Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:55

Haha van dat zwaaien heb ik eignelijk nooit last, vroegere baas van mij die is een keer de bril van haar neus gezwaaid, hihi. Was trouwens wel door een ruin.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:59

Nou ik weet niet waar zij zat met haar hoofd dan

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:06

hahaha.. god dank heb ik geen bril, maar g eloof ook dat ik niet echt in die streken kom als meneer bezig is met zijn ventilator.
Dan negeer ik het zoveel mogelijk en probeer dan ook zijn lievelingsplekjes te vermijden.

Ben wel benieuwd wat haar excusse was om met haar hoofd op die hoogte te zitten op dat moment...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:08

Haha, ik dacht dat ze met de sokjes bezig was op zo, het is een paard en zij is zelf heel klein, dus ze zat er bijna onder inderdaad

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:09

kijk, dan heeft dat paard dat waarschijnlijk als signaal opgevat. Kan je het hem ook niet kwalijk nemen...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:09

Een merrie bij ons op stal slaat ook met haar voorbenen.
Dat krijg je er haast niet meer uit omdat haar baasje haar ongeveer dood geknuffeld heeft.

Dus dat is zeker geen hengstenstreek

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:13

runningkawa schreef:
Ja, tegen de natuur.

Hengsten die door de draad gaan naar een merrie is ook tegen de natuur

Dus voor mij weinig rede niet te castreren

Daar kan ik over meepraten

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:20

idd, stroom is je beste vriend als het op hengsten aankomt. Helaas zijn er genoeg die er geen respect voor hebben, maar geloof dat dat een algemeel paarden kwaaltje is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:24

Daar heeft mijn ruintje Kawa niet eens respect voor als hij alleen in de wei staat.
Of hij spring erover om bij andere te zijn of hij kruipt eronder door
En altijd met flink wat stroom op de draad

Melanie_B

Re: Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:31

Citaat:
ImkeTarek :

als je gaat nadenken is het natuurlijk tegen de natuur, in de natuur gebeurd dit natuurlijk niet... maarja, we leven hier niet in de natuur natuurlijk ( )
en zijn weinig hengsten in gevangenschap, vooral onder de gewone "recreatieruiter" zijn er weinig te vinden, dus ook weinig hengsten op pensionstallen en maneges (oid). waar wil je die hengst dan neerzetten? een hengst tussen een stel merries is heel leuk als je van veulens houd natuurlijk. je kunt een hengst wel tussen de ruinen zetten, maar stel dat ie ontsnapt en naar de merries toe gaat? dan zit je met de gebakken peren natuurlijk... vandaar dat er weinig pensionstallingen zijn die hengsten op stal willen hebben...
een hengst alleen zetten is natuurlijk helemaal tegen de natuur, een paard is een kuddedier en is niet gelukkig in zijn eentje, hoe je het ook wend of keert.

om een paard zo natuurlijk mogelijk te kunnen houden in gevangenschap zou je hem denk ik dus toch moeten castreren....

*edit: jeetje, hoevaak kan ik het woord natuur in een tekst verwerken

Helemaal mee eens

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:33

Ik weet niet of het al geschreven is maar waar ik mijn vraagtekens bij zet bij het castreren is: in hoeverre heeft het verliezen van hormoon/testosteron invloedt op het functioneren van het lichaam? Bij mijn ruin heb ik in principe weinig gemerkt want die dekte nog gewoon. Maar als ik naar mijn (vrouwtjes)hond kijk zie ik dat ze na haar castratie (ze hebben alles weggehaald) dikker is geworden en een doffere vacht heeft.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:00

Als ik de hengsten bij ons op stal zie, zien die er allemaal heel best uit, en glanzen tegen je op. Dat, een volle bos met manen erbij en een echte hengstenhouding, is wat veel mensen mooi vinden.

Die glimmende vacht kun je ook krijgen door wat olie door het voer te doen. Een ruin zal wat van zijn manen kwijtraken, verder minder hengstenmanieren/houding krijgen, maar echt essentieel functieverlies ga je niet krijgen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:02

Ik vind dat hengsten die niet goedgekeurd zijn voor de dekdienst geen hengst moeten blijven.

In Nederland is het gewoon heel moeilijk om een hengst een paardwaardig bestaan te geven, en dan heb ik het niet over weidegang of iets in die geest. Maar gewoon de sociale contacten.

Kijk kan je jouw hengst gewoon goed handelen en kan het dier gewoon naar buiten, snuffen met zn buurman op stal en gewoon op een normale manier paard zijn...... is er weinig aan de hand, maar helaas is dat gewoon lastig te realiseren in Nederland.

