Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:00

Ik zie het topic nu pas dus heb alleen de openingspost gelezen:P
Het hele verhaal is ook voor mij absoluut herkenbaar:P
Ook hebben we de naam nog gemeen hehe

Overigens regent het hier dat het zeikt..
Word er niet goed van.
Uiteraard rijd ik nu niet:P

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:01

Laura,ik begrijp wat er in je omgaat tijdens zo'n moment.
Ik hoop voor je dat de regen stopt vanaaf en dat je lekker kan genieten van de rit!

Hier nog steeds miezer...

Betje,op zo'n moment zeg ik altijd: ik heb geen dyslextie,ik heb een smartphone die woorden verkeerd neerzet.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:36

Ja,
Laat ik me ook maar melden..
Ik kamp zo nu en dan ook met het 'Angst-hazen'-syndroom.
Ik zou veel meer buiten willen rijden met mijn merrie maar mijn angst houdt dit vaak tegen.
Ik ga sowieso nooit alleen, een ander braaf paard dat mee gaat is voor mij zeker een must.
Verder ga ik wel regelmatig met haar naar paarden kampen, Dit doet ze geweldig.

Mijn merrie is buiten over het algemeen een nogal onverstoorbaar dier.
Een trekker? ..Boeiend..
Opvliegende eend? ..Tja..
Blaffende honden? ..Ach..
Heerlijk hoe het d'r allemaal niets interesseert.

Maar mevrouw heeft buiten een sterke eigen wil, waarvan ik het soms in m'n broek doe..
Soms maakt ze zich heel sterk, Net een tank, En dan bepaalt zij wel even waar we heen gaan.
Laatst was ik met een vriendin en haar paard een rondje aan het doen door het dorp.
We waren al op de terugweg, toen mevrouw besloot dat ze het zat was.
Er was geen angst bij haar te bespeuren, Juist een enorme dosis aan zelfverzekerdheid..
Hup, In d'r achteruit en protesteren maar. Met haar dikke billen tegen auto's aan,
Een trap tegen een brievenbus, Overal walst ze dan tegen aan, Het boeit d'r echt niks.
Ik krijg het dan vreselijk benauwd en kan dan niet meer goed na denken.
Ze begon echt narrig te worden en haar benen in de lucht te gooien,
Dus ik ben afgestapt. Naast haar voel ik me om een of andere reden toch veiliger op dat soort momenten.
Ik heb haar aan de hand rustig mee terug kunnen nemen, En ben later weer op gestapt.
Verdere terug weg was er niets meer aan de hand..

Ik ben dus niet bang dat mijn paard schrikt of aan de kletter gaat..
Maar wel dat ik haar niet de baas kan als ze zich zo verzet..
Mij heeft ze dan echt in haar macht, Zij is dan de baas en niet ik..
Dat idee jaagt me echt op de kast en dan durf ik niks meer..

Tips zijn wel welkom in ieder geval..
Ga ik oktober ook op leervakantie met mijn merrie.
Hoop daar ook heel wat van op te steken.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:39

Ook dat is weer herkenbaar....te zelfverzekerde paarden kunnen lastig zijn, misschien nog wel lastiger dan zenuwachtige paarden. Wat voor paard is het? Die van mij is Fries en kan soms zo'n enorme kop erop zetten dat ik niets meer te vertellen heb. Enige oplossing als ze in zo'n bui is, is vrij streng rijden...dus aan de teugel en benen eraan. Dan weet ze, hoop ik, wie de baas is...Lang teugeltje kan dan echt niet. Overigens niet handen vastzetten dan wordt het vaak nog erger...op tijd ontspannen!

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:22

bethje31 schreef:
Ook dat is weer herkenbaar....te zelfverzekerde paarden kunnen lastig zijn, misschien nog wel lastiger dan zenuwachtige paarden. Wat voor paard is het? Die van mij is Fries en kan soms zo'n enorme kop erop zetten dat ik niets meer te vertellen heb. Enige oplossing als ze in zo'n bui is, is vrij streng rijden...dus aan de teugel en benen eraan. Dan weet ze, hoop ik, wie de baas is...Lang teugeltje kan dan echt niet. Overigens niet handen vastzetten dan wordt het vaak nog erger...op tijd ontspannen!

