ervaring leiding zijn ponykampen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Re: ervaring leiding zijn ponykampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:24

hmm.. Linda Gardenier bedoel je? Die heb ik vorig jaar geloof ik op het leidingweekend wel gezien, maar ik heb er even geen gezicht meer bij..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:25

Nee zo heet ze iig niet.. Haha!
Linda de Graaff heette ze volgens mij. Maar het is alweer een paar jaar terug dat zij er was hoor Ja

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:29

Vjestagirl schreef:
Bij ons word er bij heimwee ook niet naar huis gebeld. Daar word het alleen maar erger van. Degene die het bij ons leid is heel hard, zodra er een ligt te huilen negeer je dat gewoon. Ze is jarenlang docente geweest en ik ga er maar vn uit dat ze weet wat ze doet.

Mijn god. Een kamp moet toch leuk zijn voor een kind? Waar blijft het plezier als kinderen verdriet hebben om hun ouders? Zo'n kind zul je een volgend jaar niet meer terug zien, hoor. Dat werkt alleen maar ave-rechts.
Wij proberen het uiteraard ook eerst - soms zijn kinderen gewoon moe en daarom "lastig", maar als het echt niet gaat wordt er naar huis gebeld. Kinderen mogen ook gewoon thuis slapen en dan overdag meedraaien als ze dat prettiger vinden. het plezier van het kind staat voorop en daar sta ik ook helemaal achter. Sorry dat ik het zeg, maar ik krijg er de kriebels van als ik dit hoor!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:35

Nja, een kind laten huilen vind ik eigenlijk ook niet kunnen. Zo kom je er ook niet achter of er nog meer dan heimwee achter steekt; misschien word hij/zij wel buitengesloten door groepsgenootjes, voelt hij/zij lichamelijk niet goed.

Of bedoelde je vooral 's nachts Vjestagirl? Omdat je het had over 'ligt te huilen'?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:54

hey wat een leuk topic Pling
ik heb in 2003 kampen geleid/gelijd Clown op de manege waar ik vroeger zelf op kamp was geweest!
was echt super om te doen, maar ook zwaar hoor Bloos het leuke eraan is dat je lekker bezig bent met activiteiten en pony's met een leuke groep kinderen... het mindere eraan is toch de nachten! ik was op die leeftijd precies hetzelfde, maar nu heb ik toch wat meer slaap nodig als 4 uur per nacht Ach gut

ik heb trouwens maar 1 keer 2 weken achter elkaar gedaan omdat dat handiger was omdat ik mijn eigen paard mee wou nemen... maar dan was het dus echt van zaterdag op zondag (de vrije nacht zonder kinders) veeeeeeeelll slapen en daarna weer vrolijk aan de gang! beter is om het 1 week te doen want dat is lichamelijk wat beter...

de eisen waar ik ben geweest waren niet hoog... ik moest 18 zijn en iets met paarden/kinderen hebben maar verder?
wel vind ik dat je heel wat verantwoordelijkheidgevoel moet hebben, want je bent toch verantwoordelijk voor een behoorlijk aantal kinds en pony's...

wat ik verdiende weet ik niet meer Bloos voor mij was het vooral een leuke afwisseling voor de zomervakantie Pling

ik ga zeker ooit nog eens leiden, alleen weet ik nog niet wanneer...
deze zomer word het niks meer, want op mijn werk hebben we een erg krappe bezetting deze zomer Ach gut

laten huilen vind ik ook niet kunnen! ook docenten die dat al jarenlang doen hebben het niet altijd goed...
het is ook een beetje de situatie inschatten! bij het ene kind voel je dat het nooit goed gaat komen zonder belletje en bij de ander zijn een paar geruststellende woorden genoeg!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:02

Ezumii: die naam zegt me niks, maar ik heb niet alle begeleidsters door de jaren heen gekend, dus het zou maar zo kunnen Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:36

Overdag mag er altijd naar huis gebeld worden, geen enkel probleem. Met je mobieltje, met de vaste telefoon tegen betaling van 20 cent, tuurlijk mag dat. Maar niet 's avonds als iedereen al in bed ligt nog naar papa en mama willen bellen, zo werkt dat niet, want als er 1 gaat willen er meer.

