meer verwaarloosde pony's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

toeka

Re: meer verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:33

runningkawa schreef:
Ik heb geen bezwaar tegen 24 uur op de wei
Maar wel als ze in die wei geen droog stukje hebben
En in de zomer geen schaduw hebben

Dat zijn imo de vereiste van 24 uur buiten staan.
Lijkt me iegenlijk ook heel normaal Lachen

ja daar ben ik het zeker met je eens!! en natuurlijk altijd water tot hun beschikking Knipoog

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:33

runningkawa schreef:
Ik heb geen bezwaar tegen 24 uur op de wei
Maar wel als ze in die wei geen droog stukje hebben
En in de zomer geen schaduw hebben

Dat zijn imo de vereiste van 24 uur buiten staan.
Lijkt me iegenlijk ook heel normaal Lachen

En dat is dus precies wat ik zeg.
Maar lezen is voor sommige mensen lastig Ach gut

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:35

of misschien anders formuleren want ik haal het er echt niet anders uit Haha!
maar blij dat we over die 24/7 eisen idem zijn Knipoog

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:09

Ik vind dit ook best erg overdreven..
Ik zie op de foto geen enkel paard tot aan zijn "enkels" in de modder staan hoor?
Ik zie ronde, gezonde en best vrolijke beestjes...

Dan kunnen ze mij ook even aanklagen bij de DB, mijn weide is ook zeiknat en mijn pony ziet er ook als een verzopen teddybeer uit Haha!
Hij staat ook 24/7 buiten met schuilstalletje en hij krijgt elke dag lekker hooi.

Alle weides staan er op dit moment zo bij hoor, zelf de meest droge zoals de mijne.
En die pony's hebben zo te zien een zeer grote weide ter beschikking en ze hebben elkaar als gezelschap..Mijn pony staat alleen en eenzaam!!!

phhhhh Koe

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:12

noeki: Jij zegt helemaal niet hetzelfde als RK.

Jij zegt dat een paard minimaal 2 hectare moet hebben om over te kunnen rennen en hoe jij je verhaal geplaatst had leek het net alsof er dan plasje of stukje blub in mag staan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:09

ik vind het stukje een beetje rammelen, maar de ene verwaarlozing is de andere niet naar mijn idee... de ene keer worden ze bij het minste in beslag genomen en de andere keer moet een paard eerst zijn hoeven laten vergroeien en half dood liggen voordat ze een keer komen kijken Ach gut

wat ik wel weet is dat er in mijn brede omgeving ook verwaardeloosde paarden moeten lopen... waar weet ik niet, maar heb van betrouwbare bron vernomen dat ze er zijn Ach gut

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:56

Zo ik heb twee lange emails gestuurd naar de DB met ongeveer de strekking van wat ik hieronder geschreven heb.
Lijst

Citaat:
In dat bewuste artikel wordt ook een verkeerd beeld geschetst van de
oorzaken van hoefbevangenheid, dit heeft meer te maken met fructaangehaltes in het gras, dan met het al dan niet nat zijn van een weiland.

Het beeld dat wij in Nederland hebben van gezonde paarden, zijn overvoerd en ook de ideeën wat goed is voor een paard wijken nogal af van wat werkelijk aansluit bij de behoeftes van een paard:
Iedereen die wel eens in een manege of pensionstal is geweest kent het
beeld wel: een lange gang, met boxen naast elkaar, gescheiden van elkaar door tralies of een dichte muur. In de boxen staan de paarden op een halve meter stro, een voerbak op tafelhoogte, twee keer per dag biks en hooi en vaak nog een lekkere warme deken op. Op het eerste gezicht niks mis mee, maar is dit wel zo fijn voor paarden als wij denken?

Paarden leven in het wild onder hele andere omstandigheden, ze leven in een kudde, zijn de hele dag bezig met grazen. Met slecht weer gaan ze niet uit zichzelf in een grot staan om te schuilen, het is veel veiliger voor ze om toch op de open vlakte te blijven. Paarden zijn ook helemaal aangepast aan ruige omstandigheden en zijn prima in staat om zichzelf daartegen te beschermen. In de winter krijgen paarden een dikke wintervacht en ook hun thermostaat zit zeer ingenieus in elkaar, waarmee ze zichzelf onder alle omstandigheden een lichaamstemperatuur van 38 graden kunnen handhaven.

Paarden op stal, staan het grootste deel van de dag stil, terwijl paarden in het wild per dag vele kilometers afleggen al grazend. Het grootste verschil zit in de hoeveelheid beweging. Stalpaarden staan onnatuurlijk lang stil. Bij heel veel aandoeningen die tegenwoordig veel voorkomen is te weinig beweging een van de oorzaken: hoef- en beenproblemen, spijsverteringsproblemen, stalondeugden, slechte doorbloeding etc.

