discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:22

wij hebben 3 stalpaarden en die gaan er gewoon uit.
ze zijn niet van suiker en ze hebben een goede deken om.
ik heb sowieso het idee dat wij er meer problemen mee hebben dan de paarden.

die staan te chillen in de regen , en eten daarna gewoon weer door :j

Daan13

Re: discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:14

M'n BP merrie is een diva denk ik... Die kwam afgelopen week nat binnen en ze was echt megaboos!

Ze draaide rondjes in de box en uiteindelijk zelfs steigeren... Normaal is ze een "aanwezige" merrie maar met regen op haar prinsessenvachtje verandert ze wel in een verwaande mokkel..

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:16

Mijn pony staat 24/7 buiten. Zou het ook niet anders voor hem willen :) je paard opsluiten in de stal zou (blessures daargelaten) verboden moeten worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:46

Hier staan ze normaal ook 24/7 buiten.

Door omstandigheden (operatie been) moet eentje nu bijna 10 weken in totaal op boxrust (mag binnenkort wel een paar minuten per dag stappen, maar dat reken ik niet onder 'buiten mogen'). Ik heb het altijd belangrijk gevonden dat mijn paarden het kennen om op stal te staan. En ben blij dat mijn paard nu dat dus ook kent. En zelfs ondanks dat is het af en toe lastig voor hem, ik leid hem af met zo veel mogelijk voerbeurten en het is een buitenstal, dus hij kan naar buiten kijken.

Dus voor mijn gevoel moet een paard zo veel mogelijk naar buiten, maar een stal mag imo niet aanvoelen alsof het dier op een andere planeet is beland.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:54

Kendra schreef:
Ineke2 schreef:

Toen bestond Bokt nog niet zolang en was het niet zo’n mega forum als het huidige bokt. Iedereen “ kende” mekaar ook en leefde met elkaar mee. Je kon nog elk topic bij lezen iedere dag, dat gaat nu niet meer :D

En als ik dat nu teruglees (ook als Bokker van de eerste jaren): toen was er meer begrip voor elkaar en waren er minder opgeheven vingertjes. Meningsverschillen waren er toen ook al, maar die mochten er zijn....

Ben ik met je eens hoor Kendra. Je ziet het zelfs hier waar er al met het vingertje gewezen wordt.

Maar goed vandaag kreeg ik toch wel het uiterste van wij willen op stal. Dag 2 dat ik het weitje weer open had staan. Na een uurtje of 2 begon het te regenen. Ik liep de paddock op en riep maar 1 keer, alles kwam in galop eraan. En ze konden niet afwachten tot ik de deur van de inloopstal open deed. Die was dicht omdat de Haf mee was de wei op, en die wil ik niet tussen de draken in de inloopstal hebben. Ze moet wel heel blijven. Zij heeft dr eigen inloopstal met paddock eraan. De rest van de middag en avond zag ik op de camera continu alles binnen staan.

Tis ook nooit goed he, mogen ze de wei op willen ze niet :+

SusanH schreef:
Meer mensen die het herkennen dus. Die van ons was gewoon een beetje chagrijnig er van. Had hem nog nooit zo meegemaakt.

Ja ik wel. Maar mijn vossedraak is ook iets meer dan uitgesproken in gedrag :+ Die was dus al weken aan het melden dat de wei weer open moest. Nu we begin mei toch gaan verhuizen heb ik gister de wei weer open gezet. Nu hoef ik het toch niet meer te sparen voor het voorjaar. Vind de boer ook niet erg, scheelt hem straks weer ploegen, hebben de dames het al voor hem gedaan 8-) Maar idd het is lastig als er niks mogelijk is. Dat was hier ook goed te merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:10

Nood breekt wetten hoor. Het is nu zo vreselijk nat. Hier staan allemaal sportponies die wel eens uit hun plaat gaan in de wei en andere paarden reageren daarop, met glijpartijen tot gevolg. Dus soms blijven ze een dagje binnen als het buiten niet te doen is qua weide. Ze komen dan wel even uit hun stal in de binnenbak om de benen te strekken. Mijn paard vind dat ook geen ramp, beste bult hooi ervoor en meneer is tevree.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:55