En we zien bijna alle kinderen meerdere jaren terug, ook de kinderen met heimwee... Over het algemeen als je het 's avonds in bed gewoon negeerd dan slapen ze zo. Als ze overdat zitten te huilen ga ik er altijd even bij zitten, even kijken wat er aan de hand is. Meestal kruipen ze dan eventjes op schoot, eventjes een knuffel en een snoepje, en de belofte dat we straks echt iets heel leuks gaan doen, en ze zijn weer vrolijk.

Overgends zijn wij zo open en vrij dat ze meestal wel naar ons toe durven te komen. Dat is ook een van de redenen dat we vrij jonge leiding meenemen, die hebben toch meer contact met de kinderen.

Ik heb 1 jaar een meisje gehad die thuis altijd een kusje van mama kreeg voor ze ging slapen. En zonder kusje wilde ze niet slapen. Dus dat meisje iedere avond een kusje en eventjes instoppen, knuffel erbij, en ze sliep met 5 min... Een ander moet je eventjes bij gaan zitten, eventjes luisteren naar de dag. De volgende heeft er genoeg aan als je alleen welterusten zegt. We zijn vrij individueel ingestelt wat dat betreft.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-06-07 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:45

We hadden bij ons vorig jaar een "bel avondje" kinderen mochten even naar huis bellen om te vertellen hoe ze het vonden enzo.....was best een gedoe,een aantal hadden geen heimwee maar waren na het bellen wel erg emotioneel van andere waren de ouders niet thuis en er waren ook een paar kids die helemaal geen zin hadden om te bellen.dit jaar sturen we alleen een kaartje.denk dat dat ook prima gaat

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:04

Vjestagirl, dat klinkt allemaal wel goed, zo doen wij het ook ongeveer. Ik schrok even want ik dacht dat je alle huilende kinderen negeerde, maar dat is dus niet zo Haha!

Over huilende kinderen 's nachts gesproken, ik heb in mijn laatste jaar als 'kind' (17 was ik toen) zelf als leiding moeten spelen, midden in de nacht. Meisje was uit bed gevallen, bovenop een tas geloof ik. Ik hoorde haar vallen en zelf weer in bed klimmen. Na een half uur lag ze nog te snikken, dus toen ben ik zelf even naar haar wezen kijken. Beide leidsters hoorden niks, die waren onder zeil.. het was de laatste nacht en iedereen was doodop. Dus ik ging kijken, ligt dat meisje nog steeds te snikken.. het was een beetje een aanstellerig tiepje, dus ik dacht eerst dat het aanstelleritis was, maar toch heb ik maar een van de leidsters wakker gemaakt.
Van kwaad tot erger; slapen lukte nier meer, ze bleef maar huilen, ze had zo'n pijn. Uiteindelijk hebben we de manegehoudster uit haar bed gehaald, die is gekomen met een pijnstiller, die ging erin en meteen weer eruit Ziek

Om 4:00 's nachts zijn ze naar de dokterspost gereden voor pijnstillers en IEDEREEN was wakker.. echt een drama. De meisjes die bij haar in het hokje hadden gelegen waren misselijk van de braaklucht die er hing.

Het meisje heeft uiteindelijk bij de manegehoudster in bed geslapen, zo ziek was ze.
Volgende ochtend naar de dokter gereden met haar en ze bleek geloof ik een gekneusde milt oid te hebben! Super gevaarlijk.. echt zo sneu! Sindsdien zitten er anti-val-stangen langs de bedden...

Hebben jullie weleens ongelukken/drama's meegemaakt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:20

Pfff, ik geloof niet dat er bij ons dat soort dingen enge dingen gebeuren. Er donderd er weleens een van een paard. Naja, die hijs je er weer op en dan is het goed...

