Ik weet niet hoe ik het verhaal hier neer moeten zetten;
Beer is er niet meer!
Toen ik vanmorgen om 9.30 uur in de kliniek kwam, hadden ze Beer net gehaald, om hem voor te bereiden op de OP. Toen hij eenmaal in narcose op de tafel lag, en ze hem gingen scheren en schoonmaken voor de ingreep, voelde Dr. Rapp aan zijn buik en toen hoorde ik hem al zeggen: "Ik voel hier al iets". Op dat moment kwam Ilka binnen. Ik vertelde wat hij net gezegd had en op dat moment lieten we de hoop al eigenlijk varen. Wij stonden achter een glazen wand, hoger dan de eigenlijke operatie-zaal en konden zo goed zien wat er gebeurde. Om 9.50 uur, zette hij de eerste snede. Het eerste wat hij zei was : "Oh God, de maag" Hij verdween toen met z´n hele arm in de buikholte en op het moment dat hij z´n hoofd naar ons optilde, hebben we gezegt "Stoppen". Ze hebben de beademing toen ook meteen gestopt. Balou is om precies 10.00 uur gestorven.
Dr. Rapp is daarna een half uur bezig om de maag eruit te halen. Hij was zo groot als een kleine skippy-bal. Normaal gesproken, bevat de maag van een Haflinger ong. 10 liter, bij Beer waren het er 70 !
Dr. Rapp en de assistentes, waren allemaal net zo geschokt als wij! De "rand" die hij op de echo als schaduw van de milt had gezien, was dus de maag! Er was alleen nog een kleine doorgang van de slokdarm naar de maag en van de maag naar de dunne darm vrij, zodat hij toch nog een -heel klein- deel van z´n voedsel kon verteren, de rest was één grote, vaste, stinkende klomp in z´n buik.
Nadat hij de inhoud uit de maag had gehaalt, heeft hij ons de binnenkant laten zien. Alleen het stuk waar het voedsel nog doorheen ging, waren spieren actief; bij de rest van deze gigantische "zak", was er geen spierweefsel meer actief!
In de maagwand waren 2 -relatief kleine- maagzweren te zien en aan de buitenkant, oa tegen de kant waar de milt zit, begonnen zich tumoren te ontwikkelen. Hij stuurt de maag nu iig op naar een vriend van hem, die pathaloog is, om te kijken of hij hier een oorzaak voor kan vinden!
Ik ben iig blij dat ik hem heb laten opereren! (Het eerste wat Dr. Rapp ná de OP zei, is dat hij het niet kon begrijpen, dat dit paard überhaupt nog leefde!!) Het heeft hem iig behoed voor een afschuwelijk einde; vandaag of morgen was z´n maag gewoon "gesprongen".....

Dag Beer, het ga je goed.... see you in heaven !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 14-01-03 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt