verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:52

madameke schreef:
ik moet er niet aan denken dat je paard in stukken wordt gehakt na zen dood..
ik breng altijd me dieren naar een dierenarts...

wat denk jij dan wat er daarna gebeurt?
dat ze in z`n geheel begraven worden of zo?
als de DA ze komt afspuiten ,worden ze door de Rendac opgehaalt
de paarden zijn dan al stijf en heel vaak gaan ze niet in 1 stuk de wagen op Clown
ze worden met een grijper van de weg gepakt,de rest zal ik je maar besparen Ach gut

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:54

Heb zelf meerdere malen meegemaakt dat een paard naar de slacht gaat en paarden die worden ingeslapen. Als je ze in laat slapen komen ze een dag later met een grote vrachtauto met knijper die je paard ophaalt. Dat is echt afschuwelijk. In dat geval heb ik dan liever de slacht. Maar voor mezelf weet ik heel zeker dat ik ze in laat slapen en daarna laat begraven. het idee dat mijn eigen dier zal worden opgegeten vind ik echt heel erg.

Joyce_

MysticTinker schreef:
maartje_h schreef:
ja dat heb ik ook altijd gehoord dat schieten sneller is voor het paard
...omdat eerst alles verlamd raakt door het spuitje

Bij het schieten zijn ze niet meteen dood, alleen verdoofd! Daarna worden ze levend op de kop gehangen en wordt hun keel doorgesneden, dan bloeden ze leeg..

Ik snap niet dat iemand daarheen kan kijken, of erger nog, het zelf doet..

Hahahah ik weet niet of het al gezegd is, maar ik raad je echt aan om net als de ts eens in een slachthuis te gaan kijken. Een paard die een pin door zijn slaap krijgt geschoten, is echt niet zomaar verdoofd hoor Knipoog Als je alleen al een steentje op die plek gooit, en pech hebt, heb je kans dat je paard (of mens, daarbij kan het ook) dood neervalt. De slaap is de plek waar een soort gat in de schedel zit, en de hersens dus bloot liggen. Als je daar op een ongelukkige manier wat tegenaan krijgt, ben je dus écht gewoon dood. Ooit afgevraagd waarom ze in films altijd een pistool juist tegen die plek houden? Nou, daarom dus Tong uitsteken

Ik vind dat de ts het heel goed heeft opgeschreven. Iedereen mag zijn eigen mening erover hebben, ik ook, en ik weet zeker dat als ik een paard had die uit z'n lijden verlost moest worden, naar de slager zou gaan. Noem me hard, gemeen, een dierenbeul, cru, geen echte paardengek, maar dat is mijn idee. Lachen
Aan allebei de manieren zitten nadelen. Bij de slacht heb je kans dat je paard nog een tijdje moet wachten, en dus helemaal in paniek raakt. Geen fijn einde dan, maar als je een goed slachthuis zoekt, zit je niet met dat probleem.

Het paard van een oude vriendin van mij, moest ook afgemaakt worden. Hij had z'n rechtervoorbeen gebroken, en ze koos ervor om hem bij zijn eigen stal in te laten slapen, gewoon in een rustige omgeving. En dat heeft ze geweten. Hij was nog helemaal gezond van geest, en heeft dus tegengestribbelt tot het laatste moment. Eerst viel hij, maar wilde weer opstaan, halverwege het opstaan viel ie weer op een ongelukkige manier, en brak daarbij zijn rechterachterbeen. Toch bleef hij vechten, en wilde weer opstaan. Op het moment dat hij opstond, begon het spuitje pas écht goed te werken, liet hij zich vallen in zijn laatste adem, en brak daarbij ook zijn nek nog.
Heeft 2 dagen onder een zeil gelegen, en is daarna met zo'n grijpding opgehaald.

Nee, dat is een lekker einde voor je paard? Ach gut Dan zou ik toch liever kiezen voor een kogel door mijn hoofd!

