Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mmmarieke

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:13

mmmarieke schreef:
HorseGurl13 schreef:
Ja kan ook!!!

Zo zie je maar weer er zijn genoeg manieren om je pony te houden als je er niet meer op kan rijden....

zo kan je het zien, maar als je graag wedstrijden wil blijven rijden, en je met een andere pony gaat starten, wil ik togh wel al mijn aandacht aan 1 pony besteden hoor..

Ja dat is ook wel weer zo maar je bent (neem ik aan) ook weer niet een hele dag met dezelfde pony bezig!!? Bovendien hoeft bijv. longeren helemaal niet zo lang te duren als rijden......
----------------------------

als ik om 3 uur vrij ben, en om 4 uur op de manege, en ik moet om 6 uur weer thuis zijn,, tsja, dan blijft er weinig tijd over!

maar ik zou dan wel in het weekend 2 pony's kunnen doen, maar daar blijft het dan bij.. wel jammer voor de tweede pony om maar 2 keer te rijden he..
Laatst bijgewerkt door mmmarieke op 17-06-06 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:17

miloetje schreef:
oke sommige mensen zijn echt te groot of zwaar voor hun pony.
Maar Soms word er ook lichtelijk overdreven. Mijn vriendinnen waren toen ze op een welsh b( 1.35 of zoiets) reden ook 1.76 of zoiets? ze zijn wel heel slank dus het kan wel. En mijn instructrice heeft z2 gereden dus die weet heus wel waar ze het over heeft.
Ik ben ook 1.63 en 50 kg en rijd op een shet van 1.05( wel stevig gebouwd geen ini mini).
Maar mijn houding is er zeer zeker niet door verpest. Gisteren reed ik op een paard van 1.70 en bij het doorzitten kreeg ik een opmerking van: je zit heel mooi stil en goed. Recht, ik hobbelde niet enz.
En mijn vriendinnen van nu 1.83 rijden ook weleens op een pony van 1.47 een slanke en dat kan ook nog prima. ze zullen niet voor niks 3e geworden zijn bij een wedstrijd als de jury het echt niet meer vond kunnen.

Maar zoals een schoolvriendin vertelde dat een vriendin van d'r met 65 kilo dagelijks op een shet van net 1 meter reed vind ik dan niet weer niet kunnen.

Je bent veels te groot om op een shet te rijden. Ik pas nog nét op mijn pony van 1.35 en ik ben 1.63.

Verder heeft het passen op je paard niks te maken met 3e worden op een dressuurwedstrijd. Je word beoordeelt op het rijden van je proef en niet 'Oh deze ruiter past leuk op die mooie zwarte hengst laten we die eerste maken en wat winstpunten schenken'.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:18

dat je benen er een stuk onder uit steken vind ik niet erg!
heb dit zelf ook bij mijn paard van zoon 170 en ze is niet bepaald slank gebouwd... ik pas al sinds me 13de eigenlijk niet meer op mijn d-pony voor het mooie plaatje! maar heb tot mijn 16de op haar gereden...mooi was het niet maar we hebben heel veel plezier gehad met rijden

mmmarieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:20

chocotof: ik ben het met je eens, daarom zijn nou juist ook die nieuwe proeven gekomen..

Nicky_LM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:22

Mij maakt het niet zo veel uit als du ruiter dan maar niet te zwaar is !
Okal staat het niet rij er dan niet te vaak op.

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:54

Als diegene zeker weten niet te zwaar is en stil zit en niet iedere dag rijd dan vind ik het best kunnen. Het licht er ook aan hoeveel diegene te groot is voor haar paard of pony.
En als ze maar plezier hebben

Turbootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:08

Ik ben ook te láng voor mijn VZ- shetje, maar dus ZEKER niet te zwáár! Hij doet nog álles met me als ik erop rij, natuurlijk mág hij alleen maar stappen en draven.... dduuhhh.

MAAARRR.... Soms ga ik nog in galop of maak ik een sprongetje, dan heb ik gewoon me beugels heel kort zodat ik hem niet in de weg zit.

IK VIND DUS, JE BENT PAS ÉCHT TE GROOT ALS JE TE ZWAAR BENT, of als je benen over de grond slepen.....

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:08

@ mmmarieke: Ja kwist nie dat je je pony's op een manege hebt te staan dan is het idd allemaal wat anders...

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:10

Turbootje schreef:
Ik ben ook te láng voor mijn VZ- shetje, maar dus ZEKER niet te zwáár! Hij doet nog álles met me als ik erop rij, natuurlijk mág hij alleen maar stappen en draven.... dduuhhh.

