Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:58

Blensink, wat leuk dat je weer een paardje gaat nemen!
Je moet je eigen echt niet schuldig voelen hoor, vervangen doe je niet, Flash zal je ook nooit vervangen. Maar er is toch niks mis met een nieuw vriendje nemen? :)

Je verdient het zo erg! Jouw toekomstige paardje gaat een super huisje krijgen, dat weet ik in iedergeval zeker! :j

Vandaag weer heerlijk genoten op stal, wát een heerlijk weer! <3
Heb het aangedurfd om Romy's benen weer te wassen, dat witte achterbeentje is compleet geel geworden _O- Heb het 3 keer ingesopt, maar helaas, dus dat wordt toch weer een fles zilvershampoo halen!

En vandaag wél foto's gemaakt van m'n dame!

We hebben een soort pad tussen de paddocks liggen die we het 'winkelstraatje' noemen, want daar zetten we wel eens paarden neer en dan mogen ze de grasrandjes lekker af eten. Nu is Romy een échte dame, want die weet wel hoe ze moet winkelen! En het is nog goed voor haar ook, terwijl ze de boel af snoept loopt ze over de betonplaten en dat is weer goed voor haar been, 2 vliegen in 1 klap. Heb haar heerlijk even een tijdje zonder deken neergezet, het was echt genieten! <3

Dit is het pad, en achter mij naar links loopt het nog door:
Afbeelding

God, wat hou ik toch van dat diertje :+:
Afbeelding

Nummus

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:57

Nee hoor ik krijg geen babykonijntjes, beide nijnen zijn al bejaard en meneer is geholpen, is mij verzekerd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:12

@Blensink: wat een leuk nieuws. En ben het met de anderen eens, je niet schuldig voelen hoor.
Niettemin weet ik ook uit ervaring dat het wel zo voelt als je zo'n besluit neemt.
Ik weet nog goed toen Beauty er bij kwam, ik niets anders kon dan huilen omdat het voelde of ik Isa om de een of andere manier in de steek liet. Niemand die het begreep, ik begreep mezelf ook niet, want bij mij stond ze nog gewoon in de wei. En kwam de angst bij dat Beauty wat zou gaan mankeren.
En dat ging ze ook; al vrij snel bleek ze zomereczeem te hebben; mijn tweede zorgenkind. Dat trok ik echt niet ... ze is om die reden gegaan dus ook, want ik koos voor mezelf (en ook daar voelde ik me weer schuldig over; eerst die lange zoektocht en de twijfel en dan dat als resultaat .. wat voelde ik me een muts).
Maar de kriebel bleef en vorig jaar kwam Yoob dus in mijn leven.
Het was vanaf dag 1 anders. Geen traan gelaten, geen schuldgevoel gehad ook.
Ja nu wel eens als ik ga rijden en Isa me nakijkt van 'ik wil ook graag mee'. Dat is wel eens lastig, maar dat is niet anders. Ik geniet iedere dag weer van Yoob.
Maar de angst dat hem wat zal overkomen blijft hoor; en dan met name in de beweging, de hoeven. Als hij niet direct aanstapt na liggen, voel ik al angst. Hoor ik een steentje in zijn voet, moet mijn groom eraf om te controleren ... dus tja ... bepaald gedeelte raak je denk ik nooit kwijt.
Maar schuldgevoel wel ... het gaat over in een heerlijk gevoel van nieuwe rijkdom ...
Flash zal het vast wel begrijpen ook. :D

Edit:
Zo trof ik Yoob vanochtend aan toen ik een rit met hem wilde maken ... eerste keer dat ik hem zo zag liggen, schrok ik me lam.
Enige keer dat Isa zo lag (en bleef liggen als ik erbij kwam), was ze doodziek.
Yoob niet ... hij ligt zo altijd als hij wil maffen ... Kan er nu om lachen ... hij is gewoon zo anders, in alles.

