vos merry nooit kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: vos merry nooit kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:51

wat er trouwens ook wel gezegd wordt is dat vossen altijd wat hebben. (Blessures, wondjes enz.)

wat mij wel is opgevallen is dat sommige vossen een heel teer huidje hebben. Voordeel: In de winter zitten ze lekker kort in het haar, nadeel ze zijn wat gevoeliger voor wondjes e.d.
Maar ik vind zelf dat dat bij andere kleuren net zo goed zo kan zijn...

dajos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:08

Skippy01 schreef:
_Lorette_ schreef:
Vossen zijn inderdaad niet commercieel. Raar eigenlijk, want was is er mis met de voskleur? Is dat lelijk? En door de dominante kleurvererving al helemaal vreselijk?
Ik vind dat zó raar... Ik heb geen bepaald beeld van een paard in mijn hoofd en al helemaal geen kleur. Het ene paard spreekt mij wel aan en het andere paard niet. Ik zal echt nooit zeggen: "Het is een vos, dus ik koop liever een ander paard."
En ik hoop dat de rest van de wereld dat ook gaat doen. Vreselijk zeg. Door die gekke uitspraken gaan de mensen juist denken dat een vos minder is en willen ze er geen vos meer door hebben, want stel je voor dat je 'm minder goed kunt verkopen...

[/size]

voskleur is idd niet commercieel en zeker bij merries niet, maar dat geldt eigenlijk met name voor de dressuursport... bij het springen is de kleur niet van belang, als tie maar springt...
bij de dressuur is het 'mode' om een ruin te hebben en liefst zo donker mogelijk van kleur...
jammer, maar zo werkt de paardenwereld... zou anky morgen met een vosmerrie rijden, dan is het zo over met het vooroordeel hoor...

het ligt ook een beetje aan het soort paard, want bij de tuiger overheerst de voskleur nogsteeds over bruin Knipoog

ik ben zelf echt gek op vosjes, maar ja, je hoort idd vaak dingen over vosjes... en tjah 'een vos verliest wel zijn haren, maar nooit zijn streken'... gelukkig maar!

Doordat vos een dominante kleur is, zijn er meer vossen en in verhouding waarschijnlijk ook meer vossen met "een steekje los" dan andere kleuren. Door dat het aanbod van voskleurigen dan ook groter is dan de vraag (want iedereen wil iets aparts/anders en vooral in de dressur idd) zijn ze minder commerciel. Of het nou aan de kleur ligt dat ze minder betrouwbaar zijn? Ik denk het niet, eerder aan de manier van opvoeding en hoe er mee om gegaan word.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:16

Pollewoppy schreef:
wat er trouwens ook wel gezegd wordt is dat vossen altijd wat hebben. (Blessures, wondjes enz.)

wat mij wel is opgevallen is dat sommige vossen een heel teer huidje hebben. Voordeel: In de winter zitten ze lekker kort in het haar, nadeel ze zijn wat gevoeliger voor wondjes e.d.
Maar ik vind zelf dat dat bij andere kleuren net zo goed zo kan zijn...

Ik heb een vosse merrie: Ze heeft nog nooit beenproblemen gehad, en is niet zo gevoelig voor wondjes. Wel zit ze kort in haar vacht.

Maar een vosse merrie gevaarlijker? stouter? Ik dacht het niet Lachen

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:23

ik ook neit ik heb een paard en dat is ook een merrie vos

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:26

Skippy01 schreef:
voskleur is idd niet commercieel en zeker bij merries niet, maar dat geldt eigenlijk met name voor de dressuursport... bij het springen is de kleur niet van belang, als tie maar springt...
bij de dressuur is het 'mode' om een ruin te hebben en liefst zo donker mogelijk van kleur...
jammer, maar zo werkt de paardenwereld... zou anky morgen met een vosmerrie rijden, dan is het zo over met het vooroordeel hoor...

het ligt ook een beetje aan het soort paard, want bij de tuiger overheerst de voskleur nogsteeds over bruin Knipoog

ik ben zelf echt gek op vosjes, maar ja, je hoort idd vaak dingen over vosjes... en tjah 'een vos verliest wel zijn haren, maar nooit zijn streken'... gelukkig maar!

Dan mag Anky voor mijn part wel ff mijn vos lenen hoor *LOL*
Zo gedaan met die vooroordelen Cool

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:59

en zo verzind iedereen weer wat Nagelbijten / Gniffelen

Nog nooit van gehoord, en een zwarte merrie kan bijv. ook heus wel chagrijnig zijn, vind het een beetje onzin Haha!