Paardgerichte paardeneigenaren zitten vaak klem tussen de keus óf het paard in een open weiland, omdat de gemeente verbied enige vorm van beschutting aan te brengen (schuilstal en in onze omgeving mag zelfs een bomenrij en of windsingel aan de rand van het weiland níet aangelegd worden!) óf het paard op stal te plaatsen waar weer te weinig bewegingsvrijheid voor het paard is. Stallen en weilanden grenzen vaak niet aan elkaar.

Overigens is het absurd dat er nog veel paarden 23 uur per dag op stal
staan in een ruimte die qua verhoudingen overeenkomt met een kartonnendoos voor een kat en een broodtrommel voor een cavia. Dit heeft ernstige gevolgen voor de psychische gezondheid van het paard, maar ook de lichamelijke. Paarden worden ernstig gefrustreerd in hun natuurlijke sociale gedrag wanneer zij van elkaar gescheiden zijn door dichte wanden, maar ook bij tralies tussen de boxen. Dr. Machteld van Dierendonck heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. Haar volledige proefschrift is hier te downloaden:

http://igitur-archive.library.uu.nl/dis ... 6/full.pdf

De zogenaamde 'stalondeugden' zijn eigenlijk uiting van paardonterenden
frustrerende omstandigheden en kunnen geschaard worden onder gestoord
gedrag als gevolg van (eenzame) opsluiting. Echter dit wordt door de mens vaak opgelost met luchtzuigbanden of andere symptoonbestrijding. Een ijsberende tijger in Artis wordt wel als zielig en gestoord aangemerkt, maar een wevend paard zien mensen niet als ernstig, maar hooguit als lastig en makkelijk 'op te lossen' dmv een weefrek.

De meeste typische paardenziektes hebben ook hun oorzaak vaak in de
onnatuurlijke manier waarop paarden gehouden worden. Hoefkatrolontsteking, zwakke hoeven, koliek, maandagziekte, dampigheid etc Zonder verder in technische details te treden komen meer en meer wetenschappers tot de conclusie dat deze ziektes te voorkomen en zelfs te genezen zijn door de levensomstandigheden van het paard aan te passen. De Duitse veearts Dr. Hiltrud Strasser heeft hier veel over gepubliceerd, o.a. 'een paardenlevenlang gezond' (NL versie) 'a lifetime of soundness' (EN versie).

Ook kan ik u melden dat er een voortschrijdend inzicht is in de noodzaak van het hebben van een schuilmogelijkheid voor paarden. Vele eigenaren die wél een schuilstal hebben merken op dat de paarden hier uiterst zelden gebruik van maken en liever buiten blijven staan hoe slecht het weer ook is. Vaak is de enige keer dat ze er wel in gaan staan juist in de zomer, tegen de zon. Ook bij mijn paarden heb ik dat vastgesteld, ze maken nooit gebruik van de schuilstal.

Voor meer informatie over nieuwe inzichten m.b.t. paardenhouden zijn na te lezen op http://www.paardnatuurlijk.nl

En zowáár ze gaan wat dóen met de info.

*wrijft ogen uit*

OK dan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:04

Wat een gel*l!! Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar waar staat het land nu NIET onder water!! En dan de stomme opmerking....ze worden hoefbevangen van een natte wei????
Een paard dat hoefbevangen is ZET je juist in het natte zand!
Een beetje meer verdiepen in hoe een paard moet leven zou niet misstaan...dierenbeschermers!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:25

euuh, hier staat het land niet onder water

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:42

Ik denk dat de db mijn paarden dan ook binnenkort moet komen bekijken, ze staan 24/7 in de wei, oeps zo mag ik het van mijn vriend in de winter met deze regen niet noemen, het is meer een modderpoel, maar wel met schuilstal en droge stukken, vers water en bijgevoerd 2 maal daags, lijken qua conditie oppervlakkig gezien op de paarden in het artikel. Zijn wij nou gek??

We hebben hier in de omgeving ook van die bezorgde bewoners die de politie bellen omdat een hoefbevangen shetje geen brokken krijgt en op een schaarse wei staat, de overbuurvrouw van mijn ouders van wie deze shet is kan zich hier zo boos over maken en ik ook trouwens. Twee weien verder staat een stal met 4 paarden erin die je nooit ziet omdat ze niet buiten komen en dat mag wel want ze hebben water en voer en schoon stro.