Afbeelding

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:58

@Blensink: meid het is top dat je nu weer gaat denken aan een eigen paardje. je hebt het nu een plekje kunnen geven en je kan weer een stapje verder.
Flash is en blijft bijzonder, zonder enige twijfel.
Alles wat Je met Flash hebt ervaren neem je mee in je zoektocht naar een nieuw vriendje en dat wordt ook weer een kanjer!

Heb net een uur onder de douche gestaan, echt overal zaten de haren. maar wat was het een lekkere dag vandaag.
Hoop dat jullie net als ik hebben genoten van het weer en jullie beestjes.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:45

Dank jullie wel voor jullie lieve reacties en mooie woorden ze doen me goed!!! <3

Mariska je hebt helemaal gelijk. :j

lonniejj dank je vrouw!
Wat staat Romy daar mooi, ziet er keurig uit allemaal :j . Hoort dat groene stuk land er ook nog bij?

Es weer helemaal haar vrij gelukkig. Jij ook lekker genoten van het weer en je paarden vandaag. *\o/*
Heerlijk dat ze lekker kon wandelen op het pad ze ziet er super uit!! Ik hoop dat je gelijk hebt maar vast wel. :j

Mar gelukkig dat je geen babykonijtjes krijgt. :D

Isa jij hebt het ook niet makkelijk gehad heb veel aan jouw stukje geschreven tekst.
Oh die Yoob die lag heerlijk van het zonnetje te genieten. Daar schrok ik ook altijd zo van als Flash helemaal voor dood lag in haar wei en gelukkig was er nooit wat aan de hand. Ook overgehouden van één keer een koliek, alsof de diertjes niet lekker mogen zonnebaden. :+

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:38

Ja, dat hoort er allemaal bij, ik zal eens een foto zoeken! Wij hebben er een groot stuk weiland bij, grenzend aan het spoor! :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:46

Super hoor daar sta je vast naar je zin en Romy ook whahha jij staat daar natuurlijk niet :+

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:42

Het is inderdaad een superplek! Romy heeft lekker een stalletje waar ze iedere avond in gaat, ze heeft een eigen paddock. Daar ben ik héél blij mee, want ze eet vreselijk langzaam en het liefst met dutjes tussendoor, dus nu kan niemand anders d'r eten jatten :)) Verder hebben we 3 weilanden. De linkse aan de straatkant: (let niet op onze 2 jarige die voorbij spurt met haar wiebelmanen, die overigens niet afgevreten zijn, maar zo lijkt het wel! :') )
Afbeelding

De rechtse richting het spoor: (die zoals je ziet, een beetje vertrapt is door het natuurgeweld dat de fjorden veroorzaken! _O- )
Afbeelding

En dan hebben we nog het 'merrie-weitje' die voornamelijk er is voor als er veulentjes komen. (2 op komst, 1 merrie is al 10 dagen overtijd, de andere over 5 dagen uitgerekend!)

Verder hebben we nog een buitenbak en een longeercirkel. Héérlijke stal, super stalbazen, wat wil je nog meer! :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:52

Echt geweldig daar zeg, wat een geluk hebben jullie :j
De paarden staan daar geweldig zeg en wat een lol allemaal de wei oprennen.
Grappig ik zit te denken om een fjord aan te schaffen en jij plaatst hier foto´s van allemaal fjorden.
Toeval?? :')

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:34

Haha, dat is inderdaad wel toeval! Wij gaan er ook een stel verkopen, even afwachten of we hengstveulens of merrieveulens krijgen!

