Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:36

cijsalover schreef:
Nou ik heb m'n aanstaande bezichtiging afgezegd, omdat er moeilijk werd gedaan over röntgenologisch keuren. Had ik moeten vragen voordat we een afspraak maakten, maar ok. Gelukkig waren we er nog niet helemaal heengereden. -O-

Beetje apart wel :=

Waarom zou je moeilijk doen over een keuring?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:39

Dilan93 schreef:
cijsalover schreef:
Nou ik heb m'n aanstaande bezichtiging afgezegd, omdat er moeilijk werd gedaan over röntgenologisch keuren. Had ik moeten vragen voordat we een afspraak maakten, maar ok. Gelukkig waren we er nog niet helemaal heengereden. -O-

Beetje apart wel :=

Waarom zou je moeilijk doen over een keuring?

Omdat je weet dat er iets mis is? Of omdat je geen zin hebt in gedoe en liever verkoopt aan de eerste de beste die wil kopen zonder keuren? Voor mij in ieder geval reden om niet toch te gaan kijken, want dan voelt het al niet meer goed en zeker niet voor dat geld. :(

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:48

Snap ik. Zou dan me dan ook afvragen of er iets mis is.

Ik zou er andersom ook geen probleem van maken als iemand xr wil keuren.
Afhankelijk van wat er uit de keuring komt gaat ie mee, pas ik de prijs aan, of haal ik m uit de verkoop. Dat laatste dan alleen als ie niet meer als rijpaard verder zou kunnen

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:53

Dilan93 schreef:

Afhankelijk van wat er uit de keuring komt gaat ie mee, pas ik de prijs aan, of haal ik m uit de verkoop. Dat laatste dan alleen als ie niet meer als rijpaard verder zou kunnen

Precies!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:54

Dilan93 schreef:

Ik kan me ook voorstellen dat verkoper helemaal geen zin heeft in gejank. Kijk hoe overdreven er op Bokt over röntgen gedaan wordt; daar zou ik als verkoper ook geen zin in hebben.

Je hebt in de huidige tijd de kopers voor het uitzoeken; waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:57

Poosje81 schreef:
Even een vraagje tussendoor, hopelijk is dat geen probleem.

Mijn dochter loopt hier stage op een bedrijf waar ze 2 ruinen hebben staan, volle broers.
Beide kruising freiberger X PRE, waanzinnig gave paarden. Beide nog dus daar gefokt en opgegroeid, zo op het eerste oog kerngezond, bonken maar toch elegant, goed aan de maat (165 +)

Mijn dochter wil heel graag de jongste (van 2016) maar de oudste (2015) komt ook te koop.

Wat zou een beetje reële prijs zijn voor die oudste. Schimmel, is recent bij trainingsstal geweest om zadelmak te worden gemaakt, wordt nu doorgereden en zal binnenkort ook worden ingespannen.
Foto kan ik binnenkort wel plaatsen, maar daar zou ik eerst toestemming voor moeten vragen.

In geval van super braaf en ongecompliceerd zou ik toch wel tussen de 6 en 7K gaan zitten in deze markt.

Niet happig zijn op RX keuren als verkoper snap ik in deze markt ergens ook wel.
Ik denk dat ook verkopers er praktisch tegenop zien, omdat er heel veel kopers willen dat je je aard naar een kliniek rijdt om te keuren. Dat kost ook een hoop tijd en moeite natuurlijk.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:02

Dat is inderdaad waar, ze krijgen het paard vast ook verkocht aan iemand die niet perse hoeft te keuren. Maar goed, dat ben ik dan in ieder geval niet. :Y)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:08

cijsalover schreef:
Dat is inderdaad waar, ze krijgen het paard vast ook verkocht aan iemand die niet perse hoeft te keuren. Maar goed, dat ben ik dan in ieder geval niet. :Y)

Ik ook niet hoor. Ik wil graag zeker weten dat het goed is.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:32

Danique_G schreef:
sas27 schreef:

Hij komt uit Olst maar niet bij Freiberger International vandaan maar van een particulier die haar paarden daar gestald heeft staan.

Thnx iedereen voor de complimenten, ik ben ook helemaal verliefd :-)

Ik lees zoveel leuke dingen over Freibergers. Jammer dat we ze zo weinig zien. Ben wel benieuwd hoe ze het bijvoorbeeld doen in de sport en hoe veelzijdig ze zijn :)

Dat zoveel leuke dingen gelezen, dat heb ik dus ook!
Ze schijnen echt zeer veelzijdig te zijn en het ook wel aardig in de sport te doen.
Ik heb hem vooral voor recreatief gebruik gekocht en wil waarschijnlijk in de toekomst wat endurance wedstrijden starten zonder erg veel ambities.
Mij valt op dat ze iig altijd netjes in elkaar zitten. Deze dus ook gelukkig :-)
Voor de rest weet ik pas over een jaar of 2 wat hier echt van klopt haha.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:54

Ik ben zelf dan weer niet van t RX keuren, maar dat is natuurlijk ieder zn mening.

