Ik wil zo graag van mijn angst af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik wil zo graag van mijn angst af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:50

De mijne wordt zaterdag 3 en die heb ik ook eerst in een kleine kudde met allerlei leeftijden laten staan. Meer dan een borstel en een halster en hoefsmid heeft ie nog niet gezien. Ik laat hem volgend jaar inrijden, omdat ik niet de deskundigheid heb om de knoppen er goed op te zetten. Das helemaal geen schande, maar je moet het wel aan je zelf en aan anderen kunnen toegeven, dat je iets niet kunt. Veel mensen hebben tegen me gezegd, doe je dat niet zelf? Nee, dat kan ik niet en mijn paard zal geen proefkonijn van mijn onkunde worden.
Met hoeven krabben moet je zeker niet bang zijn en dicht bij het paard blijven staan, heb je veel minder kans op een lel. En op je strepen blijven staan, want ze gaan je uitproberen, puberen en dan kunnen doorgaans hele brave diertjes ineens vreselijke klieren worden. En dan kan je zorgvuldig opgebouwde zelfvertrouwen ineens je heel hard worden afgenomen, als je brave veulen van een jaar opeens een twenter is die op twee benen naast je staat.

Dat je je paard niet wilt verkopen, moet je zelf weten. Maar je kunt je zelf afvragen na alle reacties hier of je wel de verstandigste keus voor jezelf hebt gemaakt.
Je beticht mensen er van jou te beoordelen en veroordelen, zonder iets van jou of jouw situatie te weten. Of dat we je paard de schuld geven van alles (niemand geeft een paard de schuld en al zeker geen enter). Maar als ik je posts de afgelopen pagina's bekijk, oordeel en veroordeel je zelf ook behoorlijk en scheld mensen regelrecht uit. Vind je dat nu zelf echt een manier van doen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:59

Moelie schreef:
MarcoBorsato schreef:
Poes, ik vrees het ergste, en ik vind het jammer dat de TS niet vanuit het belang van het paard denkt maar vanuit zichzelf

hahahah wat banketstaaf jij nou krom! Ik lig het echt dubbel van het lachen. Hoe durf jij zoiets te zeggen, waar haal je dat lef vandaan. Hoe kinderachtig kun je zijn zeg! Ik denk niet vanuit het belang van mij paard?? Dat weet ik HEEL zeker van wel, mijn paard heeft het keigoed met mij. Even voor de duidelijkheid; ik heb vandaag al een stuk met der gewandelt en dat ging goed. Dus flikker op met die domme dingen van je, als ik jou zo hoor praten heb ik medelijden met jou paard.. als je die hebt.

Ja ik heb een 3jarige, die ik heb gekocht als 2jarige. En het is een heerlijk paard!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:03

Mindim schreef:
De mijne wordt zaterdag 3 en die heb ik ook eerst in een kleine kudde met allerlei leeftijden laten staan. Meer dan een borstel en een halster en hoefsmid heeft ie nog niet gezien. Ik laat hem volgend jaar inrijden, omdat ik niet de deskundigheid heb om de knoppen er goed op te zetten. Das helemaal geen schande, maar je moet het wel aan je zelf en aan anderen kunnen toegeven, dat je iets niet kunt. Veel mensen hebben tegen me gezegd, doe je dat niet zelf? Nee, dat kan ik niet en mijn paard zal geen proefkonijn van mijn onkunde worden.
Met hoeven krabben moet je zeker niet bang zijn en dicht bij het paard blijven staan, heb je veel minder kans op een lel. En op je strepen blijven staan, want ze gaan je uitproberen, puberen en dan kunnen doorgaans hele brave diertjes ineens vreselijke klieren worden. En dan kan je zorgvuldig opgebouwde zelfvertrouwen ineens je heel hard worden afgenomen, als je brave veulen van een jaar opeens een twenter is die op twee benen naast je staat.

