Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selket

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:14

zullen we er maar gewoon vanuit gaan dat iedereen het beste wilt voor zijn/haar paard en dat er niet één goede manier is? Vraag eens bij die mensen in je omgeving waarom ze hun paarden zo houden? Weet bijna zeker dat ze er een goede verklaring voor hebben. En dan heb ik het niet over: het is goedkoop..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:17

cremellogek schreef:
Ik heb nergens, maar dan ook nergens gezegd dat mensen die geen dure spullen kopen slecht voor hun paard zorgen. Ik heb wel gezegd dat ik mensen ken die niet alleen op spullen bezuiningen (daar kan ik niet wakker van liggen), maar ook op de verzorging en onderhoud van hun paard. Ik denk dat je het verkeerd gelezen/begrepen hebt..

Er zijn ook genoeg niet 'naturals' die daarop bezuinigen..helaas!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:27

cremellogek schreef:
Die paarden die nu 24 uur per dag tot hun knieen in de blub staan en niet kunnen schuilen voor de erge regen en wind op het moment en nergens kunnen gaan liggen hebben het niet goed. Die paardjes mankeren ook constant wat..

hoezo mankeren die beesten altijd wat?

maar dat jij overal blub ziet wil niet zeggen dat het allemaal blub is. in mijn wei zijn ook nog zat drogere plekken te vinden... maar waar staan mijn paarden nu? ja in de diepste plassen Clown als ze dat zo erg vonden deden ze dat toch niet?
goedkope dekens? tsjah of je er 1 met merk van 100 euro hebt of van 25 maakt volgens mij niks uit als ze hun werk maar doen. vies worden ze toch wel want je herkent ze toch niet meer terug na een modderbadje Haha!

ik zeg heel eerlijk dat ik ook alles zo goedkoop mogelijk probeer te doen. waarom 200 betalen als het ook voor 100 kan?
maar ik weet wel zeker dat mijn paarden er niet onder lijden!
ik eet liever zelf een boterham minder dan dat ik me paarden een handje muesli te weinig geef...

en op verzorging /onderhoud kun je een heeeeele hoop geld besparen hoor als je slim inkoopt Knipoog
wij kopen bijvoorbeeld stro zo van het land af! prima kwaliteit geen tussenhandel alleen je moet opslag hebben...
hooi kopen we voor een vriendenprijsje bij een boer vandaan...
en de rest van het krachtvoer komt volgende week voor deze winter... gewoon hele pallets Sigaar kan je een hoop geld schelen en het maakt niks uit alleen de prijs Pling

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:29

goedkoop?? ik rij iedere week 50 km heen EN terug met de trailer om te lessen bij iemand die mij op een paardvriendelijke manier helpt om verder te komen met het rijden. We hebben een huis waar de paarden aan huis staan, met een hypotheek waar ik wel 10 erg dure boxen voor kan huren. Ik hoop eigen hooi en stro in, waarvan ik erg veel gebruik, van dat geld kan ik ook al een paard stallen op een pensioenstal. Ik bekap zelf, maar moet regelmatig nieuw materiaal kopen, zeker niet goedkoop. Ik heb dekens liggen die ik voor 1 van de 2 paarden niet gebruik, maar ik heb ze wel aangeschaft voor het geval ze ze nodig heeft. Er is een loopstal gebouwd zodat ze naar eigen behoefte kan schuilen....

Wat ik betaal om mijn paarden natural te kunnen houden, kost veeeeeeeel meer als wanneer is ze in een pensionstal gooi, ze laat bijhouden door een hoefsmid enz....

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:36

Selket schreef:
zullen we er maar gewoon vanuit gaan dat iedereen het beste wilt voor zijn/haar paard en dat er niet één goede manier is? Vraag eens bij die mensen in je omgeving waarom ze hun paarden zo houden? Weet bijna zeker dat ze er een goede verklaring voor hebben. En dan heb ik het niet over: het is goedkoop..

mee eens. Iedereen doet het fout en nooit is iets goed. Maar uiteindelijk willen we allemaal het beste voor ons paard en iedereen geeft dit beste op zijn/haar manier. Respecteer elkaar gewoon in de keuze die ze maken om de paarden zo te houden zo als zij denken dat het beste is. Adviseren mag altijd maar ga mensen geen manier opdringen.

