Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:19

jaa en soms zijn de lessen nog wel duurder! Ik betaal voor een half uurtje les €18,50. Ik moet wel zeggen dat ik wel een ervaren instructrice heb die ten eerste zelf nog les heeft en al wat heeft bereikt!

En over dat paarden kopen. Je vind inderdaad geen paard meer voor €3000,- rond de 1.70 dat een beetje fatsoenlijk kan bewegen! Dat is rot maar wel de waarheid!

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:22

Goed lessen is inderdaad ook super belangrijk, Ben nu ook echt super blij dat ik nu een super instucteur heb en hij neem 25 per uur en hij gaat ook wel langer door dan een uur.

Ookal heb je een plaatje van een paard, maar als de achterhand en rug vast zit kom je nog niet verder. Zorg gewoon voor een goede basis dan kan elk paard er wel komen met een gewone ruiter.

Er zijn wel paard te kopen voor die prijs, maar dan die stokmaat weet ik niet zeker. Maar dan zijn ze wel onbeleerd en meestal niet in een goede conditie.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:24

SylviaG schreef:
Ligt eraan waar je genoegen mee neemt??

Als wil stoppen in het L1 en verder thuis van je paard wil genieten...prima!
Maar als je echt verder wilt komen dan heb je denk ik niet genoeg aan een clubles en een instructie van 8,50. Voor de basis is dat super maar je moet daarna toch een keer verder en dan ga je het verschil zien...

Ze is niet gestopt, ze hebben pauze. Vanaf eind maart gaan ze er weer tegenaan. Beest is van 2001! Voor ons hoeft hij niet met 6 in het Z te lopen. Hij en zij moeten er lol in hebben en zich verbeteren. Dat Z komt heus wel en misschien wel meer. Wie weet ooit eens ZZGP.

En met de instructie hebben we gewoon uitzonderlijke mazzel.
Citaat:
En dat is van een hele goede instructrice die landelijke bekendheid en aanzien geniet!
Het is haar hobby en ze wil het betaalbaar houden. Daar en tegen neemt ze zeker niet iedereen aan, maar wij zijn de buren en lessen al jaren bij haar. Wij hebben ook wel instructeurs geprobeert die 3 keer zoveel vroegen maar daar leerde ze niks nieuws of anders.

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:26

Marijkeeee schreef:

Ookal heb je een plaatje van een paard, maar als de achterhand en rug vast zit kom je nog niet verder. Zorg gewoon voor een goede basis dan kan elk paard er wel komen met een gewone ruiter.

Daar heb je ook helemaal gelijk in Dat zie je vaak genoeg op andere terreinen!

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:29

daarom ben ik nu ook ff gestopt met de wedstrijden in de L1, om me paard haar rug wer goed te krijgen. Door een zomer blesure heeft ze haar helemaal vast gezet, ze was uitgegleden in het land en ze had een veulen.

Nu zijn we heel erg veel aan het longeren en nu is ze er bijna weer klaar voor

veel te veel mensen trekken hun paard naar beneden en dan denken ze dat ze het plaatje hebben, maar dat is zo fout.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:36

les is inderdaad super belangrijk, een uurtje af en toe ( of zelfs 30 minuten) individuele aandacht helpt echt goed!
en qua ervaring opdoen op concours.. inderdaad, veeeeeel bixies starten en eerst eens een tijdje zonder startkaart kijken hoe het gaat.
zo doe ik dat ook met een jonge pony, weet nu al dat die compleet gaat flippen over 2 weken op zijn eerste start terwijl die thuis gewoon een sul is.
gewoon een keer of 10 starten op onofficiele concoursen waar er ik weet niet hoeveel van zulke paarden en pony's rondlopen en zo gewoon ervaring opdoen voordat je het "echte" werk gaat doen.

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:44

Amondi:
Het is alleen maar goed dat je er de tijd voor neemt. En je hebt gewoon mazzel al je voor 8,50 les kunt krijgen. Ik hoop voor je dat ZZGP erin zit voor jullie.
Als je bij voorbaat al zegt dat het niet lukt dan zal het ook niet lukken dus altijd in jezelf blijven geloven.
Alleen moet je wel realistisch blijven om teleurstellingen te voorkomen.
Ik ben afgelopen zondag naar Roosendaal geweest, wat je daar ziet klopt gewoon allemaal. Goede paarden, goede ruiters, goed materiaal, goede instructie langs de kant die je van al vanaf maanden vooraf tot de ring begeleiden...
Je moet dan wel van hele goede huizen komen wil je daar fatsoenlijk tussen kunnen rijden onder dat je een geldboom in de tuin hebt...al is natuurlijk niets onmogelijk..!!