Dat je je paard niet wilt verkopen, moet je zelf weten. Maar je kunt je zelf afvragen na alle reacties hier of je wel de verstandigste keus voor jezelf hebt gemaakt.
Je beticht mensen er van jou te beoordelen en veroordelen, zonder iets van jou of jouw situatie te weten. Of dat we je paard de schuld geven van alles (niemand geeft een paard de schuld en al zeker geen enter). Maar als ik je posts de afgelopen pagina's bekijk, oordeel en veroordeel je zelf ook behoorlijk en scheld mensen regelrecht uit. Vind je dat nu zelf echt een manier van doen?

En wat ik er nog even aan toe wilde voegen: Hoe mensen hier over jou denken heb je echt aan jezelf te danken, kijk eens wat voor dingen je allemaal schrijft: je biedt op 20-6 Vasco te koop aan wegens tijdgebrek en 23-6 heb je een nieuwe KWPNer. Meid, je bent hilarisch! ROFL ROFL ROFL

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:29

Wat is dit joh! KiWiko en RK en nog meer andere zo te behandelen. Zij weten meer dan dat jij ooit zal weten met zo'n houding...Echt hoor.

Het is totaal geen schande en je mag er trots op zijn dat je het toe durft te geven dat je niet alles durft enzo. Maar koop dan een braaf paardje dat jou helpt. Ik rij al vanaf m'n zesde paard, verschillende bijrijdpaarden gehad en heb op m'n 21ste m'n eerste paard gekocht. De meest brave fjord die me overal mee helpt en me al een aantal keer flink m'n plek heeft gewezen Haha!

En zelfs nu zou ik nog geen jong paard durven te kopen, tenzij die in de opfok kan en daarna ik onder volledige begeleiding ermee aan de gang kan.

Je zegt dat je vriendin je helpt, maar wat ik dan niet snap is dat je niet wou doorzetten terwijl het haar tip was om wel door te zetten. Als je het nu al niet van haar aanneemt, wat als het er echt op gaat aankomen?

Echt, zet dat paardje alsjeblieft in de opfok (als je hem echt niet kwijt wilt) en zoek een vertrouwd paardje die jou helpt!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:42

Ik ga hier verder geen tijd meer aan besteden. Heb het topic gevolgt, adviezen die ik wilde geven waren al door anderen gegeven, en aangezien de ts-er niets anders kan doen dan schelden en tieren vind ik het zonde van mijn tijd om hier nog op door te gaan,
Normaal wordt ik betaald voor mijn adviezen, en ik denk een boel anderen die je hebben geprobeerd te helpen ook.
Zoek het dan verder zelf uit, en open niet weer een topic waarin je om hulp vraagt terwijl je dit helemaal niet wilt, maar blijkbaar alleen maar aandacht.
Jammer en sneu voor je paard en jezelf.
toedeloe!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:29

@ TS: ik heb dit topic een tijdje gevolgt, maar dacht, begin er maar niet aan.

Nouja, ik kan me niet meer inhouden.

Ik ga niet beginnen over het feit dat het misschien niet zo slim was een enter te kopen.

Wat je je moet afvragen: wáár ben je zo bang voor? Waarom liep je met het paard niet langs de wei, en gaf je het over aan je vriendin? Ben je bang dat je zelf verwondingen oploopt, dat het paard er vandoor gaat, waar gaat het precies over?

En nu, in de algemene omgang met het paard, wat vind je zo eng? Pas als we dat weten kunnen we je tips geven. De opmerking van 'ik ben in het begin nou eenmaal wat angstig' ja, dat is leuk, maar daar kunnen we niet zoveel mee.

Je maakt meerdere toespelingen dat er iets gebeurd is waardoor je bang bent geworden. Nou? Wat is er dan gebeurd?

Dus kortom: wat is er aan de hand?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:51

Ze is een keer lelijk van een jong dier gevallen dacht ik? Of heb ik het nu fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:47

Ik ook, ben ook op mijn kop geduveld, maar dan nog zou ik dit niet doen als ik zo angstig was.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:49

Ik zal heel graag een lieve Haflinger of Tinker willen.
Maar mijn verstand zegt: niet doen,dus doe ik het niet!
Ben zelf bang met rijden Bloos ,maar niet om met paarden te wandelen,poetsen enz.
Dus moet ik er niet aan beginnen!!
Maar wens jou heeeeel veel suc6.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:51

Mindim schreef:
Ik ook, ben ook op mijn kop geduveld, maar dan nog zou ik dit niet doen als ik zo angstig was.

