Waarom zonder cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Re: Waarom zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:25

Ik ben nu 56 jaar, rijd vanaf m'n 10e en NOOIT zonder cap!!!!!!
We hebben in de loop der jaren twee kennissen verloren die zonder cap reden, de ene lag al in het ziekenhuis in coma terwijl een deel van zijn hersenen nog op de weg lag................ na 3 dagen coma hebben ze de stekker er uit getrokken.
De andere bleef in de (veiligheids)beugel hangen en klapte met haar hoofd tegen de stalmuur............. op slag dood. Allebei uiteraard GEEN cap op want ze reden al jaaaaaaren en hun paard was toch zo mak?

Natuurlijk behoedt een cap je niet voor ALLES maar hij kan wel degelijk je leven redden!
En al die K*Tsmoezen van jeuk, zit niet lekker, o m'n haar gaat plat............... Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Je hebt maar 1 hoofd!!!!!!!!!!!

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:36

Tja, ik rijd ook altijd met cap en een paar weken geleden was ik blij dat ik hem op had.
We waren met z'n tweeën aan het rijden toen er een enorme hond op ons af kwam, het paard van m'n vriendin schrok en ik kreeg haar teugel om mijn hand(vraag niet hoe want dat weet ik niet)doordat ze achteruit stormde werd ik achterover van mijn paard getrokken in een bos afvalhout(fijn dat natuurbeheer) met mijn hoofd op een boomstam.
Lang leve de cap.
Laatst bijgewerkt door farmershill op 04-10-06 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:40

linky schreef:
We hebben in de loop der jaren twee kennissen verloren die zonder cap reden, de ene lag al in het ziekenhuis in coma terwijl een deel van zijn hersenen nog op de weg lag................ na 3 dagen coma hebben ze de stekker er uit getrokken.
De andere bleef in de (veiligheids)beugel hangen en klapte met haar hoofd tegen de stalmuur............. op slag dood. Allebei uiteraard GEEN cap op want ze reden al jaaaaaaren en hun paard was toch zo mak?

Natuurlijk behoedt een cap je niet voor ALLES maar hij kan wel degelijk je leven redden!
En al die K*Tsmoezen van jeuk, zit niet lekker, o m'n haar gaat plat............... Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Mijn vriendin is vorig jaar ook overleden na een val van haar paard. Normaal had ze altijd een cap op en toen toevallig een keertje niet...
Ik snap ook niet wat mensen bezield om zonder cap te rijden, je rijd toch paard voor je plezier en dan neem je toch geen onnodige risico's Boos!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:33

Ik rijd altijd met cap. Als je het gewend bent is het prima en weet je niet anders. Bovendien heb ik een goeie die ik ook nog eens mooi vind. Mijn haar zou niet eens blijven zitten in een staart, zonder cap.. Dan zakt t naar beneden Haha!

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:37

Ik rij echt altijd met cap. Het maakt me echt niks uit als mijn haar daarna niet meer zit, veiligheid gaat voor alles Bloos

Antistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:46

Jullie zeggen alleen maar dingen wat er gebeurt zónder cap, maar zo ken ik ook een meisje dat er is afgeklettert en dood was geweest áls ze een cap op had. want dan was die cap in haar nekwerfels geschoten ofzo, zoiets was het. maar ook mét cap kunnen er dingen gebeuren, er kunnen gewoon altijd erge dingen gebeuren.

Zelf rij ik op Tenner bijna nooit met cap, alleen in de lessen op de manege, privéles doe ik ook geen cap op. ik weet niet eens waarom niet, gewoon geen zin in, het jeukt en het zweet enzo, het zit gewoon rot. maar ik vind het mn eigen risico, op mn jonge paard doe ik wel altijd een cap op, en bij paarden waar ik voor het eerst op zit ofzo ook.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:49

Ik rijdt altijd zonder cap, behalve op concours. Ik vind een cap heel vervelend zitten en ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen.

Want waarom wel een cap op maar geen bodyprotector?