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:50

Alane schreef:
paard is en was ker gezond, is alleen erg week in de rug, 18 jaar (ongeveer) en in de winter met vlagen wat stijfig...
en een 3 en een 4 voor onderdeel 23 en 24... en de preof was niet zo bar dat ze die punten verdient had...

Als een paard op die leeftijd nog week in de rug is dan scheelt er ' iets '
aan de training die daaraan vooraf is gegaan...

Dressuur is er voor het paard, de gymnastische waarde,daar worden ze mooier van !

Als je dat echt goed voorelkaar hebt dan kun je spreken van een kerngezond,goed gaand paard...
Laatst bijgewerkt door Gerrie op 01-03-06 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:52

al met al is het zo wat de bodem is voor de kinderen die in de sport willen, want daar begint het eigenlijk..mijn ouders hadden het geld niet om me elke week naar priveles te sturen en ik kreeg een fjordje...(niets mis mee)..maar wat nu als ik rijke ouders had gehad??..dan was ik wel naar die priveles gegaan en had ik een goede leerpony onder mn kont gehad...en daar gaat het eigenlijk al scheef(ik verwijt me ouders niets hoor )..maar daar begint eigenlijk al het verschil en daar heeft talent niets mee te maken....

dus ja, ik denk zeker dat geld een grote rol speeld in het behalen van de top...zonder zal het gewoon moeilijk worden

LittleRose

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:53

Kom net dit topic binnenvallen, en ben het idd ook eens met de TS.
Je moet gewoon een goed paard hebben om ver te komen.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:16

Ja, ik ben er gewoon onderhand bijna zeker van dat je geld moet hebben en een paardenachtergrond. Ook al ben je nog zo goed, train je nog zo hard en heb je een beetje talent.
In mijn gedachten kom ik hier niet omheen, ook al zijn er veel mensen het niet met mij eens.
Die mensen die denken dat je met een simpel paard aan de top kan kopen. Wat is de top?
Ik wordt gedemotiveerd omdat mijn eisen misschien hoog liggen. Waar neem je genoegen mee? Ik ben niet iemand die L1 genoeg vind.
Ik heb geen paardenachtergrond en daarom is het voor mij ongeveer onbereikbaar om ergens te komen. Of zijn er hier mensen die denken dat ik wel ergens kan komen?
Misschien kan iemand me dan vertellen hoe ik dat moet doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:19

Wat word er bedoeld met de top?
Top zoals GP
Nee dat haal je niet met een huis tuin en keuken paard.

Maar meer als het L, dus gewoon de basis, en dat is bij mij t/m Z2, ja hoor dat kan met een gewoon simpel paard.

Sjaad

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:23

Met de top bedoel ik geen GP, voor bijna niemand haalbaar.
Ik heb het over bovenaan meerijden op kampioenschappen in de Z1, Z2 en later misschien ZZ-licht, ZZ-zwaar e.d.
Voor mij niet haalbaar iig. Al train ik nog zo hard. Die kwaliteit heb ík niet en ik heb er ook de paarden niet voor.
Dat vind ik iedere keer zo erg.
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 01-03-06 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:23

bij een grote dressuurstal aan de bak komen, alles van de rest van je leven opzij gooien...daar proberen te lessen en daar graantjes van mee te pikken, je eigen paarden goed verkopen en een groot talent kopen...zoiets

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:27

Er werd mij ook al aangeraden om naar stallen ( al is het maar een handelstal) te gaan. Daar kun je veel ervaring opdoen.
Hoe krijg ik dit allemaal voor elkaar? Want ik zit ook met school e.d.
En die talent kopen, dat deed iedereen toch meteen als je de mogelijkheid zou hebben? Als je ambities in de dressuur hebt tenminste.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:33

Talent kun je niet kopen. Ja wel een talentvol paard, maar niet voor jezelf.
Dat kun je wel wat trainen, maar heb je het niet, houd het op.

