Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:22

Ik denk igg eerder dat je het niet zo zwart-wit moet bekijken, maar als een schaal van mens met paard tot paardenmens.
Je kan gewoon niet gaan zeggen paardenmens of mens met paard, niet voor jezelf en niet voor anderen, maar wel beetje paardenmens, poging tot paardenmens, nog beetje mens met paard ...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:25

Miss_Montana schreef:
Leuk stukje en erg mooi geschreven. Maar ik vind dat iedereen eigen ideeen heeft over het paardenhouden en het omgaan met paarden. Dus waar trek je de lijn tussen paardenmens en mens met paard? Iemand die zijn paard liever niet in de blubber en regen buiten heeft staan kan net zo goed naar zijn paard geluisterd hebben als iemand wiens paard dat totaal niet erg vind. Paarden zijn namelijk ook allemaal anders. Lachen

Dat zeg je; maar een mens die zijn paard maar een uur vrij buiten laat lopen op een dag heeft naar van alles geluisterd.... maar niet naar zijn paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:26

jeetje best een intressante discussie!

ik denk dat ik gewoon een mens-met-paard ben.
maar wel een die goed voor haar paard zorgt.
ik probeer te kijken naar wat ze nodig heeft en hoe ik het beste voor haar kan zorgen.
als ik het niet weet zal ik wel om hulp vragen
ik ben dol op mijn pony en probeer ook aan te voelen hoe ik het beste met haar om kan gaan,maar zover ben ik nog niet.
daarom denk ik dat ik een mens-met-paard ben.

misschien word ik het nog wel eens,een paardenmens

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:27

areke schreef:
Voor mij is dat instinctief, is er iets aan mn paard is het niet door mij op te lossen of met behulp van mn instructrice, dan komt er een DA bij of een fysio.
1x per jaar wordt alles nog een keer extra gecheckt.

Zit mn paard fout dan komt ze daar achter, zit ik fout geeft ze dat ook aan mij aan.
Maargoed, ieder zn eigen mening gelukkig.

maakt je nog geen paardenmens Lachen jij legt weer de nadruk bij hoeveel je DOET of LAAT voor een paard Lachen en daar ligt de definitie niet Lachen

het zit hem erin hoe iemand instinctief reageert op een paard, hoeveel gevoel iemand heeft voor het wezen paard, niet in wat iemand doet of laat Haha! Haha!

die boer met die verwaarloosde paarden die in beslag genomen zijn, kan echt wel een paardenmens zijn....... snap je Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:27

Tja Ninx, gaat ook niet op.
Die van mij wil met regen zowiezo al niet naar buiten. En geloof me, op dagen met slecht weer gaat hij er wel even uit, maar dan ook hooguit een tot twee uren, omdat hij anders toch wel uitbreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:28

dat is een vraag die mij bezig houd, kun je van mens met paard naar paardenmens gaan?

Zelf denk ik eigenlijk van niet, je kan wel een beter mens met paard worden, maar paardenmens zijn is iets wat in je natuur zit, een aangeboren talent Lachen
Tenminste, zo kijk ik er tegen aan Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:29

Nee snap hem niet, dan hebben wij toch een ander idee van paardenmensen.
Maargoed zoals ik al zei ieder zn eigen mening.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:30

je kan gevoel wel ontwikkelen Haha! maan als je het niet van nature heb, gaat dat best lastig worden denk ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:30

runningkawa schreef:
dat is een vraag die mij bezig houd, kun je van mens met paard naar paardenmens gaan?

Zelf denk ik eigenlijk van niet, je kan wel een beter mens met paard worden, maar paardenmens zijn is iets wat in je natuur zit, een aangeboren talent Lachen

Ik denk er precies zo over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:31

@areke
Je kunt 24 uur per dag je benen onder je kont uit lopen voor je paarden.
Maar als je dan nog niet snapt waarom een paard op dat moment doet, wat hij doet, ben je geen paardenmens Lachen

Dus hoeveel tijd, geld en liefde je erin stopt maakt imo niet iemand een mens met paard of paarden mens
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-08 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:31

en wie bepaald dan of je een paardenmens bent?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:32

areke schreef:
Nee snap hem niet, dan hebben wij toch een ander idee van paardenmensen.
Maargoed zoals ik al zei ieder zn eigen mening.

je hoeft niet van een paard te houden om een paardenmens te zijn Haha! Haha!

jij houd van je paard, helemaal super (doe ik ook Haha!) en wij doen er alles aan om onze oogappeltjes happy en heel te houden........

