen gehorod.

ik weet nog niet wat wij gaan doen, denk wel dat er een deken opgaat,

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:17

Ik krijg vandaag Elmo's regendeken binnen.
Hij staat overdag buiten zonder schuilstal, 's nachts binnen. Deken krijgt hij dus sowieso wel op.
Scheren denk ik dit jaar nog niet, maar dat hangt ook af van hoe dik zijn vacht wordt en hoeveel last hij daarvan heeft.
Nu is hij wel aan het verharen maar nog geen enorm dikke vacht aan het aanmaken. Misschien alleen (een deel van) de hals eruit, zodat hij zijn warmte wat beter kwijt kan. Helemaal kaal doe ik eigenlijk nooit met scheren, omdat ik altijd buitenrijd en dan vind ik het geklooi met uitrijdekens ook maar onhandig.
Mijn oude pony van 27 is zich wel al aan het voorbereiden op een syberisch koude winter. Die staat ook al af en toe met regendeken op als het van dat natte weer is, maar bij hem slaat het ook echt op zijn oude lijf, krijgt er stijve spieren en stijve gewrichten van. Hem scheer ik doorgaans in een jachtmodel of dekenmodel.

Mijn ouwe pony zijn vacht is trouwens veel beter, glanzender geworden in de jaren dat hij bij mij woont.
De laatste jaren op de manege had hij vnl in de zomer een (te) dikke mottige vacht. Sinds hij 'met de vut' is, en bij mij woont, anders gevoerd wordt, glimt hij weer als een spiegel en wordt zijn zomervacht super mooi dun en zijn wintervacht een normale vacht voor een haflinger op leeftijd die 24/7 buiten staat. Wel dik wollig, maar ook mooi zacht en glanzend.

Dus als je jonkie geen goede vacht ontwikkelt, zou ik eens nagaan of die misschien kwa voeding of huisvesting nog verbeterd zou kunnen worden?

Dat hij een slechte vacht heeft in zijn eerste winter zou een relatie kunnen hebben met de (kwaliteit van de) moedermelk of evt dus het gebrek daaraan. Maar als hij eenmaal gespeend is en de jaren erna zou ik het eerder in het huidige rantsoen zoeken dan in iets van 2-3 jaar terug?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:31

Ik denk dat de reden van de niet zo mooie vacht het vroege spenen is geweest. :) DA ofzo heeft dit nooit gezegd, mij leek dit gewoon zo. Hij was maar net 90dagen toen hij is gespeend en heeft toen van de stress erg geschuurd en is die zomer heel slecht uit de veulenvacht en slecht in de wintervacht gekomen.
Hij komt nu altijd goed in de wintervacht hoor, maar niet echt mooi vind ik zelf. Heel plukkerig en vaal...
Ratsoen en huisvesting van nu en de afgelopen jaren geloof ik niet dat daar een probleem was, dat was gewoon goed. Kwaliteitshooi en gras. Brok krijgen de jonge dieren hier niet bijgevoerd. Zijn opfokmaatjes hebben ook geen problemen. Hij gaat nu pas brok krijgen als hij op stal komt. Wel voerde ik elk voorjaar lijnzaad bij om het goed helpen te verharen, dat is ook altijd moeilijk vind ik. Haren blijven altijd lang vastzitten. Met de lijnzaad heeft hij op 2 weken tijd een heel andere vacht. Misschien dat het betert nu hij op stal komt en niet meer 24/7 buiten gaat staan.
Denk dan misschien maar weer gewoon lijnzaad te voeren en geen deken op te doen. Volgend jaar wordt hij sowieso geschoren normaal :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:07

Met dat soort 'problemen' zou ik toch minimaal een vitaminen mineralen toevoeging geven. Juist aan zo'n jonkie.