Mijn paard is een New-Forest x KWPN, Ze is niet heel groot maar wel fors gebouwd.
Dankjewel voor het advies. Alleen ik heb het gevoel dat als ik haar teugels aan neem,
En flink gas op haar zet, Dat ze dan alleen maar omhoog en opzij gaat..
Dus wat ik probeer is wel blijven drijven maar zo veel mogelijk van de teugels af te blijven.
Misschien is dat juist géén goede oplossing..
Maar ik ben dan weer te schijterig om d'r echt aan te pakken.. |o

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:19

Je moet haar proberen tegen te houden met je teugels, zonder te trekken. Dus wel een ontspannen hand houden omdat veel paarden alleen maar sterker worden van een te zware hand. Beetje tegenhouden en dan ook weer een beetje ruimte geven. Het doel is bij mij dan dat ze aan de teugel gaat lopen en dat ze dus onder controle is. Is trouwens makkelijker gezegd dan gedaan hoor! Been eraan houden is sowieso belangrijk, dan voelen ze dat er nog bent zeg maar. En zitten....ik stel me altijd voor dat ik heeeeel erg zwaar ben. Beetje stelling vragen wil ook wel helpen dan doorbreek je die sterke nek een beetje.
Tenminste dat is wat bij die van mij werkt. En als ik iets van spanning in haar voel, diep ademhalen en gewoon je lijstje afgaan van dingen die je hebt geleerd...zit ik goed...is mijn teugel ontspannen....adem ik nog...dat helpt bij het in paniek raken...

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:43

Tips voor hierboven kan ik helaas niet geven,zit zelf ook af en toe te klooien.haha

Maar net weer super gereden.
Weer op de pony van de eigenaresse van stal waar ik van de week 'schijtend van de zenuwen' voor het eerst op zat. Maar het is zo'n leuk dier,waardoor ik nu geen angst had om er weer op te gaan. Galop ging ook goed,voor mijn gevoel ging het heeuuil snel,maarja dat verschilt natuurlijk per paard. Volgens mij zien we hier een nieuwe combinatie uitkomen.
Zooo trots!

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:01

ik heb vandaag voor het eerst met thinco in een manege bak gereden, eerst even kijken en spannend allemaal., maar daarna braaf een paar rondjes gedraaft, zelf een rondje galop, wel alleen linksom
rechtsom is voor mij dan weer even moeilijker, en we hebben zelfs een klein hindernisje gesprongen was hooguit 20 cm, maar heb het toch geprobeerd en thinco deed alles zo braaf, hij kan alleen soms gaan stil staan en dan niet meer willen lopen, lekker lui peerd, ben wel tevreden

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:11

Mijn fries wordt juist braver als ik hem meer ruimte geef voor, dus lekker teugels wat losser, dan ontspant hij en is hij echt veel lekkerder te rijden.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:12

Ik bedoel ook niet de teugels vastzetten he, ontspannen hand is echt belangrijk zeker bij Friezen. Maar ook niet met lange teugel rijden. Ik heb een paar keer gehad dat ze me verraste terwijl net lekker een lang teugeltje had....dat doen we dus ook niet meer...alleen helemaal aan het eind van de rit als ze vlak bij stal is...als beloning. Juist die zelfverzekerde paarden moeten wel het idee hebben dat er nog een ruiter op zit...de onzekere trouwens ook. Als je ze een beetje bezig houdt tijdens het rijden kunnen ze ook geen gekke ideeen krijgen en schrikken ze minder snel.. In feite is buitenrijden hetzelfde als in de bak. Sinds ik haar buiten wat dressuurmatiger rij, gaat het veel beter..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:27

Nou, ik heb maandag dus een buitenritje gemaakt. Vriendlief was mee, eigenaresse ging mee (met haar pony aan de hand, ze ging toch nog wandelen met hem).