Soms snap ik de db niet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:09

runningkawa schreef:
euuh, hier staat het land niet onder water

Wacht maar Vork , ik stuur alle regen wel even jouw kant op Extreme duivel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:41

Daar ben je zeker al mee bezig, het regent hier nu al de hele nacht en morgen Tong uitsteken

Hier is ook nog nooit zoveel water gevallen als de afgelopen tijd, want de sloot staat nokje vol
Anders moet je daar het water in zoeken Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:50

Wat kan je dat weer lekker inwrijven runningkawa!
Hier staat alles, maar dan ook echt ALLES, onder water!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:52

Hier ook, echt heel erg, en die sukkelige pony's blijven er ook gewoon in staan, in plaats van dat ze lekker in hun droge stal gaan staan.

alleen als ik de stal hooi voer gaan ze er heen om te eten, verder blivjen ze in de blub staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:21

Oke, de wei is modderig maar om nou een paard een spuitje te geven omdat hij in een modderige wei stond?:
Citaat:
Het dier is in beslag genomen en kreeg een spuitje...

De paarden zien er verder kerngezond uit Sigaar Of heb ik eroverheen gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:51

Wat nu inwrijven?
het is toch gewoon zo. Dat jij dat niet kunt hebben kan ik niks aan doen
En gisteren hebben we veel in de auto gezeten en ik heb nog zoveel droog land gezien, zoveel...
Dus vind het smoesje kan niet droog staan niet deugen
Wil niet, das wat anders

Ze kunnen van zee land maken, maar bij de bokkers hier geen klein stukje droog...sure..
Ja vind me nu maar gemeen, maar dat is gewoon hoe ik er over denk

Overigens is de bak nu ook nat want het regend nog steeds, maar een halve dag droog en het is weer droog.
En was dat niet geweest, hadden we er meer aan laten doen dan we al hebben gedaan.
Zodat ze dan iig een droge bak hadden gehad.
Dat is het minste wat je kunt doen voor je paard, een droog stukje creëereen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-07 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:53

Ja maar geef toe als je het zelf altijd droog hebt is het makkelijk oordelen over andere zonder de situatie te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:55

Waarom?
De bak die wij aan hebben gelegd is er ook niet voor niets gekomen.
De grond die wij hebben gekocht is ook een stuk duurder dan die aan de overkant van de weg, omdat die van ons hoger ligt.
Dat mensen dat niet kunnen hebben is hun probleem, niet de mijne
We hebben en werken er nog steeds hard genoeg voor.
En ik zeg niet dat andere er niet hard voor werken, maar een stukje van 15 x 10 oid droog krijgen moet gaan.

Edit:
En op de plaatsen waar ik in pension stond kwamen er ook geen droge bak uit het niets aanwaaien.

En waarom mag je alleen maar zeggen, ow ik heb ook een natte wei, zielig huil huil
Maar niet zeggen het is droog? Omdat je dan mensen op de teentjes trapt?
Trekken ze maar stalen neuzen aan Tong uitsteken Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:23

Ik denk niet dat je kan zeggen dat het andere het niet kunnen hebben. Kan me niet voorstellen dat mensen daarom zo reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:24

Waarom dan?

je mag wel mee zielig doen met snik boehoe het is nat
Dat mag wel
Maar zeggen het is droog is in wrijven?

Lijkt me dan toch dat mensen het niet kunnen hebben, zie geen andere verklaring

Voor mij is het niks anders als wat zijn je eisen die jij stelt aan het houden van paarden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:26

Ik doe niet zielig hoor, en zie ook weinig andere die dat doen.

Ik zeg niet dat het inwrijven is. Ik probeer alleen te zeggen dat je manier van reageren niet zo tactische is en vaak niet altijd even aardig over komt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:28

karoliena schreef:
Hier ook, echt heel erg, en die sukkelige pony's blijven er ook gewoon in staan, in plaats van dat ze lekker in hun droge stal gaan staan.

die van mij staan nu niet dag en nacht buiten, maar als ik ze nu naar buiten doe trekken ze massaal juist naar de plassen toe Ach gut maaien met de benen er doorheen galoperen ze vinden niks leuker Haha!
maar hier op die zware klei is het aanmodderen... hier in de buurt is geen 1 weiland of rijbak echt droog Ach gut of het moet echt een dag droog zijn zodat het weg kan zakken richting drainage...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:29

Nee, jij niet en veel andere ook niet, maar iemand die gaat miepen over inwrijven wel Lachen

En dat zijn de berichten van andere wel?

Er zeggen er toch een paar, geen 1 land is meer droog
En daar mag je dan niks over zeggen?
Dan maar lomp, jammer dan...
En gisteren nog zoveel droog land gezien....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:32

hey doe is lief voor elkaar Clown

droog land is er nog genoeg in nederland hoor... als je op zand zit heb je gewoon geluk in de winter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:33

Klopt dan heb je geluk
Maar het is een misverstand te denken dat zandgrond vanzelf altijd maar droog is Lachen