Help de paarden uit Friesland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Help de paarden uit Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:06

Karl66 schreef:
Wat denk je dat er met de biggen van fokzeugen gebeurt?

Dan nog zou ik graag weten waar je vandaan hebt dat dit slachtpaarden zijn?
Volgens omroep friesland zijn dit paarden die hier altijd lopen en waar de hengst gewoon bijloopt waardoor ze ieder jaar een veulen krijgen. Vandaar dat er waarschijnlijk ook nog van die hele jonge veulens tussen liepen.

Lijkt me toch als je veulens voor de slacht gaat fokken dat je wel belzen neemt en geen friezen en wat daar nog meer rondliep.
Nergens heb ik uit kunnen halen dat deze veulens werden gefokt voor de slacht en de merrie's zijn zeker niet voor de slacht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:10

Toch knap dat jij dat vanachter jouw pc kan beoordelen ThePast03.

Waarom heeft hij dan al die andere dieren wel weggehaald?
Was er misschien te weinig tijd om deze paarden ook nog weg te halen?
Het kost tenslotte iets meer tijd om honderd paarden te verplaatsen dan je eigen paard met slecht weer op stal zetten.
Heeft hij ze daarom misschien naar een hoger gedeelte gedreven, omdat weghalen niet meer ging lukken?
Waarom vraagt niemand zich hier af, wat die mensen 's nachts met schijnwerpers daar deden? Dat waren mensen die daar ook dieren hadden staan, hij was dus blijkbaar niet de enige.
Dit gebied was al 7 jaar niet meer ondergelopen, dat maakt de kans op een inschattingsfout groter dan als je zeker weet dat het gebied jaarlijks een paar keer onderloopt.
Waarom probeert zelfs een slechte boer zijn dieren in leven te houden? Omdat hij daar zijn inkomen mee moet verdienen.

En nee ik heb niet het gevoel dat dit een goede boer is waar we trots op moeten zijn, maar ik realiseer me ook heel goed dat dat gevoel voor een groot deel door suggestieve posts op bokt komt en minder op feiten gebaseerd is.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:12

Hallo iedereen.

Ik heb dit topic nog niet goed doorgelezen, maar ik kan wel alvast zeggen dat de paarden voorlopig niet naar de eigenaar terug gaan. Zeker t/m zondag blijven ze waar ze nu zijn. Het heeft dus geen zin om morgen de boel daar te gaan bezetten, want de paarden gaan daar nog niet weg.
Ook kan ik jullie vertellen dat het helemaal niet zeker is dat de paarden terug gaan naar de eigenaar, want er komt eerst strafrechtelijk onderzoek.

Ik hou jullie op de hoogte,

Groeten Micky

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:12

We bouwen tenslotte ook huizen in Uiterwaarden als ze tien jaar lang niet overstromen en gaan dan piepen als het wel een keer gebeurd (jaren '90) Gestoord

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:14

Mooi Diesel dat zijn de berichten die ik liever hoor Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:14

ThePast03 schreef:
Karl66 schreef:
Wat denk je dat er met de biggen van fokzeugen gebeurt?

Dan nog zou ik graag weten waar je vandaan hebt dat dit slachtpaarden zijn?
Volgens omroep friesland zijn dit paarden die hier altijd lopen en waar de hengst gewoon bijloopt waardoor ze ieder jaar een veulen krijgen. Vandaar dat er waarschijnlijk ook nog van die hele jonge veulens tussen liepen.

Lijkt me toch als je veulens voor de slacht gaat fokken dat je wel belzen neemt en geen friezen en wat daar nog meer rondliep.
Nergens heb ik uit kunnen halen dat deze veulens werden gefokt voor de slacht en de merrie's zijn zeker niet voor de slacht.

Ik neem niet aan dat hij ze fokt om zijn weilanden gevuld te houden, dit soort kruizingen zijn als rijpaarden nauwelijks te slijten, ze worden via de markt verkocht (werd hier op bokt verteld) en de meeste van dit soort kruizingen die op de markt verhandeld worden gaan naar de slacht.

Wat ik wel weer vreemd vindt, is dat die kudde uit merries bestond en dat de hengsten wel weggehaald zijn. Zou hij die uit de kudde weggeplukt hebben? Of zouden die hengsten apart staan? Dat laatste lijkt me toch een stuk logischer. Maar het wordt op bokt geroepen en is dus waar Bloos

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:15

Succes met de actie morgen,m ik sta geheel achter jullie!
Ik ga nu naar bed, dus verder zal ik niks volgen, maar iig succes!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:16

Diesel54 schreef:
Hallo iedereen.

