Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kloesje

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:11

Ik blijf ook echt team veulen, haar buik oogt gewoon (voor mij) niet gewoon dik, heeft geen ronde vorm.
Gezien het haar rond het uier verdwijnt, waardoor de spenen beter zichtbaar zijn icm iets vullen.
Blijf ik in team veulen :-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:21

Als er straks eventueel echt niks zou komen, beginnen we aan jouw buik, we moeten toch iets? :Y)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:29

Ik volg ook nog steeds en ik blijf bij team hooi. Ik zie geen uier komen en daar had toch wel al meer beweging in mogen zitten.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:48

Het is bij Skyla allemaal wat klein en ze is van zichzelf al een bollie. Ik blijf team veulen, tot 1 maart hihi.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 22:54

Ik vind haar buikvorm ook gek hoor Kloesje maar ik krijg het niet goed genoeg op de foto. Die soort van richel die je op de eerste foto van KittyDylan ziet heeft Skyla ook maar dat krijg ik dus steeds niet vastgelegd... Haar spenen zijn echt duidelijk (ook echt voelbaar) groter geworden en er is ook meer omheen te voelen en voor mij ook te zien op de foto's. Maar het is niks vergeleken met andere uiers die ik voorbij zie komen...

Oh help Shirley dat lijkt me heel traumatisch :oo Dan koop ik maar stiekem een veulen en zet dat bij Skyla om dat te voorkomen :+

Leuk dat je nog steeds volgt Muronia! Haar uier is inderdaad niet erg fanatiek...

Gezellig imaudy, 1 maart is wel een mooie deadline hè :D

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:42

Knolselder schreef:
Als 20 februari haar laatste dekdag was, zou ze nu 348 dagen zijn.

Is het niet ongebruikelijk dat shetjes zo lang dragen? Kleintjes zijn bij 300 veilig toch?

Wat de uitkomst ook word, ik lig soms echt dubbel om sommige reacties hier. :') Heerlijk topic!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:50

Ze zijn bij 300 veilig, maar er zijn er evengoed die 345 en langer gaan.
Al was dat bij mij alleen het geval toen de merries flink ziek zijn geweest tijdens de dracht. Toen droegen ze bijna een jaar.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:52

Ah, thanks! :D We gaan het zien bij Skyla.

Bij de hoeveel dagen gaan we er écht vanuit dat er niets in zit? 600?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:53

Ik moest nog aan een toepasselijke naam denken: Carnaval :+

A's genoeg! :j

Tine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:59

Carnaval is een hele leuke en toepasselijke naam!
Wat zal de komst van dit veulen gevierd worden! *\o/*

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:05

*\%/* Party animal *\%/*

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:26

Sally (wel of niet :+)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 01:38

Ik blijf ook team Veulentje! Vanwege de buik en ook de spenen die niet meer rimpeling zijn *D

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 02:37

Heerlijk om dit topic nog even te lezen voor het slapen. Ik had hiervoor het nieuws van NOS open staan... Maar dat is een stuk minder gezellig :D

Ik blijf nog steeds in team veulen! Ook omdat ik het hoop, én omdat daarmee het wisselende/gekke gedrag van Skyla naar de rest van de kudde een verklaring kan hebben.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 07:56

Kookaburra schreef:
Heerlijk om dit topic nog even te lezen voor het slapen. Ik had hiervoor het nieuws van NOS open staan... Maar dat is een stuk minder gezellig :D

Ik blijf nog steeds in team veulen! Ook omdat ik het hoop, én omdat daarmee het wisselende/gekke gedrag van Skyla naar de rest van de kudde een verklaring kan hebben.

Ook dat kan prima verklaarbaar zijn. Skyla komt uit een stress volle situatie. Bij TS heeft ze de kans gehad om zich te ontpoppen tot de pony die ze nu is waardoor er nu gedrag naar boven kan komen wat ze eerder niet heeft kunnen, durven of willen uiten.
Ze heeft met een hengst op een te klein stuk gestaan waardoor ze nooit de kans heeft gehad om er van weg te lopen of zichzelf te verdedigen en grote kans dat Skyla zich nu wel veilig genoeg voelt om zichzelf te gaan verdedigen (op een hele heftige manier) en opnieuw moet leren dat dat niet nodig is hier. Zeker niet in deze kudde. Daar gaat veel tijd in kosten.
Zo'n situatie met de hengst kan echt stressvol zijn voor een merrie. Dat zit er eerder in dan dat het eruit is.
Daarnaast is Skyla's verleden onbekend. Weten we niet hoe ze is gehouden dus evt social skills die ze mist kunnen ook naar boven gekomen zijn. Al verwacht ik dat haar heftige reactie op de kudde eerder voortkomt door de situatie waar ze uit komt en ze dat toen pas durfde te uiten.
Her introductie in de groep op een hele rustige manier opbouwen kan vaak de uitkomst zijn.