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:00

Hahah ja, soms hoor je van ja nouja het is een vosmerrie dus onder het rijden doet ze wel heer irritant. Haha! Ik geloof er niet in.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:41

Henrieke schreef:
en zo verzind iedereen weer wat Nagelbijten / Gniffelen

Nog nooit van gehoord, en een zwarte merrie kan bijv. ook heus wel chagrijnig zijn, vind het een beetje onzin Haha!

tis ook wel een beetje onzin, maar tis wel leuk toch?

ik rij nu zelf een zwarte merrie, in de omgang zo onderdanig alst maar kan en super braaf, maar als je erop klimt denkt ze dat ze de baas is... elke dag weer vechten... soms denk ik 'het gaat beter', maar helaas, steeds weer een terugval... (gisteren letterlijk, lag ineens op de grond...)

dus het ligt idd niet een de kleur... denk wel dat merrie's qua gedrag anders zijn dan ruinen en hengsten en dat je daarmee om moet kunnen gaan, maar ja, vosjes, niets mis mee hoor....

je hoort ook dat witte benen kwetsbaarder zijn, terwijl ik zat paarden ken met effen bruine benen die altijd kreupel zijn en zat paarden met witte benen die nooit wat hebben...

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:47

Ik heb een vosmerrie en ik ben er heel blij mee, ik heb haar nu bijna 4 jaar, ze wordt dit jaar 6 en ben sinds kort met wedstrijden begonnen, we zijn nu 2 x L1 gestart en ze was superbraaf, zowel op het voorterrein als in de proef. Ze wil heel graag werken en ze is ook weleens ondeugend hoor, maar nooit gemeen. Ze heeft vorig jaar ook een prachtig merrieveulen gekregen, zwartbruin. Ik wou heel graag een donker merrieveulen en die heb ik gekregen, dus ongeluk heeft ze mij niet gebracht. Mensen die een paard kopen puur om de kleur hebben geen verstand van paarden vind ik. Een goed paard heeft geen kleur.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:50

haha,. ik heb hier nog nooit van gehoord!!
ik denk dat het niet aan de kleur ligt hoe je paard zich gedraagt. Knipoog

Uriel_Koska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:09

Ik ga een vos merrie kopen.. Het is echt een schat.. Maar wel echt een merrie. Ze is wat schrikkerig en kijkerig. Maar absoluut niet gemeen ofzo.. Ik heb niks tegen vos Merries in een geval!! Clown

YuriiikO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:01

wat een onzin, ik zou zelf ook niet voor een vos gaan, maar dat heeft met eigen smaak te maken, ik vind het echt onzin, ik ken iemand, en die heeft een kwpn (donkerbruine) ingeruild voor een vos omdat ze niet met die donkerbruine kwpn over weg kon, en het gewoon beter klikte met die vos, nogmaals ik vind het echt onzin!

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:26

Ik zou persoonlijk ook niet snel een vosmerrie kopen, maar zeg nooit nooit Knipoog
Dat is puur omdat ik niet van de voskleur hou en ik altijd gezegd heb dat ik geen merrie wil. Ik heb nu dus wel een merrie, een donkerbruine trouwens Haha!, maar dat is dan ook echt een typische merrie Nagelbijten / Gniffelen
Ik zeg nu dus dat ik liever geen merrie en geen vos zou willen kopen, maar misschien staat er over een paar jaar toch wel een vos merrie op stal

YuriiikO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:36

Ow en trouwens, Die van mij is pas druk, nu al ze is een jaarling en een DONKERBRUINE kwpn!!! en als ik met haar wandelen, moet ik haar wel goed duidelijk laten merken dat ik de baas ben, anders gaat ze echt met me aan de loop.
ze is wel ontzettend lief, en tog een merrie, ze is echt heel knuffelig, en houd van kusjes geven, echt een merrie die liever als haar is kan ik me niet wensen!

YuriiikO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:38

druk, iritand en vervelend! Tong uitsteken

DAFxUP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:07

Wat een gedoe, ik heb een vosmerrie en ik ben blij met dr. Ze is het beste wat me ooit is overkomen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:51

Ik heb ook een vosmerrie, en het is nog een pony ook Haha!
Heerlijk beestje.
Ik kreeg (toen we haar net gekocht hadden) onwijs veel commentaar op de ponyclub. Plingingen als: 'waarom zo'n rotvos?' *
Ik heb er me nooit iets van aangetrokken, het gaat niet om de kleur, maar toch is die wel héél mooi hoor! Haha!

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:15

maar een merrie kan zoizo soms best koppig he

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:17

Wat een onzin. Ik heb een heel lief vos merrietje

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:17

KwpnLovea schreef:
maar een merrie kan zoizo soms best koppig he

een hengst en een ruin ook

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:18

Ik heb 2 lieve vosmerrietjes Haha!

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:20

dat slaat ook nergens op.. Nagelbijten / Gniffelen
ik heb een geweldige vos merrie, echt ik ben zo onwijs blij met haar
maar wat Pollewoppy zegt klopt ook wel.. mijn pony heeft winters best wel een dun vachtje nog maar ze zit onder de wondjes... Schijnheilig
maar haar karakter is super... Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:32

Ouderwets achterhaald vooroordeel, grappig dat het weer opeens ter sprake komt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:34

Ik geloof ook niet dat mijn vosjes sneller een wondje hebben dan een andere kleur paard.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:41

ik hbe een vosmerrie gehad, Super lief paard, deed geen stap verkeerd, een grote knuffelkont Knipoog