Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moelie schreef:MarcoBorsato schreef:Poes, ik vrees het ergste, en ik vind het jammer dat de TS niet vanuit het belang van het paard denkt maar vanuit zichzelf
hahahah wat banketstaaf jij nou krom! Ik lig het echt dubbel van het lachen. Hoe durf jij zoiets te zeggen, waar haal je dat lef vandaan. Hoe kinderachtig kun je zijn zeg! Ik denk niet vanuit het belang van mij paard?? Dat weet ik HEEL zeker van wel, mijn paard heeft het keigoed met mij. Even voor de duidelijkheid; ik heb vandaag al een stuk met der gewandelt en dat ging goed. Dus flikker op met die domme dingen van je, als ik jou zo hoor praten heb ik medelijden met jou paard.. als je die hebt.
Mindim schreef:De mijne wordt zaterdag 3 en die heb ik ook eerst in een kleine kudde met allerlei leeftijden laten staan. Meer dan een borstel en een halster en hoefsmid heeft ie nog niet gezien. Ik laat hem volgend jaar inrijden, omdat ik niet de deskundigheid heb om de knoppen er goed op te zetten. Das helemaal geen schande, maar je moet het wel aan je zelf en aan anderen kunnen toegeven, dat je iets niet kunt. Veel mensen hebben tegen me gezegd, doe je dat niet zelf? Nee, dat kan ik niet en mijn paard zal geen proefkonijn van mijn onkunde worden.
Met hoeven krabben moet je zeker niet bang zijn en dicht bij het paard blijven staan, heb je veel minder kans op een lel. En op je strepen blijven staan, want ze gaan je uitproberen, puberen en dan kunnen doorgaans hele brave diertjes ineens vreselijke klieren worden. En dan kan je zorgvuldig opgebouwde zelfvertrouwen ineens je heel hard worden afgenomen, als je brave veulen van een jaar opeens een twenter is die op twee benen naast je staat.
Dat je je paard niet wilt verkopen, moet je zelf weten. Maar je kunt je zelf afvragen na alle reacties hier of je wel de verstandigste keus voor jezelf hebt gemaakt.
Je beticht mensen er van jou te beoordelen en veroordelen, zonder iets van jou of jouw situatie te weten. Of dat we je paard de schuld geven van alles (niemand geeft een paard de schuld en al zeker geen enter). Maar als ik je posts de afgelopen pagina's bekijk, oordeel en veroordeel je zelf ook behoorlijk en scheld mensen regelrecht uit. Vind je dat nu zelf echt een manier van doen?
Mindim schreef:Ik ook, ben ook op mijn kop geduveld, maar dan nog zou ik dit niet doen als ik zo angstig was.
KiWiKo schreef:moelie, ik zeik je nergens af.......... ik raad je alleen sterk aan om dit paard te verkopen! en waarom........ omdat ik al jaaahaaaren meedraai en dit soort dingen van haver tot gort ken......
dit is een verhaal zonder leuke afloop.........
en ik wil jou en je paard graag een andere toekomst geven dan die honderden die je voor zijn gegaan......
Ik kan me voorstellen dat ik net even wat minder leuk overkom nu hier......... maar geloof me ik ben nog een schatje hier want als je bij mij over 2 jaar op de stoep staat (en dat geld ook voor collega's van mij.....) dan krijg je het pas echt te verduren he.......
Ik zit niet meer volop in de paarden, neem hier en daar nog een klusje aan........... maar echt he.........
Waarom neem je niet van ouwe rotten zoals Pasdedeux, Runningkawa en mij aan dat dit geen winnende wedstrijd gaat worden........
ga gewoon lekker voor een ouder dier....... maak het jezelf en je paard gemakkelijk
Maanling schreef:@ TS: ik heb dit topic een tijdje gevolgt, maar dacht, begin er maar niet aan.
Nouja, ik kan me niet meer inhouden.
Ik ga niet beginnen over het feit dat het misschien niet zo slim was een enter te kopen.
Wat je je moet afvragen: wáár ben je zo bang voor? Waarom liep je met het paard niet langs de wei, en gaf je het over aan je vriendin? Ben je bang dat je zelf verwondingen oploopt, dat het paard er vandoor gaat, waar gaat het precies over?
