Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:05

Romy_Nochi schreef:
Wat fijn! *\o/* Het is echt een knapperd :j
Ben er pas net, dus ik weet het niet, maar heb je er al op gezetten? :D Even benieuwd!
Zo ja, hoe heb jij dit aangepakt :o

Nee nog niet opgezeten, hij heeft nu 1x een dekje opgehad met longeersingel opgehad en het zadel wilde ik eigenlijk alleen even kijken hoe het lag maar aangezien hij er niks om gaf meteen een stukje gewandeld met en daarna even in de longeerbak laten draven en galopperen, duurt denk ik nog wel minimaal 1-2 maanden voordat ik er echt op ga

Abcdperer

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:12

Aah het is wel top dat het hem niets uitmaakt! Maakt het allemaal waarschijnlijk nog wat gemakkelijker!! :)

Ik hoor het wel als je erop zit :D

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:30

Ziet eruit als een comfortabel zadel opisop!

Fijn dat ze al wat rechter is Nobel. Ik ben het even kwijt, maar is het wel iets wat volledig rechtgetrokken kan worden of heeft ze een natuurlijke scheefheid?

Ook een net zadel Fleur! Wat voor een is het?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:36

Liiesjjj: het is een Bates! Nu alleen hopen dat een andere singel voldoende helpt tegen het schuiven want ik wil helemaal geen ander zadel haha deze zit zo lekker en heeft ook 3 jaar op mijn ,pas overleden, haflinger gelegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:06

Fijn dat het zadel lijkt te passen FleurSandro! :D Ziet er ook uit als een fijn zadel.

Wat betreft de zadel issues die ik lees: Het is en blijft lastig. Iedereen doet het op zijn eigen manier en doet wat voor hem zelf goed voelt. Ik heb een kunststof licht zadeltje overgenomen van stalgenootje. Deze lag op het oog goed (niet te lang, niet achterover of voorover, schoft vrij, schouder vrij). Hier heb ik haar mee zadelmak gemaakt en toen stap en draf bevestigd was heb ik de zadelmaker laten komen voor een zadel waarvan het kopijzer verwisseld kan worden.

Gelukkig dat het de eerste keer op je paard goed ging loveslimpie! Toch wel slim inderdaad om zelf het rijden weer op te pakken. Toen ik een hele tijd niet had gereden merkte ik dat echt wel aan mijn balans.

@ Nobel01: Het verschil is duidelijk zichtbaar zeg! ziet er goed uit. Ik heb het misschien gemist maar hoe kan het dat ze zo jong al zo scheef is?

@opisop_shop: mooi zadeltje. Ziet er ook uit alsof het lekker zit.

Lady en ik hebben gisteren ook weer les gehad en bijna mijn eerste val van Lady te pakken :7
We hebben vooral gewerkt aan mijn houding in het dressuurzadel. Mijn been ligt te ver naar voren waardoor ik mijn paard in zijn beweging belemmer. Halverwege de les had Lady op de hoefslag gepoept en mijn instructrice had het opgeruimd. Het rondje daarna wilde ik vlak voor die plek gaan aandraven en ik was met mijn houding aan het stoeien. Ineens maakt Lady een schijnbeweging naar rechts en sprint zo naar de andere kant van de bak. Doordat ik met mijn houding aan het puzzelen was zat ik niet helemaal in balans en vloog ik er bijna af (brave Lady dat ze geen bok gaf). Nouja oke prima terugpakken en doorrijden. Rondje erna precies hetzelfde op diezelfde plek. Ik geloof dat we pas na 3 rondjes schrikken erachter kwamen waarvan ze nu schrok. Het bleek dat het zand op die plek de poep geschept was door het harken iets anders uitzag als de rest van de bak 8)7 Gelukkig konden we er allemaal om lachen.

Daarna nog gewerkt aan de juiste stelling en buiging, dat ze de juiste halsspieren gaat gebruiken. Ze wil uit zichzelf graag haar onderhalsspieren gebruiken en wij willen dat ze haar bovenlijn gaat gebruiken.

Deze foto maakte mijn instructrice gisteren. Ze knijpt met haar oog wat dicht want ze heeft sinds gisteren een geïrriteerd oogje.
Afbeelding

Ter vergelijking: dit was de dag nadat ik haar had gekocht

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:11

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:13

_lauraaa_ schreef:
Fijn dat het zadel lijkt te passen FleurSandro! :D Ziet er ook uit als een fijn zadel.

Wat betreft de zadel issues die ik lees: Het is en blijft lastig. Iedereen doet het op zijn eigen manier en doet wat voor hem zelf goed voelt. Ik heb een kunststof licht zadeltje overgenomen van stalgenootje. Deze lag op het oog goed (niet te lang, niet achterover of voorover, schoft vrij, schouder vrij). Hier heb ik haar mee zadelmak gemaakt en toen stap en draf bevestigd was heb ik de zadelmaker laten komen voor een zadel waarvan het kopijzer verwisseld kan worden.

