Heb jij iets tegen koudbloeden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eldango

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:23

Urielle schreef:
Mij maakt het echt niet uit waar een ander mee rijdt, maar zelf zou ik zeker nooit voor een koudbloed kiezen omdat ik die gewoon niet mooi vind (smaken verschillen ).
Ik kan me wel enorm ergeren aan mensen die zeuren dat ze geen punten krijgen van de jury omdat ze op een ..... rijden, lager geplaatst worden dan een (pak-hem-beet) Donnerhall, of zeuren dat ze met hun paard geen GP kunnen halen. Tja, daar zijn ze niet op gefokt. Zelfs maar een enkel dressuurgefokt warmbloedpaard zal het ooit halen.

helemaal mee eens!

NTuinenburg

Re: Heb jij iets tegen koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:28

Weet je wat ik zo vervelend vind.. Als iemand een koudbloed heeft gekocht, dat ze dan vaak reacties krijgen van waarom een...?(koudbloed) daar kan je toch nooit hoog in de dressuur of springen mee komen? Dus als je paardrijd moet je altijd wedstrijden gaan rijden. Het zou leuk zijn als mn paard mooi kon lopen en ik af en toe wat wedstrijden ermee kon rijden, maar er zijn ook gewoon mensen die een recreatiepaard kopen. Alsof het niet om het karakter enz van het paard gaat, het belangrijkste van een paard is dat ie mooi loopt, en dat je er wedstrijden mee kan rijden. Dan ga ik me toch afvragen of je nou echt zo van paarden houd..

Harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:18

Ik denk dat koudbloeden ook heel goed op wedstrijd kunnen. Het gaat er tenslotte niet om hoe een paard eruit ziet maar hoe hij/zij de oefeningen laat zien. Een koudbloed ziet er dan wel fors uit vergeleken met een warmbloed maar bij een goede africhting kan een koudbloed ook heel goed op eigen benen en los in het lijf kan lopen. Ik kan mij herinneren dat 2 - 3 jaar geleden de winnaar van de dressuur mencompetitie in Belgie een trekpaard was. Deze meneer heeft zich ook gepresenteerd op Paard en Koets. Darbij was heel goed te zien dat ook een koudbloed alle gangen/oefeningen heel goed kan beheersen. Ik heb dan ook niets tegen koudbloeden op wedstrijden. Wat de rest van de deelnemers er van vindt moet je volgens mij naast je neerleggen, het gaat erom of jij en je paard er plezier in hebben.
Maar we bezitten dan ook een Frans trekpaard , een kruising trekpaard x draver en sinds gisteren een Groninger (de eerste niet koudbloed).
Laatst bijgewerkt door Harmonie op 22-01-06 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 13:23

NoOoMiE schreef:
Weet je wat ik zo vervelend vind.. Als iemand een koudbloed heeft gekocht, dat ze dan vaak reacties krijgen van waarom een...?(koudbloed) daar kan je toch nooit hoog in de dressuur of springen mee komen? Dus als je paardrijd moet je altijd wedstrijden gaan rijden. Het zou leuk zijn als mn paard mooi kon lopen en ik af en toe wat wedstrijden ermee kon rijden, maar er zijn ook gewoon mensen die een recreatiepaard kopen. Alsof het niet om het karakter enz van het paard gaat, het belangrijkste van een paard is dat ie mooi loopt, en dat je er wedstrijden mee kan rijden. Dan ga ik me toch afvragen of je nou echt zo van paarden houd..

precies dat heb ik nou ook!

Marijee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:59

Maxielover schreef:
Mystica schreef:
Maar elke haf is bergpaard x arabier, van oorsprong dus, en dus warmbloed. Hoeveel generaties je ook fokt. Ander arabisch bloed (anders als el bedavi)willen ze eruit fokken. Maar dan nog steeds zijn ze bergpaard x arabier.