Ik zie het bij Asfaloth ook. De wisseling in de kudde vorig jaar gaf hem vorig jaar veel stress.
4 september moeten verhuizen vanwege zijn gezondheid en hoewel het mentaal echt al beter gaat met hem is Asfaloth er nog lang niet.
Onderschat stress en daarbovenop een verhuizing niet bij een pony of paard. Gedragsverandering kan bij de ene snel komen, maar bij de ander maanden later pas.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:32

imaudy schreef:
Sally (wel of niet :+)

:') :') :')

Hahahahahhaha dit vind ik nou echt een goede naam hahaha

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:27

In het begin dacht ik ook veulen. Maar nu ze al over de tijd is en gezien haar buik en uier denk ik nu echt hooi.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:49

Als uiteindelijk blijkt dat er geen veulen in zit, dan zou ik het wel na laten kijken, want ik vind de buik dan niet ok. Vooral niet in vergelijking met de foto's toen ze is aangekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:24

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 12:30

Hahaha 600 dagen lijkt me een mooie veilige marge nevica :+

Dat zijn zeker veel A's Ponytante :D

Nou als er wel een veulentje komt geven we echt een feestje Tine1987 Y)(^)

Ook veel A's Shirley :D

Hahaha dat is ook heel leuk bedacht imaudy :j

Gelukkig RanjaRietje, dat verschil bij de spenen meen ik dus ook te zien. Ze voelen ook groter en anders.

Dit is zeker een stuk gezelliger Kookaburra! Ja een duidelijke verklaring voor haar gedrag zou ook wel heel fijn zijn inderdaad! Dat gedrag past wel perfecte bij een hormonale vrouw :oo

Dat zou een stuk kunnen verklaren xYaartje maar vanuit mijn ervaring past het niet helemaal lekker...
Ik heb vroeger vaker pony's uit rot situaties gehaald. Hoewel de situatie van Skyla best beroerd was heb ik drie pony's gehad die er nog erger bij stonden en twee waarbij de situatie qua ernst vergelijkbaar was. Slechts één ervan vertoonde hetzelfde gedrag als Skyla en die bleek drachtig. Stress heeft zeker veel impact en het karakter van een pony kan compleet veranderden als je ze uit de stressvolle situatie haalt en de ruimte geeft om zelf keuzes te maken. Sommige pony's hebben daar best veel tijd voor nodig en anderen landen veel sneller. Skyla zat in een moeilijke situatie maar ze had ook voordelen die veel van mijn andere "projectjes" niet hadden; ze stond niet alleen, ze stond niet vastgebonden, ze had eten en drinken,  was niet mishandeld en ze was niet echt ziek.
Skyla is altijd open en vol vertrouwen geweest naar mensen. Ook met de andere paarden zocht ze makkelijk contact. Ze was niet altijd handig in de plekken die ze uitkoos om te gaan staan en moest leren dat weglopen dan ook een optie was (i.p.v. stug blijven staan). De andere paarden hebben haar heel makkelijk geaccepteerd (na een rustige introductie) mijn Haflinger heeft haar onder zijn hoede genomen en dat gaf haar een hele fijne en veilige positie in de kudde. Ik was in die periode nog een groot deel van de dag bij de kudde en ik weet vrijwel zeker dat Skyla op dat moment niet onder grote stress stond. Uiteraard levert een verhuizing en introductie in een nieuwe kudde altijd stress op maar ze stond, naar mijn idee, echt niet stijf van de stress. Ik vraag me zelf ook wel af of paarden er de dieren naar zijn om stress zo lang onmerkbaar vast te houden en na 8 a 9 maanden pas te gaan uiten. Trauma kan zich bij paarden vastzetten in het lijf (net als bij mensen) maar ik heb zelf niet meegemaakt dat er zo lang niks van de zien is en het er dan opeens uit komt. Wel dat paarden compleet afgesloten en in zichzelf gekeerd zijn en steeds meer uit hun schulp kruipen en dan steeds meer durven. Of paarden die compleet in een modus van learned helplessness zitten en van daaruit alles ondergaan en niks meer durven, Skyla had daar een stukje van doordat weglopen niet meer in haar arsenaal zat maar het was niet zo extreem dat ze helemaal niks meer durfde/deed.
Haar gedragsverandering was zo plotseling, zo extreem en zo buiten proportioneel dat ik het eigenlijk niet kan linken aan stress van de eerdere situatie die eruit komt. Dan had ik toch eerder ook al stress signalen verwacht. Het is ook niet zo dat ik haar reactie kan linken aan haar eerdere situatie,  het is niet zo dat ze bijvoorbeeld in de aanval gaat als ze het gevoel heeft geen kant op te kunnen.
De laatste keer dat Skyla in de kudde was ging ze binnen een minuut van relaxt samen staan dutten naar rücksichtslos andere paarden aanvallen... De anderen zochten haar niet op, zij loopt naar hen toe om te gaan schoppen en bijten. Dat soort plotselinge, onverklaarbare moodswings ken ik alleen van de eerdere drachtige merrie die we hadden. Maar er kunnen natuurlijk best meer verklaringen voor zijn. Je kunt ook nooit zeker weten of toch het verhuizen en haar eerdere ervaringen daar invloed op hebben want het kan natuurlijk wel dat dat toch nog meer impact heeft dan ik heb ingeschat.
Zo stond Skyla de laatste keer in de kudde vlak voordat het weer "mis" ging:
Afbeelding

