[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:11

Dit is niet extreem belastend hoor.
De voet wordt voor 1 minuut opgetilt, en paard moet daarna wegdraven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:13

Citaat:
hko.htm">Hoefkatrolontsteking komt bij anderhalf jaar oude paarden niet voor. Daar hoeft dus ook niet op te worden getest, en foto's laten maken lijkt mij dan ook niet nodig.

Komt van paard natuurlijk site

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:14

Is niet alleen voor hoefkatrol ontsteking.
Ook voor zwakte of andere aandoeningen, OCD, en dergelijke in de benen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:21

fleurtjeuh schreef:
Als het paard goed is opgevoed kunnen ze gewoon een klinische keuring doen.
Als ze een longeer cirkel hebben kan je hem op de volte op het zachte laten lopen.
Alleen op het harde wil niet(als ie het longeren niet kent)
Buigproef is gewoon voetjes optillen, en alsie dat braaf doet, kan het gewoon gedaan worden.
Dus alleen volte op het harde is uitgesloten als hij het longeren nog niet kent.

En wat wil je dan met de uitkomsten van al die proeven?? als je over twee jaar opnieuw gaat kijken, vindt je daar helemaal niks meer van terug, ongeacht wat je aangetroffen denkt te hebben!
Buigproef is volstrekt zinloos en geen enkele verstandige dierenarts zal eraan beginnen bij een jaarling. de uitkomst zegt niks en alles wat je eraan denkt te zien, daar kan ie over twee jaar volledig overheen gegroeid zijn.
Datzelfde geldt voor longeren; de meeste jaarlingen hebben niet eens voldoende balans om fatsoenlijk op een cirkel te lopen, laat staan dat je er wat aan kunt zien!
Batlow schreef:
Citaat:
hko.htm">Hoefkatrolontsteking komt bij anderhalf jaar oude paarden niet voor. Daar hoeft dus ook niet op te worden getest, en foto's laten maken lijkt mij dan ook niet nodig.

Komt van paard natuurlijk site

Die zou ik toch ook maar niet blind vertrouwen. Geheel foutloos is die site zeker niet!
fleurtjeuh schreef:
Is niet alleen voor hoefkatrol ontsteking.
Ook voor zwakte of andere aandoeningen, OCD, en dergelijke in de benen.

OCD bij een jaarling? Hoe groot denk je dat de kans is dat dat volledig verdwenen is als ie drie jaar is........

Ik vraag me af hoe jij een paard wil kopen binnen een budget van 1000 euro als je hier alleen al fluitend voor 300-400 euro aan keuring bij elkaar kletst.........

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:24

Jeetje he, mag ik niet eens advies geven aan mensen, omdat mijn budget niet zo groot is?
OCD is wel degelijk mogelijk bij jaarlingen, en kan ook zeker blijven. Ik ken een 5 jarige die OCD had als jaarling en dit nu nogsteeds heeft.
En sommige paarden hebben van nature zwakke benen, of gevoeligheid. Dit kan als 1 jarige aan het licht komen. Hier kunnen ze inderdaad overheen groeien, maar dit kan ook verergeren.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:24

Buig.proef bij zo jong paard zal ik niet doen kennis van ons.had het met een paardje en de dierenarts zij dat ze er soms niet door heen komen omdat ze nog slap zijn en krijg je bij de keuring verkeerd beeld

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:25

Dat is inderdaad ook mogelijk.
Ik zeg ook niet dat het moet, zeg alleen dat het ook mogelijk is bij een anderhalf jarige, als diegene dat zou willen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:31

Als je een DA hebt voor het keuren die bij een jaarling een buigproef doet, dan heeft de rest van zijn keuringsrapport ook niet meer veel gewicht bij mij.......

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:35

[quote="Waratje"]Als je een DA hebt voor het keuren die bij een jaarling een buigproef doet, dan heeft de rest van zijn keuringsrapport ook niet meer veel gewicht bij mij.......[/quot

Daarom zij de dierenarts niet doen en hij zij het zo van de meesten worden dan niet goedgekeurd omdat ze te slap.zijn maar hij deed dat.niet ja kan niet uitleggen hoe ik dit bedoel hihi

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:37

fleurtjeuh schreef:
Als het paard goed is opgevoed kunnen ze gewoon een klinische keuring doen.
Als ze een longeer cirkel hebben kan je hem op de volte op het zachte laten lopen.
Alleen op het harde wil niet(als ie het longeren niet kent)
Buigproef is gewoon voetjes optillen, en alsie dat braaf doet, kan het gewoon gedaan worden.
Dus alleen volte op het harde is uitgesloten als hij het longeren nog niet kent.