Koper van mn vorige paard wilde iig zn voorbenen op de foto laten zetten. Kwam idd wel wat naar boven, maar niets waardoor hij de sport niet in kon.
Had 'm inmiddels ruim 6 jaar, nooit kreupek geweest oid. Maar had ook geen probleem met de fotos laten maken. Liever dat dan dat hij later wel last kreeg en dan weer te koop gezet zou worden

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:40

Ik lees mee en zie jullie discussie over 'moeilijk doen' over keuringen.
Dat hangt natuurlijk ook helemaal af van de vraagprijs op het paard. Bij een dier van bijv. 2.000 euro (lees: onwerkelijk lage prijsklasse) moet je als koper ook niet willen miepen over een rontgenkeuring. Zo'n dier koop je zoals die is, of niet. Met zo'n koper zou ik als verkoper gauw klaar zijn. Next.

Bij een paard uit een nette/normale prijsklasse (en hoger): als een koper die voor een rontgenkeuring wil zien, zou een ritje naar de kliniek voor mij als verkoper een hele kleine moeite zijn. Niet meer dan normaal eigenlijk, dat hoort er gewoon bij.

Wie de kosten van de keuring moet dragen... geen idee, de tijden zijn wat dat aangaat echt veranderd. Ik zie bijna bij ieder geadverteerd paard staan "keuren k.k.". Is dat in deze tijd normaal? Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:50

stitchlover schreef:
Poosje81 schreef:

Mijn dochter loopt hier stage op een bedrijf waar ze 2 ruinen hebben staan, volle broers.
Beide kruising freiberger X PRE, waanzinnig gave paarden. Beide nog dus daar gefokt en opgegroeid, zo op het eerste oog kerngezond, bonken maar toch elegant, goed aan de maat (165 +)

Mijn dochter wil heel graag de jongste (van 2016) maar de oudste (2015) komt ook te koop.

Wat zou een beetje reële prijs zijn voor die oudste. Schimmel, is recent bij trainingsstal geweest om zadelmak te worden gemaakt, wordt nu doorgereden en zal binnenkort ook worden ingespannen.
Foto kan ik binnenkort wel plaatsen, maar daar zou ik eerst toestemming voor moeten vragen.

In geval van super braaf en ongecompliceerd zou ik toch wel tussen de 6 en 7K gaan zitten in deze markt.

Niet happig zijn op RX keuren als verkoper snap ik in deze markt ergens ook wel.
Ik denk dat ook verkopers er praktisch tegenop zien, omdat er heel veel kopers willen dat je je aard naar een kliniek rijdt om te keuren. Dat kost ook een hoop tijd en moeite natuurlijk.

Thanks voor je reactie! Daar zit hij royaal onder :j
Wellicht interessant dus!,

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:56

Dees schreef:
Dat hangt natuurlijk ook helemaal af van de vraagprijs op het paard. Bij een dier van bijv. 2.000 euro (lees: onwerkelijk lage prijsklasse) moet je als koper ook niet willen miepen over een rontgenkeuring. Zo'n dier koop je zoals die is, of niet. Met zo'n koper zou ik als verkoper gauw klaar zijn. Next.

Bij een paard uit een nette/normale prijsklasse (en hoger): als een koper die voor een rontgenkeuring wil zien, zou een ritje naar de kliniek voor mij als verkoper een hele kleine moeite zijn. Niet meer dan normaal eigenlijk, dat hoort er gewoon bij.

Wie de kosten van de keuring moet dragen... geen idee, de tijden zijn wat dat aangaat echt veranderd. Ik zie bijna bij ieder geadverteerd paard staan "keuren k.k.". Is dat in deze tijd normaal? Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Ik vind het niet erg om te moeten betalen voor een keuring, dit is immers mijn eigen wens. Als dat op kosten van de verkoper zou gebeuren snap ik wel dat er 'moeilijk' over gedaan wordt en je in dat geval liever voor iemand gaat die een keuring minder belangrijk vindt.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:00

Dees schreef:

Mijn mening over keuren is inderdaad kosten van de keuring zijn voor de koper tenzij het paard afgekeurd wordt, dan zijn de kosten voor de verkoper. Dat is mijn mening in iedergeval. Zal je net gebeuren dat je 3 paarden laat keuren en ze allemaal afgekeurd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:26

stitchlover schreef:
Poosje81 schreef:

En mensen zijn soms ook wat onrealistisch in hun verwachtingen. Van een dier dat al een aantal jaar onder het zadel is en ook vrij intensief gereden, hoef je realistisch gezien geen puntgaaf lichaam te verwachten, maar als mensen dat wel blijven doen lijkt me dat extreem frustrerend voor een verkoper.