Lise81

Eerder deden DA het af en toe ook nog zonder die eerste verdoving, dat is dus geen prettig gezicht.
Het is natuurlijk nooit een prettig gezicht. Maar denk dat mocht mijn pony ooit uit zijn lijden verlost moeten worden ik meer vrede heb met dat ze rustig(!!) inslaapt.

Vind het wel fijn om te weten dat het in dit slachthuis het (voor zo ver het kan) diervriendelijk aan toe gaat. Ben bang dat dit niet overal het geval is en ook dat het er soms anders aan toe gaat wanneer er geen toeschouwers zijn of rouwende eigenaren of paarden die echt niet willen, niet elk paard zal een mens bij zijn hoofd willen...of hoeft dat ook niet voor het schieten???

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:58

eigenwijs23 schreef:
Heb zelf meerdere malen meegemaakt dat een paard naar de slacht gaat en paarden die worden ingeslapen. Als je ze in laat slapen komen ze een dag later met een grote vrachtauto met knijper die je paard ophaalt. Dat is echt afschuwelijk. In dat geval heb ik dan liever de slacht. Maar voor mezelf weet ik heel zeker dat ik ze in laat slapen en daarna laat begraven. het idee dat mijn eigen dier zal worden opgegeten vind ik echt heel erg.

jij doet je naam echt eer aan he?

jouw paard hoeft niet voor consumptie geslacht te worden
lees je paspoort maar na,daar is een blz waar de DA in kan vullen dat het paard niet voor consumptie doeleinden geslacht mag worden Clown

deden mensen dat nu maar eens Knipoog het paspoort doorlezen Cool
ze hebben dat boekje bij hun paard maar weten geeneens waar het voor dient Sigaar

Lise81

Een paard met een gebroken nog eens op de trailer naar de slacht brengen?? Mag dat uberhaupt? DA had hem toch ook kunnen schieten?

Begraven van je paard mag niet in nederland, als de gemeente daar achter komt krijg je een hele hoge boete.

Lise81

dubbelpost Clown
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 12-01-07 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:59

Ik zou het liefste hebben dat mijn paarden gewoon een kogel zouden krijgen thuis op de weide... Helaas mag dat niet meer

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:01

Lise81 schreef:
Begraven van je paard mag niet in nederland, als de gemeente daar achter komt krijg je een hele hoge boete.

Op bepaalde (betaalde) plaatsen mag het geloof ik wel....

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:02

O, dat wist ik niet. Wat raar is dat zeg, waarom niet meer? Weet je dat ook?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:02

Lise81 schreef:
Een paard met een gebroken nog eens op de trailer naar de slacht brengen?? Mag dat uberhaupt? DA had hem toch ook kunnen schieten?

dat mag!
allhoewel ik dat niet diervriendelijk vind Boos!
er was een paar jaar geleden op een andere stal een paard dat haar achterbeen gebroken had en de DA heeft haar nog naar Utrecht gestuurd
een rit van 1,5 uur

het was het paard dat van hem geweest was ,een 5jr merrie[waarschijnlijk drachtig] en net 5 weken van deze eigenaar.
paard is daar alsnog direct bij aankomst afgespoten Verdrietig

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:04

Lise81 schreef:

er zijn in nederland meerdere begraafplaatsen voor paarden. die mensen hebben ook vergunnen om dode dieren te vervoeren.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:05

Het is al belachelijk dat je daar met je school heen moest .

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:05

ik zei trouwens aleen dat ik het vervelend vind aan de gedachte dat je paard in stukken wordt gehakt..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:06

Lise81 schreef:
O, dat wist ik niet. Wat raar is dat zeg, waarom niet meer? Weet je dat ook?

Nee dat is al heel lang zo dat het niet meer mag, maar ik weet niet waarom... Ik geloof dat DA'en dat niet mogen doen
Maar weet het dus niet zeker...

Daarbij vind ik het meest verschrikkelijke aan een dood van een dier dat ze opgehaald worden door Rendac en gewoon met zijn allen door de constructor gaan...