ook helemaal goed, maar dat maakt ons geen paardenmensen Lachen

want ondanks dat wij veel doen of laten voor onze paarden zullen we toch regelmatig net effe verkeerd reageren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:32

De paarden Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:33

runningkawa schreef:
@areke
Maar als je dan nog niet snapt waarom een paard op dat moment doet, wat hij doet, ben je geen paardenmens Lachen

Dus hoeveel tijd, geld en liefde je erin stopt maakt imo niet iemand een mens met paard of paarden mens

dabedoelik Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:34

suleilitha schreef:
Tja Ninx, gaat ook niet op.
Die van mij wil met regen zowiezo al niet naar buiten. En geloof me, op dagen met slecht weer gaat hij er wel even uit, maar dan ook hooguit een tot twee uren, omdat hij anders toch wel uitbreekt.

Mijn bijrijdknol breekt ook uit, maar alleen maar omdat ze denkt dat het gras aan de andere zijde groener is.... Inventief sleutelen aan de omheining van de pensionhouder heeft daar een einde aan gemaakt.
Wanneer ze maar 1 of 2 uurtjes vrije beweging zou hebben, zou ze ten eerste horendol worden (zal niet voor alle paarden gelden) maar ten tweede zou het op langere termijn haar botten/lichaam en spijsverteringssysteem geen goed doen.... dat risico wil ik niet nemen. Dit geldt overigens ook voor de eigen paarden die ik heb gehad, en alle bijrijdpaarden. Weer of geen weer, naar buiten ermee.... went vanzelf.
Alle paardenmensen die ik ken houden hun paard niet 20 tot 23 uur op een stukje van 3x3.... daar ben ik heeeeeeel stellig in.

kellyenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:34

KiWiKo schreef:
kellyenmagic schreef:

dat vind ik een hele botte opmerking van jou kiwiko en wat ik ook al vroeg aan barmat, wie bepaalt dat jij dat mag bepalen.
Dat snap ik niet zo

hoezoo Haha! snap niet wat je bedoeld Lachen

ik bedoel dat ik me afvraag waarom jij dat mag beoordelen en barmat ook. iedereen heeft tocn zn eigen inzicht en vindt het een goed en het ander niet.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:36

Helemaal mee eens!
Vind het ook echt goed verwoord, en ookal ben ik verlsaafd aan spulen voor mijn pony kopen, mijn pony is mijn beste maatje, en ik kan niet zonder hem, we hebben een band, en die is onverbreekbaar, en niemand kan mijn kleine vervangen! en of ik nou een mens met paard of een paardenmense ben maakt me niet uit, want ik heb mijn ventje Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:37

kellyenmagic schreef:
[
ik bedoel dat ik me afvraag waarom jij dat mag beoordelen en barmat ook. iedereen heeft tocn zn eigen inzicht en vindt het een goed en het ander niet.

ik beoordeel niks Lachen ik constateer alleen iets, en als jij je aangesproken voelt .......... tja, sorrie Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:38

Paardenmensen houden hun paarden niet als een hamster, paardenmensen kunnen een paard met kleine gebaren sturen, paardenmensen laten het paard paard zijn en projecteren er niet allerlei menselijke eigenschappen op, paardenmensen bewaren rust en kalmte en zitten niet de heiligen uit de hemel te vloeken op hun paard, paardenmensen zijn buitenmensen, paardenmensen ruimen met alle vormen van liefde de stront van hun paard op, etc.....

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:40

runningkawa schreef:

Als je the feeling echt niet hebt denk ik niet dat je die kan krijgen, maar als je die wel hebt of gedeeltelijk denk ik dat je je er wel in kan oefenen, beter kan worden dan je van nature bent.
Ik denk igg ook dat je als paardenmens ook snel de paarden herkent die je echt aanstaan en/of diegene waarmee je eerst nog een band gaat moeten opbouwen (en diegenen die je helemaal niet aanstaan natuurlijk ook). En diegene die je aanstaan ga je dan volgens mij ook altijd beter begrijpen en aanvoelen dan de andere.

