Centrale onverantwoordelijke paardenacties en herinneringen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:00

mijn instructrice inib @ bokt had er giseren nog 1:

als 12 jarige met hengstje maatje 1.20 in volle galop op een heuvel afgaan, wetend dat je de top niet kan halen en halverwege moeten omdraaien en knetterhard er weer vanaf!

Ayasha
Blogger

Re: Centrale onverantwoordelijke paardenacties en herinnerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:13

http://www.mijnalbum.nl/Foto=RLNKMFN8
http://www.mijnalbum.nl/Foto=8ZJF84L6

Laatik er even bij vermelden dat dit een 15-jarige hengst is

zonder zadel...Cap...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JYU4YJTF
god wat heb ik een commentaar gekregen op die foto's
en dezelfde pony alleen dan een 'beetje' eerder maar wel met dzelfde kuren:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ILAWZTJU
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DEILYXKH
Maar ik weet dat ik hem voor 100% kan vertrouwen bji dit soort dingen Als het maar gestoord is vind ie het goed!

Zonder cap of iets op de gekke shet van de buren kruipen waar we (buurmeisje en ik) nooit langer dan 5 min op konden blijven

70 cm springen met knettergekke welsh van 1.16 zonder cap daar heb ik ook nog ergens een foto van denk ik.

en tja...Ik ben inmiddels alweer bijna 16 en ik haal nog dagelijks zulke dingen uit...Je bent maar 1 keer jong en tja...Godzijdank is er nooit iets ernstiger gebeurt dan een paar schrammen/kneuzingen

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:30

Whahaha ik lig dubbel hier. wel heel herkenbare acties. Nooit eigen ponies gehad, maar verzorg ponies waar ik alles mee mocht, dikke pret natuurlijk.....

Het grootste modderpad in het bos zoeken en dan maar scheuren, tot ik de modder achter mn oren had zitten....
Van die afsluit paaltjes springen, en toen ik een wat grotere pony had ook van die bankjes.... ging prima. dacht er ook niet bij na, pa reed M SGW en die deed dat ook, dus why not?

wedstrijdjes scheuren was top, ik reed toendertijd een lease pony, een volbloed die wat klein was gebleven (1.52) en dat ding kon loeihard, maar er zat ook geen rem op, dus dat was gokken waar je terecht kwam. en bergjes scheuren was ook altijd leuk, vol gas natuurlijk

Waar ik die pony leasde moesten we s avonds altijd alle ponies op wei zetten. en tja als ik dan alleen was dan moet je wat om dat klusje zo snel mogelijk te klaren.... alle ponies halster om, 2 lange longeer lijnen, en dan 5 ponies links en 5 rechts en ik op mijn pony. de longeerlijn door alle halsters rijgen en gaan...... dat dat altijd goed is gegaan is een raadsel

ponies werden uit de wei gehaald als ze nodig waren en sommigen waren nogal lastig te vangen, dat deden we dus cowboy style. Een pony vangen en dan met alleen een halster en touw achter de rest aan met een soort van lasso, de grootste lol

En dan stonden er nog wat onbeleerde ezeltjes........ je voelt m aankomen: erop springen en dan kijken hoe lang je kon blijven zitten. Je ging er natuurlijk hoe dan ook af. ook wel een paar keer met ezel en al de grond op gekeild

patrouille springen (geen id of je het zo schrijft) kent iemand dat nog? (Zijn ook ooit officiele wedstrijden in geweest, misschien wel 25 jaar geleden) was ook wel tof, met 3en naast elkaar een hindernis springen. deden we zelfs wel eens in de lessen, ik moest dan weer in het midden. beugels bleven altijd in elkaar hangen, lachen gegarandeerd

Was toch leuk die pony tijd. Ben iets verantwoordelijker geworden, maar kan af en toe nog wel eens een potje scheuren over het veld en ja ook langs de autoweg, maar goed daar zit een brede greppel en vangrail tussen..... Heb volgens een automobilist daar de 70 gehaald op zijn teller met een engelse volbloed. het weggetje stopt bij een tankstation, die man stopte daar en staptte met hele grote ogen uit zijn auto om mij dat even te vertellen.

