[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 13:34

IHN schreef:
stop toch met jezelf verantwoorden, ts.
Al zocht je 0,0. Het is sws niet jouw plicht. Als eigenaar hem wil vinden, vind ie hem wel. Als jij dl en nl kunt inschakelen kan een evt eigenaar, zelfs als die uit oekraine komt ook bedenken:goh, laat ik een fb bericht plaatsen of laat ik ook de politie in andere landen inschakelen.
En elke x dat uitleggen kost toch enorm veel energie

Klopt... haha. Grrrr.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:35

Idd, laat het gaan laat het gaan

Als ik mijn paard kwijt zou zijn zou je er simpel van worden waar je mijn zoek advertentie overal tegen zou komen. :+
In Nederland, maar zou ook buitenlandse vrienden benaderen het daar te plaatsen, echt je zou er bijna niet omheen kunnen.

Dus hier toch ook, als dat paard is gestolen, weg gelopen, dan zal een eigenaar toch echt wel zoeken.
Met een Nederlands paspoort ook eens een Nederlandse pagina bezoeken.
Dan moet ook hier, politie, maar ook facebook mensen hem ook weer ergens zien op de pagina's als gezocht.

Mijn sterke vermoeden blijft, paard dampig (tegenwoordig equine astma)
Dus hup natuurgebied in waar geen grote wegen lopen behalve als hij over een rooster gaat. Dus eigenaar waant hem veilig. Lekker 24/7 buiten.

Niet nagedacht over droogte en dat zoiets niet zomaar onopgemerkt blijft.

Anoniem

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:37

Dat vermoed ik ook DP

En gezien hoe de eigenaar overal al zowat veroordeeld is tot een kogel denk ik dat betreffende persoon zich ook niet meer durft te melden en zich kapot schaamt.

Dat praat het ook niet goed natuurlijk. Maar dat scenario lijkt het meest voor de hand liggende.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:41

Hij/zij zou het anoniem kunnen doen, zodat ts weet wat de medische geschiedenis is van het paard.

Ik denk eigenlijk, als dat de reden is, het niet gedaan is uit dierenkwelling, maar eerder uit wanhoop.
Geen stal kunnen vinden, te duur, maar paard te goed om in te laten slapen.
Wie weet wat voor problematiek meer dat mensen hem niet plaatsen op marktplaats.

Je ziet ook wel eens van die honden vast gebonden, met brokjes en mandje erbij met soms zelf een zielig briefje. Op een plek waar het dier zeker gevonden word.
Van iemand die juist van het dier houd maar geen oplossing meer ziet. Heel schrijnend vind ik dat.
(uiteraard niet die hem zo aan een boom knopen ergens afgelegen)

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 13:41

Spenk schreef:
Dat vermoed ik ook DP

En gezien hoe de eigenaar overal al zowat veroordeeld is tot een kogel denk ik dat betreffende persoon zich ook niet meer durft te melden en zich kapot schaamt.

Dat praat het ook niet goed natuurlijk. Maar dat scenario lijkt het meest voor de hand liggende.

Tuurlijk, maar die gevoelens of oordelen begrijp ik wel. Zelf ben ik ook "boos", maar meer teleurgesteld. Maar ik hoop dat áls er een eigenaar meeleest of whatever, dat ze begrijpen dat ik alleen het beste voor hem wil & dat hij er niets aan heeft als dit nog een 'oorlog' wordt. Informatie en antwoorden, that's it. Voor mijn part hou ik hem/haar anoniem als ze komen opdagen. Voor mijn part blijven ze zelf anoniem(!) en hoef ik geeneens te weten wie ze precies zijn. Ik denk dat de schaamte en schuldgevoel lastig genoeg is om mee rond te lopen.

Hij heeft het goed wordt verzorgd en krijgt veel aandacht. Daar gaat het toch uiteindelijk om. Niet samen in de rechtbank zitten, dat is ook helemaal niet mijn doel. Ben ik dan weer te lief? Ja, misschien wel. Maar ook realistisch en menselijk genoeg om mij in te denken dat het wellicht met de beste bedoelingen is gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:43

Maar de toon op social media en in media berichten is helaas niet zo gematigd. Daar kun jij wellicht niks aan doen hoor journalistiek. Maar ik kan mij voorstellen het mensen gigantisch afschrikt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:44

Ja kan ik mij ook voorstellen.
Helaas, die empathie voor mensen in nood is vaak ver te zoeken....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:51

LadyDii schreef:
Art_Ificious schreef:
Mja gestolen en daar losgelaten uiteindelijk kan ook he.