Bovendien wordt hier op Bokt ook altijd gezegd dat je nooit uit moet gaan van al eerder uitgevoerde keuringen, maar altijd weer moet laten keuren, dus ik kan me best voorstellen dat dat een verkoper op een gegeven moment ook z'n neus uit komt. :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:52

Mag ik zelf beslissen of ik een dier wil keuren ongeacht de prijs?
Ik keur een dier al kost ie 2000€ gaat mij er om dat ie gezond is en dat ik er op mag rijden.

Stel je hebt een kei braaf paard en beest heeft eerst 4 jaar helse pijnen maar accepteert het toch.
Triest

Maar goed ik had ook een paard gezien 6000€ en wilde keuren dat mocht wel op locatie ze wilde niet naar kliniek rijden
Maar paard ging weg aan 2e kijkers die namen um ongekeurd mee en had der voorkeur

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:01

Poosje81 schreef:

Dingen die in mijn prijs wel echt meespelen zijn hoe bomproef het paard is, of hij redelijk in elkaar steekt en beweegt natuurlijk. Als het een leuk en gezond goed beleerd jong paard betreft zou ik inderdaad wel aan die prijs denken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:10

tita schreef:
Mag ik zelf beslissen of ik een dier wil keuren ongeacht de prijs?
Ik keur een dier al kost ie 2000€ gaat mij er om dat ie gezond is en dat ik er op mag rijden.

Of jij wil keuren moet je helemaal zelf weten.
Maar een verkoper mag bij zo'n lage verkoopprijs er ook voor kiezen geen moeite voor zo'n keuring te willen doen. Het loont namelijk de moeite niet, voor die lage prijs zijn er ook wel kopers die niet zo moeilijk doen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 16-02-21 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:12

stitchlover schreef:
Poosje81 schreef:

Dingen die in mijn prijs wel echt meespelen zijn hoe bomproef het paard is, of hij redelijk in elkaar steekt en beweegt natuurlijk. Als het een leuk en gezond goed beleerd jong paard betreft zou ik inderdaad wel aan die prijs denken.

Voldoet hij idd aan :j

Zal binnenkort wel eens kijken of ik wat beeldmateriaal heb.

Zijn jongere broertje heb ik inmiddels gekocht.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:32

Leuk dier, Poosje!
Wat betreft de prijzen: lastig om er iets over te zeggen vanuit Nederland, want de markt kan in Frankrijk natuurlijk heel anders zijn. :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:33

Mkango schreef:
Leuk dier, Poosje!
Wat betreft de prijzen: lastig om er iets over te zeggen vanuit Nederland, want de markt kan in Frankrijk natuurlijk heel anders zijn. :D

Was ook meer benieuwd wat t in Nederland zou doen. Ik doe normaal enkel tinkers, daar weet ik wel van hoe t prijstechnisch zit momenteel.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:21

Tegenwoordig kun je inderdaad beter bij een handelaar kopen, die doen niet zo moeilijk over het keuren. Heb gemerkt dat particulieren dan liever door zoeken naar iemand die geen keuring wil doen of alleen klinisch. En is ook niet gek dat ze dat doen, want zelfs een paard onder mijn neus verkocht die rond de €7000 lag. Ik wil voor dat bedrag wel op de foto, maar de andere koper wilde hem gelijk mee nemen.

Ik snap niet dat mensen zulke risico's durven nemen :+

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:33

N0a schreef:
Tegenwoordig kun je inderdaad beter bij een handelaar kopen, die doen niet zo moeilijk over het keuren. Heb gemerkt dat particulieren dan liever door zoeken naar iemand die geen keuring wil doen of alleen klinisch. En is ook niet gek dat ze dat doen, want zelfs een paard onder mijn neus verkocht die rond de €7000 lag. Ik wil voor dat bedrag wel op de foto, maar de andere koper wilde hem gelijk mee nemen.

Ik snap niet dat mensen zulke risico's durven nemen :+

Dat dus! Het paard wat ik dus eventueel wilde laten keuren was +/- 10k. Tja die neem ik echt niet ongekeurd mee. De zoektocht gaat dus door haha :Y)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:34

De duurste tot nu toe heb ik als enige zonder keuring verkocht
Ik heb het over prijsklasses allemaal onder de 4000 om het geheel in perspectief te zien.
Na ruim 5 jaar op de kliniek werken hecht ik niet veel waarde meer aan keuren. Ik hoor vanavond of ik een nieuwe in de verkoop heb. Ik vind hem vooral huge sidenote ik ben 1.58 en alles boven de 1.65 is niet zo aan mij besteed haha.
Ik vind de markt vooral erg onvoorspelbaar op het moment.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:50

Hoezo onvoorspelbaar