Ik wou net zeggen zeg!!! ben er zovaak naast gegaan en een paar keer goed lelijk ook......... mijn lijf is net een warzone Lachen Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:02

KiWiKo schreef:
moelie, ik zeik je nergens af.......... ik raad je alleen sterk aan om dit paard te verkopen! en waarom........ omdat ik al jaaahaaaren meedraai en dit soort dingen van haver tot gort ken......

dit is een verhaal zonder leuke afloop.........

en ik wil jou en je paard graag een andere toekomst geven dan die honderden die je voor zijn gegaan......

Ik kan me voorstellen dat ik net even wat minder leuk overkom nu hier......... maar geloof me ik ben nog een schatje hier want als je bij mij over 2 jaar op de stoep staat (en dat geld ook voor collega's van mij.....) dan krijg je het pas echt te verduren he.......

Ik zit niet meer volop in de paarden, neem hier en daar nog een klusje aan........... maar echt he.........

Waarom neem je niet van ouwe rotten zoals Pasdedeux, Runningkawa en mij aan dat dit geen winnende wedstrijd gaat worden........

ga gewoon lekker voor een ouder dier....... maak het jezelf en je paard gemakkelijk

Jou reactie was idd niet leuk nee, vind het gewoon niet kunnen dat je zulke dingen zegt zoals dat ze over een paar jaar zo verpest is dat ze naar het slachthuis moet. Dan heb ik zoiets; waar haal je het lef vandaan. Hoeveel ervaring je ook hebt zoals je zegt, dat maakt mij niks uit. Zoiets zeg je gewoon niet, en dan snap ik al helemaal niet dat je als 39-jarige zulke dingen zegt. Maargoed, het gaat nergens meer over.
Ik ben vandaag bij me paard geweest en het ging toevallig keigoed, zoals jullie vast niet zullen verwachten. Ze kwam steeds naar me toelopen in de wei, een heel groot verschil met woensdag want toen was ze nog bang en draaide in het begin nog van me weg. Ik heb der op stal gezet en heb der voor het eerst geborsteld, dit ging ook goed. Daarna heb ik met hulp der benen op proberen te tillen en dit ging ook goed ja, alleen wat wankelend; logische, ze kan nog niet zo goed evenwicht houden op 3 benen. Linksachter trapte ze wel, maar we hebben een touw om der been heen gedaan. Na 5 minuten een gevecht met der te hebben gehad (ze bleef maar trappen) gaf ze het op. Toen een uurtje rustig op stal laten staan en weer geprobeerd der benen op te tillen, het ging hartstikke goed.
Heb vandaag ook een stuk met der gelopen op het terein, ik had der zelf vast maar er liep wel iemand mee voor de zekerheid.
Dus, jullie zullen het vast wel niet verwacht hebben dat het goed ging vandaag maar het is echt zo. Ik wil hier niet mee zeggen dat het nou altijd goed blijft gaan, want het is en blijft een jong paard. Maar ik vind dit iig al heel goed, en ook van mezelf omdat ik mijn angst heb overwonnen. Ik ken der nu al stukken beter (natuurlijk nog niet heel goed) maar goed genoeg zodat ik geen angst meer heb.
Ik ga hier verder niet weer een hele discussie beginnen, daar heb ik geen zin in. Ik ga voor de rest van me paard genieten, en laat mij door niemand wijsmaken dat ik der zou moeten verkopen en een ouder paard moet kopen. Het is een hele goede beslissing die ik genomen heb.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:10

Maanling schreef:
@ TS: ik heb dit topic een tijdje gevolgt, maar dacht, begin er maar niet aan.

Nouja, ik kan me niet meer inhouden.