Nou, ik moet vandaag weer op stage, dus ben er tot zaterdag niet. En ik heb totaal geen zin erin, echt niet :')

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:24

@blensink, ik heb ook een fjord echt een heerlijk dier en zulke mooie ogen daar verdrink je gewoon in.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:09

beetje blonde vraag maar is er bij jullie een beetje aan fjorden te komen of moet je hem uit het buitenland gaan halen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:17

@ blensink wat onwijs leuk! ik snap denk ik wel hoe dat voelt, ik heb ook vaak genoeg een schuldgevoel tegenover één van mijn beesten als ze allemaal aandacht willen en ik heb geen tijd voor alledrie. ik denk dat je het zo moet zien. het is niet omdat Flash minder is of vergeten wordt, Flash heeft juist gemaakt dat jij zo graag een nieuw paard wil, door je mee te nemen in de wereld van het paard. en inderdaad zoals Mariska ook al zegt, het is geen vervanger, het is niet flash en zal het ook niet worden, maar een nieuw paard kan je wel weer nieuwe mooie herinneringen en ervaringen geven, als aanvulling op wat je met flash was begonnen.

mijn ervaring tot nu toe is dat je met elk paard wat je ontmoet weer 'iets anders' hebt. met mijn eigen dieren nu heb ik een diepgang die ik met vz pony's enzo echt niet kreeg. was ik zelf ook wel een beetje jong voor maar toch... elk paard heeft weer iets anders wat hem speciaal maakt, dus in die zin zal er sowieso geen paard zijn dat aan Flash kan tippen. neemt natuurlijk niet weg dat een nieuw paard ook weer nieuwe dingen zal hebben, die Flash niet had.
ik zou ook zeker luisteren naar de wijze woorden van mariska, ben het er helemaal mee eens.

hoe het ook zij, ik vind het helemaal leuk en ben heel benieuwd wat het gaat worden!

@ Isa, wat een heerlijke foto! Flicka is ook altijd zo, als het zonnig is ligt ze de halve dag languit te genieten.

@ Lonniej wat grappig dat winkelstraatje! Romy ziet er goed uit!

nou hier weer een heerlijk weekend gehad, helaas ook wat pech maar dat wil ik niet hier schrijven, drukte wel een stempel op een verder zo heerlijke zondag. dwing mezelf dus maar daarvan te genieten, wat vanmorgen enorm goed gelukt is!
ik heb zondag met twee paarden gewerkt bij m'n instructrice/ trainster, een Fjord (héél charmant dier met een pracht van een kop, pittig beestje, heel erg leuk! doet in gedrag hier en daar wel aan Flicka denken) en een kruising pyrenees bergpaard (Tank van een dier met een klein hartje, drukt je met de neus op de feiten, een echte lerares in die zin). superleuk, beiden aan de lange lijnen gehad.

chips ik moet afronden, druk op 't werk einde werktijd haha!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:51

Ah nog meer toeval dus lonniejj. :D
Sterkte op stage hopelijk is het deze week minder zwaar voor je. :(:) De vorige keer was je zo ontzettend moe. Hopelijk gaat de week snel voorbij want je hebt helemaal geen zin.

Es heb jij ook al een fjord goh ik hoor alleen maar van alle kanten dat iedereen een jord heeft hahaha en iedereen is er ontzettend blij mee.
Ernesto ziet een fjord niet zo zitten geloof ik maar jullie allemaal maken me steeds meer enthousiast voor dit ras. :o

mariska32 ik vrees dat ik hem uit het buitenland moet halen.
Heb hier twee advertentie gezien maar dat is het net even niet. Een veulen van twee die al beleerd is en één op mallorca nou als ik naar mallorca moet kan ik net zo goed naar Nederland.

