Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:20

Inoterry schreef:
Dat is ook 1 van de redenen dat lesgeven niks voor mij is, ik durf niet zomaar op een ander paard :) .

Maar ik zit eens in je profiel te kijken en mijn paard werd bij de vorige eigenaar (dus niet door de vorige eigenaar, die wist niet over welk paard ik had toen ik informeerde of hij nog te koop stond :') ) ook Ninja genoemd en de moeder is ook een Obrecht. Toevallig :D

Ja ik heb het wel eens opgezegt en daar zijn er heel veel van.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:36

Hallo!
mag ik me melden?ondertussen ben ik geen echte angsthaas meer maar af en toe heb ik nog wat spanning.
Zelf zat ik op het angstige ruiter topic (misschien kennen zommige mij daarvan?)

ik rij ondertussen (zonder de 2 tussenstops) 7 jaar ongeveer.begonnen op een manege,durfde alles.maar na een tijdje vond ik de manier van lesgeven niet meer zo respectvol. Je MOEST aan alles meedoen en als ik even niet in galop durfde kwam meneer de instructeur met de zweep achter mij en het paard aan. Toen ik een hersenschudding kreeg met een val tijdens springen was ik er even helemaal klaar mee.
Na een jaar begon het weer te kriebelen. Ik moest er gewoon weer mee bezig zijn en toen zijn mn ma en ik een andere manege gaan zoeken. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een pensionstal. Daar ben ik weer helemaal stap voor stap overnieuw begonnen en nu gaat het heel goed.af en toe nog wel eens een dieptepuntje maar dat gaat denk ik vanzelf wel over.
Ik rij nu trouwens op de pony van mijn instructrice. Daarmee ben ik pas 2x eerste geworden in de B.En af en toe rijd ik andere ponys bij op diezelfde pensionstal.
Na mijn opleiding zijn we van plan zelf een pony/paard aan te schaffen.

rockwitch

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:21

Ik heb vandaag weer even lekker in de bak gereden, hij had wel wat momentjes dat hij iets eng vond, maar ik kon hem er nu zelf doorheen rijden, zonder zelf compleet in de stress te schieten. Was dus echt wel even trots op onszelf.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:17

jeetje Inoterry wat ben je weer dapper bezig :) Fijn dat je toch wel echt ook vertrouwen hebt in Od en oorzaken voor zijn acties vindt die te verhelpen zijn (vliegen etc.)

Ik voel mij eigenlijk al best heel dapper. Na bijna 2 jaar onlangs Cos weer voor de wagen gezet en gisteren zouden we een rondje bos doen met mijn schoonmoeder en de kinderen (Edgar met onze jongste zoon besloten met P.C. te rijden). Er was dus een schots festival bezig in het bos...doedelzakken, bergen mensen, auto's en sissende bussen. Door het voorste bos naar het achterste was geen optie dus moesten we via de weg en we zijn gewoon gegaan.
Cos gaf helemaal niks om de passerende auto's (ik kon niet op mijn geliefde fietspad dus moest echt tussen de auto's rijden), de ronkende en hissende bussen, de joelende kinderen "paaaaaardjes, paaaaardjes!", de kilts en de doedelzakken.....ik was zoooooo vreselijk trots, niet alleen op hem...maar stiekem ook op mezelf :)...ik weet dus hoe je je voelt rockwitch...heerlijk om trots op jezelf te kunnen/mogen zijn :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:38

Jullie ook weer dapper bezig geweest dus +:)+ .

Weet je wat nu zo appart is.
Ik kom Op stal en Od is lekker een feestje aan het bouwen in de wei :+ . Vanwege het tijdgebrek leek het me wijsheid om het vandaag maar op longeren te houden. Nadat hij eerst een paar minuten met een flinke turbo er op door de longeercirkel had gedraaft begon hij heel fijn te lopen en was de aandacht helemaal bij mij. Op zo'n moment krijg ik enorm veel vertrouwen in hem en mezelf. Waar dat zelfvertrouwen dan is gebleven op het moment dat ik mijn voet in de beugel moet gaan steken..... :? ?
En ook zoiets apparts, gisteren bijna een aanrijding met 125 gehad op de snelweg. Ben aan het inhalen en die dat de auto die ik passeer inneens zijn knipperlicht aan zet. Ik kijk meteen in zijn spiegel en kan zijn ogen zien, hij MOET mijn gezien kunnen hebben. Gooit die man inneens zijn stuur op en ik moest echt vol in de ankers. Dit alles speelde zich echt in een paar seconden af en hij raakte me op een haar na niet. Dit had heel fout af kunnen lopen en toch stap ik weer zonder angst in de auto. Waarom stap ik dan niet zonder angst op mijn brave paard...... :? ? En die kerel nog naar zijn voorhoofd wijzen ook toen ik hem uiteindelijk kon passeren -:(- -:(-