Ik ga niet beginnen over het feit dat het misschien niet zo slim was een enter te kopen.

Wat je je moet afvragen: wáár ben je zo bang voor? Waarom liep je met het paard niet langs de wei, en gaf je het over aan je vriendin? Ben je bang dat je zelf verwondingen oploopt, dat het paard er vandoor gaat, waar gaat het precies over?

En nu, in de algemene omgang met het paard, wat vind je zo eng? Pas als we dat weten kunnen we je tips geven. De opmerking van 'ik ben in het begin nou eenmaal wat angstig' ja, dat is leuk, maar daar kunnen we niet zoveel mee.

Je maakt meerdere toespelingen dat er iets gebeurd is waardoor je bang bent geworden. Nou? Wat is er dan gebeurd?

Dus kortom: wat is er aan de hand?

He, bedankt voor je bericht! Ik weet zelf niet zo goed waardoor ik zo angstig ben. Ik denk dat het is omdat ik vroeger door een jong paard ook heel hard ben getrapt, heb dus angst dat ik word getrapt, en dat vooral bij hoevenkrabben bij de achterbenen.
Dat ik ze over liet nemen door een vriendin is denk ik omdat ik bang was meegesleurd te worden, ik weet niet precies waarom. Ik heb het mezelf al meerdere keren afgevraagd maar kom er elke keer niet helemaal uit.
Maar gelukkig in mijn angst al een hele hoop vermindert en ik mag trots op mezelf zijn vind ik. Want vandaag is het echt goedgegaan. Ik heb der zelf uit de wei gehaald (dat is best een stuk lopen naar de stal toe), want ik had ook echt zoiets; Ik moet het doen, en ook nu anders komt het er nooit van, ik zet mijn angst opzij. En het ging echt goed, ze dramt soms alleen wel een beetje maar zodra ze dat deed was ik meteen streng voor der zodat ze ermee ophield.
Dus angst, en dat vooral bij benen optillen achter dat ik getrapt word. En als ik met een paard ga lopen dat ik niet (zo goed) ken dat ze me meesleuren. Het drammen valt nu nog harstikke mee, hopelijk word het ook niet erg, dus ik pak der nu ook al echt goed aan. Maar ik heb als tip meegekregen dat als ze zo doorblijft drammen dat ik het halstertouw door de mond moet halen.
Voor de rest heb ik nergens angst voor, en gelukkig word het nu al stukken minder. Het gaat best snel weg bij me hoor, vind alleen wel dat ik nog ietsie strenger moet worden, maar dat komt vast goed.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:13

Poeh, dat begint al lekker. touw om het been heen... Touw door de mond als paardje wat onrustig wordt... jaja, dit gaat helemaal goed komen hoor Koe Geen idee wie of wat die vriendin van je i~s, doet met paarden, maar lijkt me niet de juiste plek om je paard neer te zetten...

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:13

palominotje schreef:
Ik zal heel graag een lieve Haflinger of Tinker willen.
Maar mijn verstand zegt: niet doen,dus doe ik het niet!
Ben zelf bang met rijden Bloos ,maar niet om met paarden te wandelen,poetsen enz.
Dus moet ik er niet aan beginnen!!
Maar wens jou heeeeel veel suc6.

Nou ik zou juist zeggen, neem dan een haflinger of een tinker. Laat je niet door je angst dingen bepalen. Dat heb ik gelukkig nooit gehad (zul je wel hebben gemerkt). Ik weet van mezelf dat ik mijn angst alleen in het begin heb en dat het daarna goedkomt. Maar als jij graag een haflinger of tinker wilt zou ik er wel een kopen. Als je een wat oudere koopt die al een lange tijd is ingereden komt het toch goed? En heb je die angst met rijden dan alleen bij die rassen?
Ik zou zeggen; als je zo graag een haflinger of tinker wilt moet je dat gewoon doen!
Dankjewel.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:16

Zammie schreef:
Poeh, dat begint al lekker. touw om het been heen... Touw door de mond als paardje wat onrustig wordt... jaja, dit gaat helemaal goed komen hoor Koe Geen idee wie of wat die vriendin van je i~s, doet met paarden, maar lijkt me niet de juiste plek om je paard neer te zetten...