Toronto zijn beste vriendje is een Welsch B hengstje van 14, Ze staan niet samen in een paddock maar wel in aangrenzende paddocks waar ze alleen gescheiden worden door een hek. En samen kunnen ze super spelen met het hek ertussen. Toronto had zelfs twee weken geleden een hap uit zijn bil Door zijn deken heen

Kijk het is een druktemaker van hier tot Tokio, echt wel een hengst. Maar hij mag wel gewoon lekker trutten met andere paarden.

Maar mensen die hun paard hengst houden om het hengst houden en dan het dier een solitair leven gunnen........ nee, kan ik niet zoveel mee.

Ook jonge dames die zo nodig een hengst moeten hebben zonder dat ze enig idee hebben hoe je met al die rondvliegende hormonen om moet gaan, en dan een topic openen met "help, mijn 2 jarige haf/shet/fjord/noemaarop.... is niet te hanteren........" daar kan ik ook niks mee..... En zeker als je dan als antwoord geeft dat zn ballen er maar af moeten, en je krijgt dan "jaaaamaaar" Of dat je dan eens zegt van "dan geef je hem een trap voor zn k l o te als hij zo naar tegen je doet.... en dan krijgt van "das zielug" Ben ik dan snel klaar mee. Vroeger toen ik nog een bokkinnetje was deed ik dat wel, ging tot uit den treure uitleggen het hoe en waarom. Nu niet meer..... Nu doe ik mijn zegje en ze zoeken het verder maar uit

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:06

Inderdaad je slaat de spijker op de kop, een hengst moet je ook nooit hengst laten omdat je het mooi vind natuurlijk.

Je meot eerst kijken of de hengst een normaa leven kan lijden en daarna of je zin hebt of wel kan om met het karakter over weg te kunnen.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:21

KiWiKo schreef:
Ik vind dat hengsten die niet goedgekeurd zijn voor de dekdienst geen hengst moeten blijven.

Ben ik niet helemaal met je eens Als ik als voorbeeld het PRE-stamboek (andalusische paarden) neem. Daar wordt iedere hengst of merrie goedgekeurd voor de dekdienst/fok. Tenzij ze echte afwijkingen hebben zoals hertenhals/omgevallen manenkam/verkeerde beenstand. In Nederland hebben we zo'n 150 goedgekeurde hengsten en ongeveer 50 tot 70 goedgekeurde merries. De kwaliteit van de goedgekeurde hengsten ben ik zeker niet van onder de indruk en de kans dat je een dekking scoort met je hengst is 1 dekking in de 3 of 4 jaar (de grote fokkerijen fokken alleen met hun eigen hengsten). Misschien dat ik nu echt te specifiek ben ingegaan op goedgekeurde hengsten uit het PRE-stamboek maar ik ben niet heel erg op de hoogte van kwaliteit en keuringsvoorwaarden van andere rassen. Waarom zou een "goedgekeurde" PRE-hengst van slechte kwaliteit wel hengst mogen blijven en een mooie hengst zonder papieren niet?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:23

Ik ben het daar niet mee eens, waarom zou een hengst perse moeten dekken? Ik zie niet in waarom j een hengst meot ruinen als je er neit mee wil dekken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:26

Je spreekt jezelf tegen: wat zou je andere reden zijn om een hengst hengst te laten? Je zegt dat je hem niet hengst moet laten omdat je het mooi vind, maar ook niet moet ruinen omdat je er niet mee gaat dekken?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:29

Ik snap je even niet Cassidy

Ik ben tegen het hengst houden voor ego baasje Ik ben alleen iets genuanceerd omdat er ook hengsten zijn die wel gewoon een goed sociaal leven zijn bij mensen die wel met ze om kunnen gaan....

Maar in eerste instantie zeg ik Nee

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:31

@ Cassidy: Was voor bedoeld denk ik?

Ik spreek mezelf niet tegen. Ik vind inderdaad niet dat je hengst hengst moet houden voor het mooie. Maar als je neit met je hengst dekt wil dat net zeggen dat je hem houd voro het mooie. Als mijn jongste straks word afgekeurd dan blijft hij ook hengst, er word dan neit mee gedekt want ik ben tegen dekken zonder papier en met afgekeurde of niet goedgekeurd hengsten, maar ik zie geen reden om hem te ruinen. En dat heeft niks met het mooi vinden te maken. Maar puur dat ik zijn karakter neit lastig vind dus heb ik ook geen reden omt e ruinen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:57

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:58

Haha inderdaad zeg, zo spelen mijn hengsten ook, heerlijk om ze zo te zien spelen of niet dan