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:08

@ Ilonka; Dat heb ik ook altijd. In de auto ben ik voor de duvel niet bang haha! Maar soms op het peerd i sdat wel een ander verhaal :).

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:29

ik kan me aansluiten, bij de andere angsthazen,
alleen mijn angst is voor 95% verdwenen, door het juiste paard te vinden.

voorheen reed ik op friezen die echt overal naar keken en zich heel groot en sterk maakten en verloor altijd mijn balans, zodat ik niet meer durfden te galoperen,
daarna op een fjord gereden daar ging het ook al beter mee, alleen die was zo eigenwijs, ging echt niet een plasje water door, liet me gerust tegen een boom aan knallen.

maar nu heb ik de liefste (soms ook wel eigenwijs) tinker ooit gevonden en echt weer de grootste plezier met hem, en het rijden is ontspanning geworden rijden alleen maar buitenritjes heerlijk

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:01

Inoterry schreef:
?
Dit alles speelde zich echt in een paar seconden af en hij raakte me op een haar na niet. Dit had heel fout af kunnen lopen en toch stap ik weer zonder angst in de auto. Waarom stap ik dan niet zonder angst op mijn brave paard...... :? ? En die kerel nog naar zijn voorhoofd wijzen ook toen ik hem uiteindelijk kon passeren -:(- -:(-
niet je geluk gaan uittesten he... :) Want natuurlijk zat deze meneer goed fout, maar wat heb je aan je gelijk als je wordt gelanceerd over de middenberm ? door zo;n idioot ?
Tekenend van huidige rijstijl om je heen: een ander is ALTIJD fout.... en hoe groter en dikker de auto hoe brutaler de eigenaar is en hoe dommer iedere andere weggebruiker is.

Waarom je op een paard wel die angst hebt ? das een levend wezen vol met onvoorspelbare bewegingen onder je, (gelukkig anders was er niet veel aan.. :j :j )
Wel is op slipcursus geweest ? of onverwacht in slip geraakt ?, nou dan is die angst er ook meteen hoor, en zit je ook te shaken.
Geeft je wel de ruimte in je hoofd om met die koele autohoudiing op je paard te gaan zitten, slippen doen ze vrijwel nooit _/-\o_ inhalen wel.

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:21

Zo he, al 61 pagina's over angsthazen! Wat een goed geschreven verhaal van TS. En heel herkenbaar dus voor heel veel mensen.
Angst is iets wat zeer verlammend kan werken, maar ook weer voor iedereen anders is. Ergens hebben je hersenen de 'connectie' gemaakt tussen paard/gebeurtenis en angst. Het 'wegredeneren' helpt echt niet, de angst die je op dat moment voelt is heel echt en laat je hart overslaan, de ademhaling omhoogschieten en de zenuwen door je keel gieren......

Zelf heb ik na diverse valpartijen ook de nodige angst gehad. Ik was altijd iemand die 'de moeilijke paarden' reed, omdat ik geen angst had en me echt niet voor kon stellen dat mensen angst hadden voor paarden/paardrijden. Toen 'opeens' die angst........ huilend op mn paard en me afvragend waarom..... Ik had toch eindelijk dat 'bomproof' paard gekocht (Criollo, nergens bang voor), maar toch een paar keer een woeste ongekontroleerde rengalop dwars door het bos (neee, niet over het pad, Criollo's gaan net zo makkelijk naast het pad dan over het pad).
Maar dan komt toch weer die verslaving van het paardrijden, en koste wat kost, wil je weer op je paard. Dus (zonder goede begeleiding), mn dapperste houding aan genomen en weer op mn paard. Zo werkt het dus NIET. De angst werd groter en groter en ik zag overal spoken en gevaarlijke situaties, zelfs als mn paard geen stap verkeerd deed. Soms stapte ik echt letterlijk kotsend van mijn paard vanwege de stress en allerlei visioenen in mijn hoofd wat er zou kunnen gebeuren...........

