slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:04

katiavl: Ehm.. Biologisch of niet biologisch.. de dieren worden op een jonge leeftijd geslacht en het slachten gaat gewoon aan de lopende band..

Een paard wordt in nederland gemiddeld 7 jaar, ik denk dat een gemiddeld varken jonger geslacht wordt? ( ik zeg ik denk, zeker weten doe ik dit niet)

Daarnaast.. wie koopt er biologisch vlees? Ja tuurlijk, wat mensen.. Maar ik denk dat je hooguit uitkomt op 30% ( denk bij lange na niet, maar goed).
Biologisch vlees is hartstikke duur namelijk..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:05

sjah als dat beetje geld boven welzijn staat, zal er inderdaad niet veel veranderen, en die dieren worden niet op jonge leeftijd geslacht nog als ze vol zijn. Ze krijgen een leven van vrijheid in het bos en eten van noten. Ben er zelf geweest echt fantastisch Lachen

Maar goed off topic Lachen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:06

Ik ben voor inslapen dat voorop gesteld.

Maar hoe gaat dat slachten dan eigelijk? word je paard dan klem gezet en door zijn/haar kop geschoten??!

Ik kies voor inslapen omdat mij dat een prettiger gevoel geeft, bij schieten heb ik meer het idee van pijn. snapje? (weet niet waarom, vind slachten ook een beetje hard klinken)
En inslapen zitten ook gevaren aan maar dat is ook bij slachten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:08

laten we eerlijk zijn.......... hoeveel van de mensen die hier tegen slachten zijn eten wel gewoon hun karbonaatje of biefstukje.........

en die dieren hebben het pas echt slech gehad in hun leven, jongens waar gaat het over???

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:11

niets maar na 61 bladzijde welles nietes is dit intressanter *LOL* Afbeelding

ik denk wel dat je eens gelijk kunt hebben Lachen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:16

Maureenn: Hoe kan je voor A kiezen, als je niet weet hoe B in zijn werk gaat?
@KiWiKo: Inderdaad Lachen Helemaal mee eens..

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:17

Ik denk er ook zo over hoe de TS zegt! Ze schieten ons toch ook niet of wel dan, maar goed zo is het een welles nietes verhaal! dit is mijn mening!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:20

Nessah schreef:

Ik heb net uitgelegd dat inslapen mij een prettiger idee geeft

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:21

Maureenn schreef:
Nessah schreef:

Ik heb net uitgelegd dat inslapen mij een prettiger idee geeft

JOU een prettiger idee geeft, en het paard dan? stel dat je een 6 jarig sportpaard hebt met het bijbehorende karakter....... en iets vreselijk mis in zijn lijf........... waar hij alleen onder het zadel last van heeft..

lat dat maar eens inslapen... prettige wedstrijd, heb het gezien............... is geen pretje.

beter had dit dier op het slachthuis af geweest
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 02-05-07 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:24

Nou ik weet ook niet precies hoe het gaat (als iemand het uit kan leggen?) Maar als ze daar staan en door hun hoofd geschoten worden, dan is mijn paard hem al helemaal geflipt!
Ze is al zo'n stresser

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:27

Het paard wordt een ruimte in geleid.. Daar wordt hij door iemand vast gehouden.. Slachter heeft een zwart ding in zijn hand.. die legt hij ongeveer tussen de oren van het paard.. Hij "klikt" dat ding ( dat die pin eruit komt en weer inschiet) en het paard valt (hersendood) op de grond. Het paard wordt opgetakeld aan zijn been ( soms benen) en wordt naar de "slachtruimte" gebracht. Daar steken ze het paard. En laten ze hem leegbloeden. Dan wordt het paard gevild en geslacht.

Zo heb ik het gezien..

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:34

Nessah schreef:
Het paard wordt een ruimte in geleid.. Daar wordt hij door iemand vast gehouden.. Slachter heeft een zwart ding in zijn hand.. die legt hij ongeveer tussen de oren van het paard.. Hij "klikt" dat ding ( dat die pin eruit komt en weer inschiet) en het paard valt (hersendood) op de grond. Het paard wordt opgetakeld aan zijn been ( soms benen) en wordt naar de "slachtruimte" gebracht. Daar steken ze het paard. En laten ze hem leegbloeden. Dan wordt het paard gevild en geslacht.

Zo heb ik het gezien..

Ik blijf er bij dat voor MIJN paard het beter is om te laten inslapen zoizo omdat het toch al vreemd ruikt in zo'n ruimte, dan ook nog met een vreemde (mijn paard is redelijk 1 kennig) en dan nog een ding op de hoofd..
Nee, da 'lijd' ze meer (door de stres die ze dan heeft) dan dat ze ingeslapen wordt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:34

en zo moet je het per paard bekijken

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:37

Maureenn: Het ruikt daar niet of nauwelijks.. En bij de da ruikt het ook anders dan thuis.
ze wordt ook niet door jou ingeslapen.. dus dat is ook een vreemde en je kan er gewoon bij zijn bij slacht.. net als bij het inslapen. een vreemd ding op hun hoofd.. Ach dat is een fractie van een seconde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:38

alsof het op een kliniek lekker ruikt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:39

Ik wil toch even terugkomen op Nadya. Je loopt nu alpagina's lang je eigen mening en verhaal te vertellen. Nu weten we het wel. Jij houdt niet van slachten en moeten jouw mening, ervaring en argumenten respecteren. Daar heb ik totaal geen moeite mee. Maar respecteer dan ook andermans mening. Nu weten we wel dat je ruim 30 jaar ervaring heb en persoonlijke 'dingen' hebt tegen slachten. Prima, kunnen we nu gewoon weer verder gaan met de discussie????