Maar eigenaar kan hem niet vinden op fb ofzo omdat hij overal met de nieuwe naam genoemd wordt en de paspoort naam nergens vermeld staat

Marijke, als je jouw paard mist kun je op zoveel anderen manieren zoeken dan enkel zijn 'paspoort' naam in te typen. Alleen al als je "valk paard" intypt, kom je al bij hem uit.

Ook hebben ze dan een chipnummer en weten ze dat hij bij het KNHS staat ingeschreven en hoeven ze maar te bellen. Hun weten namelijk óók dat hij bij mij is.

Om hem te vinden of te herleiden naar mij, is geen paspoort naam nodig.

Nou zo simpel is dat niet zoeken zonder een naam.

Ik zoek al 2 paarden langer dan 3 jaar. En op meerdere namen vind ik ze niet... Alsook op ras, kleur en stokmaat etc niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:00

Nee toen ik een verkocht paard zocht was dat ook zo simpel niet daarna.
Logisch, die stond niet op 100 sites aangemeld. Wel een verschilletje natuurlijk....

overigens heb ik hem uiteindelijk wel gevonden

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:02

Art_Ificious schreef:
Ik zoek al 2 paarden langer dan 3 jaar. En op meerdere namen vind ik ze niet... Alsook op ras, kleur en stokmaat etc niet.

En zouden die paarden overal op SM staan omdat ze gevonden zijn? En is de politie op de hoogte dat je deze paarden kwijt bent?

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 14:11

Spenk schreef:
Maar de toon op social media en in media berichten is helaas niet zo gematigd. Daar kun jij wellicht niks aan doen hoor journalistiek. Maar ik kan mij voorstellen het mensen gigantisch afschrikt.

Tuurlijk, maar ik kan de reacties ook goed begrijpen. Máár, dat zou alleen mensen afschrikken die hem dus ook niet meer terug willen. Ik denk als je hem terug wil, dat het geen r--t uitmaakt wat mensen zeggen en je mij privé alsnog kan benaderen met jouw verhaal. Snap je?

Dubbel..

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 14:14

Art_Ificious schreef:
Nou zo simpel is dat niet zoeken zonder een naam.

Hoe actief zoek je dan? Heb je overal berichten geplaatst? Politie benaderd? Hoefsmeden, dierenartsen, paardentandartsen, osteopaten? Heb je chipnummer overal opgezocht? Heb je het RVO al gebeld? en en en en en.

Ik wil je gerust helpen met het zoeken, weet inmiddels goed hoe het moet. :Y)
Na jaren zoeken heb ik ook ontdekt waar mijn merrie nu staat (die door een ex weg is gedaan) en ben ik enorm gerustgesteld en opgelucht. Krijg haar niet terug, maar ik kan wel weer slapen. < Daarom begrijp en geloof ik ook dat het niet altijd iemands eigen keuze is en dat zou zomaar in dit geval ook kunnen. Maar ik weet dus ook dat je er dan álllllles aan doet om hem/haar terug te vinden. Althans, ik wel.

Maar dan eerst, uit nieuwsgierigheid, zoeken in de zin van? Je hebt ze ooit verkocht en wil weten hoe het gaat of.. Wat is het verhaal erachter dat je ze 'kwijt' bent?

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 14:15

Urbanus schreef:
En zouden die paarden overal op SM staan omdat ze gevonden zijn? En is de politie op de hoogte dat je deze paarden kwijt bent?

Even offtopic, moet echt gigantisch lachen om jouw naam. *\o/* Ik noemde "Urban" de fries van mijn ex-schoonmoeder altijd Urbanus.. whahaha. Leuk!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:23

Art_Ificious schreef:

Als ze gewoon verkocht zijn is het toch een heel ander verhaal dan eentje dat op zo'n manier gevonden wordt.

Maar hoe dan ook is de naam van een paard vanuit osint perspectief minst boeiend tenzij je in databases van stamboeken of in wedstrijduitslagen end zoekt (en dan volstaat de stamboeknaam). Op socials heb je meer kans met zoeken op mensen/connecties, of image search of kenmerken die iemand in zijn/haar posts daadwerkelijk kan benoemen.