Gelukkig heb ik de oplossing gevonden via Neuro Linguistisch Programmeren (NLP). Omdat het zo goed hielp voor mij, heb ik me er verder in verdiept en help nu ook andere mensen van hun angst af. Voor meer info, over wie ik ben en hoe ik werk: http://www.bewustpaardrijdeninpolen.jouwweb.nl

Kleine stapjes, tot aan de grens die je zelf aangeeft, veel 'yes momenten' inbouwen, goede begeleiding, en voor je t weet zit ook jij weer zonder angst op je paard!

Je paard verkopen en een ander paard aanschaffen is NIET de oplossing. Het is belangrijk dat je eerst weer goed in je vel komt te zitten en vertrouwen krijgt. Dat vertrouwen straal je uit naar je paard. Niet doen alsof je het weer vertrouwd, maar echt voelen dat je het weer aankan. Een paard prikt feilloos door jouw 'pokerface' heen. Daar is niemand bij gebaad.

Ik kan weer genieten van mijn paard(en) en ontzettend gelukkig op zijn rug door bos en veld rijden. Even door het dorp om een ijsje te eten te paard, niets is ons meer te gek, we genieten allebei. En daar is het toch om te doen: LOL MET JE KNOL!

Groeten, Anet

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:45

Oh,heb nog geen 'welkom' reactie.Maarja,Morgen weer les.
Ben ik nou de enige die er een beetje tegenop ziet als de weer voorspelling 'regen,regen,regen' is? Dat gaan er gelijk scenes door mn hoofd. Wat als dit...wat als dat...
Maar als ik er eenmaal ben is het over.
Zo raar

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:34

Nee hoor, hier nog een weerbericht idioot als het om paardrijden gaat. Ik heb het voornamelijk met wind dat ik gelijk lichtelijk in paniek raak. En dat gaat helaas bij mij ook niet over als ik er eenmaal op zit. Meestal houd ik de sessies dan gewoon kort en stap ik wat meer.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:09

Oh ja,wind. Ook zoiets verschrikkelijks. En de wanden van de binnenbak gaan dan lekker meedoen.pff
Met wind en onweer blijven bij mij de zenuwen ook wel. Maar met regen dan weer niet.
Hopen dat de buien vanmiddag over zijn.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:13

Peetstap schreef:
Inoterry schreef:
?
Dit alles speelde zich echt in een paar seconden af en hij raakte me op een haar na niet. Dit had heel fout af kunnen lopen en toch stap ik weer zonder angst in de auto. Waarom stap ik dan niet zonder angst op mijn brave paard...... :? ? En die kerel nog naar zijn voorhoofd wijzen ook toen ik hem uiteindelijk kon passeren -:(- -:(-
niet je geluk gaan uittesten he... :) Want natuurlijk zat deze meneer goed fout, maar wat heb je aan je gelijk als je wordt gelanceerd over de middenberm ? door zo;n idioot ?
Tekenend van huidige rijstijl om je heen: een ander is ALTIJD fout.... en hoe groter en dikker de auto hoe brutaler de eigenaar is en hoe dommer iedere andere weggebruiker is.

Waarom je op een paard wel die angst hebt ? das een levend wezen vol met onvoorspelbare bewegingen onder je, (gelukkig anders was er niet veel aan.. :j :j )
Wel is op slipcursus geweest ? of onverwacht in slip geraakt ?, nou dan is die angst er ook meteen hoor, en zit je ook te shaken.
Geeft je wel de ruimte in je hoofd om met die koele autohoudiing op je paard te gaan zitten, slippen doen ze vrijwel nooit _/-\o_ inhalen wel.

