SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:51

Yamcha schreef:
Mag ik eens wat vragen? Waarom altijd dat gezeur over dressuurruiters? Dressuur is heus zo paardonvriendelijk niet. Sommige mensen zijn paardonvriendelijk, maar die zitten heus in alle paardensporten. Ik vind dit een beetje kiften. Doe mij een lol en ga nu even de springsport afkraken, ja?

Een beetje vriendelijker mag wat mij betreft ook wel, ja?

In mijn andere posts (in dit topic) heb ik het ook over springen. Ik gebruik in dit voorbeeld omdat dressuur qua risico op het moment dat je de wedstrijd in gaat ongeveer haaks op SGW staat, door 2 uitersten tegenover elkaar te zetten probeer ik mijn punt duidelijker te maken. Daarom gaat het wat mij betreft in dit geval (en dus niet altijd) over dressuurruiters. Naar mijn mening kraak ik hier helemaal niets af (dressuur niet en SGW niet).

Voor jouw informatie, ik rij dressuur en geen SGW...

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:22

Hee Yamcha, guess what....de eventing bestaat uit 3 onderdelen, dus wij rijden allemaal ook dressuur. En thuis ook 4 keer in de week. Slecht crossen is net zo slecht als slecht dressuurrijden, bij de cross gaat het alleen wat eerder fout.

Heb wel het idee dat bij SOMMIGE dresuurruiters het welzijn van hun paard erg in de vergetelheid is geraakt. En als ik heel eerlijk ben, zie ik op de meeste dressuurwedstrijden (ja, ik rijd zelf ook dressuur, Z1 momenteel) dat een groot gedeelte van de paarden er niet al te happy uitziet en de ruiter vaak nog minder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:20

Yamcha schreef:
Mag ik eens wat vragen? Waarom altijd dat gezeur over dressuurruiters? Dressuur is heus zo paardonvriendelijk niet. Sommige mensen zijn paardonvriendelijk, maar die zitten heus in alle paardensporten. Ik vind dit een beetje kiften. Doe mij een lol en ga nu even de springsport afkraken, ja?

In de springsport lopen ook rotte appels rond, net zo goed als in dressuur en sgw, het is alleen zo dat er van die typische dressuurruitertrekjes zijn, net zoals springruitertrekjes. Maar ik moet wel zeggen, van alle ruiters vind ik sgw'ers qua vriendelijkheid en sportiviteit met kop en schouders boven de rest uitsteken!
Ze vragen altijd heel geintresseerd hoe het ging, luisteren ook echt en met de prijsuitrijking zijn ze ook echt blij voor je als je wat hebt gewonnen, ook al betekend dat dat zij niet in de prijzen zitten.
Dat maak je op een spring of dressuurconcours niet zo snel mee!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:32

Ik ben in eerste instantie geen fan van welke topsport dan ook met welk diersoort dan ook. Topsport doe je maar met je eigen lijf, betrek een ander daar niet bij.
Simpelweg omdat 90% of meer dat ik zie, zijn/haar dier voorbijloopt, met onnodige blessures en ongelukken die daarop volgen. Die keren dat ik een combinatie zie die daadwerkelijk een combinatie zijn, vind ik het wel prima.
Bij SGW moet ik gelijk aan Engeland denken, hoeveel paarden er per jaar wel niet naar de slager gaan, het zou verboden moeten worden. Maar dit kan een vooroordeel zijn, de hindernissen worden steeds veiliger en de regels steeds strenger, maar daar heb ik geen idee van.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:45

roest schreef:
Bij SGW moet ik gelijk aan Engeland denken, hoeveel paarden er per jaar wel niet naar de slager gaan, het zou verboden moeten worden. Maar dit kan een vooroordeel zijn, de hindernissen worden steeds veiliger en de regels steeds strenger, maar daar heb ik geen idee van.

Dan moet je dergelijke uitspraken niet doen. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:48

Ik ben het er niet helemaal mee eens, wat jij zegt gebeurt veel meer in de lagere paardensport dan op GP niveau. Dan is het niveau wel zo hoog dat als je niet heel goed op elkaar ingespeelt bent je er ook niet komt. Ja, er zijn altijd wel een paar mensen waarvan je denkt, moet dat nou? Maar over het algemeen geldt wel, dat als je niet super met je paard omgaat bak je er ook niets van.

