[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:34

Elisa2 schreef:
Of die is toevallig heel braaf...op afstamming is niet altijd te voorspellen hoe het paard is.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ma-jackson

- en - geeft toch altijd + (en andersom) zeggen ze altijd?

Amor drukte inderdaad een flinke stempel. Ze waren lastig maar vooral lomp en onbetrouwbaar.
Bij de springhengsten had Animo nogal een 'foute' naam qua karakter herinner ik me.

Op afstamming is veel te voorspellen maar uitzonderingen op de regel zijn er altijd. De merrie geeft toch altijd veel karakter door.
Vivaldi geeft in de regels heel brave paarden en Apache in de regel hele lastige paarden. Houston, ook berucht om moeilijke karakters.
Van Everdale heb ik veel draken van paarden gezien (met een mooie kleur). Zag je zo'n mooie bloederige zwarte in de ring, kwam de ruiter er in 90% van de gevallen de ring niet mee door.
Glamourdale idem. Dus ik zou de afstamming toch altijd wel meewegen.
Bv als er een 4 jarig talentvol paard wordt verkocht als onbeleerd; zou ik bij een bepaalde afstamming toch denken (zouden ze het hebben geprobeerd maar gaat het niet?)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:54

Ik ben het met Avalanche eens, luisteren naar het paard is eigenlijk het belangrijkste, zeker als je er 1 hebt met de boven genoemde vaders 8-) Ik ben er pas later achter gekomen dat ik een zwak heb voor paarden met dubbele kruinen en bijbehorend karakter. Mijn zwartje is een dochter van Ferro met dubbele kruin. Bijzonder lief en zachtaardig paard maar zodra je het bij haar hebt verbruit kun je er ook echt niks meer mee. De hoefsmid hoeft voor haar ook niet meer langs te komen :n . Deze dame heeft prima achterbenen en gaat daar ook graag op staan als ze je niet begrijpt. Maar als ze oké is heb je geen fijner, meewerkender, betrouwbaarder en braver paard.
Everdale's zijn bloedfanatiek, kunnen übergevoelig zijn, te slim, wat stout en een tikje lomp. Maar als je ze aan boord hebt dan heb je ook weer een heerlijk paard.
Al die "lastige" paarden zijn geen dieren om even snel te overbluffen. Vroeg of laat keren ze zich dan tegen je. En dat zie dan meestal in de ring }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:04

Goh, Oogappeltje blijkt ook een lijntje met Amor te hebben, met Democraat als vader. Was ik uit het oog verloren maar is eigenlijk ook geen top-lijntje voor een leuk paard.
Ze hebben daar ook wel van gezegd: ga jij daar vrijwillig OP zitten?

Een echte uitzondering op de regel is ze ook niet, maar je kunt er met een gerust hart en geheel vrijwillig OP gaan zitten. Ernaast is het bijna gevaarlijker }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:15

Ja en ik heb weer een ontzettend lieve zachtaardige Houston afstamming gereden...............

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:28

Morganlefay schreef:
Elisa2 schreef:
Of die is toevallig heel braaf...op afstamming is niet altijd te voorspellen hoe het paard is.

Klopt Rex Rolfo, de moeder was een Ulster...Ulster is ook afgekeurd als hengst wegens het karakter van zijn nakomelingen. Gaf wel een enorm drafmechanisme mee.

Ik reed onderstaande merrie als jong paard, deze kreeg eerst muisjes tijdens de lunch om haar rustiger te maken. Dan moest ze gelongeerd worden, in de buitenbak kon niet. En dan was het zitten en stilzitten maar..1x buitenbeen iets te ver naar achteren om een wisseltje te springen was al zandhappen. Als ik de pedigree bekijken dan zou ik dat niet verwacht hebben op het eerste gezicht, maar wellicht dat de scherpe volbloedgenen hier naar boven kwamen.

Ja Ulft en Ferro }> in je afstamming

Een vriendin heeft er een uit een Oldenburger lijn die wat sensibel is en die flikte afgelopen week het volgende kunstje.
Wordt binnengehaald en gezien zijn grootte redelijk wat ruwvoer verdeeld over verschillende plaatsen in stal.
Loopt rechtstreeks richting voer wat in een groot voernet zou zitten.
Constateert dat voernet leeg is en draait op een duppie om met in het achterhoofd hebbende "als ik opnieuw binnenkom zit dat net vol met eten" :7

Mijn andere ervaringen met rechtstreekse Ulft en Ferro nakomelingen waren anders dan met deze. Maar zo zie je inderdaad ook weer dat ieder paard anders is en de moederlijn ook belangrijk.