Het klinkt we erg bij ons trouwens, al die regels, maar t valt wel mee. Je verteld het aan het begin van de week 1x en daarna ga je er gewoon soepel mee om. Het is niet zo dat ik iedere avond alle tassen afspeur naar zakken snoep omdat ze daar niet mogen snoepen. Kep wel 1x een meisje verteld dat ze haar zak snoep van onder haar kussen in haar tas moest stoppen.
'maar ik heb hem helemaal niet'
'echt wel'
'nietus'
'Ik weet het goed gemaakt, we tillen nu je kussen op, en alles wat eronder ligt is voor mij'
Klein stemmetje: 'mag ik m ook gewoon in m'n tas stoppen'

Maar k geloof dat dat met dat kappertje spelen het ergste was bij ons. Waren geen kinderen gewond, wel een manege eigenaresse bijzonder boos...

En ik heb er 1x de halve nacht uit gezeten omdat er 3 lagen te kotsen. En dan de volgende morgen aan het ontbijt weer vrolijk moeten doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 01:45

Nou, die stelregel meer kinderen = meer regels gaat dus niet altijd op, reken maar dat er de nodige regels gelden op de kampen die ik begeleid. Naar bed is naar bed, stil is stil, iedereen heeft afhankelijk van leeftijd z'n eigen bedtijd, je blijft van elkaars spullen af, na de wekker zit je binnen een half uur aangekleed, haar gekamd, tafel gedekt aan het ontbijt, stoppen is stoppen, naar huis bellen doe je na het avondeten, je komt niet bij de paarden in de wei tenzij mét begeleiding en zo afgesproken, iedereen komt een keer aan de beurt voor één of ander klusje, opruimen op de laatste dag doen we met z'n allen, als de rest één snoepje mag, is er niemand die er twee krijgt. Ga zo maar door. Genoeg regeltjes hoor Lachen

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:16

Ja, maar Nouks, jij doet zorgkamp. Dat is toch anders dan het gemiddelde kamp denk ik. Mensen met stoornissen hebben baat bij een strak ritme.

Wij hebben denk ik ook nog nooit iets heel ernstigs meegemaakt met een kind qua ongeluk ofzo.

Wel ooit in mijn begintijd van kampleiding (jaar of 10 geleden) een keer een kind gehad waar we heel veel problemen mee hadden. Die, bleek later, hadden ze dus gewoon in een zorgkamp moeten plaatsen. Zij zei zelf: mijn linker- en rechterhelft van mijn hersenen communiceren niet met elkaar Rolleyes Gestoord
Nou hadden we dat al gemerkt hoor, maar zij heeft die week zoveel energie en aandacht gekost dat was niet normaal. We hebben uiteindelijk op donderdag die ouders laten komen omdat het niet meer ging (niet luisteren, uren opsluiten in de wc's, 's nachts weglopen het bos in....noem maar op)
En wat zegt moeder: dat doet ze anders nooit Verward Ziek

Mijn medeleidster, die de enige was die nog enigszins kon doordringen tot die griet werd gewoon verdrietig omdat die moeder zo reageerde Hamer Stoom uit je oren Ik kan je vertellen dat ik toen geopperd heb om haar in een speciaal kamp te plaatsen, kom nou !

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:23

Wij hadden vorig jaar ons debuut met de huidige leiding en hebben ook geen ongelukken gehad.eidereen is netjes op zn pony blijven zitten en ergere dingen dan een dazenbeet hebben we niet gehad,hoop dat het dit jaar ook zo goed gaat.
Mocht via mn werk wel mijn EHBO gaan halen en dat heb ik ook gedaan.Altijd makkelijk al hoop ik het niet nodig te hebben he