Ik voer die van mij juist 'zo veel als kan' om hem nog optimaal te ondersteunen in zijn groei. Niet te dik dus en wel afgestemd op de hoeveelheid + kwaliteit van het gras.
Zelfs tot hij ruim 3 was nog met veulenbrok gevoerd. En van de winter gaat er ook weer een zak door zijn onderhoudsbrok heen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:14

Ik heb recent bloed laten trekken (elk jaar al) en hij heeft geen tekorten meer. (wel gehad en toen ook jonge paardenbrok gekregen). Nu was het bloed helemaal goed.
Hier zijn we op stal van het principe om de jonge paarden helemaal niks bij te voeren om ze niet "te" snel te laten groeien (kans op bv OCD, enz... in de eerste jaren te verminderen). Ze krijgen enkel het eerste jaar een goede kwaliteit veulenbrok en als ze na hun eerste winter de weide opgaan krijgen ze geen brok meer. Enkel hooi en gras. Alles is hier al zo gezond groot geworden. Ook onze DA staat achter deze filosofie. Vanaf dat ze aan het werk moeten krijgen ze onderhoudsbrok en mengeling.
Enkel bij ziekte of echte tekorten worden ze bijgevoerd.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:07

Hudson heeft dus al een deken op, een zomerdekentje.. En als het regent krijgt hij een regendeken op.
Ik hoop dat ik hem niet hoef te scheren, mijn vorige moest ik 3 à 4 x per winter scheren echt bizar .. Later ging ik op een stal staan waar ze de lichten in de stal aan lieten tot een uur of half 12 savonds en toen was het opeens nog maar. 1 x dat was dus top... Ik wacht het met Hudson even af anders gaat m'n scheerapparaat ( nooit gebruikt, gekocht en paard vlak daarna verkocht ) ook weer de deur uit ;)

Charisma, ik denk dat hij 168 is ongeveer nu, vind het een vertekend beeld bij hem omdat ie zo kort is ;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:25

Das een mooie maat toch! :j Heel veel groter hoeven ze toch niet te worden vind ik... Ik heb er eentje van 1m80, das te groot om makkelijk te rijden vind ik (als vrouw, springpaard).
Hier scheer ik ook meestal maar 1 keer, ik leg ook altijd veel dekens op als ze geschoren zijn om het opnieuw scheren zo lang mogelijk uit te stellen :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:01

charisma. Dat klopt voor suiker en zetmeel. Niet voor eiwitten en vitaminen en mineralen.

Ik vrees dat die van mij ook door gaat richting de 1.70. Had hem zelf gedacht op net over de 1.60.....

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:15

Eiwitten waren idd te kort in de winter (toen hij ziekjes was) en die zijn aangevuld met een jonge paarden brok. Nu bij laatste controle waren die goed. Ook de vitaminen en mineralen waren op punt. Die dingen zullen nu gelukkig ook wel makkelijker op punt blijven nu hij op stal komt en wel brok krijgt.
Ik ga het deze winter eens aankijken dan nu hij wel brok gevoerd krijgt en kijken hoe hij dan in zijn vacht komt :)

Rico is nu 1.68m op de schoft, maar de kont staat nog wel wat hoger :) die wordt ook wel 1m70 + denk ik :j

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:40

Gelukkig dat die ophoping meevalt Marije.
Moniek, mooie deken! Hij groeit er vast nog wel een beetje in

Ik heb vandaag de eerste meters op de rug van Hummer gemaakt.
https://youtu.be/SES6aduY9jM
Ik voelde mij erg vertrouwd vanaf de eerste seconde. Erg blij mee.
Waarschijnlijk komt hij deze week thuis.
Ook mijn puppy heeft al een dekentje met 100 gram vulling op.
Afbeelding

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:41

Ziet er netjes uit Ulysses, mooi altijd zo'n zwarte!

Hinde staat nu onder een 0-grams regendeken met fleecevoering. Ze had het zo koud vorige week al en nu met de deken op heeft ze het heerlijk. Wij hebben ook van die Led verlichting op stal wat daglicht nabootst, dus vaak komen de paarden niet heel dik in de vacht bij ons op stal.

Net weer even super gereden op Hinde, ze gaat de laatste tijd weer met sprongen vooruit en dat geeft dan zo'n machtig gevoel, heerlijk <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:24

Ulysses , wat heerlijk voor je.. Ziet er heel braaf uit +:)+

Yentll, Hinde is echt een topper, geeft een heel fijn beeld :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:37

Wat een leukerd yentl! Doetie netjes!

Elmo's vochtbult is aan het zakken. De 'bal' in zn lies is een stuk platter. Koker zelf ook ietsje dunner en bult onder buik iets groter, daar is het naartoe gezakt. Maar er zit iig beweging in.
Heb een uur met hem door het bos gewandeld e plassentraining gedaan en coördinatie oefeningen. Het pad met de meeste boomwortels uitgekozen om overheen te lopen.
En een heuveltraining, want we zijn de stuwwal overgegaan.
Op de terugweg ziet hij zichzelf in de weerspiegeling van een raam. Maskt hij zich toch stoer en groot en hinnikt naar zichzelf _O-

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:01

Vier vijf keer scheren in een winter? Jeetje dat is veel. Mijn vorige redde het prima met een keer :D. Tegen de tijd dat het echt koud werd had ze dan weer wat haar. Ideaal.