Dat is wel slim gedacht van hem. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:31

ikke schreef:
Goh, Oogappeltje blijkt ook een lijntje met Amor te hebben, met Democraat als vader. Was ik uit het oog verloren maar is eigenlijk ook geen top-lijntje voor een leuk paard.
Ze hebben daar ook wel van gezegd: ga jij daar vrijwillig OP zitten?

Een echte uitzondering op de regel is ze ook niet, maar je kunt er met een gerust hart en geheel vrijwillig OP gaan zitten. Ernaast is het bijna gevaarlijker }>

Ik heb stage gelopen ooit bij de gebroeders van Manen waar Democraat destijds stond (al wat ouder). Maar bij hem z'n deken recht hangen in de stal was ook niet ongevaarlijk.

Volgens mij was het beest doodongelukkig, hij zag z'n stal, de molen en 2x p/w ff los in de paddock/ wei in z'n eentje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:35

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

- en - geeft toch altijd + (en andersom) zeggen ze altijd?

Amor drukte inderdaad een flinke stempel. Ze waren lastig maar vooral lomp en onbetrouwbaar.
Bij de springhengsten had Animo nogal een 'foute' naam qua karakter herinner ik me.

Op afstamming is veel te voorspellen maar uitzonderingen op de regel zijn er altijd. De merrie geeft toch altijd veel karakter door.
Vivaldi geeft in de regels heel brave paarden en Apache in de regel hele lastige paarden. Houston, ook berucht om moeilijke karakters.
Van Everdale heb ik veel draken van paarden gezien (met een mooie kleur). Zag je zo'n mooie bloederige zwarte in de ring, kwam de ruiter er in 90% van de gevallen de ring niet mee door.
Glamourdale idem. Dus ik zou de afstamming toch altijd wel meewegen.
Bv als er een 4 jarig talentvol paard wordt verkocht als onbeleerd; zou ik bij een bepaalde afstamming toch denken (zouden ze het hebben geprobeerd maar gaat het niet?)

Het is zo lastig vind ik in wat de een lastig vind, vind de ander weer helemaal niet lastig. Sommige hengsten geven ze sensibel, andere brutaal. Andere geven wat meer luie of lompe paarden. Sommige enorm hete paarden. Vaak zie je van bepaalde hengsten wel veel nakomelingen op handelstallen terecht komen als ze wat minder makkelijke karakters doorgeven.

En idd, dat wordt gezegd.. maar ze zeggen zoveel. :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 20:49

Elisa2 schreef:
Volgens mij was het beest doodongelukkig, hij zag z'n stal, de molen en 2x p/w ff los in de paddock/ wei in z'n eentje.

Daar gaat ook al vaak een heleboel mis he. Management doet zo verschrikkelijk veel voor welzijn van een paard.......

En ik ben blij dat ik geen hengstenhouder ben he, jeetje..... maar slecht management worden paarden doodongelukkig van. En dan worden ze vervelend. Met die bloedkikkers krijg je dat op je bord.

Babootje

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:55

ja die hengsten hebben het in het algemeen niet best. De meesten worden niet of nauwelijks gereden. Was ook ooit een bij een hengstenboer een paard kijken. Daar stond Elegant op stal. Op het hok en maar weven. Die zijn maar voor 1 ding goed natuurlijk.. Had ik wel medelijden mee.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:59

Mijn vorige merrie was een Ulft, superlief dier zeer hoog in rang nooit lelijk doen
Mijn huidige een dubbele Bria (voice x ferro) ook superlief wel sensibel en heel snel, heerlijk paard

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 21:16

Babootje schreef:
ja die hengsten hebben het in het algemeen niet best. De meesten worden niet of nauwelijks gereden. Was ook ooit een bij een hengstenboer een paard kijken. Daar stond Elegant op stal. Op het hok en maar weven. Die zijn maar voor 1 ding goed natuurlijk.. Had ik wel medelijden mee.

Ja sneu vind ik dat.
Ook rot voor karakter beoordeling trouwens. Hoe kan je een dier dat vreselijk gefrustreerd is nu eerlijk beoordelen......