Ook mennen doe ik wel eens (zie profiel) met marnix de pony. Die het geweldig vindt, en af en toe wel eens een vreugde bokje geeft, dan moet ik toch echt even mn tenen intrekken. Ik heb er niet echt verstand van, dus verantwoord is het waarschijnlijk (lees heel zeker) niet. Ik kan wel zo van de sulky af om m te grijpen, maar heb t nog nooit hoeven doen, ponietje is erg braaf gelukkig en nergens bang van.

chavello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:57

echt leuke foto's ... enne die broek is nog zo heel lelijk niet hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:16

Ja ik heb nog wel een mooie herinnering. Dat zag er levensgevaarlijk uit, maar het stelt niks voor.
Ik had bij Grol in Renesse een paardje gehuurt voor buitenrit. Ik ken Cees al jaren dus ik moest maar alleen gaan, het paard zou in een groep rampzalig zijn. Als het nou echt niet ging, moest ik maar terug komen, het was wel de bedoeling dat ik het kon navertellen
Ik weg met dat dier. Het is een half uurtje voordat je op het strand bent, dus ik rustig uitproberen hoe goed de remmen waren en zo. Nu, dat zat goed.
Op het strand, perfect luisteren! Nu met zo'n paard durf ik wel flink te galoperen. Hop, galopje en toe maar............. Dat dier kon HARD ik kon niet klokken maar ergens richting de 60km/h haalde ie probleemloos. Dat alles zonder cap, laarzen of wat ook, alleen een comfi rijbroek met bloesje en werkschoenen. 's avonds rond 19.00 uur, redelijk druk strand nog.
En dan komt het einde in zicht................................

Ik ging op m'n billen zitten en het paard stond stil!!!!!!!!!!!! Los teugeltje, niks trekken, gewoon zitten, paard stil. WERELDKNOL was dat.
Dat is ondertussen meer dn tien jaar geleden, maar ik ben er nog steeds van onder de indruk

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:06

ik denk dat we allemaal wel eens zo`n actie gehad hebben, zonder cap, zadel of hoofdstel er een x op...of momenten dat je denkt van OEI dat ging neeeeet goed

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:52

Dit topic is echt zo komies... Ik volg het al een tijdje

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:02

RUBYWHITE schreef:
ik denk dat we allemaal wel eens zo`n actie gehad hebben, zonder cap, zadel of hoofdstel er een x op...of momenten dat je denkt van OEI dat ging neeeeet goed

Jawel, maar daarom kan het nog wel leuk zijn om het van anderen te lezen hoe geweldig "stom" we af en toe bezig zijn.

Van hele andere aard, maar wat ook wel knikkende knieën heeft opgelevert:
LRCH-dag in Den Hout. Ik sta als marchall bovenop een heuvel en geef toestemming aan iemand in een nagelnieuwe DiscoII om naar boven te rijden met de opdracht: stop op het hoogste punt. Die man geeft een peut gas (V8 automaat!) en remt te laat, komt los en vliegt zo over de heuvel, op minder dan 50cm voor me langs!! Hij kwam net over de top tot stilstand, op een helling van 50gr in los zand! Zie dat dan maar weer heelhuids beneden te krijgen.......

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:12

Oh met zn 2en zonder zadel en cap rijden op 1 paard en dan gallopperen. Heerlijk!

Of een buitenrit maken met een kleedje op de rug en weer met zn 2en op 1 paard. Onderweg picknicken en weer terug naar stal.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:09

ikke schreef:
Ja ik heb nog wel een mooie herinnering. Dat zag er levensgevaarlijk uit, maar het stelt niks voor.
Ik had bij Grol in Renesse een paardje gehuurt voor buitenrit. Ik ken Cees al jaren dus ik moest maar alleen gaan, het paard zou in een groep rampzalig zijn. Als het nou echt niet ging, moest ik maar terug komen, het was wel de bedoeling dat ik het kon navertellen
Ik weg met dat dier. Het is een half uurtje voordat je op het strand bent, dus ik rustig uitproberen hoe goed de remmen waren en zo. Nu, dat zat goed.
Op het strand, perfect luisteren! Nu met zo'n paard durf ik wel flink te galoperen. Hop, galopje en toe maar............. Dat dier kon
HARD
ik kon niet klokken maar ergens richting de 60km/h haalde ie probleemloos. Dat alles zonder cap, laarzen of wat ook, alleen een comfi rijbroek met bloesje en werkschoenen. 's avonds rond 19.00 uur, redelijk druk strand nog.
En dan komt het einde in zicht................................