Was enkel een stapritje, maar ze was wel fris (ze mocht voorop, dan wordt het gelijk een andere pony :P). Op een paar stukjes last van spanning, maar toen heb ik gevraagd of mijn vriend haar even vast wilde houden (puur voor de zekerheid van mij -> dan verdwijnt de meeste spanning van mij).

Vanavond weer een poging wagen. Nu moet ik ook doorzetten :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:31

Ik ben eergisteren dus weer gegaan en ...

Ik heb zelfs alleen gereden :D Het ging echt goed! Ook gedraafd.

Vriendlief was mee, maar door een miscommunicatie waren we elkaar kwijt :Y) Ik ben op gegeven moment maar omgedraaid. Ik schat dat we een half uurtje zijn weggeweest.

*\o/*

Binnenkort maar weer proberen :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:08

Goedzo laura!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:04

Ik heb vandaag mijn paardrijlaarzen maar weer eens gepakt.
Het stormde buiten.
Veulen van mijn merrie was erg druk.
Het rood/witte lint wat er nog hing was aan het klappere.
Maar toch wou ik rijden.gauw opgezadeld. Voor zeker heid eerst even los laten rennen.
Na een aantal bokjes was ze redelijk rustig. Dus ik opstappen. Ik rustig aan het stappen. Begint het lint te klapperen en te doen.
Ik overleefde het. Ze vloog paar x weg maar ik leef nog :)

Daarna gauw afgestapt. Even aan de hand nog een keer bij het lint weze kijken en toch met een redelijk voldaan gevoel haar op stal gezet.
5 min op haar gestapt in totaal. Maat blij dat er niet naast lag :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:41

Goed dat je het toch nog positief af hebt kunnen sluiten. :)

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:51

Ik meld me ook als angsthaas!
Vroeger was ik nergens bang voor, stapte zo op de rodeopaarden van de manege. Maar sinds ik vorig jaar ben gevallen toen ik zonder zadel op een paard zat, en hierbij mijn sleutelbeen gebroken had, ben ik toch wel een stuk voorzichtiger geworden. Ik kon echter niet wachten om weer op een paard te stappen.

Toch blijft dat angstige gevoel wel. Ik rijd voor de rest heel ontspannen en ben er ook niet meer afgevallen sinds dat 'ongeluk', maar als een paard nu ergens van schrikt of wegrent dan kan je me oprapen van de schrik. Het beste is dan om gewoon door te rijden, maar de spanning blijft er dan de hele rit in.

Ik ben verder ook wel bang aangelegd, maar ben wel consequent bij paarden. Het is alleen tijdens het rijden soms wat lastiger om ermee om te gaan.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:14

Zo, de angsthaas hier maakt stappen de goede kant op! Dinsdag heel fijn les gehad. Ook weer het angstpunt 'overgang naar de galop' aangepakt. Sinds ik er in de galop een keer hard ben afgevallen, ben ik daar angstig voor. Zeker omdat de merrie bij het aangalopperen nog wel eens een sprongtje/bokje wil maken. Stelt niets voor en is prima uit te zitten, maar ik vind het eng. Wat ik dan doe is de overgang vooral maken op stem. En dat werkt bij het longeren prima, maar in 't rijden zorgt de combinatie met onzorgvuldige beenhulpen ervoor dat ze dan dus in de verkeerde galop aanspringt. Niet goed! Maar op zich wel goed bezig!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:03

Nou deze angsthaas meld zich ook weer in het topic. Helaas hier geen nieuws, paard staat al twee weken kreupel. Dus valt weinig bang van te zijn. Tot volgende week dinsdag blijft hij kreupel staan, want maandagavond gaat hij pas naar de kliniek (tis niets acuuts).