Touw om het been heen is toevallig niks ergs aan. Zou je moeten weten als iemand die veel ervaring heeft Knipoog
Toevallig heeft de hoefsmid (en ja een hele goede hoedsmid) dit ons als advies gegeven. Je maakt een lus om het been en als het paard dan trapt heb jij meer te zeggen en heb jij meer kracht, als je het been vasthebt met je hand laat je sneller los, dus dan wint het paard.
En jij hebt ervaring? Mij maak je niks wijs hoor..
Halstertouw door de mond had zij idd als advies gegeven, heb het nog niet bij der gedaan. Een bit in het mond, dat vind jij wel kunnen.. maar een halstertouw niet? Nee, jij laat je lekker meesleuren door het paard? Haha, jij hebt vast veel ervaring ja, zo te horen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:18

Ik heb nooit een touw om een been hoeven doen.......... en ik heb denk ik een stuk of 600 veulens, jaarlingen meegemaakt

Een touw door de mond................. doe ik zelfs bij een volwassen paard niet

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:19

TS- Waarom wil je dit soort dingen doen met een enter?
Waarom laat je het dier niet gewoon lekker jong zijn tussen leeftijdgenootjes?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:20

En wat ik er nog even aan toe wilde voegen: Hoe mensen hier over jou denken heb je echt aan jezelf te danken, kijk eens wat voor dingen je allemaal schrijft: je biedt op 20-6 Vasco te koop aan wegens tijdgebrek en 23-6 heb je een nieuwe KWPNer. Meid, je bent hilarisch! ROFL ROFL ROFL [/quote]

Ja idd, uitleg ben ik jullie niet verschuldigt maar om het even duidelijk te maken; Ik zou eigenlijk meer uren krijgen op me werk, maar nou mijn contract is afgelopen heb ik toch besloten ander werk te gaan zoeken. Werk dichterbij huis, en Kira staat ergens anders dan dat Vasco stond. Als ik werk dichterbij huis heb kan ik er vaker naar toe. Maar ik ga dat niet aan iedereen uitleggen. Jullie zullen het vast wel niet begrijpen Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:23

Moelie schreef:
Zammie schreef:

Touw om het been heen is toevallig niks ergs aan. Zou je moeten weten als iemand die veel ervaring heeft Knipoog
Toevallig heeft de hoefsmid (en ja een hele goede hoedsmid) dit ons als advies gegeven. Je maakt een lus om het been en als het paard dan trapt heb jij meer te zeggen en heb jij meer kracht, als je het been vasthebt met je hand laat je sneller los, dus dan wint het paard.
Halstertouw door de mond had zij idd als advies gegeven, heb het nog niet bij der gedaan. Een bit in het mond, dat vind jij wel kunnen.. maar een halstertouw niet? Nee, jij laat je lekker meesleuren door het paard? Haha, jij hebt vast veel ervaring ja, zo te horen.

Volgens mij ben jij gest**rd of zo.. Ik heb nog nooit een paard met een touw om een been heen hoeven te beleren. geweldig hoor dat je zo´n goede hoefsdmid hebt, die van mij neemt juist extra de tijd om jonkies goed het bekappen, benen tillen te leren, zodat je in de toekomst er juist een rustig en ontspannen paard hebt staan.... Zie het nut er ook niet van in om gelijk al de eerste keer alles te doen. zie mijn alleerste bericht wat ik gepost hebt... ja, ik heb al meer als 30 jaar ervaring met paarden en de manier die jij omschrijft doet me heel erg aan vroeger denken toen ik dit ook zo zag gebeuren met de paarden. Heeft niets meer met vertrouwen of wat dan ook te maken, dit is gewoon een paard geestelijk kapot maken... althans hier begint het mee, we zullen wel zien wat je volgende posten zullen zijn... wanneer dit paard ook weer te veel voor je is, of dat je misschien inziet dat dit niet de manier is om een paard te beleren. ik heb nu al medelijden met je paard... Zie de toekomst voor haar heeeeel somber in...