Hier zijn de paddock's, buitenbak en longeerbak niet te doen zo nat! In de 2 binnenbakken mag er alleen gereden worden. Ik wandel regelmatig een poos met Dakota aan de hand door de bak. Is ze er toch even uit geweest....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 07:41

Ik ben nu extra blij met de facaliteiten op stal. Ze staat gewoon 24/7 buiten ( niet in de blub) en ik kan verder altijd door met alles door de 2 binnenbakken.
De roundpenn ( is buiten) is overigens ook nog goed, die is pas geleden opgeknapt met nieuwe drainage, zand en verlichting.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:04

Leuk om te zien dat paarden houden tegenwoordig zoveel verbeterd is! Praktijk in de randstad (amsterdam/utrecht) betekent nog steeds dat ze 30 min tot 2 uur in een mini paddock komen bij proffesionele stallen... Mensen die hun paarden hier aan huis stallen is iets anders maar verder :(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:20

Rytir schreef:
Leuk om te zien dat paarden houden tegenwoordig zoveel verbeterd is! Praktijk in de randstad (amsterdam/utrecht) betekent nog steeds dat ze 30 min tot 2 uur in een mini paddock komen bij proffesionele stallen... Mensen die hun paarden hier aan huis stallen is iets anders maar verder :(

Mijn vorige pony heeft jaren omgeving Utrecht 24/7 uur buiten in de wei gestaan ( Maarssen) en staat nu omgeving Amsterdam weer 24/7 uur buiten dus het is heus te vinden.

Dit is niet bij sportstallen, maar dat is nergens in NL zo

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:58

Altijd bijzonder te lezen hoeveel verschillen er zijn in het houden van paarden. Mijn paarden komen nooit op een stal, waarin ze stil moeten staan. Behalve als ze ziek zijn (operatie) of ik ze even wil poetsen. Voor mij is de vraag dus andersom. Is het gek als ik mijn paarden wil opsluiten als het slecht weer is of als ze ziek zijn. Dan voel ik mij echt schuldig. Dit is niet bedoeld als “discussie” maar serieus waar ik mee zit als het slecht weer is, zoals afgelopen dagen, denk ik, moeten de niet gewoon naar binnen? Voor mij is het een geruststelling als ik ze met superslecht weer, gewoon nog buiten zie staan, terwijl ze zelf de keuze hebben om te schuilen. Ze doen het echt alleen ik het eten onder het afdak leg, anders staan ze altijd met kont in de wind bij de heggen. De hele dag in een stal zou voor mij om die reden nooit een optie zijn (behalve wat ik al zei, als gedwongen door operatie) maar of ze daar echt 1 dag per jaar niet tegenkunnen?? ...het zal zeker echt niet leuk voor ze zijn, maar echt schadelijk? Dat denk ik ook weer niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:03

Zoals hier al besproken ligt dat ook aan je paard. Mijn paarden staan heel veel op stal met de deur gewoon open. Ook in de zomer, gewoon hele jaar door, is het voor hun een fijne plek. Aan regen hebben ze hier allemaal een hekel. Maar zelden dat ze daar in gaan staan.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:09