Idd veel ervaring opdoen.
Niet dat ik ook ZZ-Z kan rijden, want dat talent heb ik ook niet, maar op handelsstallen heb ik wel erg veel ervaring op gedaan.
En dat deed ik naast school iedere dag, later ook nog naast mijn werk.
Maar dat was 's ochtends om 5 uur op, uitslapen was 6 uur en 's avonds om 11 naar bed.
Zwaar, maar veel geleerd

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:37

ligt er aan wat voor school je doet....heel veel dressuurstallen hebben stage plaatsen...als je weet dat je paardje niet verder kan komen, moet je haar verkopen en een ander paard kopen en dit kan je dan met eventueel advies doen van de stal waar je dan werkt..misschien kan je daar paarden voor gaan rijden???......Ik ga ook niet zeggen dat het je zo lukt.....maar doorzettingsvermogen en het er keihard voor gaan zijn wel en vereiste en wat ik altijd wel heb begrepen is er dan geen tijd meer voor andere dingen..Ik vind het knap dat mensen dat kunnen...zelf zou ik het er niet voor over hebben om bij iemand intern te gaan en alleen maar voor 1 ding te leven..maar als je dat dan doet...misschien kom je dan wel waar je wil...als je het niet probeert zal je het zeker nooit weten!

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:42

Ja, dat is een mogelijkeheid.
Hoe ben je daar gekomen, op die handelstal?
Ik zou er alles voor opgeven, maar dan moet je ook de paarden in, en dat raad iedereen me af die nu in de paarden zit, die ik ken.
Ik weet het gewoon allemaal niet.
Ik moet na dit jaar een school kiezen waar ik naartoe wil.
Ik wilde voor horse & health in deurne gaan omdat ik de paardensport wat laag vond in niveau en de masterclass bijv. is voor mij niet mogelijk.
Ze raadde het mij ook af ( masterclass-afgesturdeerd iemand).

Maar mijn doel is gewoon niet haalbaar en daarom wordt het fanatieke minder. Ik leef( de) voor de dressuur, deed en dacht niets anders.
Deed nóóit iets met vrienden en vriendinnen, stond op met dressuur en ging ermee naar bed. Veel lessen, trainen e.d. ( nu Z1 bij pony's).
Maar de tegenstanders zijn zo goed ( gkk dekhengst e.d. internationale starters). Daar kom ik gewoon niet boven uit met mijn normale pony.
Dit is frustrerend. Snappen jullie mij?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:48

runningkawa schreef:
Talent kun je niet kopen. Ja wel een talentvol paard, maar niet voor jezelf.
Dat kun je wel wat trainen, maar heb je het niet, houd het op.

Idd veel ervaring opdoen.
Niet dat ik ook ZZ-Z kan rijden, want dat talent heb ik ook niet, maar op handelsstallen heb ik wel erg veel ervaring op gedaan.
En dat deed ik naast school iedere dag, later ook nog naast mijn werk.
Maar dat was 's ochtends om 5 uur op, uitslapen was 6 uur en 's avonds om 11 naar bed.
Zwaar, maar veel geleerd

Ik heb ook het talent niet voor ZZ.
Maar ik heb een goede vriendin met heeeeel veeeel talent waar ik na na school dagen ben.
Ze heeft haar eigen dressuurafrichtings/trainingsstal en ik leer veel van haar.
Ik word overal opgezet.
Van 2 weken onder het zadel tot Z2 dressuur.
Ik merk wel dat ik sind dien echt stukken vooruit ben gegaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:56

Dat snap ik
Maar daar zul je je denk ik bij neer moeten leggen.
Ik vind het ook frustie als je een goede proef hebt gereden en 3e word, met 2 top ruiters en paarden voor je, met heel wat naam.

Wat voor mij dan telt is dat ik wel vlak achter hen sta
en het belangrijkste, een fijn gevoel qua proef heb gehad.

Oke, ik geef toe, van mij mag er spliting komen, beroeps of niet, zodat je als hobbie ruitertje ook eens 1e word (al lukt dat zo ook wel eens en dat is dan schitterend)
Maar aan de andere kant, is spliting ook weer niet makkelijk te regelen.

Ik ben zelf begonnen met rijden bij een handelsstal, die voor extra inkomsten ook begon met wat lesjes geven op brave handelspaardjes
(je had dus heel vaak een ander paard in de les)
Maar ik kreeg maar 10 lessen van mijn moeder, meer kon ze niet betalen.
En ik ben toen, als 11 jarige paardengek, stallen gaan mesten op die plek, hoofdstellen poetsen enz, in ruil voor een uurtje les op zaterdag.
Al snel werd dat dagelijks en kreeg is steeds moeilijkere en jongere paarden.

Vandaar uit heb ik op meerdere plaatsen gereden, want dan weten ze dat je lef en doorzettingsvermogen hebt en willen ze je maar al te graag

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:02

CocoChanel schreef:
Ja, ik ben er gewoon onderhand bijna zeker van dat je geld moet hebben en een paardenachtergrond. Ook al ben je nog zo goed, train je nog zo hard en heb je een beetje talent.
In mijn gedachten kom ik hier niet omheen, ook al zijn er veel mensen het niet met mij eens.
Die mensen die denken dat je met een simpel paard aan de top kan kopen. Wat is de top?
Ik wordt gedemotiveerd omdat mijn eisen misschien hoog liggen. Waar neem je genoegen mee? Ik ben niet iemand die L1 genoeg vind.
Ik heb geen paardenachtergrond en daarom is het voor mij ongeveer onbereikbaar om ergens te komen. Of zijn er hier mensen die denken dat ik wel ergens kan komen?
Misschien kan iemand me dan vertellen hoe ik dat moet doen?

Er is maar één manier om de top te halen. En dat is vooral niet jezelf zielig vinden, maar er gewoon voor gaan en er alles voor opzij willen zetten en afhankelijk van je eigen talent zal je dan op een bepaald niveau eindigen. En dat geldt voor elke tak van (paarde)sport of vind je het bijvoorbeeld ook oneerlijk dat je een zeilwedstrijd alleen van een gelijkwaardige tegenstander kan winnen met een betere (lees duurdere) boot en zeilen? En dan praat je echt over heel andere bedragen dan in de ruitersport.

Edit: verduidelijking
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 01-03-06 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:10

vanachter je pjoeter of je begonia bereik je de top niet, wat die top voor jezelf ook moge zijn .....
Je kunt je ook afvragen hoe die ruiters aan hun naam zijn gekomen (behalve dan bij de geboorte meegekregen) of hun ouders, bekendheid krijg je niet door op de stoel te blijven zitten maar door te doen en niet door te laten.

-----

vraag me af waarom je op een onderlinge de proef van een ander wel amg verpesten met een paard dat door ringen rent of zich misdraagt en op een KNHS wedstrijd niet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:13

Klopt
oke hun hebben dan de goede paarden en de goede les, maar zonder doorzettingsvermogen of enig talent, komen ze er ook niet.

Alleen denk ik wel dat een ruiter zonder rijke ouders, met net zoveel talent en doorzettingsvermogen Z word
Waar een persoon met rijke ouders lekker mee kan op (inter) nationaal nivo.

Maar dat is met elke sport zo.
Helaas, pindakaas

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:16

Zie nu je tekst onder de streepjes pas

Omdat het toch een oefenwedstrijd is.
ergens moet je kunnen oefenen.

Maar als je , ff overdreven, maar 10 manege lesjes hebt gehad en bij voorbaat weet dat het mislukt, ook niet hoort te komen.
Idem met je jonge paard, waar je thuis in de bak niet eens normale controle hebt

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:18

runningkawa schreef:
Klopt
oke hun hebben dan de goede paarden en de goede les, maar zonder doorzettingsvermogen of enig talent, komen ze er ook niet.

Alleen denk ik wel dat een ruiter zonder rijke ouders, met net zoveel talent en doorzettingsvermogen Z word
Waar een persoon met rijke ouders lekker mee kan op (inter) nationaal nivo.

Maar dat is met elke sport zo.
Helaas, pindakaas

Dus niet alleen het paard maar ook de ruiter moet goede stamboekpapieren hebben?

Als je echt het talent van een topper en de daarbij behorende instelling hebt, dan kom je volgens mij echt wel verder dan de Z. Alleen zijn er maar heel weinig mensen met echt talent en nog minder met de juiste instelling.