Wbt die sgw's in Engeland; er zullen best een hoop paarden naar de slager gaan maar dat hebben de ruiters niet gewild, zijn trainen echt wel goed op zulke omstandigheden en beschermen het paard optimaal. Waarom, omdat een paard wat op dat niveau loopt een paar ton waard is en bovendien vind een ruiter niet zomaar een paard weer wat op hetzelfde niveau mee kan komen. Er wordt dus echt wel over nagedacht.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:56

Ik persoonlijk vind SGW super! Maar je moet natuurlijk wel weten waar de grenzen liggen van je paard en heel verantwoordelijk zijn.. Anders kun je het beter afslaan!

Ik zelf wil ook heel graag aan SGW wedstrijden gaan meedoen, maar er is thuis gewoon geen geld voor, plus dat mijn ouders me niet aanmoedigen (met de hele paardensport niet). Wel ga ik regelmatig op verkenning uit bij ons in het bos omdat daar heel veel cross hindernissen staan. Fantastisch! Ik weet van mijn pony dat ze onder het zadel de 1.10 met gemak haalt dus ben ik ook begonnen met crosshindernissen. De eerste crosshindernis die ik ooit met haar gesprongen heb was een boomstammetje van ongeveer 40cm maar nu springen we soms hindernissen van 80/90cm in het bos! Ja, het kan gevaarlijk zijn, maar ik test altijd de bodem voor ik ga springen en weet heel goed wat ze kan en niet kan. Bovendien vind ze springen in het bos helemaal het einde! Daar fleurt ze helemaal van op.

En met iedere sport zijn blessures mogelijk. Met dressuur kan een paard zich verstappen, met springen kan een paard een balk tussen zijn benen krijgen en met de cros kan dat ook beide gebeuren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:29

Horsii_mine schreef:
En met iedere sport zijn blessures mogelijk. Met dressuur kan een paard zich verstappen, met springen kan een paard een balk tussen zijn benen krijgen en met de cros kan dat ook beide gebeuren.

Maar juist met de cross kan een paard geen balk tussen de benen krijgen omdat de hindernissen vast zitten en op bepaalde hindernissen breekbomen gebruikt worden. Dat is vele malen veiliger dan losse balken.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:36

Simmie schreef:
roest schreef:

Dan moet je dergelijke uitspraken niet doen. Knipoog

word er om je mening gevraagd, juist omdat je in deze sport niet bekend bent... Verward

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:44

Snap even niet wat je bedoelt Roest.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:54

Scum schreef:
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van deze reactie uit een ander topic wil ik graag jullie mening horen:
Amigo14 schreef:
Inderdaad vervelend voor de mensen die overblijven ,alleen heb ik geen medelijden met zo iemand,ik vind dat die hele cross gebeuren dierenbeulerij..
voor het zelfde geld breek weer een paard zijn nek...en waarom?? omdat het gewoon een risico "k#t sport is! , dus dan voor mij dan maar eerder de ruiter.die kiest er voor..het paard niet!

[b]Welk beeld heb jij van de Samengestelde wedstrijdsport? Hoe ben je tot dit beeld gekomen; uit nieuwsberichten, door eigen ervaringen, anders?[/b]
Indien je mening over de SGW niet zo positief is, wat zou er dan aan gedaan kunnen worden om de sport vriendelijker te maken?

Dit topic is met opzet niet op het SGW forum geplaatst, omdat ik ook graag de mening wil horen van niet-SGWers Knipoog. Het is niet de bedoeling om hier de sport te gaan verdedigen of af te kraken maar gewoon om een nette discussie op gang te brengen.

Reacties als die hierboven (niet onderbouwd) daar kan ik niet zoveel mee Knipoog

Mocht je niet goed weten wat SGW precies is, dan kun je hier meer informatie vinden:
viewtopic.php?f=96&t=504431

Er word dus gevraagd om mijn mening, mijn beeld. Mijn beeld: Ongelukken, blessures.
Mijn mening: ben er MEESTAL tegen door wat ik tot nu toe gezien heb, maar heb me er niet in verdiept, als ik mij niet heb verdiept in iets, heb ik ook geen duidelijke mening. Krijg ik een antwoord: moet je dat niet zeggen. Er werd toch echt gevraagd om meningen van mensen die zich er niet in verdiept hebben c.q. er domweg niets van weten.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:56

Daarin moet ik je gelijk geven roest.
Hoe zou jouw negatieve mening over SGW kunnen veranderen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:02

Door zelf eens een sgw te rijden... de beste remedie!!