Gelukkig dat het de eerste keer op je paard goed ging loveslimpie! Toch wel slim inderdaad om zelf het rijden weer op te pakken. Toen ik een hele tijd niet had gereden merkte ik dat echt wel aan mijn balans.

@ Nobel01: Het verschil is duidelijk zichtbaar zeg! ziet er goed uit. Ik heb het misschien gemist maar hoe kan het dat ze zo jong al zo scheef is?

@opisop_shop: mooi zadeltje. Ziet er ook uit alsof het lekker zit.

Lady en ik hebben gisteren ook weer les gehad en bijna mijn eerste val van Lady te pakken :7
We hebben vooral gewerkt aan mijn houding in het dressuurzadel. Mijn been ligt te ver naar voren waardoor ik mijn paard in zijn beweging belemmer. Halverwege de les had Lady op de hoefslag gepoept en mijn instructrice had het opgeruimd. Het rondje daarna wilde ik vlak voor die plek gaan aandraven en ik was met mijn houding aan het stoeien. Ineens maakt Lady een schijnbeweging naar rechts en sprint zo naar de andere kant van de bak. Doordat ik met mijn houding aan het puzzelen was zat ik niet helemaal in balans en vloog ik er bijna af (brave Lady dat ze geen bok gaf). Nouja oke prima terugpakken en doorrijden. Rondje erna precies hetzelfde op diezelfde plek. Ik geloof dat we pas na 3 rondjes schrikken erachter kwamen waarvan ze nu schrok. Het bleek dat het zand op die plek de poep geschept was door het harken iets anders uitzag als de rest van de bak 8)7 Gelukkig konden we er allemaal om lachen.

Daarna nog gewerkt aan de juiste stelling en buiging, dat ze de juiste halsspieren gaat gebruiken. Ze wil uit zichzelf graag haar onderhalsspieren gebruiken en wij willen dat ze haar bovenlijn gaat gebruiken.

Wat jij beschrijft is ook een beetje wat mijn plan is. Het huidige Bates zadel met mijn eigen kennis en oog (en dat van de mensen om mij heen) zo goed mogelijk passend krijgen en zodra hij onder het zadel kan stappen en draven de zadelmaker erbij halen. De meeste zadelmakers willen vaak dat je toch een rondje moet kunnen rijden.

Haha heerlijk die paarden, die schrikken van een hoopje zand :') 8)7 gelukkig ben je blijven zitten! Zal wat zijn: eraf vallen door een hoopje zand

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:13

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:40

Nobel01 schreef:
@lauraaa,
Die krijgt al een mooie bespiering, hoeveel tijd zit er tussen de foto’s?

Tussen de fotos zit bijna 6 maanden verschil. Bovenste foto is van gisteren na de les en de onderste foto is gemaakt op 1-11-2020. De dag nadat ik haar heb gekocht. Ze was veel te mager door ondervoeding. Ze stond 24/7 in de kudde op een kale wei zonder bijgevoerd te worden.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:47

-

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:58

@ FleurSandro / Opisop_shop – Kiezen jullie nu bewust voor een dressuurzadel? Ziet er wel heel fijn uit. Ik heb nog een oud veelzijdigheidszadel liggen. Hoop echt dat deze past, voor mijn gevoel kan ik daar toch eventuele gekke sprongen beter in uitzitten.

@ Nobel01 - Kan me voorstellen dat die bevestiging heel fijn is om te krijgen. Ook echt een heel fijn verschil om te zien! Zo’n saddle clip lijkt me ideaal. Deze werkt ook aan de longe toch?

@ Lauraa – Bij jou ook een enorm verschil zeg! Heel tof dat je het rijden steeds serieuzer kan gaan oppakken! Goed dat je bent blijven zitten en er ook om kan lachen, wordt het ook geen dingentje :)

De dierenarts heeft uiteindelijk niks geks kunnen vinden… Waarschijnlijk is het een samenloop van wat dingen geweest. Op de een of andere manier mist hij nu ook 4 doppen waardoor hij wat minder lekker kan eten. Eigenlijk hoort het wisselen van deze kiezen niet tegelijk gegaan. Hij maakt ook proppen, hier kunnen we eigenlijk niets aan doen en moet vanzelf goed komen. Gelukkig geen koorts meer. Ook merk ik weer dat hij wat wil doen, gisteren kwam hij in draf naar me toe terwijl hij zich vorige week eigenlijk niet wou laten pakken.