En nu, in de algemene omgang met het paard, wat vind je zo eng? Pas als we dat weten kunnen we je tips geven. De opmerking van 'ik ben in het begin nou eenmaal wat angstig' ja, dat is leuk, maar daar kunnen we niet zoveel mee.
Je maakt meerdere toespelingen dat er iets gebeurd is waardoor je bang bent geworden. Nou? Wat is er dan gebeurd?
Dus kortom: wat is er aan de hand?
palominotje schreef:Ik zal heel graag een lieve Haflinger of Tinker willen.
Maar mijn verstand zegt: niet doen,dus doe ik het niet!
Ben zelf bang met rijden,maar niet om met paarden te wandelen,poetsen enz.
Dus moet ik er niet aan beginnen!!
Maar wens jou heeeeel veel suc6.
Zammie schreef:Poeh, dat begint al lekker. touw om het been heen... Touw door de mond als paardje wat onrustig wordt... jaja, dit gaat helemaal goed komen hoorGeen idee wie of wat die vriendin van je i~s, doet met paarden, maar lijkt me niet de juiste plek om je paard neer te zetten...
Moelie schreef:Zammie schreef:Poeh, dat begint al lekker. touw om het been heen... Touw door de mond als paardje wat onrustig wordt... jaja, dit gaat helemaal goed komen hoorGeen idee wie of wat die vriendin van je i~s, doet met paarden, maar lijkt me niet de juiste plek om je paard neer te zetten...
Touw om het been heen is toevallig niks ergs aan. Zou je moeten weten als iemand die veel ervaring heeft
Toevallig heeft de hoefsmid (en ja een hele goede hoedsmid) dit ons als advies gegeven. Je maakt een lus om het been en als het paard dan trapt heb jij meer te zeggen en heb jij meer kracht, als je het been vasthebt met je hand laat je sneller los, dus dan wint het paard.
En jij hebt ervaring? Mij maak je niks wijs hoor..
Halstertouw door de mond had zij idd als advies gegeven, heb het nog niet bij der gedaan. Een bit in het mond, dat vind jij wel kunnen.. maar een halstertouw niet? Nee, jij laat je lekker meesleuren door het paard? Haha, jij hebt vast veel ervaring ja, zo te horen.
pastel schreef:TS- Waarom wil je dit soort dingen doen met een enter?
Waarom laat je het dier niet gewoon lekker jong zijn tussen leeftijdgenootjes?
Moelie schreef:Als je een wat oudere koopt die al een lange tijd is ingereden komt het toch goed? En heb je die angst met rijden dan alleen bij die rassen?
Moelie schreef:pastel schreef:TS- Waarom wil je dit soort dingen doen met een enter?
Waarom laat je het dier niet gewoon lekker jong zijn tussen leeftijdgenootjes?
Ik wil zo vroeg mogelijk beginnen (nu dus) om der de benen op te laten tillen. Over 2 weken komt de hoefsmid dus ze zou het toch moeten leren, ik laat de hoefsmid niet een heel gevecht met me paard aangaan. Voor de rest ga ik niet elke dag zulke dingen met der doen, ze staat gewoon 24/7 in de wei en soms zet ik der op stal om te borstelen en de hoeven uit te krabben en ga ik wat stukken met der lopen. Daar is niks mis mee.
Het is niet zo dat ze keiveel moet doen hoor, want voor de rest laat ik der lekker kleuter zijn. Ze staat ook bij andere paarden, wat leeftijdsgenootjes en wat oudere paarden.
zap schreef:Moelie schreef:Als je een wat oudere koopt die al een lange tijd is ingereden komt het toch goed? En heb je die angst met rijden dan alleen bij die rassen?
Lees ik dit goed? Adviseer je iemand anders een wat ouder ingereden paard die wat angst heeft bij het rijden? Hij is grappig![]()
![]()
Overigens een touw om het been.. inderdaad goed begin. Alles was toch eng en alles wilde je toch rustig aan doen? Begint goed zo dan ja. Lekker touw weglaten en gewoon 'normaal' doen lijkt me goed genoeg. Been gewoon vasthouden en belonen als het paard zijn been stil heeft en dan weer neerzetten. Als je zelf allerlei poespas erbij gaat halen, en er dus zelf een drama van maakt, dan wordt het vanzelf een drama