Kitty1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:51

Ik heb mijn cap al meerdere malen goed nodig gehad...daarom doe ik hem op. Ik vind ook dat iedereen onder de 18 verplicht een paddenstoel op zijn hoofd moet. Daarna moet iedereen maar voor zichzelf kijken.

Alleen niet aan komen zeuren als er iets gebeurt wat had kunnen voorkomen worden met een cap op. Dat is dan ook het risico wat je neemt.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:51

Ik droeg eerst nooit een cap omdat ik die dingen echt verrot ind zitten..
Maarja liever even zo'n rot ding op je hoofd dan een letsel aan je koppie omdat je gevallen bent..

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:54

Ik rij altijd met cap verplicht onder de 18 bij ons,, alleen heb naar een uur rijden echt hoofdpijn,, maar zoals antistar het al zegt er kunnen met cap en zonder cap ongelukken gebeuren,,

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:59

Ik heb altijd met cap gereden en zal dat ook altijd blijven doen.

tsss... paddestoel?

Nou, liever een paddestoel dan een KASPLANTJE! Nors opkijken

Alsof je dan nog zo charmant bent...
Laatst bijgewerkt door Firedancer op 05-10-06 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:03

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit met cap in de bak rij, omdat ik het inderdaad erg rot vind zitten, en ik me niet heugen dat ik voor het laatst ben gevallen (en heb toch wat bokkerige paarden onder m'n kont gehad).

Maar nu wordt het winter, op de stal waar ik rij is er alleen een buitenbak die onbegaanbaar wordt na 2 flinke regenbuien, en moet ik dus eerst een half uur over de weg voordat ik bij de binnenbak ben. Komt erbij dat m'n bijrijpaardje nog wel 's schrikkerig wil zijn buiten.

Dus, na het lezen van dit en menig ander cappentopic ben ik tot de conclusie gekomen dat het totaal onverantwoord is om langer zonder cap te rijden (jaja ik weet het, het is stom dat ik er niet zelf op gekomen ben, nou ja, beter te laat dan nooit). Ik ga vanmiddag maar 's op zoek naar een cap Lachen Nu maar hopen dat dit niet de goden verzoeken is Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:06

priamos schreef:
Ik rij altijd met cap verplicht onder de 18 bij ons,, alleen heb naar een uur rijden echt hoofdpijn,, maar zoals antistar het al zegt er kunnen met cap en zonder cap ongelukken gebeuren,,

Pri pri, misschien moet je dan op zoek naar een nieuw cap? Caps horen geen hoofdpijn te veroorzaken als ze goed zitten Ja en goed passen.

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:09

Graag informatie over hoe het nou zit met wel of niet verzekerd als je zonder cap rijdt. En is de manege of stal echt aansprakelijk als iemand zonder cap rijdt en een ongeluk krijgt?
Liefst rij ik zonder cap, gaat zo stinken en plakken als je meerdere paarden achter elkaar moet rijden...
Maarja, het is wel veiliger natuurlijk. Misschien moesten we gewoon onderscheid kunnen maken tussen een jong en ouder paard of tussen een braaf en lastig paard?

Shirley15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:15

Ik rijd ook altijd met cap, het is van jongs af aan al aangeleerd. vind het ook wel lekker zitten!

MelvinTabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:59

Ik heb 1 keer zonder cap gereden op een pony bij mijn opa in de bak. Kwam er na een kwartier achter dat ik hem vergeten was. Aangezien het best een pittige pony is achteraf bij het afstappen blij dat er niks gebeurd was. verder is het op de manege gewoon verplicht. en dat is maar goed ook, de 1e keer dat ik viel viel ik ik namelijk voorover met mijn hoofd naar als eerste beneden op de grond. Blij dus dat ik op dat moment een cap op had en ik zal die ook nooit meer vergeten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:07

Een cap die hoofdpijn veroorzaakt zit niet goed! Daar moet je wat aan doen, want van een cap die goed zit voel je niets!