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:05

Okee, nu hebben we het de hele tijd gehad over de ongelukken die kunnen gebeuren op de wedstrijden. We zijn het erover eens dat dat risico hoger is.

Maar zouden we niet op de lange termijn moeten denken aan het welzijn van het paard?? De happy athlete waar zo vaak over wordt gesproken. Ik ben van mening dat en paard gewoon goed in zijn vel moet zitten door afwisselende training. Ik kan me voorstellen dat vnl dressuurpaarden vrij eenzijdig getraind worden en helemaal niet zo prettig in hun vel zitten. Zou je dan je paard afhouden van iets waar hij de grootste lol in heeft???
Dat vind ik ethisch namelijk ook niet verantwoord!!!!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:05

CarpeDiem schreef:

Kennis en ervaring.
Ik ben niet per definitie negatief over SGW. Dat voorop gesteld, wil je ´paardvriendelijk´ zijn, ga je er uberhaupt niet opzitten, zet je ze uit in een niet bestaand grondgebied en laat je ze hun leven lijden Clown

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:06

en iedereen heef thet hier maar over de ongelukken e.d. Maar ik zou inderdaad wel eens harde cijfers willen zien van peesblessures's bij dressuur en springpaarden, hoefbeenfracturen bij westernpaarden en niet te vergeten de polo en renpaarden.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:08

roest schreef:
CarpeDiem schreef:

Kennis en ervaring.
Ik ben niet per definitie negatief over SGW. Dat voorop gesteld, wil je ´paardvriendelijk´ zijn, ga je er uberhaupt niet opzitten, zet je ze uit in een niet bestaand grondgebied en laat je ze hun leven lijden Clown

Zelfs hier kun je je vraagtekens bij zetten. Zijn de paarden die we momenteel zo ver en specifiek hebben doorgefokt nog wel geschikt om vrij in de natuur te lopen??

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:09

vandaar de Clown

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:25

anneliesdj schreef:
Door zelf eens een sgw te rijden... de beste remedie!!

op een draver x arabier die meer gangen kent dan een ijslander, die denkt dat die balk er juist afmoet, waar kan ik me inschrijven Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:44

die gangen maakt niet zoveel uit hoor, alleen dat de balk eraf moet moet hij wel afleren... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:46

Ir111 schreef:
Yamcha schreef:

Een beetje vriendelijker mag wat mij betreft ook wel, ja?

In mijn andere posts (in dit topic) heb ik het ook over springen. Ik gebruik in dit voorbeeld omdat dressuur qua risico op het moment dat je de wedstrijd in gaat ongeveer haaks op SGW staat, door 2 uitersten tegenover elkaar te zetten probeer ik mijn punt duidelijker te maken. Daarom gaat het wat mij betreft in dit geval (en dus niet altijd) over dressuurruiters. Naar mijn mening kraak ik hier helemaal niets af (dressuur niet en SGW niet).

Voor jouw informatie, ik rij dressuur en geen SGW...
Ok, ik had het anders opgevat...

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 01:19

anneliesdj schreef:
die gangen maakt niet zoveel uit hoor, alleen dat de balk eraf moet moet hij wel afleren... Knipoog

Ze MOET helemaal niets, ze heeft een blessure gehad aan haar diepe buiger, en iedereen mag weten dat ze best wel een beetje zielig is Tong uitsteken ( ze is een dominante bitch die het gewoon goed weet te spelen Clown )
Maar serieus, ik zal nooit de wedstrijdsport ingaan, daar ligt mijn hart niet.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:21

roest schreef:
Er word dus gevraagd om mijn mening, mijn beeld. Mijn beeld: Ongelukken, blessures.
Mijn mening: ben er MEESTAL tegen door wat ik tot nu toe gezien heb, maar heb me er niet in verdiept, als ik mij niet heb verdiept in iets, heb ik ook geen duidelijke mening. Krijg ik een antwoord: moet je dat niet zeggen. Er werd toch echt gevraagd om meningen van mensen die zich er niet in verdiept hebben c.q. er domweg niets van weten.

