[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:07

Kijk hem nou gaan, wat een heerlijk paard! :D *\o/*

Knappe Frum! <3

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:25

Eindelijk de tijd gevonden om heel je topic door te lezen. Geweldig om te lezen hoe het van wanhoop naar zoveel overwinningen gaat ondanks af en toe een flinke dip. Heb zelf een atactisch paard en hoewel zij niet dat autistische heeft wat Frum laat zien las ik wel een paar dingen bij jou die mij op een andere manier naar die van mij laat kijken.
Bepaalde trekken van haar zijn prima te handelen als je er rekening mee houdt, maar heb nooit gevonden wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik hoop nog vele jaren je updates van Frummel te kunnen volgen.
Het heeft mij een goede motivatie gegeven om door te zetten met de mijne.

_Lorette_

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 12:01

Waar loop jij tegenaan met jouw paard, nuscaniels?

Ik zag gisteravond weer een filmpje over Tourette en dat vond ik toch wel zo herkenbaar! Het is net of Frum daar de paardenvariant van heeft, maar dan met heel heftige spasmes en gebrek aan coördinatie.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:43

Scheldt hij er ook bij? ;) :P
PRACHTIG plaatje, die foto van jullie!!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 22:52

Gelukkig niet. Dat zou er maar bij komen... :') Foi.

Afbeelding

"Lorette met Frummel en ik rijd de proef graag uit mijn hoofd." :D Kijk 'm dan toch even knap staan. *\o/*

Afbeelding

Kort geleden kon dat dus nog niet veel beter dan dit:
https://www.youtube.com/watch?v=6gd8LVR9wSg

Hij zwabbert alle kanten op en dan moet ik eigenlijk helemaal niet willen corrigeren, want het werkt averechts en hij kan er niets aan doen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:05

Respect voor alles wat je behaald heb tot nu toe. Heb het hele topic al gevolgd van deze knappe verschijning (volg al sinds zijn geboorte).

Net ook het filmpje gezien van zijn leven tot nu toe, meerdere keren de tranen voelen prikken, een brok moeten wegslikken. Ik vind het echt heel knap hoe je omgaat met zijn handicap. Ik hoop dat we nog lang van jullie mogen genieten _/-\o_

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:34

Heerlijk weer een update over Frum. Leest heerlijk weg en geniet van de dingen die jullie leren en hoe jullie zo liefdevol met elkaar om gaan.
Ik ben fan..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:01

Ziet er goed uit, Lorette :j

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:16

@Lorette, het atactische was bij haar vooral dronken lopen en coördinatieproblemen.
Dat dronken lopen werd gelukkig gauw minder, coördinatieprobleem heeft ze jaren nog gehad. Dat uitte zich bij haar erin dat haar voorbenen niet wisten wat haar achterbenen deden waardoor ze als ze er bokkend en of in volle rengalop er vandoor ging aan de lijn of op de wei ze weer eens onderuit ging.
Gelukkig nooit wat aan overgehouden.
Zij was ook al een jaar onder het zadel voordat ik het pas aandurfde om de galop aan te leren, dit omdat we in draf al schuin de hoeken doorgingen en ze dreigde te vallen.
Na behandeling van een osteopaat is het probleem van vallen door gek doen verdwenen. Onder het zadel galoppeert ze perfect in travers, rechtuit vindt ze moeilijk.
Hoefsmid blijft lastig. Ze kan vanuit het niets met zo een kracht haar voorbeen naar voren slaan dat een paar keer de hoefsmid door de lucht gevlogen is. Die reactie van haar voorbeen zie je niet aankomen.
Opzadelen is een heel ritueel. Ze staat nooit vast, daar wordt ze heel onrustig van en los blijft ze staan.
Zodra het zadel erop ligt gaat ze eerst drinken, dan gras/riet wat naast de drinkbak groeit eten. Nog even wat drinken en dan mag het hoofdstel in. Daarbij gooit ze eerst haar hoofd omhoog, doet hem 2x schuin wegdraaien, weer hoog en dan pas wil ze het bit aannemen.
Het is een dominante stoere merrie maar wel met een klein hartje. Geef haar een vinger en ze vreet hem tot je oksel op, maar ga met haar werken en ze groeit bij elke goed zo die je geeft.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:05

Ik reageer eigenlijk nooit in volgtopics maar dit verhaal raakt me enorm. Wat een prachtpaard is hij, schitterend gewoon en zijn blik is enorm lief. Respect voor hoe je met dit alles omgaat en ik hoop dat jullie samen nog heel lang mogen genieten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 08:50

Hoe is het met Frum en jou?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:07

Ja, inderdaad, hoe gaat het?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 21:40

Frum heeft het even spannend gemaakt, omdat er een stoere PRE bij mij op stal kwam te staan. Nu wel ruin, maar nog niet zo lang. En Frum is echt heel gek met ZIJN dames. Hij deed een beetje te stoer en hing met zijn been over de staldeur toen ik met de ruin langs zijn stal liep. Hij schrok er zelf ook van, kon er even niet op staan, maar draafde na een minuut alweer door de stal heen. Na enkele minuten had ik hem buiten al laten stappen en draven en hoewel hij niet heel comfortabel liep, leek hij niet echt kreupel te zijn. Been werd wel dik en ik schoot toch een beetje in de stress. Een ander paard had ik meteen ingeladen voor een peesscan, maar ik krijg Frum niet op de kliniek. Gelukkig kon de dierenarts met zekerheid zeggen dat het gewoon een verdikking/blauwe plek was buiten de pees. Volgende dag was alles weer dun en hij was inderdaad weer helemaal goed. Hij had een een paar weken vakantie gehad en voor de zekerheid deed ik daar nu nog een poosje bij. Vandaag ben ik er weer op geklommen. Leuk langs de biggen, die vandaag gelukkig niet los liepen..........