Ik ging op m'n billen zitten en het paard stond stil!!!!!!!!!!!! Los teugeltje, niks trekken, gewoon zitten, paard stil. WERELDKNOL was dat.
Dat is ondertussen meer dn tien jaar geleden, maar ik ben er nog steeds van onder de indruk

Ik heb zo'n paard
Tegenwoordig dan, vroeger was het een ramp. Toen was hij zo gek als een deur, voornamelijk vanwege angst. Hij raakte in paniek, ging rennen en was absoluut niet meer te stoppen. Hij is met mij erop dwars door de bakomheining en al gerend, en onderuit gegaan in de bochten door de snelheid.
Dat heeft ook wel wat onverantwoordelijke acties opgeleverd. O.a. de keer dat ik er tóch even op ging zitten in mijn gewone kleding, met sneakers. Hij is toen ook weer gigantisch aan de kletter gegaan, en helaas zat het zadel niet goed vast Zadel ging steeds meer schuiven, ik probeerde het recht te trappen waarop peerd een haakse bocht maakte en het zadel naar de ander kant schoof, onder zijn buik.... Ik schoot met mijn voet door de beugel en ben een heel eind meegesleurd. Hij is daarbij waarschijnlijk op mijn arm gaan staan. Arm was namelijk gebroken, maar ik ben er pas 3 weken later mee naar de huisarts gegaan, omdat het toch best zeer bleef doen

Tegenwoordig heb ik (na een heleboel geduld) er een superpaard aan, hij is echt 180 graden omgedraaid en superbetrouwbaar. Hij heeft inmiddels al een aantal mensen (waaronder kinderen) van angst afgeholpen waar hij zelf zo bang voor was; rijden.
Ik kan dus ook met hem een stoppelveld op gaan aan een los teugeltje, terwijl hij wéét dat hij daar voluit mag. En als hij iets prachtig vindt is het zo hard als hij kan. De oortjes gaan dan wel naar voren en hij zal wat enthousiaster stappen, maar hij zal niet gaan voor ik het zeg. En als ik wil stoppen hoef ik alleen maar te gaan zitten.
Ook als andere paarden aan de kletter gaan kan ik hem makkelijk tegenhouden, en daar komt echt geen kracht bij kijken, hij stopt gewoon.

Zo ook een keer toen ik met een stagenootje buiten aan het rijden was (deze actie was ook niet bepaald verantwoord ) We besloten ergens een dijk op te gaan, daarlangs stonden echter hooglander koeien. Haar paard keek wel maar deed niks, tót er ineens eentje achter bosjes langs het water vandaan kwam.... Paard ging recht omhoog, draaide om en begon als een bezetene terug te rennen. Probleem was dat als ze de dijk weer af ging, ze ineens op asfalt zou komen, geen goed idee met een paard met ijzers (en scherpe bocht, paard was gegarandeerd onderuit gegaan).
En toen kwamen ineens onze cowboy-instincten boven Ik ben erachteraan gegaan, en heb ze ingehaald. Mijn paard zat toen echt aan zijn max qua snelheid denk ik, stalgenootje heeft een KWPN'er, ik een tinker, maar het is gelukt. Ik ben ernaast gaan galoperen en we hebben het paard weggeduwd/tegengehouden (dat ook nog eens veel groter is) zodat ze niet van de dijk naar beneden ging maar een stukje rechtdoor. Ik heb toen wel 7 kleuren stront gescheten, op volle snelheid echt tegen een ander paard aangeplakt wat ook nog eens heel graag de andere kant op wilde.... Maar we hebben ze weten te stoppen. Ik vind het nog steeds een superprestatie van mijn paard.

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:18

Leuk topic dit .

Ik deed vroeger met mn shet ook altijd domme dingen. Achterstevoren galopperen en bokken dat ie deed ..viel er ook altijd af daarmee. Buitenritten zonder zadel en hoofdstel..maar wel altijd met cap . Aansingelen vond ik zielig..dus dan maar wat losser...na een halve km van huis draaide ie altijd heel snel om en ging naar huis..zadel hing regelmatig op zn zij en ik sleepte dan over de weg..dat deed wel zeer! Daarna kreeg ik een pony van de dierenbescherming, 7 jaar en half mishandeld en behoorlijk verwaarloosd. Ben er gewoon een keer opgestapt toen ik alleen thuis was, was 11 toen. En snapte niet dat mn ouders kwaad waren..haha. Ging toen goed, pony was overdonderd, 2de keer lag ik half in de prak. Verder altijd van ene kant van het land naar de andere scheuren..beetje jammer dat daar een schuilstalletje stond waar wel de pony inpastte, maar wij samen niet..Dus moest ik me er net voor af laten vallen.. Nou en verder meer van dat soort dingen, maar weet ik zo ff niet..

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:42

Supertopic dit _/-o_

Ik heb er ook nog wel een..

'Ik vertrouw mijn pony!'
En dan met ogen dicht erop gaan zitten, pony gallopeerde RECHTSTREEKS de stal in.. Dat deed zeer, want alleen de pony kon erdoor.. Ik had knalblauwe knieën.. een week niet fatsoenlijk kunnen lopen.. En ook nog eens flinke koppijn!