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:23

pastel schreef:

Ik wil zo vroeg mogelijk beginnen (nu dus) om der de benen op te laten tillen. Over 2 weken komt de hoefsmid dus ze zou het toch moeten leren, ik laat de hoefsmid niet een heel gevecht met me paard aangaan. Voor de rest ga ik niet elke dag zulke dingen met der doen, ze staat gewoon 24/7 in de wei en soms zet ik der op stal om te borstelen en de hoeven uit te krabben en ga ik wat stukken met der lopen. Daar is niks mis mee.
Het is niet zo dat ze keiveel moet doen hoor, want voor de rest laat ik der lekker kleuter zijn. Ze staat ook bij andere paarden, wat leeftijdsgenootjes en wat oudere paarden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:23

Moelie schreef:
Als je een wat oudere koopt die al een lange tijd is ingereden komt het toch goed? En heb je die angst met rijden dan alleen bij die rassen?

Lees ik dit goed? Adviseer je iemand anders een wat ouder ingereden paard die wat angst heeft bij het rijden? Hij is grappig Ja Haha!

Overigens een touw om het been.. inderdaad goed begin. Alles was toch eng en alles wilde je toch rustig aan doen? Begint goed zo dan ja Ja. Lekker touw weglaten en gewoon 'normaal' doen lijkt me goed genoeg. Been gewoon vasthouden en belonen als het paard zijn been stil heeft en dan weer neerzetten. Als je zelf allerlei poespas erbij gaat halen, en er dus zelf een drama van maakt, dan wordt het vanzelf een drama Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:28

Halstertouw door de mond had zij idd als advies gegeven, heb het nog niet bij der gedaan. Een bit in het mond, dat vind jij wel kunnen.. maar een halstertouw niet? Nee, jij laat je lekker meesleuren door het paard? Haha, jij hebt vast veel ervaring ja, zo te horen.[/quote]
Volgens mij ben jij gest**rd of zo.. Ik heb nog nooit een paard met een touw om een been heen hoeven te beleren. geweldig hoor dat je zo´n goede hoefsdmid hebt, die van mij neemt juist extra de tijd om jonkies goed het bekappen, benen tillen te leren, zodat je in de toekomst er juist een rustig en ontspannen paard hebt staan.... Zie het nut er ook niet van in om gelijk al de eerste keer alles te doen. zie mijn alleerste bericht wat ik gepost hebt... ja, ik heb al meer als 30 jaar ervaring met paarden en de manier die jij omschrijft doet me heel erg aan vroeger denken toen ik dit ook zo zag gebeuren met de paarden. Heeft niets meer met vertrouwen of wat dan ook te maken, dit is gewoon een paard geestelijk kapot maken... althans hier begint het mee, we zullen wel zien wat je volgende posten zullen zijn... wanneer dit paard ook weer te veel voor je is, of dat je misschien inziet dat dit niet de manier is om een paard te beleren. ik heb nu al medelijden met je paard... Zie de toekomst voor haar heeeeel somber in...[/quote]

Achja, banketstaaf lekker door en blijf je maar zorgen maken over mijn paard. Ik weet iig zeker dat ze het keigoed heeft bij mij, dus ik maak me er geen zorgen over dat je dit zegt. Het doet me echt niks hoor dus ik snap niet wat je hier mee wilt bereiken.
Als een paard zo erg met der achterbenen trapt.. hou jij dat paard dan 5 minuten lang vast met je handen? Laat jij dat paard maar trappen zodat het paard denkt; oow mooi dat kan ik dus gewoon bij der flikken. Dan vraag ik me af hoe jij dat doet. Het is niet de bedoeling dat de hoefsmid het mijn paard aanleert om zijn benen op te tillen, dat doe ik zelf want het is mijn paard. En ik weet heel, maar dan ook heel zeker dat de hoefsmid die het als tip gaf een hele goede hoefsmid is.
Dat met het halstertouw in de mond; Ik heb dat niet gedaan bij mijn paard maar ik kreeg het als tip. Ik vrees dat ik de toekomst van jou paarden er ook heel somber uit vind zien, zoals ik jou hoor praten.
Maargoed, wij zijn iig uitgesproken want is blijf hier niet in discussie gaan.
Jullie denken maar wat jullie denken willen, en gelukkig weet ik wel beter!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:30