We hebben gisteren les gehad, na 2 weken eigenlijk niets meer te hebben gedaan ging dat super goed! Het stukje gehoorzaamheid kunnen we nu eigenlijk afsluiten en we gaan nu door met het stukje balans. Rechtsom gaat dat wel aardig. Linksom vindt hij het nog moeilijk, vooral in draf.
En dan heb je het over balans met je instructrice, kijk je niet waar je loopt en ga je zelf onderuit. Hele fijne ervaring eigenlijk, Nim reageerde super. Hij was een halve seconde achterdochtig, zuchtte toen en kwam zelf naar me toe lopen om te kijken of ik niet stuk was gegaan :o

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:04

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:31

Mooblie schreef:
@ FleurSandro / Opisop_shop – Kiezen jullie nu bewust voor een dressuurzadel? Ziet er wel heel fijn uit. Ik heb nog een oud veelzijdigheidszadel liggen. Hoop echt dat deze past, voor mijn gevoel kan ik daar toch eventuele gekke sprongen beter in uitzitten.

@ Nobel01 - Kan me voorstellen dat die bevestiging heel fijn is om te krijgen. Ook echt een heel fijn verschil om te zien! Zo’n saddle clip lijkt me ideaal. Deze werkt ook aan de longe toch?

@ Lauraa – Bij jou ook een enorm verschil zeg! Heel tof dat je het rijden steeds serieuzer kan gaan oppakken! Goed dat je bent blijven zitten en er ook om kan lachen, wordt het ook geen dingentje :)

De dierenarts heeft uiteindelijk niks geks kunnen vinden… Waarschijnlijk is het een samenloop van wat dingen geweest. Op de een of andere manier mist hij nu ook 4 doppen waardoor hij wat minder lekker kan eten. Eigenlijk hoort het wisselen van deze kiezen niet tegelijk gegaan. Hij maakt ook proppen, hier kunnen we eigenlijk niets aan doen en moet vanzelf goed komen. Gelukkig geen koorts meer. Ook merk ik weer dat hij wat wil doen, gisteren kwam hij in draf naar me toe terwijl hij zich vorige week eigenlijk niet wou laten pakken.

We hebben gisteren les gehad, na 2 weken eigenlijk niets meer te hebben gedaan ging dat super goed! Het stukje gehoorzaamheid kunnen we nu eigenlijk afsluiten en we gaan nu door met het stukje balans. Rechtsom gaat dat wel aardig. Linksom vindt hij het nog moeilijk, vooral in draf.
En dan heb je het over balans met je instructrice, kijk je niet waar je loopt en ga je zelf onderuit. Hele fijne ervaring eigenlijk, Nim reageerde super. Hij was een halve seconde achterdochtig, zuchtte toen en kwam zelf naar me toe lopen om te kijken of ik niet stuk was gegaan :o

Nee niet voor gekozen. Dit zadel is van mijn overleden haflinger en heb ik bewaard met het idee voor een toekomstig paardje. Niet wetende dat ik een onbeleerde zou kopen haha

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:27

Even tussendoor: hebben jullie ervaring met je paard bij een kudde zetten? En hoe lang het duurt voordat het paard geaccepteerd is? Lees: bij de voerplekken mogen, niet constant weggejaagd worden en niet de hele tijd alleen staat.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:29

Liiesjjj schreef:
Even tussendoor: hebben jullie ervaring met je paard bij een kudde zetten? En hoe lang het duurt voordat het paard geaccepteerd is? Lees: bij de voerplekken mogen, niet constant weggejaagd worden en niet de hele tijd alleen staat.

Ik heb daar de afgelopen 6 weken ervaring mee. Mijn merrie is echt een dominant kreng op z’n tijd en werd ook op haar plek gezet. Binnen 2 weken werd het gedoe al iets minder maar zelfs nu op het land wordt ze nog soms weggejaagd als ze veel te bijdehand doet! Ik zie het maar zo dat de andere paarden haar nu heel erg aan het opvoeden zijn...

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:39

Cheyenne0252 schreef:
Liiesjjj schreef:

Ik heb daar de afgelopen 6 weken ervaring mee. Mijn merrie is echt een dominant kreng op z’n tijd en werd ook op haar plek gezet. Binnen 2 weken werd het gedoe al iets minder maar zelfs nu op het land wordt ze nog soms weggejaagd als ze veel te bijdehand doet! Ik zie het maar zo dat de andere paarden haar nu heel erg aan het opvoeden zijn...

Haha, klinkt als de mijne.. Mag ze ondertussen wel met de rest eten?