En zonder zadel crossen in de wei.. En dan flink hard eraf kletteren..

Een vriendin van mij, die ging op haar pony staan, midden in een huge ass wei.. Zonder zadel/hoofdstel/halster of wat dan ook..

En ik ging voor de grap even voor haar uit rennen.. En toen ging haar paard aan de kletter.. Dus zij ging vliegensvlug zitten, en ze bleef nog zitten ook.. Paard heeft alleen wel een kwartier rondgerend, voordat ze stil stond..

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:28

haha erg leuk topic dit. ik heb nog regelmatig van dit soort acties. Af en toe ga ik samen met ylona (rowie_lover) zonder zadel rijden in de bak en dan maar zo maf mogelijk doen (dus achterstevoren, dameszit, staan op het paard, springen) en de laatste tijd wandel ik regelmatig met ginger en dan heb ik regelmatig de neiging om erop te gaan zitten.(dus het halstertouw heel de tijd onder haar hals door naar de andere kant om te kunnen sturen). maarja moet kunnen op zijn tijd vind ik het moet niet te serieus worden en ik doe zulke dingen ook echt alleen bij paarden die ik goed ken en vertrouw.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:03

Quellian: Briljant

Tanya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:24

Haha ik ben nu 15, maar heb ongeveer 3 jaar geleden ook dat soort acties gehad, samen met Sofionna...
We hadden 2 shetlanders als verzorgpony's, waar we regelmatig keihard mee gingen crossen bergen op en bergen af.. Zonder cap, zadel of rijbroek.. Ook weleens achterstevoren Was echt geweldig.
En op de manege op pony's zitten, of onder ze door kruipen...

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:49

wie nog meer????????????????????????

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:19

Ik heb met mijn pony ook behoorlijk veel uitgehaald, toen ik jong was Zo ben ik op een gegeven moment samen met hem mijn oude verzorgpony en ezel op gaan zoeken, leek me gezellig. Die stonden helemaal achter in het land bij de boer, zo'n 3km van de boerderij af. Tussen in stonden op plekken nog wel wat koeien en zo, maar het hek aan de voorkant was open. Dus ik pony los laten en zelf naar achter gaan rennen. Hij galoppeerde mee, bokken, gek doen, onwijs veel lol. Ook nog zo een koeienwei doorgegaan om vervolgens bij de pony en ezel aan te komen, zo hun wei in te gaan en te gaan knuffelen. Hadden elkaar nog nooit gezien en zo. Ezel was een nogal dominante ex-hengst (op 17e gecastreerd) maar alles is goed gegaan. Toen terug naar de boerderij, weer lekker los door het land rennen met het open hek naar de weg toe aan de voorkant

Verder hebben we trappen gelopen, voortenten van caravans onveilig gemaakt, het huis van mijn ouders met bezoeken vereerd, je kunt het zo gek niet bedenken, we deden het. En als het aan hem lag, dan deden we dat nog steeds

Zonder zadel 1 meter proberen te springen op de verzorgwelsh van een vriendin en keihard lachen als je daarna door een bok in een plas beland.

Toen ik 16 was had ik een periode dat ik een cap echt totale onzin vond. Dus reed ik met een petje. Was toch even goed ? Hield de zon ook uit je ogen en de regen van je kop

Veel meer verhalen natuurlijk, maar teveel om hier op te schrijven. Vind het wel heel leuk dat je dit topic hebt geopend. Sommige mensen lijken ook wel een heiliger dan heilig (ik betrap mezelf ook wel eens ), en wat is er nu leuker dan heilige huisjes ingooien ?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:11

Zelf ben ik maar door toedoen van anderen heb ik in het verleden wel eens rare dingen gedaan. Toen ik 9 was ging ik bijvoorbeeld zonder zadel een springpaard van iemand uitstappen tussen de hindernissen. Zegt die man als grapje, maar dat had ik natuurlijk niet door, je kan die oxer wel even nemen. Dus ik rijdt zonder zadel op een mega paard op een oxer van 1.10 af en stort vervolgens boven de hindernis in de balken. Gelukkig wel cappie op maar mooi een enorme afdruk van een balk in mijn ribben. Deed zeer maar kon wel 10 dagen lang opscheppen en van het schuldgevoel van die man heb ik nog heerlijk gebuik kunnen maken (warme chocomelk na iedere les, hmmmm!).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:41

Sybelle schreef:
Zelf ben ik maar door toedoen van anderen heb ik in het verleden wel eens rare dingen gedaan. Toen ik 9 was ging ik bijvoorbeeld zonder zadel een springpaard van iemand uitstappen tussen de hindernissen. Zegt die man als grapje, maar dat had ik natuurlijk niet door, je kan die oxer wel even nemen. Dus ik rijdt zonder zadel op een mega paard op een oxer van 1.10 af en stort vervolgens boven de hindernis in de balken. Gelukkig wel cappie op maar mooi een enorme afdruk van een balk in mijn ribben. Deed zeer maar kon wel 10 dagen lang opscheppen en van het schuldgevoel van die man heb ik nog heerlijk gebuik kunnen maken (warme chocomelk na iedere les, hmmmm!).