Dus nee ik irriteer me niet aan de mensen die natural zijn en op die manier hun paarden houden, goedkoop of duur maakt ook niet uit ik kan een dekje van 15 euro kopen maar ook van 50 euro omdat er dan een merkje opstaat, alsof me paard dat merkje ziet Clown .
Ik irriteer me wel aan de naturals ,die mensen die geen naturals zijn, af lopen te zeiken op hun manier van paarden houden en beweren dat alleen de natural manier goed is. (en zo zijn niet alle naturals!!)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:42

En net als dat mensen zich misschien irriteren als ik zeg dat paarden het beste af zijn met een loopstal waarin ze zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten staan, kan ik me irriteren aan mensen die zeggen dat hun paard het prima vind om 23/7 op stal te staan...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:43

_angela_ schreef:
En net als dat mensen zich misschien irriteren als ik zeg dat paarden het beste af zijn met een loopstal waarin ze zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten staan, kan ik me irriteren aan mensen die zeggen dat hun paard het prima vind om 23/7 op stal te staan...

loopstallen zijn echt geweldig vind ik Haha!
maar helaas heb ik gewone stallen en moeten ze het doen met hun overdag verplichte weidegang...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:45

Dit heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt, mensen die 'natural' doen omdat het zo lekker goedkoop is...

Wel zie ik hier in de buurt veel luie 'normals', die hun paard in de stapmolen zetten omdat ze geen zin hebben om in- en uit te stappen, dekens om doen om te zorgen dat je paard schoon blijft en geen wintervacht krijgt. Op stal zetten om dezelfde redenen... Bescherming (pees- strijklap, bandages, bontjes) omdoen, omdat de rest dat ook doet, ijzers eronder, omdat de rest dat ook doet, niet buitenrijden als het regent, vriest, etc... Die hun paarden op een pensionstal zonder weiland, maar wel in de buurt van de stad zetten, omdat ze te lui zijn om 10 minuten verder te rijden voor een stal met weidegang en ga zo maar even door.

De meeste mensen die ik persoonlijk ken denken echter erg goed na over hun manier van paardenhouden, en doen niet zomaar 'normal' of 'natural' omdat de rest het ook doet en omdat je dat nou eenmaal zo leert op een manege... Nee, zij kijken wat het beste is voor hun eigen paard en passen daar hun gedrag op aan.

Niemand zou zijn paard tot zijn knieën in de blubber moeten hebben staan natuurlijk, maar er zijn heel veel tussenmogelijkheden. Denk aan een droge paddock met inloopstal, zodat de paarden contact met elkaar hebben en naar buiten kunnen als zij willen, en ook binnen droog en warm kunnen schuilen...

De term 'natural', ik betwijfel eigenlijk wie die term verzonnen heeft. Ik kijk gewoon naar de behoeften van mijn paard, tja, als dat natural genoemd moet worden... Zoveel mogelijk terug naar de natuur lijkt me een goed streven, al blijven we natuurlijk op de paarden rijden. Maar naast het rijden, kun je je paard een wel bestaan bieden dat zoveel mogelijk lijkt op zijn bestaan in de natuur, met veel beweging en contact met soortgenoten. Dit is zeer bevorderlijk voor het lichaam en de geest van het paard en dus voor zijn gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 15-11-07 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:45

_angela_ schreef:

Zet de deur van een gemiddelde box maar open en daar zie je het antwoord of je paard het echt zo geweldig vindt om opgesloten te staan. Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:50

Vaak wordt gezegd dat een paard zo graag de stal inloopt. Ja, natuurlijk, daar krijgt het eten. Maar inderdaad, Nadya, na het eten lopen de paarden de stal meestal weer uit, om lekker rond te snuffelen. En dit is nu juist de essentie. Een paard moet lekker rond kunnen scharrelen, en af en toe lekker kunnen kroelen met soortgenoten. Daarom is het zo belangrijk om het paard zelf de keuze te geven of hij binnen of buiten wil staan (of 10 keer naar binnen en weer 10 keer naar buiten wil lopen natuurlijk, dat doen die van mij ook vaak zat)

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 15:50

Nadya schreef:
_angela_ schreef:

Zet de deur van een gemiddelde box maar open en daar zie je het antwoord of je paard het echt zo geweldig vindt om opgesloten te staan. Haha!

