Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Martinix

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:51

wij hebben ook ons paardje gevonden!

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:59

Gefeliciteerd!!!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:02

Gefeliciteerd! :)

Martinix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:04

Dit is hij geworden

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:08

Och wat een schatting ding!
Gefeliciteerd!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:09

wat een mooie Martinix!

Ik ben helaas na het overlijden van mijn paard 6 weken geleden ook op zoek naar een ander paard.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een jonge ruin (2-4 jaar, zeker 1.75 hoog),
maar ben ik onderweg een paar paarden tegengekomen die mij ook zeer aanspreken.
Heeft iemand ervaring met het in de sport uitbrengen van een fokmerrie (het zou dan gaan over een 8 jarige die 76 punten haalde op de merrie test en inmiddels 4 veulens heeft gehad).
Daarnaast, hoe hengst blijft een ruin die op z´n 4e pas wordt geruind?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:10

Is het een volle Fjord? Vanwege het kolletje?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:31

Martinix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:34

Ja is eentje van den bos dries en vader is tempo. zijn mama zoekt nog een goede thuis iemand interesse? is een 4 jarige redblakk merrie geleerd in slede, zeer rustig karakter.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:40

@Chessie Mijn ervaring is dat het aan het paard ligt. Heb er 2 welke altijd hengsten neigingen hebben terwijl deze op 2 en 3 jarige leeftijd zijn geruind. Reed er een paar voor een ander welke als hengst niet te rijden waren en deze werden op 4 jarige leeftijd geruind en dat ging vrij snel goed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:50

@Chessie, een 8-jarige fokmerrie die al 4 veulens heeft gebracht is vast behoorlijk 'uitgewoond' in haar lijf. Die achterhand is slap-slap-slap en de buikwand idem dito. De merrie zal waarschijnlijk sinds haar 76 punten alleen maar voor de fokkerij zijn ingezet en dan zal ze al die tijd waarschijnlijk niet meer 'over de rug' hebben gelopen en dus zullen de rugspieren ook niet echt geweldig meer zijn. Het is heel moeilijk, zo niet bijna onmogelijk, om zo'n paard weer in sportconditie terug te brengen. Het kan, maar het is een hele lange weg.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:53

Ok, thanks, was idd beetje mijn vermoeden
Zou dan haar en veulen ad voet evt willen kopen, merrie voor nu lichte sport en mogelijk recreatie voor m'n vader erna en hengstveulen voor de toekomst..

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:56

Martinix schreef:
wij hebben ook ons paardje gevonden!

Gefeliciteerd! Leuk veulen! :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:10

Chessie schreef:
Ok, thanks, was idd beetje mijn vermoeden
Zou dan haar en veulen ad voet evt willen kopen, merrie voor nu lichte sport en mogelijk recreatie voor m'n vader erna en hengstveulen voor de toekomst..

Voor lichte sport (B, L) en recreatie moet het wel kunnen hoor. Met beleid moet dat wel lukken.
Je mag alleen geen 'topturnen' meer verwachten van deze '35 jarige dame'.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:25

Dees schreef:
@Chessie, een 8-jarige fokmerrie die al 4 veulens heeft gebracht is vast behoorlijk 'uitgewoond' in haar lijf. Die achterhand is slap-slap-slap en de buikwand idem dito. De merrie zal waarschijnlijk sinds haar 76 punten alleen maar voor de fokkerij zijn ingezet en dan zal ze al die tijd waarschijnlijk niet meer 'over de rug' hebben gelopen en dus zullen de rugspieren ook niet echt geweldig meer zijn. Het is heel moeilijk, zo niet bijna onmogelijk, om zo'n paard weer in sportconditie terug te brengen. Het kan, maar het is een hele lange weg.

Heb je hier ervaring mee?

Zijn er hier meer mensen die dit zo ervaren hebben?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:48

Ervaring :D Zie mijn profiel.
Inmiddels is de merrie 12 jaar oud maar toen 'we' haar kochten was ze 7 en liep haar 4de veulen aan de voet. Mijn buurmeisje kocht haar toen formeel en met als doel de sport. Ik heb haar toen samen met mijn buurmeisje beleerd en dat ging verder prima, maar echt sterk genoeg voor de sport is het nooit geworden. Later heb ik de merrie overgenomen en zet haar nu in als recreatiepaard/fokmerrie.
Daarnaast ook paar jaren voor een fokker gereden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:52

'mijn' Vera is dan ongetraind, heeft 3 veulens gehad 2006, 2007 en 2009 en behalve de mooiere onderlijn zie je er niets van.
Ligt mischien ook aan de kwaliteit van de merrie?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:01