De mijne wordt constant weggejaagd van alle plekken (we hebben drie vaste). Ook leggen we op verschillende plekken wat plukken neer, maar de andere paarden zijn pienter genoeg om eerst dat op te eten en dan aan het hooi in de netten te beginnen. Stelletje trutten zijn het :')

Ze begint nu ook af te vallen.. de staleigenaresse voert in de ochtend nog bij en ik geef ik de avond nog 2-3 kg, maar dat is natuurlijk nooit voldoende. Ze was al schraal, dus ben al een aantal maanden bezig om haar aan te laten komen. Maar alles wordt nu in anderhalve week teniet gedaan. Word er een beetje verdrietig van..

Ter vergelijking: bovenste foto is van januari en onderste van nu

Afbeelding

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:42

Liiesjjj schreef:

Mijn ruin staat er nu 4 weken bij.
Ik heb hem wel direct erbij gezet.

Hij is erg speels met een andere ruin dus wel de nodige schaafwonden gehad. De merries waren eerst not amused maar inmiddels is hij rustig opgenomen in de kudde en mag hij ook mee eten van het hooi. Dit was na 2-3 weken ongeveer zo. Maar ik heb wel een sociale ruin, die geen confrontatie opzoekt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:07

mijn jonkie valt op moment ook wat af. terwijl ik nog niks met hem doen. Hij verhaard wel gigantisch en dat kost ook energie natuurlijk. Hij eet meer dan genoeg. over paar weken gaan ze het land op en dan komt hij wel bij.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:12

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:17

Mijn vorige paard was dominant, die kon overal zo zonder problemen voor hemzelf bij gezet worden haha.
Onze pony is zo onderdanig dat hij zich volledig weg laat jagen, dat is erg sneu. Staat daarom niet meer bij ons op stal want M vloog hem ineens steeds aan terwijl het daarvoor heel goed ging samen. Pony is 19 en dat zag ik niet zitten, ook een keer door het draad daardoor.
M kon ik dus ook zonder problemen bij de rest zetten :')

Ik rijd al jaaaaren op een dressuurzadel, stevig zit ik sowieso niet. We zullen zien hoe het gaat haha. Hopelijk niet teveel gekkigheid.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:59

Liiesjjj schreef:
Haha, klinkt als de mijne.. Mag ze ondertussen wel met de rest eten?

De mijne wordt constant weggejaagd van alle plekken (we hebben drie vaste). Ook leggen we op verschillende plekken wat plukken neer, maar de andere paarden zijn pienter genoeg om eerst dat op te eten en dan aan het hooi in de netten te beginnen. Stelletje trutten zijn het :')

Ze begint nu ook af te vallen.. de staleigenaresse voert in de ochtend nog bij en ik geef ik de avond nog 2-3 kg, maar dat is natuurlijk nooit voldoende. Ze was al schraal, dus ben al een aantal maanden bezig om haar aan te laten komen. Maar alles wordt nu in anderhalve week teniet gedaan. Word er een beetje verdrietig van..

Ter vergelijking: bovenste foto is van januari en onderste van nu

[ [url=m/VnXRCA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nena heeft ook echt een jasje uitgedaan hoor! Het komt met een paar weken vast weer goed, de lente kost ze nu ook zoveel energie met verharen en groeien.

Ze eet nu wel bij de rest maar maakt op het land denk ik 20x zoveel km’s als de rest... stilstaan is niet haar ding haha

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:38

Mmm, dan moet ik me toch maar minder ongerust maken en het even aankijken :Y)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:41

Ik zou het leuk vinden als ik af en toe mee mag praten in dit topic. Onze Lily is nu bijna 4 en compleet groen. Ze heeft vanaf veulen bij ons gestaan, dus is mak en lief, maar ontzettend schrikkerig . Voetjes geven etc doet ze allemaal prima en eergisteren is onze vriend die haar gaat inrijden voor de eerste keer geweest. Simpel hoofdstelletje in , vond ze prima en beginnen met longeren. Dat had ze vrij snel door.
Ze staan met zijn 3en, ons veulen van een jaar en onze ruin van 15. Om te werken is er eigenlijk niet echt goed plaats en lastig dus wilden we Lily naar de grote paddock brengen. Wat niemand verwacht had was dat Bombon, ons veulen daardoor in paniek raakte en dwars door een hek heen sprong. Dat was even een min puntje, gelukkig had ze zich geen pijn gedaan , maar het hek kapot. :+ Dus het is allemaal een beetje provisionaal , totdat de provinciegrenzen hier opengaan en de persoon die Bombon gekocht heeft haar op kan halen. Het was wel stoer om Lily voor de eerste keer zo te zien werken.

Afbeelding

Afbeelding

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:40

Welkom! Wat een leuk paardje

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:40

Is dat haar veulen of zijn ze gewoon zo close?
Je woont in Spanje toch? Hoe gaat het beleren daar in zijn werk als niet typische Spanjaard?