Tja, maar wat doen ze als je de wei open zou zetten? Precies hetzelfde gok ik Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:51

Laat de deur van mijn paard nou wel eens eennachtje open gestaan hebben (dankzij loslopend shetbeest op het erf), beest heeft er geen hoefje buiten gezet Haha! Paard kreeg er niet eens eten Knipoog

Ik ken geen naturals ( voor zover ik over die hokjestermen wil spreken ) die hun paard zo houden om geld te besparen. Ik ken wel mensen die weigeren genoeg aan hun paard uit te geven. Tot schrijnende gevallen aan toe, maar dat is niet afhankelijk van hoe ze hun paard houden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:52

cremellogek schreef:
Tja, maar wat doen ze als je de wei open zou zetten? Precies hetzelfde gok ik Haha!

Ook, maar dat duurt wel veel langer Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:52

Begin post komt idd erg negatief over naturals. ik wil mezelf geen etiket op plakken, maar mijn arabier staat toch echt 24/7 en 365 dagen per jaar lekker buiten zonder deken. Dat gaat mij er echt niet om dat het goedkoper zou zijn, ik wil gewoon het beste voor mijn paard en ben dus van mening dat dat lekker buiten is. Verder ken ik mensen met veel goedkopere boomzadels dan wat mijn barefoot heeft gekost, en krijgt meneer echt geen goedkope troep te eten.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 15:54

Sim0ne schreef:
cremellogek schreef:

Ook, maar dat duurt wel veel langer Haha!

Die van mij niet hoor, zo zijn ze al wel eens gezamelijk de wei van de buren gaan verkennen (toen was de omheining gesloopt door ze). Of lopen ze ineens in de buitenbak, kweet niet wat ze daar zo spannend aan vonden. Zodra er iets kapot is of open is gaan meteen op verkenning, en met z'n allen saampjes.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:55

Zet de deur van een gemiddelde box maar open en daar zie je het antwoord of je paard het echt zo geweldig vindt om opgesloten te staan. Haha![/quote]
Tja, maar wat doen ze als je de wei open zou zetten? Precies hetzelfde gok ik Haha![/quote]

Whahah dat dacht ik ook al Clown

Sim0ne schreef:
Vaak wordt gezegd dat een paard zo graag de stal inloopt. Ja, natuurlijk, daar krijgt het eten. Maar inderdaad, Nadya, na het eten lopen de paarden de stal meestal weer uit, om lekker rond te snuffelen. En dit is nu juist de essentie. Een paard moet lekker rond kunnen scharrelen, en af en toe lekker kunnen kroelen met soortgenoten. Daarom is het zo belangrijk om het paard zelf de keuze te geven of hij binnen of buiten wil staan (of 10 keer naar binnen en weer 10 keer naar buiten wil lopen natuurlijk, dat doen die van mij ook vaak zat)

Ik vind een loopstal ook helemaal geweldig maar als dat hier in de buurt niet is ben ik snel klaar. Er moet dus ook een mogelijkheid zijn voor de loopstal.
En ik vind hte kort door de bocht om dat te zeggen van dan moet je geen paard nemen want jij kan hem niet in een loopstal zetten.
SOms moet je roeien met de riemen die je hebt.

maar het wordt nu wel weer beetje een offtopic verhaal want de vraag was van de TS of we ons irriteren aan het zo goedkoop mogelijk houden van paarden ..... en nu wordt het weer zo'n topic van wat is beter, waar er gelukkig nog niet zo veel van zijn Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:56

Ze willen gewoon lekker op onderzoek uit, zou ik ook doen als ik een paard was. Daar zie je maar weer aan dat ze graag rondscharrelen...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:58

whitje schreef:
Ik vind een loopstal ook helemaal geweldig maar als dat hier in de buurt niet is ben ik snel klaar. Er moet dus ook een mogelijkheid zijn voor de loopstal.
En ik vind hte kort door de bocht om dat te zeggen van dan moet je geen paard nemen want jij kan hem niet in een loopstal zetten.
SOms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Dat vind ik dus voor mijzelf niet. Ik heb mijn paardjes op 1 uur rijden staan bij mijn ouders aan huis. De voornaamste reden dat ik hier in de buurt geen paard(en) heb, is dat ik ze niet kan bieden wat ik ze wil bieden. Daarom heb ik hier een verzorgpaardje (die wel veel op het land en in de paddock staat). Het is maar hoeveel waarde je hecht aan het houden van een paard. Als ik mijn paard op stal moet zetten, dan neem ik geen paard. Maar dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:02