Ik heb dit topic nog niet goed doorgelezen, maar ik kan wel alvast zeggen dat de paarden voorlopig niet naar de eigenaar terug gaan. Zeker t/m zondag blijven ze waar ze nu zijn. Het heeft dus geen zin om morgen de boel daar te gaan bezetten, want de paarden gaan daar nog niet weg.
Ook kan ik jullie vertellen dat het helemaal niet zeker is dat de paarden terug gaan naar de eigenaar, want er komt eerst strafrechtelijk onderzoek.

Ik hou jullie op de hoogte,

Groeten Micky

Dat is goed nieuws

was jij ook niet bij de reddings actie betrokken???
ja toch,
mag ik je dan ff feliciteren met je top actie!!!!!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:17

Diesel54 schreef:

kijk da's beter

spandoeken weer in de kast aub

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:19

meen je dat Diezel!?!
dat is pas goed nieuws!!!!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:19

Gemma schreef:
slimmerik schreef:
Deze paarden worden geloof ik gefokt voor de slacht......dus nu verplicht slachten..... Vergeet niet dat de man al 20.000 euro schade heeft en dan ook nog de kosten van de reddingsoperatie misschien betalen.... Is in mijn ogen voldoende gestraft.

fokken voor de slacht?

waarom dan friezen en bonten(die zijn meer waard als slacht en hebben vaak BLAUW vlees door hun vachtkleur...)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:20

Karl66 schreef:
Ik neem niet aan dat hij ze fokt om zijn weilanden gevuld te houden, dit soort kruizingen zijn als rijpaarden nauwelijks te slijten, ze worden via de markt verkocht (werd hier op bokt verteld) en de meeste van dit soort kruizingen die op de markt verhandeld worden gaan naar de slacht.

Wat ik wel weer vreemd vindt, is dat die kudde uit merries bestond en dat de hengsten wel weggehaald zijn. Zou hij die uit de kudde weggeplukt hebben? Of zouden die hengsten apart staan? Dat laatste lijkt me toch een stuk logischer. Maar het wordt op bokt geroepen en is dus waar Bloos

De hengsten stonden alweer apart werd er gezegd. Waarschijnlijk lopen die er bij dan tot 15 oktober ofzo? Weet ik veel. Die hengsten heeft hij ook pas op het laatste moment weggehaald.
Toen was het voor de merrie's al te laat....

Voor wat je eerdere post betreft (anders blijf ik aan het quoten Haha!) de reden waarom ik niet veel meer op heb met die boer is dat ik dit nu een paar dagen volg en die boer elke keer zijn verhaal aanpast.
Ik luister alleen naar wat de "officiele instanties" vertellen en (eerlijk is eerlijk) ik heb ook naar het verhaal van een vrouw geluisterd die de boer goed kent.
En daar word ik niet vrolijk van en het geeft me absoluut niet de indruk dat die man het beste voor heeft met zijn dieren.
Het is toch ook wel heel typisch dat hij de enige is geweest die dit risico heeft genomen om de paarden te laten staan?
Er stonden daar in de buurt veel meer paarden die van andere boeren waren en die waren wel op tijd weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:23

Morgannah schreef:
http://edition.cnn.com/2006/WORLD/europ ... index.html

Het nieuws van CNN, kunnen we die niet mailen hoe het met het rechtssysteem in Nederland is gesteld, dat we zo graag willen dat we daarin Amerika achterna willen zoals zij dat doen met het schenden van rechten van dieren. Een dood paard op je geweten hebben is al een flinke gevangenisstraf, dus hoe zou het zijn met 18 paarden.

Nee, in Amerika hebben ze het goed voor elkaar.........
In New Orleans leven, een JAAR na de orkaan, nog steeds mensen in kartonnen dozen, familie verdronken, huis verwoest, alles kwijt en de regering steekt geen vinger uit.
Hoe druk denk je dat ze zich daar maken over een ondergelopen weiland in NL Rolleyes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:23

Laten we onze energie storten op iets nuttigers...

www.wakkerdier.nl
Wakker Dier is een jonge, actieve campagne-organisatie met als doel "het verbeteren van het welzijn van dieren in de bio-industrie en het onder de aandacht brengen van misstanden".