Maar dit probleem had je dus met Madammeke ook. Boos, gefrustreerd, niet goed in haar vel, en dat zijn dan 'merriestreken'. Echt, hou toch op. Dat is een gefrustreerd paard, die erom schreeuwt begrepen te worden, die wat wil doen, die bevestiging nodig heeft en zekerheid.

En bij veel paarden gaan mensen te snel he, met inrijden en opleiden, en veel paarden pikken dat gewoon en af en toe heb je van die kinders die dat niet doen.

Daarover gesproken, ik baal van het weer, en vooral van het water, en dan ziet mijn baan er nog redelijk uit. Maar goed, ik ga verder wanneer het kan.

Zo nog even een berg hooi en slobber erin. Kan ze dik worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:59

Avalanche schreef:
Babootje schreef:

Ja sneu vind ik dat.
Ook rot voor karakter beoordeling trouwens. Hoe kan je een dier dat vreselijk gefrustreerd is nu eerlijk beoordelen......

Maar dit probleem had je dus met Madammeke ook. Boos, gefrustreerd, niet goed in haar vel, en dat zijn dan 'merriestreken'. Echt, hou toch op. Dat is een gefrustreerd paard, die erom schreeuwt begrepen te worden, die wat wil doen, die bevestiging nodig heeft en zekerheid.

En bij veel paarden gaan mensen te snel he, met inrijden en opleiden, en veel paarden pikken dat gewoon en af en toe heb je van die kinders die dat niet doen.

Daarover gesproken, ik baal van het weer, en vooral van het water, en dan ziet mijn baan er nog redelijk uit. Maar goed, ik ga verder wanneer het kan.

Zo nog even een berg hooi en slobber erin. Kan ze dik worden.

Dat is eigenlijk wel een beetje flauw; je gunt d'r niet de optie om jou vakkundig in die plas te deponeren...

Watje

}> }>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:08

pantarhei schreef:
Mijn vorige merrie was een Ulft, superlief dier zeer hoog in rang nooit lelijk doen
Mijn huidige een dubbele Bria (voice x ferro) ook superlief wel sensibel en heel snel, heerlijk paard

Ik heb een één merrie gehad waarvan ik durf zeggen dat ze vals was. Dat was een Erik x Facet (vrij ver in de lijn dus ook ulft) maar van wat ik begrepen heb was Erik geen makkelijke hengst dus die zou het dan, voor zover het overdraagbaar is, van Erik gehad moeten hebben. Nu ben ik wel overtuigd dat management heel veel doet en de combinatie. IMO is karakter erfelijk in die zin dat het potentieel voor een bepaalde richting er in zit maar niet in die mate dat je er geen invloed op hebt.

De merrie in kwestie heb ik pas gekregen op 9 jaar en ik snap best waarom ze geworden is zoals ze was. :) haar dochter had het potentieel om hetzelfde te worden en daar was ik me heel bewust van en ben ik dus heel bewust mee om gegaan. die haar zoon nu is bizar braaf. :+

en dan gaan we het hebben over epi genetica. Bij mensen is het zo dat ons brein "stress en trauma" mee kan nemen van vorige generaties. (ofwel; veel trauma bij voorgaande generaties geeft een ander brein en hormonaal systeem in de hersenen bij de volgende generatie). Ik zou niet weten waarom dat bij paarden niet hetzelfde zou kunnen zijn.
Dat betekent ook dat het zowel aangewakkerd als uitgedoofd kan worden. Neem nu madammeke die heel fijn opgevangen wordt en leert copen met haar stress: Een generatie die zij voort brengt zal al minder stress gevoelig zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 23:15

ikke schreef:
Dat is eigenlijk wel een beetje flauw; je gunt d'r niet de optie om jou vakkundig in die plas te deponeren...

Watje

}> }>

Hahahahahahaha _O-

Ik krijg niet zo snel vliegles hoor, of zwemles in dit geval :')

Maar eh, nee....... ik wens normaal weer. Maar goed, de lente zou eraan komen. Laten we het hopen, ik ben dit spuugzat.