Dat snap ik goed Pillow! Maar wat Wintu al aangeeft heb ik zelf ook, voor mij is deze buikvorm niet alleen door hooi te verklaren. Mocht er geen veulen komen gaan we ook zeker onderzoeken wat er dan aan de hand is, ik gok dan op schijndracht wat gezien de situatie ook best zou kunnen.

Ik heb helaas ervaring met IR, EMS en hoefbevangenheid Morganlefay. Een pony met overgewicht heeft niet alleen een dikke buik maar krijgt ook op andere plekken vetophopingen. Dat is bij Skyla absoluut niet het geval. Het dik worden is niet te verklaren vanuit de hoeveelheid voer die ze krijgt en ons voerbeleid is al aangepast op pony's met IR/EMS en een verleden van hoefbevangenheid.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:06

Ik ken nochtans merries die niet drachtig zijn die hetzelfde gedrag kunnen vertonen hoor. Van rustig in de kudde staan tot plots aanvallen en bijten en schoppen.

Wat Yaartje zegt kan wel deels kloppen. Het kan zeker meerdere maanden duren voor een pony zich genoeg op zijn gemak voelt om zijn ‘ware aard’ naar boven te laten komen. Ik heb ook paardjes gehad uit verwaarloosde omstandigheden of twijfelachtige manier van paarden houden. Soms voelden die zich pas na een jaar of anderhalf jaar echt vertrouwd om bvb te ontpoppen tot alfamerrie terwijl ze vroeger de laagste in rang waren.

Feit dat ze lange tijd in een veel te kleine ruimte bij een hengst heeft gestaan en dus geen kant op kon en alles moest ondergaan, kan zeker dat gedrag nu verklaren. Ze kan zich nu ontplooien en van zich afbijten. En dat dan net wat te extreem.
Eveneens kan dat haar slankere buik bij aankoop verklaren. Stress, niet rustig kunnen eten, opgejaagd door de hengst, daar kun je wel een opgetrokken buik van krijgen zoals op de net opgehaalde foto.
Als je daarna een thuis hebt waar je wel rustig kan eten en niet opgejaagd wordt en onder stress zit, kan je weer rustig een buikje krijgen.

Ik heb het hier zelf al genoeg zien gebeuren met alle sukkels die ik in het verleden al heb opgevangen. Alles wat Skyla doet is prima te verklaren aan andere zaken en heb ik hier zelf ook al gezien bij niet drachtige pony’s.

Natuurlijk hoop ik nog steeds voor jou dat er een veulen in zit. Maar wat ze doet is echt niet zo uitzonderlijk moest ze niet drachtig zijn.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:45

Wintu schreef:
Als uiteindelijk blijkt dat er geen veulen in zit, dan zou ik het wel na laten kijken, want ik vind de buik dan niet ok. Vooral niet in vergelijking met de foto's toen ze is aangekocht.