En mensen vergeet niet dat wanneer je paard wordt ingeslapen of geslacht, jij waarschijnlijk erg gespannen bent. Ik denk dat het paard jouw spanning overneemt en niet zozeer weet dat het dood gaat, maar dat er iets gaat gebeuren omdat het baasje van slag is. Verwar dus de angst van het paard niet dat het paard bang is voor het doodgaan of het ruiken van de dood, maar eerder de spanning van de baas overneemt.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:40

Nessah: Ik weet hoe mijn paard is en kan het denk ik het beste inschatten.
En zo kun je altijd wel ergens een weerwoord op geven.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:47

Dat een paard er 2 uur over doet voordat ie dood is als ie ingeslapen wordt, is de grootste flauwekul. Persoonlijk vind ik inslapen de beste optie. Gewoon in de vertrouwde omgeving een spuitje geven. Als je naar de slacht gaat dan ruikt het paard echt wel de lucht daar en zal sowieso gestresst zijn van de vreemde omgeving etc. Ik wil mijn geliefde dier dat in elk geval niet aan doen in zijn laatste uurtjes. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard achter laat in het slachthuis. Vreselijk gewoon.

Helemaal mee eens!!!! met een spuitje is het paard meteen dood hoor..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:50

Lika93 schreef:
Dat een paard er 2 uur over doet voordat ie dood is als ie ingeslapen wordt, is de grootste flauwekul. Persoonlijk vind ik inslapen de beste optie. Gewoon in de vertrouwde omgeving een spuitje geven. Als je naar de slacht gaat dan ruikt het paard echt wel de lucht daar en zal sowieso gestresst zijn van de vreemde omgeving etc. Ik wil mijn geliefde dier dat in elk geval niet aan doen in zijn laatste uurtjes. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard achter laat in het slachthuis. Vreselijk gewoon.

Ehm hoe je het ook went of keert.. dit is niet waar.
Ze krijgen namelijk eerst een "sufmaak spuit" en daarna de spuit.. het is nooit zo dat het paard gelijk dood neervalt.. Bij de slacht is dit wel het geval.

En ja, het paard ruikt een lucht bij het slachthuis.. Maar hij weet echt niet wat die lucht is.. dat is flauwekul.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:51

Lika93 schreef:

Ben ik met je eens!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:52

Maureenn schreef:
Ben ik met je eens!

Zei spuit 11 tegen spuit 12 Slapen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:52

Maureenn schreef:
Nou ik weet ook niet precies hoe het gaat (als iemand het uit kan leggen?) Maar als ze daar staan en door hun hoofd geschoten worden, dan is mijn paard hem al helemaal geflipt!
Ze is al zo'n stresser

Ik zie dat het al uitgelegd is, maar ik geef toch even de link:

viewtopic.php?f=48&t=730842&hilit=

Ik heb héél veel van dit topic bij geleerd. Ja

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:53

Ik was zelf ook altijd antislacht, totdat ik het verslag van de excursie zag. Toen er werd aangekondigd dat er een excursie naar Rendac zou gaan had ik mezelf opgegeven. Ik moet zeggen dat ik Rendac absoluut geen pretje vond. Het idee dat mijn fjordje zou worden opgegeten vind ik niet prettig, maar de hakselaar bij Rendac is ook niet fijn. Gelukkig zijn bij beide opties mijn paard dood. Nu ik het zo bij Rendac gezien heb (dode beesten op een stapel, in mijn hoofd zie ik dan zn mooie lichaam er tussen liggen) vind ik het bij de slachterij een stuk 'diervriendelijker' aan toe gaan. De slachters gingen aardig respectvol te werk, bij Rendac is hij gewoon 1 van 'dingen' die op een band komen te liggen en minuten later een blokje van 50 mm bij 50 mm is. Dan heb ik toch liever dat hij binnen 20 minuten onherkenbaar gemaakt word dmv villen.
Binnenkort is er een excursie naareen crematorium ook daar ga ik heen. Zo is voor mij in ieder geval duidelijk hoe mijn lieveling eindigt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:54

Wat ik persoonlijk niet snap waarom krijgen mensen die uit gevoel voor spuit kiezen zoveel tegenwind en mensen die uit gevoel voor slacht kiezen niet...

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:54

Mackie schreef:
Maureenn schreef:
Ben ik met je eens!

Zei spuit 11 tegen spuit 12 Slapen

Ik heb hier net a een paar x gepost met mijn mening, als je even de moeite neemt om die te lezen voordaty je zo iets onzinnigs typt.
Ik praat dus niet zomaar iemand na

_Nicky: dankje