MAAARRR.... Soms ga ik nog in galop of maak ik een sprongetje, dan heb ik gewoon me beugels heel kort zodat ik hem niet in de weg zit.

IK VIND DUS, JE BENT PAS ÉCHT TE GROOT ALS JE TE ZWAAR BENT, of als je benen over de grond slepen.....

Als je wéét dat je te lang bent voor je shet waarom klim je er uberhaubt dan nog op om te stappen?

En eerst zeg je dat hij alleen nog maar mag stappen en draven.
Maar dat interesseert je niet want je gallopeert en springt er tóch mee.

Ooit eens aangedacht dat je hem overbelast en dit gevolgen heeft voor zijn gewrichtjes?

HorseGurl13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:14

Marijkjuh schreef:
Als diegene zeker weten niet te zwaar is en stil zit en niet iedere dag rijd dan vind ik het best kunnen. Het licht er ook aan hoeveel diegene te groot is voor haar paard of pony.
En als ze maar plezier hebben

Plezier is ok maar dan moet ook wat je in de eerste regels typte uitkomen! Zo niet dan is het meestal alleen maar de ruiter die plezier heeft....

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:33

Turbootje schreef:

tuurlijk, lekker de beugels heel kort doen, zodat je op het verkeerde deel van z'n rug zit - echt slim!!!Het kan best zijn dat die shet het nog leuk vindt, maar hij weet niet dat hij daar straks misschien kreupel van wordt......
Slijtage is niet met rust op te lossen....
Ik hoop dat je daar over na denkt!
stappen en draven is echt niet minder erg hoor!

HorseGurl13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:09

Turbootje schreef:

Beetje slim niet om eerst te typen dat hij ALLEEN nog maar mag stappen en draven en daaronder dan weer te typen MAAAARRR..... soms ga ik nog in GALOP enz.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:18

Ik vind dat je op ieder paard of iedere pony kunt zitten, zolang je benen in dressuurzit niét onder de buik van het paard uitkomen.

Dus ja, ik vind erg veel mensen te groot voor hun pony.
Maarrr, al jij én je pony plezier hebben (als je zelf lang bent dan een new forest of een grote welsh ofzo) vind ik het weer niet erg.

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:25

HorseGurl13 schreef:
@ mmmarieke: Ja kwist nie dat je je pony's op een manege hebt te staan dan is het idd allemaal wat anders...

haha dan is dat ook weer duidelijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:26

Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk om op een te kleine pony te gaan zitten, er zijn genoeg grote paarden en grote pony's waar je op kunt rijden. Vind het eerlijk gezegd behoorlijk egoïstisch...
miloetje schreef:
oke sommige mensen zijn echt te groot of zwaar voor hun pony.
Maar Soms word er ook lichtelijk overdreven. Mijn vriendinnen waren toen ze op een welsh b( 1.35 of zoiets) reden ook 1.76 of zoiets? ze zijn wel heel slank dus het kan wel. En mijn instructrice heeft z2 gereden dus die weet heus wel waar ze het over heeft.
Ik ben ook 1.63 en 50 kg en rijd op een shet van 1.05( wel stevig gebouwd geen ini mini).
Maar mijn houding is er zeer zeker niet door verpest. Gisteren reed ik op een paard van 1.70 en bij het doorzitten kreeg ik een opmerking van: je zit heel mooi stil en goed. Recht, ik hobbelde niet enz.
En mijn vriendinnen van nu 1.83 rijden ook weleens op een pony van 1.47 een slanke en dat kan ook nog prima. ze zullen niet voor niks 3e geworden zijn bij een wedstrijd als de jury het echt niet meer vond kunnen.

Maar zoals een schoolvriendin vertelde dat een vriendin van d'r met 65 kilo dagelijks op een shet van net 1 meter reed vind ik dan niet weer niet kunnen.

Dit ook vind ik gewoon absurd. Koop dan gewoon een paard, en als je toch zo graag op een pony rijdt, koop een IJslander of een Haffie... Ik ben ook 1.60 en 50 kilo, maar ik zou er gewoon niet over peinzen om ook maar op een shet te gaan zitten... Belachelijk gewoon! Volwassenen moeten gewoon niet op kleine pony's gaan zitten, en zéker niet op een Welsh of een shet... Denk na!