Frum vindt de ruin stiekem heel lief, reageert helemaal niet meer overdreven, en ik denk dat hij er naar smacht om weer met een ruin te kunnen spelen (de dames doen saai). Maar de PRE heeft altijd apart gestaan en is niet van mij, dus ik durf ze niet samen te zetten.

Afbeelding

Het is zo'n heerlijk paard. Ik heb de laatste tijd best wat verschillende paarden te rijden en ik heb Frum vreselijk gemist. Wat een dier is het. In de omgang, maar ook onder het zadel. Ik word (gelukkig!) van geen enkel paard zo blij als van Frum. :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:59

Fijn om te horen! Niet alleen jij geniet van Frum, maar wij ook. Alleen hebben wij niet de lasten, maar alleen de lusten... al leven we wel mee hoor.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:44

Fijn dat hij het zo goed doet! En wat is het toch een ontzettend knap dier zeg... Zucht.. Die hals!!!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:53

Haha dat zijn de beruchte biggen ;)

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:04

Wat is Frum toch een gaaf dier! En wat doet hij het goed!

Waar mijn verzorgpaard staat, staat Felice nu. Wat een leuk paard is ze zeg! De eigenaresse is erg blij met haar!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 11:14

Ben overigens zelf begonnen met behandelingen voor mijn rug (ja, eindelijk). Maar de fysio kon al niets voor mij betekenen, zei hij. Ik was zo soepel als mijn wervels konden toestaan, had absoluut geen moeite of pijn met de oefeningen en aan de mechanische pijn kunnen alleen artsen wat doen met pijnbestrijding of een operatie. Hij verwees me nog wel door naar de manueel therapeut. Manuele therapie werkt niet bij mij. Ik ben blij dat het geen pijn doet, maar ik voel niets. Echt nul komma niks. Volgens mij doet het net zoveel als iemand die met een toverstokje om mij heen gaat dansen. Ze geeft altijd aan dat ik niet moet schrikken als ik er een tijdje last van houd, maar met de beste wil kan ik nog niet voelen. Volgens mij kan ik er beter mee stoppen. Voor Frum heb ik wel weer een behandeling in de agenda staan. :P Bij paarden vind ik het meer succes hebben. :P Duurt nog wel twee weken. En ik ga de kliniek bellen voor een date met de tandarts… Gebit van Frum is nog nooit gecontroleerd en dat wil ik wel, maar ik vind het heel spannend. Ik ben bang dat zijn hoofdtics te heftig zijn om iets te doen zonder verdoving en ik denk dat hij teveel moeite krijgt met zijn coördinatie/balans als de dierenarts (die tevens tandarts is) hem wel verdooft. Het is toch iets wat ik moet ondervinden. Helemaal nooit proberen vind ik ook geen optie.

Ik merk dat ik enorm verslap met het rijden van Frum. Ik heb hem net genoeg aan de gang gehouden om hem niet achteruit te laten gaan wat betreft zijn ataxie, maar we zitten nu in de verkeerde tijd van het jaar en dan heeft hij meer training nodig. Zonder doel vind ik het moeilijk om een beetje fatsoenlijk (regelmatig en serieus) te blijven rijden. Daar moet ik echt iets mee doen. Ik zou graag eens les willen hebben, maar er zijn niet veel instructeurs die even bij mij willen komen. Zonder les red ik me prima, maar het gaat me nu niet eens om het rijtechnisch verbeteren, wel om de motivatie om normaal bezig te blijven. Na zijn APK wil ik wel wat afspreken met de clubinstructrice. Zij komt gewoon bij de bak en dan heb ik eerst 1x per maand die les als stok achter de deur. Daarna zie ik wel verder.

@ Miessie22: Oh, wat leuk!! Felice is geweldig. Ik had ontzettend veel plezier van haar en ik mis het ook wel. Maar bij mij had ze straks wel Z moeten lopen, terwijl ze nog maar kort onder het zadel was. Dit is wellicht leuker voor haar en dat gun ik haar ook. :)

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:45

Hoe is het nu met jullie?
Is Frummel al naar de tandarts geweest?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 14:28

Ja! Osteopaat + tandarts en we zijn bezig met een nieuw zadel, zodat hij helemaal goed 2016 in gaat.

Osteopaat kon op een klein plekje bij de schoft na niets vinden, dus dat was geweldig. Het was ook alleen als check, maar fijn dat er ook daadwerkelijk niets was.

Voor de tandarts was ik vreselijk aan het stressen. In alle rust in een goed opgestrooide stal geprobeerd (stel dat hij zou vallen). Eerst maar eens gekeken of het uberhaupt nodig was.... Nee. :D Hij had een perfect gebit voor een paard van 5,5 jaar oud dat nog nooit naar de tandarts was geweest. Er is geen instrument bij in de buurt geweest, haha.

Ik was me weer voor niets druk aan het maken. :+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:54

Fijn dat alles goed was. Jullie twee zijn een soort 'wereldwonder', ondanks alles.

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:00

Wat fijn!!
Zit het jullie gelukkig mee :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:03

Soms heb ik het idee dat jij sneller in de stress schiet dan Frum :+ Steek je hem daarmee niet juist aan?
Fijn dat het allemaal goed was!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 15:47

Ik hoop van niet, omdat ik over het algemeen onverstoorbaarder ben dan hij. :P En voor verdovingen mag ik terecht bang zijn, vind ik. Ik wil hem nooit meer zo meemaken als na twee streepjes tranquigel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:02

Fijn dat alles goed met hem gaat. Op naar 2016!!