Zo he, al 61 pagina's over angsthazen! Wat een goed geschreven verhaal van TS. En heel herkenbaar dus voor heel veel mensen.
Angst is iets wat zeer verlammend kan werken, maar ook weer voor iedereen anders is. Ergens hebben je hersenen de 'connectie' gemaakt tussen paard/gebeurtenis en angst. Het 'wegredeneren' helpt echt niet, de angst die je op dat moment voelt is heel echt en laat je hart overslaan, de ademhaling omhoogschieten en de zenuwen door je keel gieren......
Zelf heb ik na diverse valpartijen ook de nodige angst gehad. Ik was altijd iemand die 'de moeilijke paarden' reed, omdat ik geen angst had en me echt niet voor kon stellen dat mensen angst hadden voor paarden/paardrijden. Toen 'opeens' die angst........ huilend op mn paard en me afvragend waarom..... Ik had toch eindelijk dat 'bomproof' paard gekocht (Criollo, nergens bang voor), maar toch een paar keer een woeste ongekontroleerde rengalop dwars door het bos (neee, niet over het pad, Criollo's gaan net zo makkelijk naast het pad dan over het pad).
Maar dan komt toch weer die verslaving van het paardrijden, en koste wat kost, wil je weer op je paard. Dus (zonder goede begeleiding), mn dapperste houding aan genomen en weer op mn paard. Zo werkt het dus NIET. De angst werd groter en groter en ik zag overal spoken en gevaarlijke situaties, zelfs als mn paard geen stap verkeerd deed. Soms stapte ik echt letterlijk kotsend van mijn paard vanwege de stress en allerlei visioenen in mijn hoofd wat er zou kunnen gebeuren...........
Gelukkig heb ik de oplossing gevonden via Neuro Linguistisch Programmeren (NLP). Omdat het zo goed hielp voor mij, heb ik me er verder in verdiept en help nu ook andere mensen van hun angst af. Voor meer info, over wie ik ben en hoe ik werk:
http://www.bewustpaardrijdeninpolen.jouwweb.nlKleine stapjes, tot aan de grens die je zelf aangeeft, veel 'yes momenten' inbouwen, goede begeleiding, en voor je t weet zit ook jij weer zonder angst op je paard!
Je paard verkopen en een ander paard aanschaffen is NIET de oplossing. Het is belangrijk dat je eerst weer goed in je vel komt te zitten en vertrouwen krijgt. Dat vertrouwen straal je uit naar je paard. Niet doen alsof je het weer vertrouwd, maar echt voelen dat je het weer aankan. Een paard prikt feilloos door jouw 'pokerface' heen. Daar is niemand bij gebaad.
Ik kan weer genieten van mijn paard(en) en ontzettend gelukkig op zijn rug door bos en veld rijden. Even door het dorp om een ijsje te eten te paard, niets is ons meer te gek, we genieten allebei. En daar is het toch om te doen: LOL MET JE KNOL!
Groeten, Anet