Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, iets in de richting van " ho" kalm aan" goed zo" enz, maar vaak als mijn paardje en ik buiten rijden vertel ik van alles over de omgeving, " he kijk daar eens..." of als we langs een weide met paarden komen ga ik hem uitleggen wat voor paarden het zijn en van wie
.......ja verder gaat alles goed met me!
. Gaat gewoon vanzelf.
Banditto schreef:Ja hoor ik klets er ook lekker op los tegen mn paardje! Gaat vanzelf...........praat ook tegen m'n katten, ben ik nu raar
Hij vind het niet erg, en staat vredig te luisteren.
) of dat hij gewoon van zijn touw af moet blijven, dat hij knap is, etc.
Dus jullie zijn niet alleen

ben blij dat ik dus niet de enige ben haha
Gewoon zeggen dat hij braaf is als hij braaf is, waarschuwen als hij niet braaf is.. En lieve woordjes naar hem toe of zeggen dat het nu echt de laatste waarschuwing was (al snapt hij er geen drol van
) N_fotografie schreef:Nouja, ik heb een abo op Ros en ik las laatst dat het "slecht" is om tijdens de omgang met je paard, te praten. Paarden koppelen geluid aan communiceren. Wij communiceren eigenlijk om de stomste dingen verbaal terwijl een paard alleen verbaal communiceert wanneer nodig (hinniken bij gevaar of bij herkenning).
Totaal onzinnig maar hij krijgt zo graag aandacht en dus geef ik hem die
Tegen de paarden waar ik les op krijg praat ik ook bij het borstelen en opzadelen, en iets minder bij het rijden omdat ik dan ook op andere ruiters en op de instructrice let. En ook tegen mijn katten praat ik heel wat af, vinden ze gezellig