Nou alleen al daarom had ik haar dus wel door laten screenen .. voor hetzelfde geld zit er in de pony een sluipmoordenaar. Cyste op de eierstok of een tumor op de eierstok of in de baarmoeder.ik had het echt niet zo lang aangekeken hoor ...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 15:43

Goed om te weten Knolselder! Misschien heb ik dan gewoon altijd geluk gehad met lieve merries zonder dit soort fratsen! Nou ja Sterra doet wel eens schijnaanvallen en staat dan wat te miepen en in de lucht de bokken maar nooit raak... Skyla gaat er echt vol in.
Ik denk ook zeker niet dat dracht de enige verklaring is. Voor mij is dit gedrag echter wel heel herkenbaar van een drachtige merrie en verder heb ik het nog nooit eerder gezien. Maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet bestaat, die ervaring heeft mijn referentiekader echter wel gekleurd.

Bedankt voor je bezorgdheid Abdolem! Deze opties heb ik zelf natuurlijk ook overwogen en ik heb er het nodige over gelezen, jij ook? Om je zorgen hopelijk wat weg te kunnen nemen heb ik wat informatie voor je op een rijtje gezet. Het is zeker interessant om de hele onderzoeken te lezen daarom heb ik de bronnen toegevoegd!
In de symptomen van  een eierstok tumor kun je wat dingen die Skyla laat zien herkennen; het agressieve gedrag naar andere paarden en het ontbreken van een cyclus. Maar het past niet helemaal mooi (ze gedraagt en toont zich niet als een hengst en is nog super lief en hanteerbaar naar mensen) en het zou haar dikkere buik zonder pijnklachten ook niet verklaren. Zoals je kunt lezen is alleen de kwaadaardige kanker (die gelukkig zelden in deze vorm voorkomt) een sluipmoordenaar en tegelijkertijd helaas niet tot nauwelijks te behandelen. En Skyla heeft gelukkig geen enkele van deze symptomen.
Een goedaardige tumor op de eierstok of in de baarmoeder kan op den duur wel klachten geven maar is (op zichzelf staand) niet levensbedreigend en vraagt zolang er geen pijn klachten zijn geen behandeling met spoed. En een buikoperatie is natuurlijk ook geen sinecure en is ook een beslissing die weloverwogen genomen moet worden.
Mocht er geen veulentje komen is een goedaardig gezwel op de eierstok nog wel iets om mee te nemen maar aangezien deze tumoren langzaam groeien zal die ene maand het ook niet doen.
Voor nu ga ik met mijn nuchtere boerenverstand uit van de meest logische verklaringen maar dat betekent niet dat ik mijn beslissingen niet zorgvuldig, onderbouwd en weloverwogen neem.

Baarmoeder tumor:

"Een leiomyoma is een goedaardige tumor van het gladde spierweefsel. In de uterus van paarden komt deze tumor slechts af en toe voor, ... Meestal puilt de massa uit in het lumen van de baarmoeder en soms is de tumor gesteeld. Klinisch is er vaak weinig te zien bij een aangetaste merrie."
...
"Behandelen is niet steeds noodzakelijk, maar indien men beslist in te grijpen is chirurgie de enige optie."
....
"Een leiomyoma is een goedaardig gezwel dat geen direct gevaar oplevert voor de algemene gezondheid van een paard, dus de prognose voor overleving is excellent.
Gezien het goedaardige karakter van een leiomyoma is een behandeling niet altijd noodzakelijk, zeker indien een verdere loopbaan in de reproductie niet wordt nagestreefd."
Bron: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Eierstok tumoren