Ik heb h tje gisteren ook gemeten, ergspannend vond hij dat. Dus heel nauwkeurig lukte niet ong 1.68-1.69 dus zal ook 1.70+ worden.

Die zwarte hummer is heel knap :). Krijgt hinde nog vakantie of train je zo rustig verder?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:43

Ulysses: Hummer is knap!! En wat ziet hij er mooi uit :j
Yentl: knappe Hinde weer! Ziet er erg goed uit!
Marije: fijn dat het met Elmo beter gaat! Over een paar dagen zie je der niks meer van :j
Vencedor: das een mooie maat!

Iedereen al in de dekens dus...hier nog lang niet :) ik laat ze altijd heel dik in de haren komen en scheer pas begin november ten vroegste! Dan lekker veel dekens erop en dan hoef ik niet meer te scheren en heb ik tot het voorjaar een paard met een kort vachtje :j
Gisteren met stal eigenaresse nog over gehad, Rico gaan we een dunne deken opleggen (150gr) waar hij ook mee buiten kan. Zo blijft hij wat dunner in de vacht, maar hoeven we nog niet zo'n jonkie te scheren :)

Gisteren ook weer bericht gehad van de zadelmakmaker, Rico loopt al fijn rond met hoofdstel en zadel :D dit weekend ga ik eens op bezoek denk ik! Hij zal er binnenkort wel opgaan denk ik :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:55

Hummer ziet er goed uit. Fijn dat het zo goed voelt.
Hinde is echt knap! Dat is al een heel rijpaard om te zien zo.

Charisma, die van mij krijgt zelfs helemaal geen deken op hoor. Winter stop hier.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:10

Hier wordt het voorjaarsstop denk ik, ga hem effe toch een half jaartje doorrijden en dan krijgt hij wat vakantie na de wintermaanden :)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:47

Leuk om alle vorderingen te lezen! Ik heb morgen mijn allereerste les met Bugatti.
Hij is nu 3,5 jaar, een cremello ruin van 1.40 cm.

Ik had een zadeltje gekocht om mee te oefenen. Een Rossner Amerika Plus, 17 inch, medium boom.
Mijn instructrice zei dat het net nog kon, maar hij moet absoluut niet langer.
De singel is veeeel te groot, want die is van mijn Fries :P

Afbeelding
Hij is nog redelijk koel in het hoofd en het zadeltje maakt hem helemaal niet uit... :)
Mijn vriend zit wat te aaien, haha.

Ben super excited voor morgen, onze eerste echte les om hem te beleren. Hij is nog helemaal groen dus ben reuze benieuwd :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:55

Charica: spannend! Benieuwd hoe hij het gaat doen :j

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:10

Charica, spannend ben ook benieuwd hoe hij het gaat doen .

Vencedor , ja idd 4 à 5 x scheren ... Ik had weleens het idee dat hij misschien gekruist was met een tinker hahaha, hij was deels Gelders oud bloed misschien dat het daar vandaan kwam ( Dornenkönig x formateur ) een plaatje om te zien.
Afbeelding
Afbeelding

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:49

Heel gaaf dier om te zien ! Ik heb echt een schurft hekel aan scheren, echt een rotklus ! Al die haren overal :D.

Zadel van de cremelo idd aan de grote kant, kort ruggetje. Wat is het voor iets?

Ik ben zelf 1.62 dus hoop dat het toch onder de 1.75 blijft! Mijn vorige was 1.62 maar dat was geen iele dus dat scheelt. Rond geribt.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:17

Hij heeft inderdaad een kort ruggetje... :O In het paspoort zegt het NRPS van de hengst Le Matsjo.
Bugatti is zelf ook niet heel erg groot. Ik vermoed soms wel eens dat hij een groeiachterstand heeft vanwege zijn verleden... :( Vandaar dat ik nu ook pas begin. En verder ook totaal geen haast heb om er op te stappen. Ik denk zelf bij 4 a 5 jarige leeftijd :)