Excuses voor offtopic ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:27

In Duitsland krijgt een paard vaak een andere naam. Ze doen daar vaak wat met de naam van de vader ofzo. Ik heb mijn veulentje ooit 'Djibriël' genoemd. Deze loopt nu vrij hoog in de sport in Duitsland, maar onder de naam Ferdinand. De vader van Djibriël was Ferdinand. Maar zijn echte naam wordt helaas dus nooit meer gebruikt. vind dat wel jammer, want het was een echte kerstnaam. Maar goed, de nieuwe eigenaar weet natuurlijk niet waarom ik hem zo genoemd had.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 14:31

germie schreef:
In Duitsland krijgt een paard vaak een andere naam. Ze doen daar vaak wat met de naam van de vader ofzo. Ik heb mijn veulentje ooit 'Djibriël' genoemd. Deze loopt nu vrij hoog in de sport in Duitsland, maar onder de naam Ferdinand. De vader van Djibriël was Ferdinand. Maar zijn echte naam wordt helaas dus nooit meer gebruikt. vind dat wel jammer, want het was een echte kerstnaam. Maar goed, de nieuwe eigenaar weet natuurlijk niet waarom ik hem zo genoemd had.

Maar wordt deze naam dan ook veranderd in het paspoort?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:36

Dat is meer een voorbeeld van een naam die gewoon lastig uit te spreken is voor niet-Nederlanders.

Ik ken heel wat Poolse paarden die naar Duitsland zijn gegaan en hun eigen namen hebben mogen houden, maar dat waren dan wel "internationale" namen qua uitspraak.

Denk dat het anders zou verlopen bij een paard genaamd Chrzaszcz of Szczebrzeszyn of Dzdz :=

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 14:41

Fly_high schreef:
Dat is meer een voorbeeld van een naam die gewoon lastig uit te spreken is voor niet-Nederlanders.

Ik ken heel wat Poolse paarden die naar Duitsland zijn gegaan en hun eigen namen hebben mogen houden, maar dat waren dan wel "internationale" namen qua uitspraak.

Denk dat het anders zou verlopen bij een paard genaamd Chrzaszcz of Szczebrzeszyn of Dzdz :=

Whahaha, dan zou Mister : Tajemnicza , heten. Leuk. Ga het meteen aanpassen. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:42

LadyDii schreef:
germie schreef:

Ja! En dat wordt niet aan andere instanties doorgeven meestal.

Ik heb het andersom. Duits paard. De naam en eigenaar zijn veranderd via het tinkerstamboek want ieder stamboek mag dit doen en stempel zetten. Ir registratie.

In Duitsland is dit niet bekend en ook niet veranderd want die krijgen de gegevens van NL daarover niet. En ik het niet naar zijn stamboek gestuurd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-22 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:43

Spenk schreef:

Ja![/quote]
Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Dan moet de naam worden aangepast in het paspoort en krijg je dan een duplicaat paspoort?

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 14:44

Spenk schreef:
Ja!

Gek dat zoiets kan eigenlijk hé. Zo maakt het de zoektocht wel érg lastig als iemand een paard graag zou willen terugvinden. Maar, therefor is een paspoort naam dus niet alles. Daar ging het om...

Je hebt veel meer aan de kleur, ras, leeftijd en bepaalde kenmerken. En gewoon heel SM spammen en alles en iedereen contacteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:44

Een naam is niet verplicht he in Duitsland.

Daar staat vaak geeneens een naam. Mijn Duitser was naamloos.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 14:45

Spenk schreef:
Een naam is niet verplicht he in Duitsland.

Daar staat vaak geeneens een naam. Mijn Duitser was naamloos.

De wetten rondom paardenhouden en bijkomende zaken is in Duitsland sowieso heel anders dan hier. Gek eigenlijk, maar waar.

Maar in Nederland valt er ook nog veel te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:46

Ja dat klopt. Maar in Duitsland was een chip ook niet verplicht. Mijn paard was geschetst en gebrandmerkt. Die is pas in Nederland gechipt. Dus duits paspoort Nederlandse chip.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 14:47

Spenk schreef:
Ja dat klopt. Maar in Duitsland was een chip ook niet verplicht. Mijn paard was geschetst en gebrandmerkt. Die is pas in Nederland gechipt. Dus duits paspoort Nederlandse chip.

Klopt inderdaad, daar doen ze nog veel brandmerken.