Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:52

Dus als hun paarden dan niet meer opgenomen worden in het stamboek of niet worden goedgekeurd als dekhengst, dan halen ze nog steeds de staarten eraf? Dan valt er toch niks te fokken meer?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:56

Ja dat zal wel de bedoeling van dei opzet zijn. Ik persoonlijk vind dat ze gewoon boetes moeten gaan uitdelen als mensen eht toch laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:58

Idd Karoliena!!!

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 10:58

Er zijn altijd wel andere hengsten die dan wel goedgekeurd worden, daar kunnen ze toch ook de merrie door laten dekken. Het fokken blijft heus wel gaan hoor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:03

Maar moet de merrie niet opgenomen worden in het stamboek (via de keuring) om een veulen te krijgen met volledig papier?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:07

nadeel is, dat een paard met staart net zo goed kan fokken als eentje zonder. dat is de drempel denk ik. maar inderdaad, gecoupeerde paarden niet meer toelaten in het stamboek en op keuringen zal zeker helpen, al zullen er best mensen zijn die het blijven doen. op latere leeftijd couperen (na stamboek opname) is ook mogelijk. dus zouden ze paarden die alsnog gecoupeerd worden moeten verwijderen uit het stamboek oid. een boete geven vind ik ook niet verkeerd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:11

Ja laat ze eht maar opnemen als dierenmishandeling dan kan je er zelfs de cel nog voor in, dat zal allicht helpen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:12

Het probleem met het compleet verbieden van dieren voor de fok op het moment dat ze gecoupeerd zijn, is dat je zo de import van fokdieren vanuit het buitenland stil legt. De enige remedie is wereldwijd verbod op couperen, of op zijn minst Europawijd. Ieder dier wat alsnog gecoupeerd wordt, mag niet meer meedoen aan keuringen (dus minder bekendheid, dus minder vraag naar een dergelijk dier als ouderdier, ongeacht hengst of merrie)
Als de keurmeesters nou ook collectief achter dit besluit zouden gaan staan, de gecoupeerde dieren per definitie onderaan plaatsen of diskwalificeren, zijn de coupeerpraktijken snel over.

Blijft het struikelblok dat er zeer zeker medische redenen zijn om een staart te couperen, dus is er altijd wel een gaatje in die wetgeving te vinden.

Dus blijft het hopen dat het verstand van de trekpaardenfokkers toch eens op zijn plek gaat vallen en het couperen van de staarten ooit eens helemaal de wereld uit is....Lips are sealed

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:12

karoliena schreef:
Ja laat ze eht maar opnemen als dierenmishandeling dan kan je er zelfs de cel nog voor in, dat zal allicht helpen

inderdaad. ben ik het helemaal mee eens!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:14

Couperen van oren en staarten bij honden is toch ook verboden? Import van gecoupeerde honden uit bijvoorbeeld Amerika (waar het nog wel mag) resulteerd ook in het niet mogen showen van die dieren (of er moet inmiddels wat veranderd zijn?)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:15

Cassidy schreef:
Het probleem met het compleet verbieden van dieren voor de fok op het moment dat ze gecoupeerd zijn, is dat je zo de import van fokdieren vanuit het buitenland stil legt. De enige remedie is wereldwijd verbod op couperen, of op zijn minst Europawijd. Ieder dier wat alsnog gecoupeerd wordt, mag niet meer meedoen aan keuringen (dus minder bekendheid, dus minder vraag naar een dergelijk dier als ouderdier, ongeacht hengst of merrie)
Als de keurmeesters nou ook collectief achter dit besluit zouden gaan staan, de gecoupeerde dieren per definitie onderaan plaatsen of diskwalificeren, zijn de coupeerpraktijken snel over.

Blijft het struikelblok dat er zeer zeker medische redenen zijn om een staart te couperen, dus is er altijd wel een gaatje in die wetgeving te vinden.

Dus blijft het hopen dat het verstand van de trekpaardenfokkers toch eens op zijn plek gaat vallen en het couperen van de staarten ooit eens helemaal de wereld uit is....Lips are sealed

ook helemaal mee eens! het is moeilijk, maar niet onmogelijk. natuurlijk moet het met een medische reden wel toe te staan zijn, maar dan moet je een referentie hebben naar een DA ofzo. en dat er mensen misbruik van maken zou wel meevallen denk ik, omdat dat dan echt uitzonderingen worden...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:17

Cassidy schreef:
Couperen van oren en staarten bij honden is toch ook verboden? Import van gecoupeerde honden uit bijvoorbeeld Amerika (waar het nog wel mag) resulteerd ook in het niet mogen showen van die dieren (of er moet inmiddels wat veranderd zijn?)