merrieveulen weer ontzettend bedankt voor je juiste en mooie woorden je hebt gelijk en ik heb dit al eens ervaren. :j Toen mijn vriend mij Flash ga was ik helemaal niet blij. Had nog teveel verdriet van mijn vorige paard. Toen ik ook nog eens zoveel problemen kreeg met Flash had ik het helemaal gehad met haar en wilde dolgraag mijn eerste paard terug. Flash moest weg en ik moest op zoek naar mijn eerste paard. Juist doordat Flash en ik zo gevochten hebben hebben we een ontzettende sterke band gecreeerd maar ik weet dat dat met een ander paard ook weer kan komen. Dat heb ik al eens ervaren. Misschien daarom ook dat ik nu iets totaal anders wil. Mijn eerste paard en Flash waren twee gelijken. Ze hadden dezelfde aftekeningen en hetzelde karater. Ik weet nu ook zeker dat ik absoluut geen bruin paard met zwarte manen en één wit voetje achter wil. :o

Jij hebt heerlijk genoten van je weekend en je pech mag je best schrijven hoor of via pb :(:) , misschien helpt het van je af te schrijven. Hoop dat het niets ernstigs is.Lekker genoten van de ponys aan de lange lijnen daar heb ik ook weer zo´n zin in om te doen net zo leuk als rijden, alles is leuk met paarden. *\o/* *\o/* Oh wat erg heb het weer helemaal te pakken. :D

Morgen eerst weer terug naar baskenland dat zal wel weer moeilijk worden juist door mijn nieuwe idee. ;( Ernesto moet een onderzoek ondergaan. :(:) Hij is er al en ik ga dus morgen naar hem toe.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:09

blensink: ik had al gezien dat je meekletste op ons huisvrouwentopic 40+ en een fjord.
Toen ik een aantal jaren geleden mijn rug en bekken heb gebroken was de hogere dressuur niet meer voor me weggelegd. Mijn toenmalige toppertje raakte alleen maar gefrustreerd dat ik na lange revalidatie niet goed meer met mijn zit kon rijden en ik heb er toen voor gekozen om haar te verkopen.
maar ja mijn dochter bleek besmet met het paardenvirus en toen zij wou gaan buitenrijden wou ik toch wel graag mee.
Heb een heerlijke schommelfjord gekregen van mijn man, die bijna geen beweging heeft in de rug waardoor ik redelijk pijnvrij kan meeliften.
Een veulentje bijgefokt, veel bosritjes meegemaakt en inmiddels al veel kindjes zitles op haar gegeven, echt deze fjord is top!
veel sterkte morgen ik hoop dat het onderzoek meevalt.
en blijven dromen hoor, ook jij gaat weer een fijn paardje vinden

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:05

Oh Es kijk aan jouw ino heb ik wat.
Niet best trouwens dat je je rug en bekken gebroken hebt en verschrikkelijk dat je je paard hebt moeten verkopen.
Fijn dat je nu wel weer lekker kunt genierten met je fjord.
Ik heb ook een rugprobleem (scoliose) en het is fijn om te weten dat de fjord geen beweging in zijn rug heeft. Zou dus ook idiaal voor mij kunnen zijn.
Het onderzoek is vrijdag hij moet helemaal onder narcose.
Het enige wat geen nieuw paard zou doen komen is slecht nieuws uit dit onderzoek.
Ik ben bang het gaat alweer iets te lang iets te goed maar gelukkig is Ernesto niet bang en ik moet mezelf groot houden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:06

En ja mijn wens om een fjord te hebben is zo groot vandaar dat ik me heb aangemeld in jullie gezellige topic :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:08

Ik ken ook iemand in mijn lesgroep die scoliose heeft, maar rijden maakt het probleem niet pijnlijker...

Wat voor onderzoek krijgt Ernesto dan?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:20

Ernesto krijgt een preventief darmonderzoek.
Met scoliose maakt het rijden inderdaad tot zoverre niet pijnlijker als het paard niet hoog opgeeft.
Bij het rijden van barokke types wil ik toch wel last krijgen.
De soepelere paarden zoals arabier/draver heb ik minder last.
Ik vroeg me af hoe het bij een fjord zou zijn aangezien die toch ook wel wat voller zijn en misschien meer bonken.
Een bonkend paard kan ik echt niet onder me hebben :n