Nee dan zie ik liever (als het paard nog te vervoeren is dan) mijn paarden naar de slacht gaan...

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:07

mirgino schreef:
eigenwijs23 schreef:

jij doet je naam echt eer aan he?

jouw paard hoeft niet voor consumptie geslacht te worden
lees je paspoort maar na,daar is een blz waar de DA in kan vullen dat het paard niet voor consumptie doeleinden geslacht mag worden Clown

deden mensen dat nu maar eens Knipoog het paspoort doorlezen Cool
ze hebben dat boekje bij hun paard maar weten geeneens waar het voor dient Sigaar

ken mijn paardenpaspoort door en door. wat bedoel je precies?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:08

Je DA kan aangeven achterin je paspoort van het paard dat het paard niet voor consumptie bedoeld is...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:08

dat er achterin het paspoort een blz is waar je in laten zetten door jouw DA dat jij jouw paard niet geslacht wil hebben voor consumptie Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:09

Lise81 schreef:

Lijkt me niet dat je een paard met een gebroken been op de trailer mag zetten. Ik vind dat persoonlijk niet kunnen.

Mijn beste vriendin heeft haar paard wel op familieland begraven. Onofficieel, ik ben ook een van de weinigen die het weten. Dat was nog een heel gedoe trouwens (ga maar eens een dood paard verplaatsen), maar de familie heeft het gedaan. Dat land blijft toch van hun, dus de kans dat de gemeente er ooit achter komt is wel heel erg minimaal. De stal van haar paard stond trouwens ook op dit land, dus het was nog geen eens zo'n ver stuk. Ik vind het in elk geval heel fijn voor haar, dat het zo kon.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:12

Laten we wel een beetje proberen redelijk te blijven en niet van een mug een olifant maken Knipoog .

Paarden moeten nu eenmaal soms doodgemaakt worden, dat is een feit.
Hoe dat wilt doen, dat ligt volledig aan jouw gevoel. Nuchter bekeken zijn slacht en inslapen evenwaardige eindes.

De TS beschrijft in haar verhaal hoe een paard gevilt wordt en in stukken gehakt, MAAR: het paard is op dat moment zo dood als een pier.
Voelt niks meer, weet niks meer. Al zou je hem in 1000 stukken snijden, je doet hem er echt geen kwaad meer mee want hij heeft echt geen emoties meer. Het zijn alleen je eigen emoties die daarin meespelen. En niet iedereen kan het nu eenmaal over zijn hart krijgen om een dood paard versneden te zien. Kan je daar niet tegen, dat is niet erg want dat is jouw gevoel. En dan kan je beter voor inslapen kiezen als de gedachten van opgehangen paarden je misselijk maken.
Maar probeer dan wel begrip op te brengen voor de mensen die wel met de gedachte kunnen leven. "Hoe kun je je paard in hemelsnaam naar een slachter brengen!" is een beetje kortzichtig. Dat jij het niet aankan, wil niet zeggen dat andere mensen het ook niet kunnen, ook al houden ze nog zoveel van hun paard. (wil er wel even bij melden dat niet iedereen in het topic die liever niet naar de slacht gaat zich zo gedraagt, het betreft eigenlijk maar een paar enkelen.)

Verder is het ook niet goed om 1 ervaring van jezelf (of via via) te generaliseren als de enige waarheid. Dat bedoel ik in de 2 gevallen:

1) De paarden raakten in paniek en roken de dood.

Misschien was het wel echt zo. Misschien was het wel een slecht slachthuis, die zullen er ook wel bestaan. Maar dat het er in 1 slachthuis zo aan toe ging, wil nog niet zeggen dat het in alle slachthuizen zo gespannen aan toe gaat. De grote meerderheid van de personen die ik heb horen vertellen over hun ervaringen bij de slacht, zeggen dat hun paarden er rustig en zonder enige vorm van spanning binnen zijn gestapt. Geen geur van dood, een nette omgeving, een paard dat op zijn gemakje staat (soms zelf nog met een snoepje in de mond), en dan in 1 flits weg. Dat verhaal moet je overigens ook niet met meer horror vertellen dan het al is, ze zijn wel degelijk hersendood en zullen hun laatste momenten tot aan de haak niet meer bewust meemaken.