Zoals Diesel beschreef loopt er nu een strafrechterlijk onderzoek tegen deze man. En dat lijkt me voldoende.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:24

Arabesk schreef:

www.wakkerdier.nl
Wakker Dier is een jonge, actieve campagne-organisatie met als doel "het verbeteren van het welzijn van dieren in de bio-industrie en het onder de aandacht brengen van misstanden".

Zoals Diesel beschreef loopt er nu een strafrechterlijk onderzoek tegen deze man. En dat lijkt me voldoende.

Nee dat is een lekkere instantie.
Laat maar zitten, daar wil ik niets mee te maken hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:26

De gemiddelde boer heeft geen mediatraining gehad Bloos

De overheid en de Fryske Gea in het bijzonder legt de zwarte piet echt liever bij die boer dan dat ze moeten toegeven dat ze zelf fouten hebben gemaakt. Omdat iemand een ambtenaar is, wil niet zeggen dat hij automatisch de waarheid en wijsheid in pacht heeft.

Gelukkig wordt er onderzoek gedaan en het lijkt mij beter om daar de uitkomsten van af te wachten en als hij zijn zaken zo slecht voor elkaar heeft, dan heeft hij echt wel een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:26

ThePast03 schreef:
Arabesk schreef:

www.wakkerdier.nl

Nee dat is een lekkere instantie.
Laat maar zitten, daar wil ik niets mee te maken hebben.

Idd, snap nooit dat zulke terroristen activisten worden genoemd

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:27

ik denk dat er zat mensen in de directe omgeving van deze paarden zijn,
die ons hier op de hoogte gaan houden, zeker de dames die bij de actie betrokken waren.
mochten de paarden wel terug gaan naar de man, dan is het tijd om actie te gaan nemen.
en dan denk ik dat je bij hart van nederland of het nos op de juiste plaats bent.
dan gaan we met z'n allen die mail box daar ff vullen
die paarden zijn 3 dagen hot news geweest

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:27

Karl66 schreef:
De gemiddelde boer heeft geen mediatraining gehad Bloos

De overheid en de Fryske Gea in het bijzonder legt de zwarte piet echt liever bij die boer dan dat ze moeten toegeven dat ze zelf fouten hebben gemaakt. Omdat iemand een ambtenaar is, wil niet zeggen dat hij automatisch de waarheid en wijsheid in pacht heeft.

Gelukkig wordt er onderzoek gedaan en het lijkt mij beter om daar de uitkomsten van af te wachten en als hij zijn zaken zo slecht voor elkaar heeft, dan heeft hij echt wel een probleem.

Sinds wanneer is een landeigenaar die een stuk land verhuurt verantwoordelijk voor de dieren van zijn huurder?
Natuurlijk is die boer verantwoordelijk, volgens mij is in Nederland iedereen gewoon verantwoordelijk voor zijn eigen dieren toch?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:30

De paarden staan nu bij Visbeek in het land en die heb ik nu net nog gesproken. Bovendien zat ik vanavond naast de burgermeester aan tafel bij het live programma van tv Fryslan en hebben we het er ook nog uitgebreid over deze kwestie gehad.
Het is een grote mediagekte en ik kan je verzekeren dat men elkaar erg veel tegenspreekt.
Je mag van mij aannemen dat het klopt wat ik zeg.

Waar ze nu heen gaan is nog niet bekend. Voorlopig staan ze goed waar ze staan.

Groeten Micky
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-06 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: pb verwijderd

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:31

Dat ligt eraan wat voor informatie ze aan de boer hebben gegeven over het risico van een overstroming en wanneer ze het gegeven hebben. Nog los van het feit dat er eerst werd gezegd dat alle dieren op 15 oktober weg moesten zijn, daarna verteld werd dat ze mochten blijven staan en later weer dat zij niet bij machte waren om die paarden weg te halen als de boer het niet zelf deed.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:37