En gewoon al door NH, paarden in het wild of lichaamstaal te bestuderen kan je een heleboel tekens die je anders misschien niet ziet leren zien, alhoewel dat natuurlijk geen gevoel is, maar eerder een bevestiging dat je gevoel juist/fout is.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 10-06-08 18:45, in het totaal 4 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:41

runningkawa schreef:

Zo denk ik er ook over Lachen Je moet er "gevoel" voor hebben. Dat gevoel kan je wel ontwikkelen als je er in ieder geval een beetje aanleg voor hebt maar dan nog wordt je nooit 100% paardenmens.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:42

runningkawa schreef:
@areke

Hier ben ik het dus niet mee eens. Je kunt echt niet verwachten dat iemand alles goed doet. Bestaat gewoonweg niet. Ik heb in het verleden absoluut "verkeerde" dingen gedaan. Waarom? Omdat ik dat dagelijks als voorbeeld had. Eigenlijk kan ik zeggen dat sinds ik zelf paarden heb, echt ben gaan nadenken over waarom een paard reageert zoals het reageert en kan nu zeggen dat ik aardig mijn paarden ken. Weet hoe ze zijn, hoe ik ermee om hoor te gaan, maar toch zal ik af en toe er ook weleens naast zitten. Om paardenmens te zijn/worden ben je volgens mij dagelijks bezig met je inleven in het paard....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:43

ik vind het een leuk stukje en sommige stukken ook helemaal zoals ik ben/denk Bloos

mijn moeder zegt trouwens dat ik met paarden kan praten om even aan te geven hoe zij vind dat ik er mee om ga Clown
ik begrijp ze (vaak) goed en kan er dan een hele hoop mee... en dan heb ik het nog niet eens over het rijden Knipoog
rijden vind ik maar een klein deel van paardenmens zijn om eerlijk te zijn...

en of je kan veranderen van mens met paard naar paardenmens... ik denk het niet! ik denk dat je dan een stukje gevoel mist waardoor je dingen niet ziet ofzo.

mijn post klinkt nu wel een beetje zweverig, maar ik ben echt van mening dat het om het gevoel gaat wat je hebt... net zoals als mensen gevoel voor techniek hebben... dat heb je of dat heb je niet Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:44

Zammie schreef:
runningkawa schreef:
@areke

Hier ben ik het dus niet mee eens. Je kunt echt niet verwachten dat iemand alles goed doet. Bestaat gewoonweg niet. Ik heb in het verleden absoluut "verkeerde" dingen gedaan. Waarom? Omdat ik dat dagelijks als voorbeeld had. Eigenlijk kan ik zeggen dat sinds ik zelf paarden heb, echt ben gaan nadenken over waarom een paard reageert zoals het reageert en kan nu zeggen dat ik aardig mijn paarden ken. Weet hoe ze zijn, hoe ik ermee om hoor te gaan, maar toch zal ik af en toe er ook weleens naast zitten. Om paardenmens te zijn/worden ben je volgens mij dagelijks bezig met je inleven in het paard....

een paardenmens maakt geen basisfouten Haha! Haha! maakt zeker ook wel fouten hoor, dat wel......... maar geen basis dingen

en inleven is het ook niet...... want zolang je nog moet nadenken over hoe ergens op te reageren, ben je geen paardenmens Lachen

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:44

Is al eerder (jaaaaarren geleden) een soortgelijk topic als dit geweest....
Heb mijn antwoord van toen maar ge-quote want denk er nog steeds hetzelfde over Haha!

soort gelijk topic jaren terug schreef:
Ik heb zelf geen echt antwoord op de vraag wat maakt iemand een paardenmens of mens met paard.

Ik heb nadat ik alles doorgelezen heb nagedacht over de mensen die ik ken(de) en ik kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk maar 1 paardenmens heb meegemaakt......
Ongelooflijk eigenlijk....ik ben bijna 36 en rij paard vanaf mijn 6 heb dus best wel wat mensen ontmoet in al die jaren.

Ik heb gedurende het lezen van dit topic weet ik hoeveel mensen voor de geest gehaald en iedere keer had ik zoiets van....mens met paard.

De reden dat het mensen met paarden waren ...ik kan er geen duidelijk antwoord op geven.
Het zijn stuk voor stuk mensen die echt wel wat met paarden hebben,voor sommigen heb ik zeker respect maar toch...mens met paard.

Het ene paardenmens wat ik meegemaakt heb had "het" en wat is "het" dat is zo moeilijk te omschrijven.......gevoel voor paarden,juiste omgang,respect voor paarden,paarden hadden ook respect voor het paardenmens enz.enz. ik weet het niet te omschrijven maar het was voor mij...een paardenmens.

Ik heb veel geleerd van dit paardenmens en mischien is het voor mij ook een paardenmens om dat ik er een pietepeuterig klein beetje minder mens met paard ben door geworden maar zeker nog geen paardenmens.....Lachen