Je kan toch rondjes draven aan de hand ? doen ze in duitsland ook. Ataxtietest etc etc....buigproeven kan lastig zijn

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:37

Kort en goed, buigproef bij een jaarling is zinloos en zelfs potentieel schadelijk. Dus een DA die het zou doen is bij mij "gezakt" :j

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:00

fleurtjeuh schreef:
Jeetje he, mag ik niet eens advies geven aan mensen, omdat mijn budget niet zo groot is?
OCD is wel degelijk mogelijk bij jaarlingen, en kan ook zeker blijven. Ik ken een 5 jarige die OCD had als jaarling en dit nu nogsteeds heeft.
En sommige paarden hebben van nature zwakke benen, of gevoeligheid. Dit kan als 1 jarige aan het licht komen. Hier kunnen ze inderdaad overheen groeien, maar dit kan ook verergeren.

dus je kan het nooit weten!

leuk was! rongtenonderzoek kwpn! een fokker had veulens met bemerking als 3 jarige heeelemaal schoon!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:17

Batlow schreef:
Ja helaas erg ver. Ik ga binnenkort even bellen, dat vroeg hij namelijk, ik wil graag eerst filmpjes zien. Als hij echt bevalt dan laat ik hem hierheen vervoeren... Hij komt van een handelsstal, dus dan heb je toch 6 maanden 'garantie' ?

Nu moet je je jaarling weg doen omdat dat een impulsieve aankoop was die achteraf helemaal niet in zich had wat jij graag wil...En nu wil je ongezien een paard aanschaffen?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:34

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:40

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:41

Zowiezo mooi bloed, ik hou wel van Dayanos :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:45

Heeft wel echt zo'n tuthoofdje haha. Hou ik persoonlijk niet zo van

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:49

Haha nja je ziet idg duidelijk dat het een merrie is!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:14

Die laatste is leuk :D

Jeeee, net een advertentie gevonden van een driejarige ruin. Enkel een foto van het hoofd (vooraanzicht), de vraagprijs (lage prijsklasse) en info over de afstamming. Leuk papier en aansprekend hoofd dus ik mail voor foto's/filmpjes, stokmaat en wat hij al kan. Krijg ik bijna onmiddellijk een mail terug 'Best zelf komen oordelen, hij loopt nog op de weide en is net zadelmak'. Tja daar ben je ook veel mee... Doe dan op z'n minst wat meer moeite om je paard te verkopen, lagere prijsklasse of niet!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:15

HalloDan schreef:
Batlow schreef:
Ja helaas erg ver. Ik ga binnenkort even bellen, dat vroeg hij namelijk, ik wil graag eerst filmpjes zien. Als hij echt bevalt dan laat ik hem hierheen vervoeren... Hij komt van een handelsstal, dus dan heb je toch 6 maanden 'garantie' ?

Nu moet je je jaarling weg doen omdat dat een impulsieve aankoop was die achteraf helemaal niet in zich had wat jij graag wil...En nu wil je ongezien een paard aanschaffen?

Jup, als de hoogte maar goed is.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:18

Ik heb er zin in!
Straks bij die Corland merrie kijken :D

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:25

Over jaarlingen keuren.

Hier is onlangs ook een jaarling gekeurd, is niet door de buigproef gekomen vind het de grootste onzin om dat bij een jaarling te laten keuren maarja klant is koning. Paard is wel afgenomen daar ze het achteraf ook onzin vonden om de buigproef te doen hadden ze beter eerder kunnen bedenken had ze een hoop geld gescheeld.

De zoektocht naar een echt makke kinderpony is nog niet zo makkelijk.
bij enorm veel wezen kijken de afgelopen tijd, maar geen van allen echt braaf wel een paar wonderschone pony's gezien maar helaas niet voor beginners.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:31

Citaat:

Jup, als de hoogte maar goed is.

Dat meen je toch niet serieus mag ik hopen hé?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:39

Ben het eerlijk gezegd eens met HalloDan... Als je alleen op hoogte af gaat en een paard koopt aan de hand van foto's/filmpjes. Dan vind ik je erg impulsief. Nog impulsiever dan dat van je jaarling.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:43

Vind het ene zeer ondoordachte aankoop. Alsof een geschikt paard afhankelijk is van de hoogte.
Mocht je serieus zo kopen ben ik benieuwd hoe lang je het arme dier zult hebben.