Ayasha schreef:
De merrie in kwestie heb ik pas gekregen op 9 jaar en ik snap best waarom ze geworden is zoals ze was. haar dochter had het potentieel om hetzelfde te worden en daar was ik me heel bewust van en ben ik dus heel bewust mee om gegaan. die haar zoon nu is bizar braaf.

en dan gaan we het hebben over epi genetica. Bij mensen is het zo dat ons brein "stress en trauma" mee kan nemen van vorige generaties. (ofwel; veel trauma bij voorgaande generaties geeft een ander brein en hormonaal systeem in de hersenen bij de volgende generatie). Ik zou niet weten waarom dat bij paarden niet hetzelfde zou kunnen zijn.
Dat betekent ook dat het zowel aangewakkerd als uitgedoofd kan worden. Neem nu madammeke die heel fijn opgevangen wordt en leert copen met haar stress: Een generatie die zij voort brengt zal al minder stress gevoelig zijn.

Eens, het schijnt dat dat echt wel invloed heeft, en dat zelfs de emotieve toestand invloed kan hebben op hoe een en ander vererft.

Dat gezegd hebbende, ben ik wel op zoek naar een match voor het Madammeke, kan ze me een knap kind geven.
En het feit dat zij heeft geleerd te copen met stress (en dat overigens ook ontzettend goed doet, het hele rille is eraf, zeg maar) maakt dat ik dat aandurf.

Dus wie een kind van Madammeke wil: nog niet dit jaar, maar toch zeker volgend jaar in de maak }>

Zal overigens wel in hogere prijsklasse gaan vallen, maar je hebt dan wel een paard met potentie voor topsport :D en leuk karakter zit er gratis bij :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:20

irmaz schreef:
Ik ben er pas later achter gekomen dat ik een zwak heb voor paarden met dubbele kruinen en bijbehorend karakter. Mijn zwartje is een dochter van Ferro met dubbele kruin. Bijzonder lief en zachtaardig paard maar zodra je het bij haar hebt verbruit kun je er ook echt niks meer mee. De hoefsmid hoeft voor haar ook niet meer langs te komen :n . Deze dame heeft prima achterbenen en gaat daar ook graag op staan als ze je niet begrijpt. Maar als ze oké is heb je geen fijner, meewerkender, betrouwbaarder en braver paard.

Dubbele kruinen is gecompliceerder karakter?
Ben benieuwd wat je dan van mijn paard zou vinden, die heeft 4 kruinen op haar voorhoofd :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:21

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:23

Avalanche schreef:
Eens, het schijnt dat dat echt wel invloed heeft, en dat zelfs de emotieve toestand invloed kan hebben op hoe een en ander vererft.

Dat gezegd hebbende, ben ik wel op zoek naar een match voor het Madammeke, kan ze me een knap kind geven.
En het feit dat zij heeft geleerd te copen met stress (en dat overigens ook ontzettend goed doet, het hele rille is eraf, zeg maar) maakt dat ik dat aandurf.

Dus wie een kind van Madammeke wil: nog niet dit jaar, maar toch zeker volgend jaar in de maak }>

Zal overigens wel in hogere prijsklasse gaan vallen, maar je hebt dan wel een paard met potentie voor topsport :D en leuk karakter zit er gratis bij :D

even alles er uit gehaald want anders verkloot ik de quote:
IMO heb ik een heel mooi voorbeeld voor je lopen. :) Rêve was geen simpele merrie als veulen maar is wel nu een hele fijne, loyale, bertouwbare merrie geworden (met haar moeder ben ik nooit zo ver gekomen.) en haar zoon is gewoon belachelijk braaf en loyaal... 3e generatie en in Joy zie ik zelfs geen potentieel meer voor "vals" te zijn.
Die staat nu bij een heel sensibel hengstveulen dat alles eng vindt en Joy is zijn steunpilaar. :+ Komt de Da of de smid moet Joy in de buurt staan. Loopt ie debiel te doen (het andere veulen )dan staat Joy hem ietwat verveeld na te kijken. _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 23:52

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk op hoop :j en ik vind dat zo mooi hoe het bij jou gelopen is :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:12