Mijn paarden staan aan huis normaliter. Ik vind het heel belangrijk dat ze altijd een frisse neus kunnen halen, ze staan 247 buiten, hebben een ruime inloopstal. Dichte stallen heb ik vooralsnog niet, die staan op de planning voor als het weer echt eens barslecht is/oudjaar/medische redenen want in feite hou ik de paarden gewoon buiten. Mijn paddock was zo rotslecht geworden met al die regen dat ik er zelf stikchagrijnig van werd. In het voorjaar gaan we daar dus ook iets aan proberen te doen, maar de oppervlakte laat niet toe dat alles bestraat zal worden. Modder zal ik dus altijd wel blijven hebben. Nu kreeg ik zelf iets medisch voor waardoor mijn paard in training en dus in pension ging. Na even zoeken had ik een fantastische trainer gevonden waar ik echt vertrouwen in had, maar... de paarden staan daar deze periode wél op stal omdat de weides gemest werden. Paarden gaan daar in groep buiten, dus de mijne komt ook veel minder buiten omdat ze haar als nieuweling niet zomaar in een bestaande groep willen mikken als ze niet blijft (begrijpelijk!). Ze komt nu dus op goeie dagen buiten voor een paar uurtjes. Mijn trainer doet er wel elke dag iets mee dus uit haar stal komt ze sowieso. Ik heb er zelf hartzeer van gehad, zeker de eerste periode. Dat is niet mijn ding, ik kon het eigenlijk niet lijden om te weten dat ze zoveel op stal stond, maar als ik eerlijk moet zijn zag ik mijn paard in eerste instantie heropfleuren doordat ze nu eindelijk wat kon bijslapen en wat meer comfort had. En verder lijkt zij zelf er perfect oké mee. Ze is vrolijk, vliegt niet uit haar stal, doet niet moeilijk bij het terug in de stal gaan. Is dat perfect? Nee, voor mijn gevoel nog altijd niet, voor mij hoort ze gewoon buiten. Ze wordt daar super verzorgd, is een fijne pensionstal waar er goed opgelet wordt door iedereen voor elkaars paarden, mensen hebben het goed voor met de paarden en de eigenaars en ook dat is veel waard! En het is tijdelijk, binnen een maand staat ze weer thuis en dan begint hopelijk ook net het fijne weer? Dan kan ze terug genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:25

Het is inderdaad afhankelijk. Ik zou ze ook liefst jaarrond 24/7 buiten hebben maar ik heb geen afgesloten boxen, enkel schuilstallen. En ik merk toch echt dat in het begin van hun stalperiode ze er heel blij mee zijn om 's nachts/bij slecht weer elk een box voor zichzelf te hebben. Ze liggen vaker neer, minder chagrijnig en meer ontspannen blik. Naarmate de lente nadert draait dat weer om.

Al mijn weilanden liggen in een open veld dus regen en wind hebben altijd vrij spel (behalve in het schuilhok) en de stallen maken wel wat lawaai als het guur weer is. Dat is ook best vermoeiend. Op pension hebben ze stallen waar wind en regen veel minder grip op hebben (wel buitenboxen!) En dat geeft alsnog meer rust.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:28

Hier is het ook of buiten of binnen, ik zou ze ook graag de vrije keuze geven, vooral ook omdat die van mij heel stijf en gevoelig op zijn voeten wordt bij het de hele dag in de koude wind en regen staan.
Maar alleen binnen staan als de rest buiten staat is ook weer niet leuk...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:37

Hier is wel een ruime schuilstal.
En als jonge paarden hebben ze daar ook dag en nacht toegang tot gehad. En kwamen ze nooit in de binnenstallen.
Er ligt ook altijd hooi in, toch staan ze er alleen in de zomer. In de winter nooit hoe vies het weer ook is.
Maar laat ik mijn neus nu zien als regent komen ze meteen aangerend en willen ze in de binnen stallen.
Waar dan ook alleen hooi voor ze is, dus geen verschil met de schuilstal.
Ik vraag me in die zin altijd af waarom de binnenstallen dan toch de voorkeur hebben terwijl ze dat in de jonge jaren nooit hebben gekend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:43

Ik denk dat sommige paarden de rust wel fijn vinden. Even enkel de staldeur in de gaten houden en meer niet.. nou hoeft dat voor een paard vast niet uren te duren, maar ik snap dat je het als vlucht dier best prettig kan vinden om even niet continue alert te hoeven zijn op je omgeving of andere paarden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:47

Ik denk dat het zeker voor bepaalde paarden wel rust geeft inderdaad.
Mijn merrie ging echt alleen op stal liggen, die lag zelden of nooit buiten omdat ze teveel op haar hoede was.
Dan is een rustige stal waar je even alleen en veilig bent wel fijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:01

Nouvel schreef:
Ik denk dat het zeker voor bepaalde paarden wel rust geeft inderdaad.
Mijn merrie ging echt alleen op stal liggen, die lag zelden of nooit buiten omdat ze teveel op haar hoede was.
Dan is een rustige stal waar je even alleen en veilig bent wel fijn.