Weet je, ik vind dit een hele mooie actie. Maar stel he, stel dat er zoveel mensen staan en dat dat indruk achtrelaat dat er anders besloten wordt..wat dan? Waar brengt men zo snel al die paarden onder? Ik bedoel dat niet negatief hoor, want dat die boer ze niet meer terugeverdiend ben ik het mee eens, maar denk wel dat er over een actie heel goed nagedacht moet worden in het welzijn va de dieren. Heeft de AID wel genoeg plekken om ze op te vangen?
Men roept nl 1 voor 1, ik wil wel een paard adopteren, maar is men zich er ook vamn bewust dat dat enorm veel centjes kost en de overheid dat iet gaat betalen, maar de adoptant zelf?
Ik zie dat de petitie maar heel weinig mensen al aan meedoen, iedereen roeopt, maar doet anders. Ik zie het dus ook al zo voor me, stel AID en weet ik veel wei allemaal gaat ermee akkoord, dat dan opeens veel mensen zich ook zullen terugtrekken als adoptant...en dara staan de paarden dan, zonder een klootzak van een boer, maar die wel land heeft en er stenge controle zal plaatsvinden..althans dit is voor nu even mn denkwijze he.
Als jullie dara de boel gaan barricaderen, doe dit dan onder het mom van protesteren dat de wetten veranderd moeten worden, meer controles uit oefenen voortaan, dat daar meer subsidie voor vrij moet komen etc. Ik denk nl dayt de paarden er niet bij gebaat zijn als ze morgen niet opgehaald worden..hoe banketstaaf ook.
De AID doet gelukkig steeds beter zijn werk en ik hoop dat de nieuwe regering hier straks ook zn steentej aan bij zal dragen en dan is een demonstratie een mooi gegeven..maar dan wel met een ander oogpunt..
Heel veel succe svoor degene die gaan, ik zal aan jullie denken. Had er heel graag ook zelf bijgeweest.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:38

Kimberley77 schreef:
Weet je, ik vind dit een hele mooie actie. Maar stel he, stel dat er zoveel mensen staan en dat dat indruk achtrelaat dat er anders besloten wordt..wat dan? Waar brengt men zo snel al die paarden onder? Ik bedoel dat niet negatief hoor, want dat die boer ze niet meer terugeverdiend ben ik het mee eens, maar denk wel dat er over een actie heel goed nagedacht moet worden in het welzijn va de dieren. Heeft de AID wel genoeg plekken om ze op te vangen?
Men roept nl 1 voor 1, ik wil wel een paard adopteren, maar is men zich er ook vamn bewust dat dat enorm veel centjes kost en de overheid dat iet gaat betalen, maar de adoptant zelf?
Ik zie dat de petitie maar heel weinig mensen al aan meedoen, iedereen roeopt, maar doet anders. Ik zie het dus ook al zo voor me, stel AID en weet ik veel wei allemaal gaat ermee akkoord, dat dan opeens veel mensen zich ook zullen terugtrekken als adoptant...en dara staan de paarden dan, zonder een klootzak van een boer, maar die wel land heeft en er stenge controle zal plaatsvinden..althans dit is voor nu even mn denkwijze he.
Als jullie dara de boel gaan barricaderen, doe dit dan onder het mom van protesteren dat de wetten veranderd moeten worden, meer controles uit oefenen voortaan, dat daar meer subsidie voor vrij moet komen etc. Ik denk nl dayt de paarden er niet bij gebaat zijn als ze morgen niet opgehaald worden..hoe banketstaaf ook.
De AID doet gelukkig steeds beter zijn werk en ik hoop dat de nieuwe regering hier straks ook zn steentej aan bij zal dragen en dan is een demonstratie een mooi gegeven..maar dan wel met een ander oogpunt..
Heel veel succe svoor degene die gaan, ik zal aan jullie denken. Had er heel graag ook zelf bijgeweest.

Je zit er dus langs... want de petitie werkt niet Clown
Edit: ik heb hem al 3 keer getekend en er gebeurd gewoon niks, zo is er al meer over gepost in meerdere topics, die petitie kan ook later nog komen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:42

Karl66 schreef:
Dat ligt eraan wat voor informatie ze aan de boer hebben gegeven over het risico van een overstroming en wanneer ze het gegeven hebben. Nog los van het feit dat er eerst werd gezegd dat alle dieren op 15 oktober weg moesten zijn, daarna verteld werd dat ze mochten blijven staan en later weer dat zij niet bij machte waren om die paarden weg te halen als de boer het niet zelf deed.

Hij had een contract tot 15 oktober maar heeft ze laten staan, het Fryske Gae heeft toen gezegd dat dat op eigen verantwoordelijkheid van de boer was.
Ze hadden inderdaad geen mogelijkheden om de dieren weg te halen. Daar heb je dan ook weer een of andere toestemming voor nodig, je kunt niet zomaar iemands dieren weghalen natuurlijk.

Hij is wel verschillende malen gewaarschuwd voor het hoge water. Niet alleen door dat Gae.
Zo heb ik het begrepen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:43

aah kij, dat is dus het geval, hihi..schrok al, dacht dit kan toch niet, zoveel bokkers enniemand die medoet?? dacht dat het aan mijn pc lag, ik krijg m helemaal niet eens geopend, hoort dat?