Oh geloof me, ik ga mijn geluk niet uittesten in het verkeer. Ik weet donders goed dat de veiligheid in het verkeer van heel veel factoren afhankelijk is. Ben bijna 6 jaar weduwe vanwege een idioot met zijn poot te ver op het gaspedaal die ook nog eens niet op zat te letten.. En daarom verbaasd het me dat ik in de auto niet bang ben, ik vertrouw een aantal van mijn medeweggebruikers een heel stuk minder dan mijn paard.
Maar ik moet er niet te veel bij na gaan denken, straks durf ik de auto ook niet meer in :D .

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:16

Stara schreef:
Zo he, al 61 pagina's over angsthazen! Wat een goed geschreven verhaal van TS. En heel herkenbaar dus voor heel veel mensen.
Angst is iets wat zeer verlammend kan werken, maar ook weer voor iedereen anders is. Ergens hebben je hersenen de 'connectie' gemaakt tussen paard/gebeurtenis en angst. Het 'wegredeneren' helpt echt niet, de angst die je op dat moment voelt is heel echt en laat je hart overslaan, de ademhaling omhoogschieten en de zenuwen door je keel gieren......

Zelf heb ik na diverse valpartijen ook de nodige angst gehad. Ik was altijd iemand die 'de moeilijke paarden' reed, omdat ik geen angst had en me echt niet voor kon stellen dat mensen angst hadden voor paarden/paardrijden. Toen 'opeens' die angst........ huilend op mn paard en me afvragend waarom..... Ik had toch eindelijk dat 'bomproof' paard gekocht (Criollo, nergens bang voor), maar toch een paar keer een woeste ongekontroleerde rengalop dwars door het bos (neee, niet over het pad, Criollo's gaan net zo makkelijk naast het pad dan over het pad).
Maar dan komt toch weer die verslaving van het paardrijden, en koste wat kost, wil je weer op je paard. Dus (zonder goede begeleiding), mn dapperste houding aan genomen en weer op mn paard. Zo werkt het dus NIET. De angst werd groter en groter en ik zag overal spoken en gevaarlijke situaties, zelfs als mn paard geen stap verkeerd deed. Soms stapte ik echt letterlijk kotsend van mijn paard vanwege de stress en allerlei visioenen in mijn hoofd wat er zou kunnen gebeuren...........

Gelukkig heb ik de oplossing gevonden via Neuro Linguistisch Programmeren (NLP). Omdat het zo goed hielp voor mij, heb ik me er verder in verdiept en help nu ook andere mensen van hun angst af. Voor meer info, over wie ik ben en hoe ik werk: http://www.bewustpaardrijdeninpolen.jouwweb.nl

Kleine stapjes, tot aan de grens die je zelf aangeeft, veel 'yes momenten' inbouwen, goede begeleiding, en voor je t weet zit ook jij weer zonder angst op je paard!

Je paard verkopen en een ander paard aanschaffen is NIET de oplossing. Het is belangrijk dat je eerst weer goed in je vel komt te zitten en vertrouwen krijgt. Dat vertrouwen straal je uit naar je paard. Niet doen alsof je het weer vertrouwd, maar echt voelen dat je het weer aankan. Een paard prikt feilloos door jouw 'pokerface' heen. Daar is niemand bij gebaad.

Ik kan weer genieten van mijn paard(en) en ontzettend gelukkig op zijn rug door bos en veld rijden. Even door het dorp om een ijsje te eten te paard, niets is ons meer te gek, we genieten allebei. En daar is het toch om te doen: LOL MET JE KNOL!

Groeten, Anet

ik ga eens kijken op je website, als iets me kan helpen met mijn angsten zou dat toch wel erg fijn zijn.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:21

Idd. wind...
Bij ons (thuis) waait het altijd, en die 3 dames reageren er aan de hand al fijn op.
Ik bracht ze laatst naar de wei, krijgt 1 de wind in haar zij.
Dat vind ze dus echt niet fijn, regende ook wat.
Wat doet die sufferd, gaat ze overdwars, met haar kont naar de wind dus, al wijkend naar de wei.
Pfff, dressuurwonder in de dop, nu nog even inrijden.... :wow:

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:29

Hé Wilmat, leuk dat je erbij bent! Je zei iets wat ik wel interessant vindt. Je zei dat je gaat stappen en draven als je paard dit toelaat tenminste. Hele herkenbaar hoor want ik had ook een tijd dat ik dacht dat het helemaal van het humeur van mijn paard afhankelijk was of we veilig thuis kwamen.
Ik kom er een beetje achter dat dat dus niet zo is. De meeste paarden accepteren een goed leider en onderwerpen zich ook aan zijn of haar leiding. Ik merk aan mijn paard dat als er een zelfverzekerd iemand op zit, ze gewoon echt overal langs gaat. Als mijn instructeur erop zit lijkt het wel een dressuurpaard. Ik ben dus blijkbaar degene die onzekerheid inbrengt, niet mijn paard. Het is een lieverd daar niet van maar toch kan ik haar kalmte verstoren door mijn onzekerheid. Dus het is niet echt een kwestie van een paard laat iets toe, eigenlijk heeft een paard zich toch een beetje over te geven aan jouw leiding. Dit is wel echt onwijs moeilijk...ik kan best aardig rijden maar ik heb dus echt moeite met leiding geven.
Ik heb deze week even een paar keer op een wat meer ervaren paard gereden en dat was onwijs leuk! Best goed om eens op een ander paard te gaan zitten. Ik kreeg er echt zelfvertrouwen van. Was ook een fries maar wel een die wat verder is en wat beter onder controle.
Naar weer deze week! Vindt mijn paard trouwens heerlijk...wordt ze altijd een stuk frisser van....hmmmm.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:46

@ bethje; op een ervaren paard kan ind erg helpen!!

Gelukkig is mijn peerd niet heel weerafhankelijk. Maar hij haat regen!
Tenzij t windkracht 10 is dan ist wat minder leuk hihi!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:51

gelukkig meer mensen (en paarden) die het niet zo prettig vinden met regen/storm/onweer.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:55

Ik geloof dat de paarden het prima vinden alleen de ruiters wat minder haha...hoezo koud en nat! Paard vindt dat ze dan juist heel erg goed kan galopperen!! Wind in de oren en gaan met die banaan. Misschien moet ik leren genieten van dit soort momenten en niet als een neuroot alle controle willen houden! Lastig hoor..

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:00

Nou ik ken er een die echt niet van regen houd :D
Maar het rijden is niet door gegaan vandaag.want mn pa heeft de hele dag de auto en ik zou dan zeiknat aankomen (moet altijd nog een stuk lopen vanaf de bushalte).
Morgen ga ik wel weer rijden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:35

Ik heb niet alles bijgelezen :o

Wordt het vanavond nog droog?
Vriendlief heeft aangeboden om mee te gaan op de fiets ( <3 ) en dan ga ik weer een buitenritje proberen. Ik heb valeriaan tabletjes, kijken of die werken.

Mijn berijdpony kijkt nergens van op, die heeft al uren en uren buitenritten gemaakt in haar leven. Ze schrikt zelden, verkeer is ze erg makkelijk mee. Alleen galloperende paarden/paarden die gek doen in weides is voor mij een probleem. De spanning schiet er dan weer in, daardoor ga ik erg gespannen zitten en je raadt al wat er dan gebeurd .. Het is gelukkig nog nooit echt misgegaan, maar dit vind ik toch wel één van de 'engste' dingen op een buitenrit. :o En de terugweg naar huis, dan ben ik altijd bang dat ze ineens naar huis crosst. Ik ga er vaak het laatste stuk ook af, zodat ik die spanning vermijd. Dan doe ik de singel een gaatje losser, beloon haar en ga er de laatste 100 meter naast lopen.

En als er een trekker aan komt en ik heb geen ruimte om aan de kant te gaan, stap ik af en na de trekker ga ik er weer op. Geen problemen mee. Dat is wel positief, ik zit er zo weer op :)

Pff die angst.. -O-
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 04-06-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:40

Hiervis het droog en schijnt de zon!!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:41

Droog? Hier miezert het al de hele dag door, af en toe wat harder regenen ook.
Misschien wordt het hier nog wel droog :)

Ik heb even wat toegevoegd aan mijn post.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:56

Hier in Den Haag en ook zonnetje! Maar ik rij niet vandaag. De eigenaar rijdt zelf......Ik mag lekker overwerken.. bah ;(

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:57

Ik bedoelde hier in Den Haag ook droog....pfff wordt er spontaan dyslectisch van..