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:28

Tja eigenlijk heeft elk kind baat bij duidelijkheid en regelmaat. Al is dat nog niet zo eenvoudig zeker niet omdat sommige dat niet gewend zijn en denken te kunnen onderhandelen.
Op een groep van 15 kan je nog misschien wat onderhandelen.. als dat gebeurt bij een groep van 40 a 50 heb je gewoon een groot probleem. Tevens is de kans dat je op grote groep er aantal tussen heb zitten die minder functioneren groter.
Nou bij mij wel een ongeluk.. de eerste keer.. dus het fiasco Knipoog toen is er in mijn groep een meisje afgedonderd, bovenarm gebroken. Echter was jong kind, Belgisch en nogal verlegen, dus we kregen niet snel en goed duidelijk hoeveel pijn ze nou had. Voelde me echt zo schuldig. Kind uiteindelijk dag later arm in mitella, niet meer mee op buitenrit, echter kwamen haar ouders haar niet ophalen. Die woonde in Antwerpen en vonden het beter als het kind gewoon bleef. Was nog voor het mobiele tijdperk dus kind heeft denk ik 1x met ouders gesproken. Ze vroeg er ook niet meer om. Het stuk waar het ongeluk is gebeurt galopeer ik nog steeds niet met groepen, dat doen ze maar met andere leiding.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:40

Ik kan me nog heel goed mijn eigen eerste ponykamp herinneren.Had nog niet veel buitenrijervaring en we gingen op een breed zandpad een rustig galopje doen.....vond het al te hard gaan dus liep die pony best in te houden en vervolgens gaat de gehele groep aan de kletter,over wildroosters heen niet meer te stoppen.ik zat ondertussen al in stap samen met nog 1 jongen die zn pony ook kon houden.De leiding van toen was goed overstuur.
2 kilometer verder vonden we het grootste gedeelte van de groep terug half op het pad en half in de bosjes met een enkeling die het gaaf vond en een hoop huilende kinderen.We misten er alleen nog 2 dat was echt erg.
Zijn teruggereden en later zijn de 2 kinderen wel teruggevonden.alletwee hadden ze er een benouwende rit eropzitten het ene meisje had een hersenschudding en is door de ouders opgehaald en de andere (ponykamp collega)reed de volgende dag weer mee.zat wel goed onder de krassen.Dit was het allereerste ritje.echt hell voor de leiding van toen

Nou zo,n rit hoop ik met mijn kinders dus niet te maken Brrrrr ben ook een hele tijd schijterig geweest om buiten te rijden oor deze ervaring.Is gelukkig allemaal goedgekomen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:02

Ja ben nu ook nog steeds heel streng in. Sommige ponies wil ik gewoon niet vooraan hebben lopen, die gaan de hele groep oplopen naaien. Veel leiding kan dat niet schelen, maar ik heb liever wat betrouwbare paarden voorin en niet allemaal van die hyper knollen zonder rem. (Ligt ook deels aan de kinderen zelf, sommige kids krijgen elk paard idioot. Andere zet je op redelijk jong idioot paard en 'opeens' loopt hij leuk braaf mee.)
Ik kijk dus wel duidelijk naar volgorde en dat vinden sommige andere leiding overdreven. Misschien is het ook wat overdreven, maar goed heb daarna nog maar weinig enge valpartijen gehad.
Ja nog eentje. Eind van galoppeer pad, rem ik rustig af, kijk achterom en zie meisje echt door de lucht vliegen van haar paard, in de braamstruiken. Kon haar eerst niet vinden, uiteindelijk wel, alles gecontroleerd etc. Alles goed, wil je ander paard? (had zelf hele leuke brave mee en veel gevorderde ruiters dus alles mogelijk) Nee hoor ze stapte er gewoon weer op. Rest van de rit bijna niks van haar gehoord, vroeg af en toe hoe het ging etc. Na afloop van de rit komt ze op me af: "Ja sorry dat ik me zo heb aangesteld." Kind heeft geen piep gezegd.. aanstellen huh? waar komt dat vandaan.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:09