Fokmerries krijgen per veulen wel een behoorlijke opdoffer in de spieren en banden hoor... Met name die van de achterhand.
Op enig moment komt het model wellicht wel weer terug, maar de kracht en de elasticiteit gaat gewoon achteruit.
Er zullen vast uitzonderingen zijn. Uiteraard zitten de eigenaren daarvan op Bokt :D Dat is altijd zo :=

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:07

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:09

Dees schreef:
Fokmerries krijgen per veulen wel een behoorlijke opdoffer in de spieren en banden hoor... Met name die van de achterhand.
Op enig moment komt het model wellicht wel weer terug, maar de kracht en de elasticiteit gaat gewoon achteruit.
Er zullen vast uitzonderingen zijn. Uiteraard zitten de eigenaren daarvan op Bokt :D Dat is altijd zo :=

En waarom kan die van jou geen uitzondering zijn?
Want ik ken dan wel heel veel uitzonderingen, mn paarden hier in mijn omgeving.

Zeker ken ik ook enkele die "uitgezakt" zijn. maar vraag me bij sommigen wel af of er en groot gedeelte niet samenhangt met wat hun lichaam aan kan. Maw hoe ze waren geweest zonder dat ze ooit een veulen hadden gehad.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:10

Zelf ben ik van mening dat het beleren van fokmerries op latere leeftijd niet zo makkelijk meer gaat als een jonge merrie(3/4 jarige)
vaak vind ik ze vaak wat nukkiger en een heel stuk minder werkwillig door de hormoonhuishouding.

Ik heb er gereden en meegemaakt waarbij je en zweep op kapot kon slaan als ze hengstig waren en en het nog fijn vonden ook := als ze drachtig zijn, waren de rij/hormoonproblemen meestal foetsie...
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 08-08-12 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:12

Zo eentje heb ik ook gehad, maar die was nog nooit drachtig geweest. Nadat ik der had laten dekken werd het een stuk beter.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:14

ik denk dat dat per dier verschilt dees..
jou merrie is natuurlijk ook heel groot.. zal dat niet meespelen?

waika zou je als die geen blessure had zo weer kunnen rijden.. blijft mooi in haar bespiering! echter na veel veulens word het lichaam niet beter idd.. olivia is er absoluut niet beter van geworden! 2 totaal verschillende dieren..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:48

[naam verwijderd] spreekt niet alleen over de eigen merrie. [naam verwijderd] reed ook een paar jaartjes voor een fokker en ook daar waren de oudere dieren na diverse bevallingen echt niet meer makkelijk in sportconditie te krijgen.
Wellicht heb ik de lat voor sportconditie wat hoger liggen?

Banden aan de achterhand die in 8 jaar amper getraind maar wel opgerekt zijn geweest als gevolg van diverse bevallingen, krijg je echt niet in korte tijd in een conditie waarmee je 5-6 keer per week op redelijk niveau (richting M) de sport mee kunt bedrijven.

Het is ook oneerlijk om dat van een paard te verlangen.
Je verwacht toch ook niet van een ongetrainde mens dat deze op 40 jarige leeftijd nog gaat trainen voor een marathon?
Het kan wel, tuurlijk, je hebt altijd uitzonderingen... maar om het écht te kunnen had je gewoon eerder moeten beginnen met trainen.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:17

Babootje schreef:
Evelijn schreef:
http://www.bokt.nl/markt/ad/63205/zeer-brave-4-jarige-ruin-aangeboden
Dus dit dier ... daar moet wel wat mis mee zijn is dan de conclusie?
Kom alleen niet achter wat het vaderdier is... die hengst Zip kon ik niks over vinden. Dus dekgeld zal wel mee vallen?

Waarschijnlijk wel. En als je het dan vergelijkt met deze
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... zoek/Oscar (wat ik overigens nog steeds een heel leuk dier vind)
die tussen de 3 en 4 moet gaan kosten (onderhandelbaar dus) heb je dus een recent rontgen gekeurd paard bij een goede DAP (kosten alleen al 500/600) die ook nog es heel goed kan bewegen. Ook al zadelmak is en van een bekende hengst. Dan snap ik dat die zeer-brave-4-jarige-ruin goedkoper is. Kan dan best een goed paard zijn, daar niet van.

Die Oscar is volgens mij niet klinisch gekeurd. En dat is ook niet onbelangrijk. En rontgen goedgekeurd dat woord betekent bij mij niet alles als ik de verkoper aan de lijn heb.
Ben ooit eens verder weg gaan kijken ( 4 jaar geleden) naar een sportpaard. Mooi plaatje en mooi geld en 100% rontgen en klinisch goed. Op een bekende handelsstal.
Kwam ik daar. Had ze een aantekening op dr spronggewricht, maar er stond wel bij dat ze er geen last van zou gaan krijgen. Maar wel een 2-3 erbij zetten. Leuk voor als mensen komen kijken die daar geen verstand van hebben, maar ik trap daar niet in. :+ M