Ik rij altijd met cap. Vind het ook het minst wat je kan doen om jezelf te beschermen. Daarbij komt dat ik het altijd wel professioneel vind staan Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:11

Ik draag de kaatste tijd altijd weer een cap. Ik heb een tijdje zo'n bui gehad dat ik vond dat ik wel zonder kon, maar na even goed nadenken heb ik hem maar weer onder het stof vandaan gehaald.
Natuurlijk kunnen er allerlei dingen gebeuren als je van een paard valt, maar een cap voorkomt wel veel dingen.
Zo ben ik de keren dat ik val toch weer blij dat ik hem op heb want meestal klap ik toch wel met m'n hoofd tegen de grond of een paal als ik val ben ik achter gekomen. En dankzij mijn cap kan ik dat nu nog navertellen Lachen

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:05

Het is natuurlijk niet voor niets dat je tijdens de lessen een cap moet dragen. De instructie is verantwoordelijk!!!!! Al jaren is dat zo . Die willen niet de trammelant met de verzekering als er toevallig eens iets gebeurd. Want als het op betalen aankomt zal de verzekering proberen er onderuit
te komen , vooral als ze erachter komen dat het slachtoffer geen cap heeft gedragen.
En zadel een ander niet op met iets wat met een cap te voorkomen is. Als je dan een kasplantje mocht worden krijgen je ouders of partner wel levenslang door jouw nalatigheid of eigenwijze gedoe.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:12

Mijn instructrice heeft me nog nooit verplicht om met cap te rijden hoor.

Zeg je dit trouwens ook tegen mensen die zonder gordel in de auto zitten, geen helm opdoen op de scooter, geen veiligheidsbril opzetten bij het klussen? Vast niet. Laat mij dan ook lekker zonder cap rijden, iedereen kent de gevaren en kiest er zelf voor.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 06:52

linky schreef:

Moet toch even op je reageren, ik heb al neergezet waarom ik zonder rijd. Het brand gewoon vanwege het zweten. Wat weer komt door medicijn gebruik. Ga ik met cap rijden kan ik er donderop zeggen dat ik de volgende dag allemaal plekken op mn kop heb.

Moet ik dan maar niet gaan rijden?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:50

@Princess_: kan je dan niet een cap aanschaffen die 'luchtig' is?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:53

Mijn huidige cap zitten al veel luchtgaten in. Tklinkt maybe als smoes, maar het is echt zo. Ik slik prednison en ik zweet gewoon echt snel en veel. Tliefst zou ik niets aan mn lijf hebben, maarja om in mn nakie rond te gaan lopen Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet zelf ook dat een cap gewoon goed is! Het heeft al een keer zn dienst bewezen (op een gebroken neus na)
Ik zeg er wel bij, dr is maar een paardje waar ik op rij. Die vertrouw ik door en door, hoewel ik wel weet dat elk paard kan schrikken oid. Zou ik ooit op een ander paard stappen, dan doe ik mijn cap op. Al is die kans klein, want ik ben bang om op andere paarden te rijden.

*edit, zelfs in de winterkou krijg ik brandende plekken. Dus het is niet aan de zomer hitte verbonden.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:13

Ik rij altijd met cap, dat is ook verplicht van de eigenaresse. Dus heb niet veel keus... Maar ik ben er blij om dat ik het doe, ook als je hier soms leest wat er allemaal kan gebeuren. Ik heb lang zonder cap gereden, en als ik er aan terug denk vind ik het erg idioot van mezelf! Want er zijn echt wel enge dingen gebeurd.

Princess_ Wel moeilijk, zo'n situatie! Ben je niet bang dan?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:16

Op connor absoluut niet. Op andere paarden ben ik wel bang, daarom rij ik er nooit op Clown

De paarden die ik hiervoor heb gereden, reed ik allemaal zónder cap. Alleen degene waar ik echt hard vanaf ben gevallen had ik een cap op, die heeft mn hoofd toen gered Lachen
Nu ben ik stukkie ouder en besef dat een cap wel moet, maar ik krijg er zo'n last van Boos!