Op de manege waar ik vroeger reed: een groep komt terug van buitenrit en stapt nog even uit in de bak. Man heeft singel losgemaakt en achter het zadel neergelegd (hij zat er nog op!!) Zegt iemand langs de kant: dat wordt voorzichtig zitten.
Die man: nee hoor, een goed zadel heeft geen singel nodig. Ter demonstratie springt de man een toevallig in de bak staande hindernis (80cm of zo) en behalve dat de singel van het paard valt, gebeurt er niks........

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:19

Ghehe geweldig dit
Zo heb ik ook wel wat van die dingen uitgehaald.. achteraf gezien is 't gewoon vragen om ongelukken

Met mn vroegere pony (die toen nog hengst was) lekker op oudjaarsdag op buitenrit.. vrolijk een stukje over het industrieterrein, het vuurwerk vloog ons bijna om de oren maargoed.. Vervolgens langs een vuilverwerkingiets ofzo, druk aan het werk daar.. en om het nog mooier te maken langs een stal met allemaal jaarlingermerries (die in een open stal stonden en die hij dus uitgebreid kon bekijken) en vond ik het ook nog vreemd dat ie zo heet was

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:42

Met z'n 2en op een pony, zonder hoofdstel met alleen een halster en een touwtje. In een heel groot weiland.
Dat was echt, erop springen, zo snel mogelijk zitten, en dan de pony maar laten gaan, want die was al bijna niet te houden..
en dan tot de conclusie komen dat het hek wel erg dichtbij komt, en de pony niet meer te stoppen was, pony ging links, wij gingen rechts Geweldig, Doe het zo weer

Sofionna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:06

Tanya schreef:
Haha ik ben nu 15, maar heb ongeveer 3 jaar geleden ook dat soort acties gehad, samen met Sofionna...
We hadden 2 shetlanders als verzorgpony's, waar we regelmatig keihard mee gingen crossen bergen op en bergen af.. Zonder cap, zadel of rijbroek.. Ook weleens achterstevoren Was echt geweldig.
En op de manege op pony's zitten, of onder ze door kruipen...

Whahaha Die goeie oude tijd Met onze 'club' De Horsjes

We waren ook zuuuulke penny's De hele tijd als we langs mensen liepen: "Ja, ik heb zondag nog wedstrijd." Of "Ik moet nog even naar me paard." Enzo Geweldig

Fitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:06

Een vriendin van mij en ik wilden graag paardrijden, maar we hadden nog geen (verzorg)paarden. We gingen naar een industrieterrein in de buurt, stapten een wei in en klommen op twee paarden uit de kudde. De paarden hadden beide veulens, dus we dachten wel dat ze oud genoeg waren om op te kunnen rijden... Dat was rodeo! Ik bleef halverwege in een boom (!) hangen en mijn vriendin werd er flink afgebokt!
Ook met alleen halster langs een drukke weg op Shets rijden die achteraf gezien niet beleerd waren en meer van dat soort ongein.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:53

Jeeetje......

Hoe meer ik lees hoe meer ellende me te binnen schiet HAHAHAHA echt geweldig.... ben nu 33 en "iets verstandiger" geworden....

pfff... even denken hoor...

*Vroeger op de HPC in Hilversum van Tante Roos raceten we alleen met een halster op de pony's over de hei, korte broekjes, geen cap op en eerst de drukke weg over.....

* Alle illigale springpaadjes, brandgangen etc afscheuren....eten bij boschoord of de paddestoel en dan gewoon je paard met teugels vastknopen, met als gevolg dat het hele hek de parkeerplaats over gerukt werd.. of de pony's los bij Boschoord en dan over de golfbaan hollend naar huis

e paadjes langs de snelweg A1 bij Naarden die smurf bedoelt....tja wat zal ik zeggen/.... je bent eerder in Oud Valkeveen...loopt het risico op de A1 te belanden met paard en al...hehehe

wars door Bussum over het spoor met een gekke knol...