Moelie schreef:
pastel schreef:

Ik wil zo vroeg mogelijk beginnen (nu dus) om der de benen op te laten tillen. Over 2 weken komt de hoefsmid dus ze zou het toch moeten leren, ik laat de hoefsmid niet een heel gevecht met me paard aangaan. Voor de rest ga ik niet elke dag zulke dingen met der doen, ze staat gewoon 24/7 in de wei en soms zet ik der op stal om te borstelen en de hoeven uit te krabben en ga ik wat stukken met der lopen. Daar is niks mis mee.
Het is niet zo dat ze keiveel moet doen hoor, want voor de rest laat ik der lekker kleuter zijn. Ze staat ook bij andere paarden, wat leeftijdsgenootjes en wat oudere paarden.

Ok maar denk je eens in, een paard is een vluchtdier, ze hebben hun benen nodig om te kunnen vluchten dus als jij een voetje vraagt van je paard geeft je paard zich als het ware over.
Dit moet je niet willen bereiken in 1 keer en zeker niet middels een touw.
Mijn tip is dan ook werk er langzaam naartoe raak je paard aan ga met je hand over het been en stop wanneer dit goed gaat, neem de tijd.
Dan kun je als dat goed gaat eens rustig een voetje gaan vragen.

Normaal gesproken hoef je dit trouwens niet te doen omdat de hoefsmid komt want een hoefsmid krijgt wel vaker jonge paarden in handen die dit helemaal niet kunnen.

Verder vind ik het toch jammer dat je vind dat je dit met een entertje moet doen, persoonlijk zou ik kiezen voor opfok.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:31

Waarom open je dan een topic? Verward

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:33

zap schreef:
Moelie schreef:
Als je een wat oudere koopt die al een lange tijd is ingereden komt het toch goed? En heb je die angst met rijden dan alleen bij die rassen?

Lees ik dit goed? Adviseer je iemand anders een wat ouder ingereden paard die wat angst heeft bij het rijden? Hij is grappig Ja Haha!

Overigens een touw om het been.. inderdaad goed begin. Alles was toch eng en alles wilde je toch rustig aan doen? Begint goed zo dan ja Ja. Lekker touw weglaten en gewoon 'normaal' doen lijkt me goed genoeg. Been gewoon vasthouden en belonen als het paard zijn been stil heeft en dan weer neerzetten. Als je zelf allerlei poespas erbij gaat halen, en er dus zelf een drama van maakt, dan wordt het vanzelf een drama Knipoog

Idd, IK adviseer iemand een ouder ingereden paard te kopen. Ze zegt zelf dat ze angst heeft bij het rijden en daarom geen paard koopt dat ze leukvind. Raar he, dat ik het zeg?? Jullie denken alles beter te weten; maar helaas, dat is niet zo.
Hoevaak moet ik het nou zeggen? Echtwaar, jullie zijn echt hartstikke dom. Ze trapte constant met der linkerachterbeen, bleef maar trappen. En jij wilt zeggen dat je dat been dan kan vasthouden van een groot paard? Ik denk het niet, zelfs de staleigenaar (een man die sterk is) lukte het niet. En als ik het zou doen en het steeds zou loslaten, geef ik het paard steeds der zin. Iemand als jij die beweert zoveel ervaring te hebben zou dat toch echt wel moeten weten.
Een heel drama van maken? Leg mij dan maar eens uit waarom het de tweede keer keigoed ging, zonder problemen (de benen optillen). En dat ZONDER touw. Idd, omdat wij hadden gewonnen van der!