Ja klopt inderdaad de boxers hier op het werk waren ook gecoupeerd in Belgie. Dat mag nu daar volgens mij ook al neit meer en we hebben nu een boxer emt lekker lange oren en een lange staart

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:23

Er zijn nog steeds mensen die met hun hond naar Tschechie of Polen gaan, om ze daar laten te couperen. Meestal door Amateurs, met soms vreselijke infecties, en heel vaak ook gewoon niet mooi gedaan.
Geef mijn maar een boxer met flaporen en een lange staart hoor...ze lopen er meteen zoveel eleganter door!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:37

Was wel wennen hoor. Maar het blijft gewoon sneu om zoiets te doen terwijl het neit nodig is.

Falcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:22

Paarden hebben niets voor niks een staart gekregen dus ik vind het onnatuurlijk om het dan te couperen en als er poep in komt te zitten zoals je zegt moeten mensen het beter bijhouden om het schoon te houden en niet maar makkelijk de staart er afhalen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:12

Mensen we gaan weer een beetje off-topic mag ik jullie daar even aan herrinneren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:42

De paardenindustrie kan van de hondenindustrie leren, zo offtopic vind ik het niet.
Alle voors en tegens zijn eigenlijk al langsgeweest...wat valt er verder nog aan toe te voegen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:16

Inderdaad

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:28

karoliena schreef:
Ja dat zal wel de bedoeling van dei opzet zijn. Ik persoonlijk vind dat ze gewoon boetes moeten gaan uitdelen als mensen eht toch laten doen.

Inderdaad!
En bij herhaalde overtreding een steeds hogere boete. (dus een nieuw paard bij dezelfde eigenaar die een paard heeft waarvan de staart verminkt is) Zeker als deze eigenaar, de fokker van het betreffende paard is.

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:40

ik vind het belachelijk, ik vind het een heel slap praatje, als al die dramaverhalen over poepstaarten, en moeilijke dekkingen echt waar zijn, waarom zet je dr dan niet gewoon een heggenschaar in Sigaar

en zoiezo vind ik het een *** praatje, want ze vinden het gewoon mooi, hetgeen ik echt raar vind, want wie vind, tenzij je van lompheid houd natuurlijk.

zoiezo... mijn fjord heeft ook een giant zware staart, zal ik die ook es ff gaan couperen? Vork
Laatst bijgewerkt door Sunshine1 op 28-06-06 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:40

Ja inderdaad dan zulle de messte het wel afleren

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:47

Zoieso.. hebben die mensen niet gehoord dat tegenwoordig de meest briljante dingen op de markt te verkrijgen zijn om ervoor te zorgen dat de staart niet vol zit met al dat soort stuff?? En dan nog, als je bang bent dat het vies word, was de staart dan gewoon dagelijk Vork

Arme beestje heeft niet voor niks een staart, daar hoort een mens vanaf te blijven.

(tenzij hij over de grond sleept, maar das een ander verhaal)

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:17

mijn shet heeft ook een dikke, lange staart (hangt een eindje op de grond) maar hij kan hem zonder probleem gebruiken o de vliegen weg te jagen en houdt hem tijdnes het mesten nog even hoog als toen hij nog een heel pak korter wordt.
zou het ook niet zo zijn dat de spieren steeds sterker worden omdat de staart langzaam groeit en steeds iets zwaarder wordt, maar het paard dus ook aan het gewicht kan wennen en zo steeds sterker wordt? (is heel vage uitleg geworden, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel Lachen )

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:38

ik snap exact wat je bedoeld pomelo!!
die fokkers spreken zichzelf miss. tegen, ze zijn gefokt o.a. om hun kracht, maar ze zouden hun staart niet op kunnen tillen want dat zou te zwaar zijn? laat me niet lachen. en dat mestverhaal... opzich een leuk argument, maar er zit weinig waarheid in. dat noem je gewoon luiheid, en als je een stal hebt met 50 van die paarden, dan huur je toch gewoon personeel in? alles beter dan dat je zo'n paard verminkt voor z'n leven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:43

Om nog even terug te komen op dat paarden met hun staart geen vliegen van het hoofd kunnen verjagen. Jawel dat kunnen ze wel! Nog nooit 2 paarden zien staan die elkaars vliegen weg zwiepen?