[/quote]
Dat vind ik dus voor mijzelf niet. Ik heb mijn paardjes op 1 uur rijden staan bij mijn ouders aan huis. De voornaamste reden dat ik hier in de buurt geen paard(en) heb, is dat ik ze niet kan bieden wat ik ze wil bieden. Daarom heb ik hier een verzorgpaardje (die wel veel op het land en in de paddock staat). Het is maar hoeveel waarde je hecht aan het houden van een paard. Als ik mijn paard op stal moet zetten, dan neem ik geen paard. Maar dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk.[/quote]

Als ik dat zou doen, dus 1 uur hier vandaan zetten, dan zou ik hooguit 1 uur bij hem kunnen zijn en dat is ook niet wat hij verdient. Komt erdan ook op neer dat er hier in de randstad geen paarden gehouden kunnen worden, omdat er hier weinig loopstallen zijn.

Het dik gedrukte ik ben blij dat je dat zegt want dat is wat ik belangrijk vind .... ik heb respect voor iedereen die zijn paard houd op zijn manier!, dus ieder zijn mening Knipoog

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:03

sorry quoten gaat me niet zo goed af Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:04

cremellogek schreef:
Nadya schreef:

Met dat verschil dat ze in een wei wat meer ruimte hebben, kunnen rennen en spelen, (lichamelijk) contact kunnen hebben met kuddegenoten en ze lekker voedsel kunnen zoeken. Een box van 3x3 of de wei (in een natuurgebied, he! Knipoog ) waarin mijn paard staat is nogal een wereld van verschil. Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:06

Nadya schreef:
_angela_ schreef:

idd Lachen En ik weet dat mijn paarden met slecht weer graag binnen staan, maar dat ze de minuut dat het droog is weer naar buiten rennen... en het soms ook niet erg vinden om nat te regenen...

Eigenlijk is er wat mij betreft maar 1 beste manier van stallen: een loopstal aan een oneindig groen weiland... waarbij het paard zelf kan kiezen tussen (en desnoods verwarmde Clown ) loopstal waar overvloedig hooi/kuil te vinden is, of buiten, waar hij zijn buik met gras kan voleten..

Uiteraard niet haalbaar voor alle paarden in NL, maar de -volgens mij- beste manier van stallen is waar het paard zelf kiest voor wat hij fijn vind....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:07

whitje schreef:
Komt erdan ook op neer dat er hier in de randstad geen paarden gehouden kunnen worden, omdat er hier weinig loopstallen zijn.

Maar dat is dus niet waar. Want mijn verzorgpaard staat op 10 minuten van Rotterdam en die staat het hele jaar op paddock en weiland, en niet tot zijn knieën in de blubber... En ook daar is regelmatig een stal vrij. Het kan wel, je moet alleen wat harder zoeken... En de pensionstallen die er zijn in Rotterdam, zouden wel meer moeite kunnen doen om paddocks te maken, die hoeven echt niet zoveel ruimte in te nemen...

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:12

laat ik nou net niet in de buurt van rotterdam wonen en dan het verhaal krijgen van een uur moeten rijden.

Maar ik ga nu Lips are sealed want het is behoorlijk offtopic en ik doe het op mijn manier waarvan ik denk dat het het beste is, met wat ik hem hier te bieden heb, en jullie op jullie manier die ik ook OK dan! Afgod vind!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:14

Sim0ne schreef:
whitje schreef:
Komt erdan ook op neer dat er hier in de randstad geen paarden gehouden kunnen worden, omdat er hier weinig loopstallen zijn.

Maar dat is dus niet waar. Want mijn verzorgpaard staat op 10 minuten van Rotterdam en die staat het hele jaar op paddock en weiland, en niet tot zijn knieën in de blubber... En ook daar is regelmatig een stal vrij. Het kan wel, je moet alleen wat harder zoeken... En de pensionstallen die er zijn in Rotterdam, zouden wel meer moeite kunnen doen om paddocks te maken, die hoeven echt niet zoveel ruimte in te nemen...

De mijne staan 10 minuten van Utrecht. Mijn pony heeft altijd ín Utrecht gestaan ook op dezelfde manier, dus als je goed zoekt, is er wat te vinden, alleen zul je er vaak een stukje luxe voor jezelf voor op moeten geven ( een uberhippe kantine of binnenbak)of er meer moeite voor moeten doen(zelf mesten of voeren).