Wie kan me helpen met de rechten??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Parce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:04

kimmie261 schreef:
de TS heeft al verschillende malen gezegd dat er een reden was dat ze niet is gaan kijken,deze redenen zijn zeer goede redenen!!!

Begrijp me goed, ik vind het heel vervelend voor TS wat er gebeurd is en je draait de tijd helaas niet meer terug. Maar ik vind het onzin dat in de vele maanden dat het paard daar gestaan heeft niemand ooit eens naar dat paard is wezen kijken. Hoeft TS niet persé te doen, ik kan best begrijpen dat je hoofd er niet naar staat door problemen oid, maar laat desnoods iemand anders een kijkje gaan nemen. Het is wel je paard, geen kledingstuk wat je uitleent!

kimmie261 schreef:
verder zijn er zat mensen die tegenwoordig hun paarden in opfok doen in frankrijk of polen,nou die gaan en komen terug met 3 jaar...denk dat er weinig zijn die daar gaan kijken!!

Deze mensen zullen er ongetwijfeld zijn en als je een goed adres hebt in Frankrijk of Polen; prettig voor jou en je paard. Maar als je dat adres nog nooit zelf gecontroleerd hebt (en regelmatig kunt blijven controleren!), vraag ik me af waar je als 'paardenliefhebber' mee bezig bent.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:25

Jullie gaan zo wel een beetje off-topic hoor. Het gaat erom dat er hier een opfokker bezig is om goed geld te beuren van eigenaren, aan de telefoon hen verteld dat het prima met hun veulen gaat, het is bedrijf dat goed bekend staat volgens de TS. Dat paard en misschien dus nog meer zijn hier de dupe van een dierenmishandelaar en fraudeur. Dáár gaat het om! Laten we dat even niet vergeten! Er is een oplichter aan de gang. Kunnen we de aandacht dus richten op het herstel van het paard van de TS en het aanpakken van deze crimineel?

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:54

paars schreef:
Jullie gaan zo wel een beetje off-topic hoor. Het gaat erom dat er hier een opfokker bezig is om goed geld te beuren van eigenaren, aan de telefoon hen verteld dat het prima met hun veulen gaat, het is bedrijf dat goed bekend staat volgens de TS. Dat paard en misschien dus nog meer zijn hier de dupe van een dierenmishandelaar en fraudeur. Dáár gaat het om! Laten we dat even niet vergeten! Er is een oplichter aan de gang. Kunnen we de aandacht dus richten op het herstel van het paard van de TS en het aanpakken van deze crimineel?

heb hier niks meer aan toe tevoegen!! bedankt Paars..

Jamayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:47

@Aldewereld en anderen die vinden dat de TS in gebreke is gebleven:

Hoe denk je dat een fokker dat doet, die tig veulens ergens in een opfok heeft rondhobbelen. Feit is dat je iemand betaald om voor je paard te zorgen (en niet al te zuinig bedrag ook) en dat het niet eens zo is dat je paard slecht wordt verzorgd, maar dat het paard bijna dood is. Bovendien is er telefonisch contact geweest en het is dus niet zo dat de TS niks van zich heeft laten horen.

Waar zijn hier toch de dierenliefhebbers. Spaar je energie en reageer je af op deze dierenbeul en niet op de TS.

Ik sta helemaal achter de TS en hoop dan ook dat deze dierenbeul die haar paard bijna heeft laten doodgaan een gepaste straf krijgt. Soms denk ik wel eens, was het maar zo als in Amerika. Als je daar een dier mishandeld ga je gewoon de cel in.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:01

Heb al eerder gereageerd, maar ben het met bovenstaande eens!

Ik heb zelf ook een -nu driejarige- hengst in opfok staan. Ben best wel wezen kijken, maar ik verwacht toch van de opfokker dat ie voor 120 euro per maand hem netjes voor me grootbrengt. Heeft ie gedaan, dus ik heb geen klachten. Maar ik had overigens niet bepaald de indruk dat meneer-de-hengst echt enorm op mij en een potentiele liefdevolle band met mij zat te wachten...
Dat zal toch moeten gebeuren zodra je er meer mee aan het werk kunt.
Ik hoop dat dit paard geen blijvende schade ondervindt!

milo

Re: Wie kan me helpen met de rechten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:15

ik zou ook wel regelmatig even gaan kijken als ik de tijd heb. maar ik kan me voorstellen dat als je 2 uur moeten reizen, niet elke maand gaat kijken.

je betaald voor de opfok, waarschijnlijk niet te weinig ook als diegene goed bekend staat, dus dan mag je ook verwachten dat het paard in goede handen is.
niemand verwacht dat zijn paard er bijna onderdoor gaat als hij in de opfok staat, je verwacht dat er op je paard gelet wordt.

hoe gaat het trouwens nu met je paard? wat waren het voor wormen? (of heb ik ergens overhen gelezen per ongeluk?)

hiltje1973

Re: Wie kan me helpen met de rechten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:56

Even weer terug naar het onderwerp; titel is nml. 'wie kan me helpen met de rechten'.

Je hebt al tips gekregen over de aansprakelijkheidsstelling (aangetekende brief met termijn van 2 weken en goed je dossier vormen met foto's en verklaring van de dierenarts).

Toch wil ik je waarschuwen voor het 'halen van je recht' in een civiele procedure' voor de rechter.

Ik kan me voorstellen dat je ontzettend kwaad bent en wil dat de man aangepakt wordt. Dat heb je gedaan door dierenbesch in te schakelen en te proberen andere mensen te waarschuwen.

Als je in een civiele zaak je schade wilt verhalen bedenk dan wel dat je met allerlei juridische regels te maken krijgt. In de eerste plaats wordt een paard juridisch gezien gewoon als een 'goed' (dus een ding) beschouwd (dus net als een auto of een stofzuiger). Met emotionele waarde en de schande dat een dier slecht wordt behandeld zal een rechter geen rekening kunnen houden. Het gaat gewoon om het vaststellen van de schade aan een 'ding' en de vraag of er verband is met de manier waarop de opfokker aan zijn contractuele verplichtingen heeft voldaan.

Je zult dan ook je schade moeten aantonen en het verband tussen de verwaarlozing en de schade. De dierenartskosten die je nu maakt zul je misschien nog wel krijgen, maar houd er rekening mee dat je strikt juridisch degene die wanprestatie levert de kans moet geven om het zelf te herstellen. De man heeft aangeboden haar zelf te zullen oplappen. Uiteraard heb je dat niet gedaan maar misschien vind een rechter dat hij juridisch gezien de kans had moeten krijgen.

Bovendien kan de man zich in een rechtzaak op een nogal vuile manier gaan verdedigen, zeker als je paard straks een achterstand heeft en je dat ook wilt verhalen. Je krijgt dan verhalen als: het paard was van zichzelf al niet goed en gezond en een kneus en was door jou misschien al als ziek veulen gebracht etc etc. Onzin natuurlijk maar je zult het maar voor je kiezen krijgen en er serieus op moeten reageren. Straks loop jij je tegen hem te verdedigen.

Ook grote kans dat je wordt afgeschilderd als een enorme zeur en hij vindt ook vast mensen die allemaal verklaren dat hun veulens in de opfok allemaal uitstekend zijn behandeld en dat ze hebben gezien dat hij wel een wormenkuur aan je paard gaf maar dat ook een wormenkuur nooit 100% zekerheid biedt etc etc.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt en zij willen de zaak voor je doen heb je in ieder geval geen kosten. Maar anders zul je zelf een jurist moeten inschakelen en dat zal je nogal wat gaan kosten. Het is een misverstand dat de verliezende partij die kosten voor je betaalt. Als de man verliest zal hij de griffiekosten en een vastgesteld bedrag voor jouw proceskosten moeten betalen. In 9 van de 10 gevallen is dat een schijntje van wat je werkelijk hebt uitgegeven.

Het klinkt allemaal nogal negatief. Mijn ervaring (en zoals je zult begrijpen heb ik professionele ervaring) is echter dat procederen voor particulieren vaak uitloopt op een ramp en dat mensen er achteraf gezien niet aan hadden willen beginnen. De procedure duurt lang, je krijgt modder over je heen en zelfs als je wint zul je in het vonnis geen moreel gelijk krijgen. Over je paard wordt gesproken als over een ding en als je wint betaalt de man je in het beste geval wat geld maar hij kan gewoon verder gaan met zijn praktijken want dat wordt hem in zo'n procedure niet verboden. Het kost dus in ieder geval veel negatieve energie.

Als ik jou was zou ik overwegen in onderling overleg met hem te regelen dat je de huidige dierenarts kosten krijgt en verder je geld en energie in je paard stoppen. En natuurlijk kijken wat dierenbesch en/of andere instanties kunnen bereiken.

Succes!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:31

Nou heet mijn zus ook Hiltje, maar die had dit niet zo duidelijk op kunnen schrijven!
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik heb dan ook geen emotionele band met het paard. Maar van procederen worden alleen advocaten beter, dat weet ik wel

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:48

Hoe gaat het inmiddels met je merrie? Komt ze een beetje bij en tot rust? Is weer een hele verandering voor haar, weliswaar ten goede deze keer, maar is wel weer wennen voor d'r natuurlijk.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:25

Ze heeft vanmiddag,na middag heerlijk in de bak gespeelt met me..ben haar al spelendewijs wat dingetjes aan het leren.. Ik loop door de bak en zij huppeld achter me aan, ik halthouden zij ook.. ach jullie kennen het wel..Lol met je paard haha

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:26

hihi geweldig :D

ben blij dat ze zich beter voelt

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:35

Nou dat klinkt alweer een stuk beter!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:28

Quellian schreef:
Ik heb mijn paard niet voor Jan met de korte achternaam in de opfok gedaan en dan mag ik toch aannemen dat er goed voor gezorgd wordt. Mijn paard is super verzorgd in de opfok en ik voelde niet vaker dan 2x per jaar de behoefte om daarheen te rijden (kon er niets en kostte me een tank benzine per keer). Ik snap dus ook volkomen wat TS bedoelt. Ik kan me zo'n soort verhaal ook herinneren van Irish_lady.

Ik heb enkel problemen gehad met ophalen, omdat mijn staleigenaar Quellian gebracht had en de papieren daar gelaten had

HO STOP HALT!

Mag ik daar wel even bijzeggen dat dat in een tijdsbestek van een maand gebeurd was! Zolang niet naar je paard omkijken als de ts deed vind ik not done!

Mijn kleintje was in een maand zwaar verwaarsloosd en ziek. Die heb ik direct mee naar huis genomen en de da erbij gehad.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 22:51

Nou met de merrie gaat het de goede kant op, heeft gelukkig geen wormen en is vd week bij de smid geweest,nou dat heeft de smid geweten hahaah
ik schat haar nu zo een 50kg zwaarder,we zijn er nog lang niet qua gewicht,maar alle kleine beetjes helpen!! Hopelijk word het snelbeter weer dan kan ze wat langer op het land staan..
Voor de rest trek ik me even terug qua vragen en dingen hoe en wat er nou met de opfokeigenaar bezig is.. ter bescherming van mezelf..

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:56

fijn dat het met je merrie oke gaat, das nu ook het blangrijkste! we gaan weer lekker de lente en zomer in, dus dat zal haar ook goed doen, succes nog met haar, en af en toe een updatetje vind ik wel leuk

ilovelucky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:06

Wat erg !!! Ik vind het een hele goede beslissing om haar mee naar huis te nemen !! Gelukkig gaat he tnu goed met haar !!!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:17

Wat fijn dat het wat beter met haar gaat

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:54

Goed om te horen dat het wat beter gaat met haar.
En idd alle kleine beetjes helpen,in een te korte tijd naar haar streefgewicht toe is ook geen goede zaak.
Veel succes verder.