Ik heb met Pretty (de moeder van Rêve) echt heel veel fouten gemaakt. We zijn nooit vriendinnen geworden. Ik kan niet zeggen dat ik haar mis (ze leeft nog en is in heel goede gezondheid) terwijl ik normaal echt geen dieren kan weg doen. Maar ik ben die merrie wel eeuwig dankbaar. :) Ik zou het nu heel anders aangepakt hebben maar goed, ik was 16 en kreeg een merrie die je de stal door mepte als je er langs stond en zich achterover gooide bovenop je als je er op zat in mijn bezit en ik moest het zelf maar uit zoeken. Ik vertel je dit, omdat jij die fouten met madammeke niet aan het maken bent. :) Jij zit nu al bij Rêve. Ik heb bij Rêve nog veel goed moeten maken van de fouten die ik gemaakt heb bij Pretty.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 00:38

Lief, volgens mij is elke 16-jarige nog niet volwassen, en dus maak je fouten die simpelweg te wijten zijn aan het feit dat je frontale kwab nog niet volgroeid is. Nog los van je handigheid :(:)

Het is bijzonder dat je het überhaupt hebt gered, en dat je er nu een dochter en kleinzoon van hebt, is heel, heel bijzonder. Jouw Rêve is een prachtige merrie. En Joy is een klein wondertje, zo chill :+:

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 00:45

Voor wie het leuk vindt: dit is hoe het begon met Madammeke. Inclusief het steigeren. De eerste clip.

Ik heb helaas geen beeldmateriaal van hoe ik dat toen deed, ik ga het nog wel een keer proberen te maken, met een ander paard uiteraard :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:40

Babootje schreef:

Elegantje heb ik ook z'n halve leven meegemaakt, stond op de stal waar ik begon te rijden op de manege en later op de ponyclub samen met Koss en Walser en nog wat van die hengsten. Die hadden geen fijn leventje nee..kwamen niet eens in de molen. Alleen maar in de afgesloten stallen en op de vrachtwagen om merries te dekken. Soms hadden ze een ruiter die ze een tijdje reedt en op de hengstenshows presenteerde maar pfft. Ik dacht daar toen helemaal niet bij na uiteraard..maar achteraf. Veel hengsten hebben inderdaad echt geen leuk leven. Daar gaat enorm veel mis, nu nog steeds.

Ayasha, als je Erik's onderzoeksrapport leest dan staat er ook wel het ea over zijn karakter. Toen waren de rapporten nog wat eerlijker geloof ik. Maar hengsten kunnen natuurlijk sowieso lastiger zijn door hun hormonen soms. Ik kende er maar een nakomeling van Eric en deze was heel braaf. Vind het stuk over epi-genetica wel interessant en dat zou bij paarden ook zeker een rol kunnen spelen. Inclusief hoe ze opgevoed worden inderdaad want ik ben er ook van overtuigd dat er in de jonge jaren enorm veel mis kan gaan waardoor paarden daar de rest van hun leven als ze pech hebben last van kunnen hebben.

Haha Ava, ik zou dan in ieder geval voor een hengst gaan die bewezen coole karakters geeft. In dat filmpje is idd genoeg stress te zien.
Ik ben het helemaal met je eens dat veel mensen te snel gaan bij veel paarden of juist met te weinig kennis en kunde. Terwijl als je bij een jong paard goed de tijd neemt voor een vertrouwensbasis en stap voor stap gaat werken je eigenlijk een goede fundering legt voor de rest van hun leven en een basis waar zowel zij als andere ruiters altijd op terug kunnen vallen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 11:10

Wat mij ook altijd opvalt is dat als je tijd neemt voor het inrijden is dat de rest heel snel gaat :j

Basis leggen duurt lang. Maar als die goed is kun je vrij snel gaan wel.

Haha wat betreft de partner ben ik er nog niet uit. Ik zit te denken aan de grote Negro himself, om reden dat die combinatie eigenlijk altijd succesvol is en fijne paarden geeft. Ik ben ook erg gecharmeerd van Nalegro.

Punt is dat ik eigenlijk niets in wil leveren op beweging, er qua karakter er wel te winnen valt vooral op nuchterheid, lijf is verder prima, mag wat strakker op de lendenen, maar qua rug past mijn 17 inch zadel er maar net op. Ze lijkt langgelijnd, maar als je dan kijkt hoeveel ruimte je eigenlijk hebt op die rug valt dat tegen.

Dante US is een kanshebber, en Toto's Design US ook.