Die van mij ook. Die zijn als hengst zijnde ook de hele dag met elkaar en de omgeving bezig. Zet je ze op stal met de deur dicht dan liggen ze direct te pitten.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 01-03-20 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:02

Tieneke schreef:
Hier staan ze normaal ook 24/7 buiten.

Door omstandigheden (operatie been) moet eentje nu bijna 10 weken in totaal op boxrust (mag binnenkort wel een paar minuten per dag stappen, maar dat reken ik niet onder 'buiten mogen'). Ik heb het altijd belangrijk gevonden dat mijn paarden het kennen om op stal te staan. En ben blij dat mijn paard nu dat dus ook kent. En zelfs ondanks dat is het af en toe lastig voor hem, ik leid hem af met zo veel mogelijk voerbeurten en het is een buitenstal, dus hij kan naar buiten kijken.

Dus voor mijn gevoel moet een paard zo veel mogelijk naar buiten, maar een stal mag imo niet aanvoelen alsof het dier op een andere planeet is beland.

Soms heb je door omstandigheden ff geen andere mogelijkheden dan op stal.
Als je paard het dan echt niet gewend is dan heb je op zo'n moment toch echt een probleem.
Gelukkig is het voor Adje goed te doen en zal zijn genezing dan ook voorspoedig verlopen !

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:04

Dat zie ik hier ook, zodra de groep naar binnen komt gaan ze allemaal slapen, dat is echt dutjes tijd. Of dat nu uit het weiland of de paddock is. Allemaal, van de leider tot 1 onderaan de rang.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:14

Dat is inderdaad ook mijn gedachte dat ze de rust dan toch fijn vinden.
Ondanks dat ze dat als jong paard op die manier niet hebben gekend en toen wel in de wei of schuilstal gingen liggen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:17

Vroeger zag ik hier ook de ernst niet zo van in en kwam het wel eens voor dat de paarden een dag binnen bleven ivm te natte wei, vuurwerk, sneeuw of een ander excuus.
Totdat ik een dag nadien mijn paard met maandagsziekte (spierverzuring) uit de stal haalde en vervolgens 2 maanden niet kon trainen. Wat heb ik me akelig en schuldig gevoeld tegenover mijn paard!
De naam heeft dit niet voor niets, vroeger bleven de trekpaarden ook enkel op zondag op stal en de rest Vd week moesten ze werken..

Sindsdien dus, iedere dag naar buiten, ongeacht sneeuw, ijzel, vuurwerk of whatever, minimaal een halve dag in de bak als de wei te nat was (wel geluk van eigen faciliteiten die ik niet hoef te delen). Inmiddels zelfs al jaren enkel nog 24/7 buiten, de stallen zijn nu opslag en kunnen indien nood worden gebruikt bij ziekte.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:17

Hier staan mijn paarden 8 stuks nooit een heel etmaal binnen. Ik zou dat vreselijk vinden. Maar ik heb ze dan ook thuis en kan dus makkelijk praten want kan ze elk moment buiten zetten of individueel los doen in de binnen piste als het weer echt heel heel slecht is.
Ze gaan hier smiddags rond 18 uur naar binnen. Staan vanaf 8.30 buiten. Zou ze nu absoluut niet 24/7 buiten willen hebben

Ik vind persoonlijk wel dat veel stallen wel eens mogen gaan investeren in goede gedraineerde buitenplaatsen...dat is gewoon nodig in dit land.
De kosten daarvan kun je door berekenen in de stallingsprijs.
Iedereen wil toch het gemak van het beste voor zijn paard.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:20

Gebeurd hier regelmatig. Ze hebben een uitloop... eerste deel verhard tweede deel zand... tevens rijbak... Met wind en regen zie je ze niet buiten. Van de zomer als het weiland open gaat... dan wel.

Meestal zijn ze daar waar het eten ook is. ;)

Ze hebben voor de nacht ieder hun eigen stal.