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:00

Zo heeft mijn 6 jarige ook tegenover een 2 jarige poownie gestaan........ die van mij was alleen twee keer zo groot op zijn achterpootjes ten opzichte van die pony

Wel leuk als ze zo heerlijk kunnen spelen, Ik kan er in iedergeval altijd super van genieten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:00

Niks mooiers om te zien.
Maar het spelletje gaat toch wat minder ruig (gelukkig)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:03

Moet eerlijk zeggen dat ik het in het begin doodeng vond en steeds bang was voor verwondingen of wat dan ook. Dan gaat er weer een onderuit, dan heeft ander weer een been vast, maar ze hebben nog nooit er wat aan over gehouden zelfs geen schrammetjes of zo, dus wat dat betreft kan ike r nu lekker van genieten.

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:19

karoliena schreef:
Wie zegt dat het niet in het belang is dan om hengst te blijven?

En ik heb het natuurlijk over omstandigheden waarin je wel een hengst kan houden, kan je dat niet snap ik neit dat
mensen een hengst kopen, dan neem ik aan dat je een merie of ruin koopt
en dan is die vraag helemaal neit aan de orde.

Misschien is dit stuk alweer achterhaald, maar goed.

Hoe kun je in vredesnaam een ruin kopen als niemand een hengst mag ruinen? Ergens moeten er toch ruinen "gemaakt" worden vooraleer je ze kunt kopen?

Ik heb mijn knollie als 2-jarige hengst gekocht. Hij is bij mij 6 weken hengst geweest. Hij moest van mij eerst de verzekering in voordat ie gesneden mocht worden. Anders was het veel eerder gebeurd.

In die 6 weken genoeg met dat kanon te stellen gehad. Ben 2 keer gebeten en goed ook. De eerste keer dacht ik dat ik hem toch heeeeeeeel duidelijk had gemaakt dat ik daar niet van gediend ben (en nee, niet een foei met opgeheven vingertje ). Helaas verkeerd gedacht. Tweede keer heb ik hem op zijn kop de stal doorgeslagen. Toen werd het geloof ik wel duidelijk. Daarnaast had ie nog wel eens de neiging om op zijn achterbenen te gaan staan of zijn gewicht dan wel zijn grootte tegen me te gebruiken. Maar ik geloof dat een henst altijd wel weer een keer zal proberen hoe ver hij kan gaan. En ik heb geen zin in iedere keer die strijd. Hij is nu ruin, handelbaar en snapt nu wat wel en niet mag (en soms, heel eventjes vergeet ie dat, maar ik hoef nu niet meer zulke doorslaande feiten te gebruiken )

Ik zou niet willen weten hoe dit dier aan zijn einde was gekomen als ie hengst was gebleven. Zelfs als ruin is het een lastig paard. En nee, er wordt gewoon concequent mee omgegaan, maar er zit veel in zijn karakter. De mensen van de Dorine Dag en de Achterhoekmeeting zullen zich mijn stuiterende kannibaal nog herinneren. Toen was ie toch al wel tijdje ruin.

Inmiddels heb ik er een braaf dier aan, maar ik weet zeker dat als ie hengst was gebleven bij mij, dat ie als vals / onhandelbaar bij de slacht terecht gekomen zou zijn. Vroegah kon ik niet eens normaal met hem lopen, nu loopt ie zonder touw / halster (niet op straat hoor) met me mee...

Het paard dat ik hiervoor reed, was als ruin super makkelijk. Zijn vorige eigenaar kwam eens kijken en stond versteld hoe braaf dat dier was geworden. Hij had namelijk nog 2 hoefadrukken van mijn superbrave dier op zijn borst staan. Als hengst kennelijk ook niet zo'n lieverdje. Als ruin het beste paard wat je kunt hebben.

Nee, castreren is niet natuurlijk. Maar voor een paardwaardig bestaan toch vaak (!!) wel noodzakelijk! Daarnaast vind ik dat hengsten nu eenmaal niet in de handen horen te vallen van "leken". Het valt alleen wel heel erg op dat veel 'pennies" problemen hebben met hensten. Mensen met enigszins verstand van paarden (en ja, daarvan herken je ze hier wel op Bokt, kan er zo een aantal noemen, zij posten ook in dit topic) zorgen ervoor dat ze die problemen ontlopen. Ten eerste door consequent gedrag en ten tweede door op tijd te ruinen. Hoewel ik vorige keer bijna jankend mijn paard heb laten castreren, zou ik het zo weer doen. Heb nu een fijn dier, maar als ie hengst was gebleven, dan weet ik zeker dat ie nu al lang in de fricandellen zou zitten (en al jaren terug)