Met deze hengsten denk ik dat ik wat body toevoeg, ze lijkt een tank als je haar ziet op foto's maar is eigenlijk nog best heel fijntjes. Qua beweging lever ik dan niks in, en ik hou graag wat sensibiliteit, ik heb graag paarden met veel go, en qua karakter ook goed te doen. Voor mij dan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:07

fransje23 schreef:
irmaz schreef:
Ik ben er pas later achter gekomen dat ik een zwak heb voor paarden met dubbele kruinen en bijbehorend karakter. Mijn zwartje is een dochter van Ferro met dubbele kruin. Bijzonder lief en zachtaardig paard maar zodra je het bij haar hebt verbruit kun je er ook echt niks meer mee. De hoefsmid hoeft voor haar ook niet meer langs te komen :n . Deze dame heeft prima achterbenen en gaat daar ook graag op staan als ze je niet begrijpt. Maar als ze oké is heb je geen fijner, meewerkender, betrouwbaarder en braver paard.

Dubbele kruinen is gecompliceerder karakter?
Ben benieuwd wat je dan van mijn paard zou vinden, die heeft 4 kruinen op haar voorhoofd :j

Een van mijn paarden ook (Mexx). 3 kruinen in zigzag op zijn voorhoofd/tussen de ogen en een lange kruin op zijn neus. Daarbij nog wat kruinen aan de zijkant van zijn neus. Hij heeft ook een oog met veel wit aan 1 kant (ik noem t zijn "loer-oog) en een "duim van de profeet" aan 1 kant van de hals.
Maar ik denk toch eerder dat hij zijn eigenwijze en brutale karakter van zijn vader heeft HighFive US (v Charmeur).
Apart is hij wel _O- _O-
Hij heeft een "tong fetisj) Die krult hij op, steekt hij uit en gaat er dan met zn tanden langs. Soms gaat hij ermee door zn voerbak en dat maakt een bromgeluid. Heeft er ook wel mee tegen zn stal geflapperd. Alles maar van korte duur. Hij verzint steeds iets nieuws. Het is bezigheidstherapie, vooral op de poetsplaats. Hij houd m gelukkig keurig binnen met rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:38

Elisa2 schreef:
Elegantje heb ik ook z'n halve leven meegemaakt, stond op de stal waar ik begon te rijden op de manege en later op de ponyclub samen met Koss en Walser en nog wat van die hengsten. Die hadden geen fijn leventje nee..kwamen niet eens in de molen. Alleen maar in de afgesloten stallen en op de vrachtwagen om merries te dekken. Soms hadden ze een ruiter die ze een tijdje reedt en op de hengstenshows presenteerde maar pfft. Ik dacht daar toen helemaal niet bij na uiteraard..maar achteraf. Veel hengsten hebben inderdaad echt geen leuk leven. Daar gaat enorm veel mis, nu nog steeds.

Ayasha, als je Erik's onderzoeksrapport leest dan staat er ook wel het ea over zijn karakter. Toen waren de rapporten nog wat eerlijker geloof ik. Maar hengsten kunnen natuurlijk sowieso lastiger zijn door hun hormonen soms. Ik kende er maar een nakomeling van Eric en deze was heel braaf. Vind het stuk over epi-genetica wel interessant en dat zou bij paarden ook zeker een rol kunnen spelen. Inclusief hoe ze opgevoed worden inderdaad want ik ben er ook van overtuigd dat er in de jonge jaren enorm veel mis kan gaan waardoor paarden daar de rest van hun leven als ze pech hebben last van kunnen hebben.

Haha Ava, ik zou dan in ieder geval voor een hengst gaan die bewezen coole karakters geeft. In dat filmpje is idd genoeg stress te zien.
Ik ben het helemaal met je eens dat veel mensen te snel gaan bij veel paarden of juist met te weinig kennis en kunde. Terwijl als je bij een jong paard goed de tijd neemt voor een vertrouwensbasis en stap voor stap gaat werken je eigenlijk een goede fundering legt voor de rest van hun leven en een basis waar zowel zij als andere ruiters altijd op terug kunnen vallen.

klopt; Eriks onderzoeksrapport kwam neer op "tis een kl*tebok maar als ie loopt, dan loopt ie wel goed." En ik meen dat er ook iets in stond dat hij zich maar door één van het personeel oid liet doen?

heb nog eens en nakomelingen rapport gevonden van hem ook ooit waarin stond dat zijn nakomelingen over het algemeen wel het potentieel hadden maar door hun karakter veelal niet ver kwamen in de sport.