Tot die tijd wel bezig geweest met iets leuks. Ik heb mijn angstmetpaardrijden blog omgebouwd naar een website. Een soort platform voor angstige ruiters. Er zit nog heel wat werk aan, maar ondertussen zijn wel de eerste instructeurs binnen en komen zo langzaam aan ook wat nieuwsberichtjes binnen. Op www.angstenpaard.nl (angst & paard is de naam), is de website al te bekijken. Als jullie nog opmerkingen hebben of ideëen hoor ik het heeeel graag!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:20

Gisteren weer op buitenrit geweest. Vriendlief was weer mee :)
Hij heeft haar, de pony, de hele weg niet vast hoeven houden en we zijn een uurtje weggeweest.

Alleen op gegeven moment ging mijn vriend een kortere route, zodat ik kon draven. Ze, de pony, wilde hem wel erg graag achterna en was ook helemaal verdwaasd toen hij er ineens niet meer weg. De hele tijd omkijken enzovoorts :P

Was helemaal blij gisteren! En nu eigenlijk ook wel :D
Weer een stap in de goede richting :D

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:39

Lekker weer voor een ritje vandaag. Ga vandaag met 2 vriendinnetjes naar het strand. Ben heel benieuwd! Hoop dat er geen kitesurfers zijn!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:41

heeej, hier een kitesurfer hoor! haha, nee het waait niet hard genoeg voor de kitesurfers. Heel veel plezier vandaag!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:02

:D

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:22

Vandaag weer stiekem best trots op mezelf.
Ik rij nu tegenwoordig vast op de haf van de staleigenaresse.
T is een leuk beestje,maar nu komt het:ze is nogal schrikachtig en moet nog het een en het ander leren. Daar was ik al wel van op de hoogte,maar vond het wel een uitdaging.
Vandaag voor de derde keer erop. Voor het eerst samen in de buitenbak. Ging allemaal goed totdat de vriend van de eigenaresse ineens de tractor (die vlak naast de buitenbak stond) aanzette. Hij had niet gezien door de bosjes dat ik aan het rijden was.pfeerd aan de kletter maar ik bleef wonder boven wonder heel rustig en maakte haar weer kalm en liep rustig langs de brommende tractor.ging na een tijdje goed. ik ben daarna zonder angst gewoon doorgegaan en toen begon er een heel leuk op lege flessen te stampen...weer aan de kletter. Daarna zijn we toch maar naar de binnenbak verhuisd en heb daar lekker,nog steeds wonderlijk,zonder angst doorgereden.
Was wel een hele leerzame les.hihi

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:35

Mijn paard is 3 jaar, puber en hééél dominant van karakter. Lekkere combi :')
Ze is sowieso altijd chagrijnig als we rijden, maakt me niet uit, zet d'r rug weleens bol als we gaan draven en begint te springen, maar een paar flinke tikken met de zweep en mevrouwtje loopt weer braaf door :P
Vorige keer echter niet.. Ze begon weer te bokken dus ik pak de zweep en geef d'r een paar tikken (ik ben niet heel zelfverzekerd maar ook niet bang, middenin) maar nu rende ze keihard weg en maakte een noodstop in de hoek en ik lag eraf. En dan denk ik, wat heb ik eigenlijk te vertellen als ze ervandoor gaat? Helemaal niets.
Nu durfde ik dus niet meer op mijn paard... -O-
Mijn instructrice heeft me geholpen en ik durf alweer te stappen aan de longe (als ze een goede dag zou hebben ook wel draven, denk ik, had ze vandaag niet dus alleen gestapt) dus moet weer helemaal vanaf beneden beginnen. Valt wel tegen hoor, zit toch te twijfelen of we wel een goede combi samen zijn... Maar dan denk ik weer, ik hou wel van dat paard, en wie wil er nou een paard dat ''chronisch chagrijnig'' is als ze moet lopen (ik meen het, echt altijd!) en die af en toe gewoon begint met bokken? ... Hmmm, dilemma's.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:06

Ik snap dat je dan last krijgt van angst, ik zou precies hetzelfde krijgen. Goed dat je er toch weer opgestapt bent :)

Weet je zeker dat dit uitproberen is en geen teken van pijn?