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:36

Turbootje schreef:

Je vz shetjes zijn nog 95 cm en toch ga je er op rijden? Mijn hemel Terwijl je al zegt dat je er te groot voor bent... Zal aan je leeftijd liggen denk i dat je het nog niet wil inzien dat je er echt niet meer op kunt rijden... Of je wilt het niet inzien, maar zo verpest je shetjes van iemand anders...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:01

wat miloutje en turbootje hier schrijven slaat werkelijk nergens op. jullie spreken jezelf tegen, en 50 kilo op een shet KAN gewoon niet! een shet op gezond gewicht weegt nooit 250 kilo, dus 50 kilo is hoe dan ook te zwaar. en het korter doen van de beugels, dat wordt ook wel smokkelen genoemd. je houdt jezelf voor de gek, en de pony is daar de dupe van.
dat je houding niet wordt verpest zegt niks over de gevolgen voor de pony. wat jullie doen kan gewoon echt niet en ik hoop dat jullie dat snel zelf inzien, en niet zo egoïstisch zijn om door te rijden, zéker terwijl er zoveel meer is dan rijden wat je met een pony kunt doen. kijk meer eens in mijn Flicka topics (onderschrift), dan zie je hoe het ook kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:54

Jouw Flicka manier is echt leuk, wat een leuk stel ook die twee...
Ben benieuwd naar de antwoorden van Miloutje en Turbootje...

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:11

Als de pony nergens last van heeft (bijv. te zwaar o.i.d.) vind ik het wel kunnen..

Oke, als je echt te lang bent staat het niet netjes met wedstrijden.
Maar als dat je doel niet is, who cares?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:40

DeadxStar schreef:
Als de pony nergens last van heeft (bijv. te zwaar o.i.d.) vind ik het wel kunnen..

Oke, als je echt te lang bent staat het niet netjes met wedstrijden.
Maar als dat je doel niet is, who cares?

Maar te lang is ook schadelijk.Jammer dat je niet alles gelezen hebt.
Zo breng je de pony (zonder dat je het merkt) veel eerder en vaker uit balans. Het gewicht van de ruiter wordt dan niet meer door 4 benen gedragen en geeft dus slijtage aan de gewichten....
Wie langer is, zit vaak ook aan het einde van het maximale gewicht.

Maximale gewicht = 1 vijfde van z'n eigen gewicht (zonder dat hij/zij over gewicht heeft, want dan mag hij/zij nog minder dragen. De gewrichten zijn echt niet zo sterk!

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:24

Ik vind dat mensen nogal snel zeuren over te groot zijn. Ik kreeg het ook een paar keer te horen op concours. Zolang mijn pony het nog leuk vind en ze het aankan blijf ik lekker hobbelen. Ze is 136 en ik ongeveer 170. Nu ik westernrijd is het voor het plaatje mooier en krijg ik nooit commentaar.

Wel vind ik dat mensen te lang op shetlanders blijven rijden. Ik snap ook wel dat die beestjes sterk zijn, maar als je dan gaat springen hangen de meeste in verhouding te veel op de voorhand. Dat kan voor een shet ook niet fijn zijn. Dus ik heb nu een kleine bijrijdster voor mijn shet en ik klim er zelf zeker niet op.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:44

Citaat:
Zolang mijn pony het nog leuk vind en ze het aankan

Maar tot wanneer kan ze dat aan?
Dat de pony het leuk vind, kan ik me voorstellen.
Maar een pony kan zelf niet weten of het goed of slecht is op langer termijn. Dat is de taak van de eigenaar of verzorgster om te zorgen dat de pony gezond is en blijft!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:27

superwoman schreef:

Maar te lang is ook schadelijk.Jammer dat je niet alles gelezen hebt.
Zo breng je de pony (zonder dat je het merkt) veel eerder en vaker uit balans. Het gewicht van de ruiter wordt dan niet meer door 4 benen gedragen en geeft dus slijtage aan de gewichten....
Wie langer is, zit vaak ook aan het einde van het maximale gewicht.

Maximale gewicht = 1 vijfde van z'n eigen gewicht (zonder dat hij/zij over gewicht heeft, want dan mag hij/zij nog minder dragen. De gewrichten zijn echt niet zo sterk!

Ik typte dus ook 'o.i.d.'.
En dat betekent dus dat ik niet alleen op een te zwaar iemand doelde..
Ik bedoelde niet zo lang dat je voeten haast over de grond bungelen, maar dat je voeten toch wat onder de buik uitkomen, net wat meer dan wat 'mooi' staat.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:31

@ DeadxStar: sorry, het leek voor mij dat je eerder alleen te zwaar bedoelde. Men is eerder te lang dan te zwaar op pony's

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:38

@ Superwoman: Maakt niet uit joh