Er word idd gevraagd hoe men er tegenaan kijkt en dan vooral mensen die zich er niet in verdiept hebben, daarom werd er ook verwezen naar een topic wat weergeeft wat SGW precies is.
Je geeft aan geen duidelijke mening te hebben, maar je zegt wel "het zou verboden moeten worden" dat is mi een heel duidelijke mening. En ik vind dat je, als je niet precies weet hoe het in elkaar steekt, zulke uitspraken niet moet doen.

Voorbeeld: Iemand die ik niet ken wordt door een vriend van mij als een enorme t.rut beschouwd. Dan kan ik zeggen (omdat die vriend van mij nou eenmaal een vriend is) dat ik dat ook vind. Maar omdat ik die persoon niet ken vind ik dat je zulke dingen niet kan zeggen.
Misschien een beetje kromme vergelijking, maar ik hoop hiermee duidelijk te hebben gemaakt wat ik bedoel.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:06

floor01 schreef:
Okee, nu hebben we het de hele tijd gehad over de ongelukken die kunnen gebeuren op de wedstrijden. We zijn het erover eens dat dat risico hoger is.

Maar zouden we niet op de lange termijn moeten denken aan het welzijn van het paard?? De happy athlete waar zo vaak over wordt gesproken. Ik ben van mening dat en paard gewoon goed in zijn vel moet zitten door afwisselende training. Ik kan me voorstellen dat vnl dressuurpaarden vrij eenzijdig getraind worden en helemaal niet zo prettig in hun vel zitten. Zou je dan je paard afhouden van iets waar hij de grootste lol in heeft???
Dat vind ik ethisch namelijk ook niet verantwoord!!!!

IMO is het zijn van een 'happy athlete' heel belangrijk! Maar ik vind het wel overdreven om te stellen dat dressuur- en springpaarden dat niet zijn...

In de SGW zie je over het algemeen alleen maar vrolijke paarden die er plezier in hebben. Maar geeft het ook geen vertekent beeld, omdat de mindere combinaties niet eens durven starten omdat het gewoonweg gevaarlijk is? De paarden die er geen plezier in hebben, niet eens rondkomen? Terwijl dressuur- en springruiters veel sneller toch aan de start verschijnen ondanks alles niet vlekkeloos gaat, als het minder gaat heb je over het algemeen alleen balken/weigeringen en slechte punten, maar geen ongelukken. En ik wil niet weten wat er gebeurt als je zonder goede voorbereiding en vertrouwen een cross in gaat.

Natuurlijk zijn er dressuur- en springpaarden met een heel eenzijdig leven. En er zijn van die pipo's waarvan de paarden niet naar buiten mogen wegens blessures en die helemaal ingepakt staan. En paarden die niet met plezier hun werk doen. Maar over het algemeen rijden die ruiters (als ze uitrijmogelijkheden hebben) ook regelmatig buiten en longeren ze en vinden die paarden het helemaal niet erg om te trainen. En sommige dresuurruiters wagen zelfs af en toe een sprongetje Clown Maar is het voor een paard erg als hij niet mag jakkeren (niet negatief bedoeld) in het bos, maar gewoon lekker relaxt naar buiten gaat?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:24

Simmie schreef:
roest schreef:

Er word idd gevraagd hoe men er tegenaan kijkt en dan vooral mensen die zich er niet in verdiept hebben, daarom werd er ook verwezen naar een topic wat weergeeft wat SGW precies is.
Je geeft aan geen duidelijke mening te hebben, maar je zegt wel "het zou verboden moeten worden" dat is mi een heel duidelijke mening. En ik vind dat je, als je niet precies weet hoe het in elkaar steekt, zulke uitspraken niet moet doen.

Voorbeeld: Iemand die ik niet ken wordt door een vriend van mij als een enorme t.rut beschouwd. Dan kan ik zeggen (omdat die vriend van mij nou eenmaal een vriend is) dat ik dat ook vind. Maar omdat ik die persoon niet ken vind ik dat je zulke dingen niet kan zeggen.
Misschien een beetje kromme vergelijking, maar ik hoop hiermee duidelijk te hebben gemaakt wat ik bedoel.

oke, snap je. zal mezelf even iets beter proberen uit te leggen. Mijn beeld: als ik iets zie is het meestal een foto of artikel van een ongeluk, paard naar de slager.. blabla, dus dan denk is dat het verboden moeten worden. Maar dat is 1 kant van het verhaal, waarop ik dus geen mening kan vormen, ik ken immers de andere kant van het verhaal niet.