Vind het ook wel verstandig om de bravere paarden voorin te hebben hoor Al waren onze pony,s gewoon echt superbraaf.We hebben er eentje bij die met opstijgen een draak is maar na dat loopt ie leuk mee in de groep.Kan met mijn pony ook goed scharen als het moet (haar schuin zetten zodat de rest erniet langs kan)en ze kan aardig gas geven als dat nodig is.

trouwens wat een stoer kind zeg!gewoon erop gaan zonder te mekkeren

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:14

wij rijden ook nog met eigen paarden, das helemaal makkelijk kinderen geven zelf aan dat hun paarden liever voorop lopen of juist achter aan of dat ze trappen! ze durven ook meer met eigen pony en kennen ze door en door! bij ons rijd er leiding voor en achter, alleen vertrouwde hou bare beesten, ik heb wel een stangen bit in met kamp kan ik mn paard meteen stil zetten als er echt iets is, meestal is na de eerste buitenrit al helemaal duidelijk wie waar rijd het is altijd gewoon ff passen en meten, ook rijden wij in twee verschillende groepen, kleine kinderen groep en de grote kinderen groep, ik ga altijd mee met de grote groep, daar gaan we gewoon net iets harder en vaker galloperen en draven, in de kleine groep wordt het rustiger aan gedaan en is de rit meestal ook korter.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:16

Tja we hebben keus uit ruim 100 paarden... en vele doen alleen maar in de zomer ponykampen, voor de rest staan zin in de wei. Geen manegeponies dus, en dat is voor sommige kinderen ook wat lastig. Die pakken ze heel kort en dat zijn de meeste niet gewend.. en dan gaan ze alleen maar harder en lopen trekken.
Schuin op pad zetten is altijd handig Haha!
Ja vond het ook enorm stoer, van haar. Maar hoe zo'n kind dan in het hoofd haalt dat ze zich aanstelde.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:17

Ik kom me ook even melden..
Ik heb nog nooit een kamp begeleid, maar ik ga dat dit jaar voor de eerste keer doen.
Die ongelukjes die hier staan hoop ik niet mee te maken Tong uitsteken

Je krijgt er volgens mij bij ons niks voor, maar dat vind ik ook niet erg. Het lijkt me gewoon leuk om te doen Lachen
Hebben jullie nog tips ofzo? Of activiteiten? Lachen

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:17

wij hebben ook 2 groepen.gevorderd en minder gevorderd.Maar ook met de mindergevorderden maken we wel een galopje

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:21

jaah wij ook wel hoor! ook wel meer dan een! maar het gaat gecontroleerder!

met de gevorderden op een breed zandpad wilt er nog wel us een lekker harde galop voorkomen (tegen rengalop aan)

ik rij op een gelderse tuiger en dan bij de minder gevorderde (ook altijd op kleinere paardjes) gaa ik gewoon heel hard draven en volgen hun allemaal inn galop Tong uitsteken

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:25

ja mooi is dat he met die kleintjes.....zit je in een super relaxt galopje hoor je ze daarna van ....WOW we gingen echt hard in rengalop!was echt gaaf!

en ik met mn collega maar naar achter kijken of alles goed gaat pompiedom....ja lekker galopje he

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:28

whaha jaah! roepen ze van vette rengalop zit jij nog in draf Tong uitsteken Tong uitsteken haha we laten ze lekker in die waan zitten Tong uitsteken maar het is heel leuk om te horen

we hadden vorig jaar wel iets heel komisch toen gingen we ook zown galop drafje doen ( zo noemen wij dat :p ) enne een pony bedacht dat niet nog wel ff kon gaan poepen Tong uitsteken dus groep ver vooruit en toen was die klaar stoof hij vette rengalop terug naar de groep Tong uitsteken ik stond achter dr want ik reed achter aan haha daarna die keer niet gehoord van die kinderen dat ze in rengalop gingen maar dat alleen Tessa in rengalop ging Tong uitsteken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:32

Oh ja, we hebben 1x een meisje gehad dat met de picknick in glas ging staan, maar dat bleek uiteindelijk allemaal wel mee te vallen...