2) Paard gaan vreselijk vechten tegen het spuitje.

Ook dit valt niet te ontkennen dat het ooit kan gebeuren. Er zijn verschillende mensen die al eens een paard een doodstrijd hebben zien leveren tegen het spuitje. Maar dat wil niet zeggen dat het de norm is, eerder een vorm van brute pech. In de normale gevallen slaapt het paard het paard gewoon vredig in (en naderhand met de grijper op de wagen gegooid en verbrandt/hondenbrokken/lijm van gemaakt/whatever maargoed, dat is weer in die 'paard is dood en weet het echt niet meer-fase')

Je moet het gewoon helemaal voor jezelf weten als je paard 'geschikt' is voor de slager. Een zenuwpees die nog nooit buiten het ef geweest is zal misschien meer ammok maken op zo'n plaats dan een oudje die heel haar leven al op honderden plaatsen is geweest. Mijn paard behoort tot die laatste categorie (al is nog niet oud maar bijna-oud), en ik zal haar ook naar een slager kunnen brengen als de tijd rijp is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:15

@Nadya

en toch gebeurt het Ja

wij [de andere op die stal]zeiden al dat het een verloren zaak was
maar deze DA wilde het paard toch proberen te redden
hij had contact gehad met de clinic en het paard kon in de zeilen hangen Clown

dit is helaas een lijdensweg van ruim 1,5 uur geweest ,de rit is niet over alleen maar gladde wegen geweest Vriendjes zijn? arm dier

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:16

Als ik zoiets zou zien, zeker weten dat ik flauwval Boos! k moet al slikken bij het idee...ik zie het gelijk voor me...

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:17

ehm.... ik heb even in een paar profieltjes gekeken van tegestanders van de slacht en vegatariers die zich in dit forum begeven.
wat mij dus dan opvalt is dat deze dierenvrienden wel op hun paard zitten met een LEREN ZADEL en een LEREN HOOFDSTEL.
volgens mij gaat er in 1 LEREN zadel 1.5 koe (en die is toch echt dood) vertel mij dan maar waarom dat dan niet zielig is???
klein beetje hypocriet van al deze dierenvrienden Duivel

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:19

Leuke excursie he Haha!

Ben er vorig jaar ook heen geweest en vond het zeer interessant.
Ik vond het niet akelig om te zien, alleen het stuipen dan, maar ach, dan is ie toch al dood.

Heb 3 paarden gezien die geschoten werden toen, 1 paard *kende* ik. Deze was van een klasgenoot en ik had hem een aantal keer gezien. Klasgenoot was er zelf overigens niet omdat ze wist dat haar paard daar geslacht zou worden.

Ik vond het een erg leerzame en interessante excursie en niks walgelijks aan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:20

Qhorse schreef:
Als ik zoiets zou zien, zeker weten dat ik flauwval Boos! k moet al slikken bij het idee...ik zie het gelijk voor me...

het was ook heel naar ,het arme dier droop van zweet.
maar ja de erigenaressse geloofde de DA [ze had het paard van hem gekocht nl]en ze wilde haar graag redden
ze had 6 weken eerder ook al een paard verloren met een gebroken voorbeen
toen waren we aan het oefenen voor carousselrijden in de bak
en zij reed toen op de hielen van haar voorganger en die trapte zo haar voorbeen in 3en
dit paard is in bijzijn van ons allemaal in de bak afgemaakt
en hierbij kreeg ik toen een nare smaak van de DA die dat deed,deze vroeg nl aan ons of 1 spuit genoeg zou zijn.
dit paard wilde ook niet gaan liggen,en toen het omviel ,ging het weer staan op het gebroken been,was afschuwelijk!!!