"Bij de merrie zijn de granulosaceltumoren over het algemeen goedaardig en traag groeiend. Metastasen van granulosaceltumoren komen dus weinig voor (Chopin et al., 2002; Ellenberger et al.,
2007; Jubb et al., 2007)."
....
"Afhankelijk van het celtype van de tumor en van het dominante steroïd hormoon zal de merrie abnormaal gedrag, vruchtbaarheidsstoornissen of een onregelmatige oestrus cyclus vertonen (White en Allen, 1985; Maurice, 2005; Ellenberger et al., 2007; Frederico et al., 2007). Ongeveer 22% van de merries heeft een verlengd oestrus beeld of continue oestrus symptomen (nymfomanie). Dit is meestal te wijten aan een gestegen oestradiol concentratie (McCue et al., 2006; Ellenberger et al., 2007; Frederico et al., 2007). Het aanwezig zijn van een verlengde anoestrus komt voor bij 32% van de merries met granulosaceltumor (Turner en Manno, 1983; McCue et al., 2006). Verhoogde testosteron concentraties worden geassociëerd met het niet in cyclus zijn van de merrie (Ellenberger et al., 2007). Ongeveer 46% van de merries vertoont hengstengedrag of aggressiviteit ten gevolge van een verhoogd testosteron gehalte (Chopin et al., 2002; McCue et al., 2006) (fig. 9). Merries met een testosteron producerende granulosaceltumor zullen qua lichaamsbouw meer op een hengst gaan gelijken. De merrie krijgt dikkere nekbespiering, spiermassa van de borst en achterwerk neemt toe en de clitoris zal vergroten (Turner en Manno, 1983; White en Allen, 1985; McEntee, 1990)."
...
"Belangrijk voor het stellen van de diagnose granulosaceltumor zijn de anamnese, klinische symptomen, rectaal onderzoek, echografie, serum hormoon levels en het histopathologisch onderzoek van het ovarium (Maurice, 2005)."
"Er moet echter in het achterhoofd gehouden worden dat de typische symptomen van een granulosaceltumor niet bij alle merries duidelijk aanwezig zijn (White en Allen, 1985)."
....
"Bij een verhaal over een merrie die in loop van tijd ongewoon gedrag is gaan vertonen, moeilijk vol te krijgen is en abnormale oestrus symptomen vertoond kan eventueel aan een granulosaceltumor
gedacht worden (Turner en Manno, 1983; White en Allen, 1985; Chopin et al., 2002)."
....
"Ovariëctomie is de meest voor de hand liggende behandeling van een granulosaceltumor (White en Allen, 1985; Maurice, 2005; Frederico et al., 2007). De tumor kan namelijk langzaam blijven doorgroeien en uiteindelijk aanleiding geven tot koliek, vermageren, gastro-intestinale obstructie en nog andere problemen (Westermann et al., 2003; McCue et al., 2006)."
...
"Een granulosaceltumor verwijderen tijdens de dracht levert geen problemen op. Er is echter geen haast om de tumor te verwijderen voor de aanvang van de partus, aangezien er geen interferentie
optreedt tussen de tumor en de groei en ontwikkeling van de foetus (McEntee, 1990; Chopin et al., 2002)."
Bron: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Kwaadaardige kanker bij paarden:

"... bij de mens is kanker een zeer grote boosdoener. Bij paarden komen deze kwaadaardige kankers echter zelden voor."
....
"Bij kwaadaardige kanker gaat het paard in het begin vaak erg aspecifieke symptomen vertonen: onverklaarbare koortspieken, slechte eetlust, snelle vermagering, verhoogde ademhaling en suf gedrag."
....
"Elk van deze kankers vertoont vaak hetzelfde erg aspecifiek ziektebeeld van een langzaam wegkwijnend paard, waarbij er vaak uitgebreide diagnostiek voor nodig is om de oorzaak te achterhalen, want spijtig genoeg is een MRI of CT scan van het volledige lichaam bij een paard niet mogelijk omwille van zijn grootte.
Elke kwaadaardige kanker heeft meestal een fatale afloop. Dit omwille van de beperkte therapeutische mogelijkheden en vaak ook de laattijdige diagnose. Paarden blijven vaak erg lang normaal functioneren (misschien door hun instinct om niet te prooi te vallen), totdat de kanker te uitgebreid is om nog te behandelen. Er zijn reeds paarden met chemotherapie behandeld, maar dit is vaak onsuccesvol en meestal geen optie omwille van neveneffecten en exuberante kostprijs."
Bron: https://demorette.be/all/kanker-bij-het-paard/

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 15:55

En jullie hebben natuurlijk ook nog de foto's tegoed, ik zet ze even in een losse post voordat ze verdwijnen in mijn literatuur studie :')
Skyla had niet heel veel zin om te wandelen, dat is te zien aan haar hoofd :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:00

Is ze nu al erg aan het verharen of heeft ze zich geamuseerd met modder? Haha