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:46

Soepel paard aanschaffen dus! :j

Vind ik ook fijn, ook al heb ik geen scoliose. Mijn nieuwe vriend op de manege, helaas, zit alleen lekker in de stap en galop. :')

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:56

het is inderdaad niet zo dat fjorden als ras niet beweeglijk zijn. wel zijn ze over het algemeen wat vlakker dan 'luxere' rijpony's. de brede bouw is natuurlijk ook zéér geschikt voor wat meer zitondersteuning. wat eventueel ook erg fijn kan zijn voor je rugklachten is een zadel met flair in de kussens, of bijvoorbeeld een boomloos zadel (of, waar jij zit, een Doma Vaquera zadel, écht dan rij je met een wolkje!). beiden voorzien in wat meer vering dan het gemiddelde zadel. daarnaast is het wel fijn om ze de jog aan te leren, het westerndrafje zeg maar. dit is een heel vlakke draf die je als een huis kunt zitten, zeker op een pony. met grotere paardenbeweging wordt het effect wat eerder minder. de paarden houden dit zelf ook úren vol.
verder is de training van het paardje natuurlijk belangrijk, zodat hij soepel onder je beweegt en je de ruimte geeft om mee te komen. ik zou inderdaad eerder voor een ponyras met vlakkere gangen kiezen dan voor een paard dat met veel schwung en afdruk beweegt. als je dan een wat meer rijtypisch fjordje hebt zit je naar mijn mening wel goed.

bij mijn weten zijn fjorden hartstikke fijne paarden, wel heel divers. ik heb er ééntje gezien bij een clinicdag van Tommy Visser in het Z2, gaaf hoor! ik heb er de afgelopen jaren meerdere gekend, waarvan er twee twee jaar geleden ingeslapen zijn, beestjes waren respectievelijk 34 en 35 jaar. echt fjorden van het 'oude' type, meer trekpaard dan rijpaard en super gezond. die paardjes gingen járenlang de hele zomer naar de pyreneeën voor trektochten, hebben zelfs een keer met een huifkar de rit er naartoe gemaakt.
de fjord waarmee ik afgelopen weekend heb gewerkt is dan weer totaal anders, bijna een arabierenkop super fijntjes, en dat zie je terug in haar gedrag. gevoelig en snel in haar denken, een tikje brutaal en soms nog wat rennerig.

zoek je dan een jong dier om zelf op te voeden of een al meer ervaren paard?

Ernesto krijgt een preventief darmonderzoek, is dat vanwege mogelijk darmkanker? het klinkt in ieder geval heel heftig/ zwaarwegend voor zover het mogelijk daarover iets te zeggen van achter de computer...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:45

Moet je geen sportfjord nemen, dat dan weer niet.

Bren heel veel sterkte voor jou en Ernesto en hopelijk is het allemaal mooi schoon!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:53

sterkte...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:33

@Blensink; sterkte vrijdag.

In mijn kennissen- en familiekring veel fjorden. Maar laat dat nou net een paardenras zijn waar ik dus niet lekker op kan rijden :+
Geef mij maar een haflinger, of nog mooier een ijslander. Als je daarmee gaat tölten zit je pas echt lekker.
Ik ben ooit gestopt met paardenrijden vanwege rugproblemen ook (vandaar met mennen begonnen; ook niet altijd ideaal haha), maar op een ijslander die ik daarna ging bijrijden, kon ik het lang volhouden.
Enige nadeel van die paardjes is de aanschafprijs. Ze zijn zo allemachtig duur :o

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:35

Ik heb nog nooit op een ijslander gezeten, maar ik ben 1.73m en zou mezelf ook best gemeen vinden als ik erop zat... :+ Vond het op een Fjordje al vrij extreem. Moet dan een grote Fjord hebben!

Heb vaak op Fjorden en Hafjes gezeten op mijn oude manege, toen ik daar van mijn 10e tot mijn 15e reed. ;)