Wat jij zegt is niet waar. De Haflinger is een bestaand ras, wwat jij zegt komt erop neer dat het een kruising is uit een Bergpaard en een Arabier. Dat zijn ze oorspronkelijk ja, en dat kan wel een warmbloedpaard zijn, maar de Haflinger van nu is zo doorgefokt dat het echt een Koudbloed is. Bovendien, het is een eigen ras en dat valt onder de Koudbloedpaarden, dat gaat niet om waar ze vanaf stammen maar om hoe hun uiterlijk is. Een Belg deel je toch ook niet in onder de Volboedpaarden ?! Zo simpel is het, en niet zo ingewikkeld als jij zegt.

ben heleeeemaal met je eens ze zijn en ze bllijven een KOUDbloed paarden

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:44

punkies schreef:
mystica; een haflinger is niet half arabier half tiroler berg paard.. De eerste 'haflinger' hengst, Foli1 dekte niet op merries die ook half tiroler paard waren en half arabier, maar alleen op tiroler paarden, het is er dus flink uitgefokt, dus ze zijn geen warmbloeden meer

@mrijee; ik dacht ook niet dat je loog hoor

Maar folie was zelf wel half arab, en die zit in alle andere haflingers. Deze discussie is verder ook niet belangrijk, mijn haf is geen koudbloed, wat die van jullie zijn beslissen jullie zelf maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:35

OemmiejO schreef:
Nee, ik heb niks tegen koudbloeden. Heb er zelf ook een.

Er zitten zo zn voor- en nadelen aan. Ik rijd er ook wedstrijden mee (L1) en heb best vaak van die warmbloeden gewonnen hoor. Omdat mijn koudbloed (en de meeste andere koudbloeden) zo "cool" zijn, kun je vaak je proefje zonder gepring en gebok rijden. Dat is een groot voordeel.
Het nadeel is natuurlijk dat ze minden wedstrijd-geschit zijn (oké, niet gaan zeuren over allerlei uitzonderingen, want die heb je altijd).

Omdat ze koudbloedig zijn, zijn ze ook altijd cool?
Wat kortzichtig

Ik heb een warmbloed, mijn vriendin ook, en die kijken nergens van op.. lopen gewoon netjes hun proef, ook al wapperd er van alles langs hun hoofden! Heeft gewoon te maken met concentratie op de ruiter

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:05

Ik kan echt welleens rodeo hebben met mijn haflinger hoor.. Terwijl ik ook hele rustige arabieren ken

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:56

ShannaY schreef:
OemmiejO schreef:
Nee, ik heb niks tegen koudbloeden. Heb er zelf ook een.

Er zitten zo zn voor- en nadelen aan. Ik rijd er ook wedstrijden mee (L1) en heb best vaak van die warmbloeden gewonnen hoor. Omdat mijn koudbloed (en de meeste andere koudbloeden) zo "cool" zijn, kun je vaak je proefje zonder gepring en gebok rijden. Dat is een groot voordeel.
Het nadeel is natuurlijk dat ze minden wedstrijd-geschit zijn (oké, niet gaan zeuren over allerlei uitzonderingen, want die heb je altijd).

Omdat ze koudbloedig zijn, zijn ze ook altijd cool?
Wat kortzichtig

Ik heb een warmbloed, mijn vriendin ook, en die kijken nergens van op.. lopen gewoon netjes hun proef, ook al wapperd er van alles langs hun hoofden! Heeft gewoon te maken met concentratie op de ruiter

Ik ken inderdaad ook genoeg koudbloeden die zo gek als een deur zijn hoor. De mijne onder andere. Die ziet overal spoken en krokodillen en is er ook niet vies van om even flink aan de kletter te gaan als hij weer zo'n monster heeft gezien....
Ik heb dus ook een koudbloed (tinker), en ik zou absoluut niet zeggen dat het het ideale dressuurpaard is, hoewel hij voor een tinker heel behoorlijk mee kan komen. Mij hoor je dan ook niet zeuren dat hij minder punten krijgt voor bijvoorbeeld zijn middendraf waar hij toch zijn stinkende best voor doet. Hij kan gewoon niet meer dan zijn best doen, en als zijn best een 6 of 7 is dan is daar niks aan te doen.
Ik heb mijn tinker ook niet gekocht als dressuurpaard, maar nu hij het toch leuk blijkt te doen, waarom dan niet proberen?
En als het met de dressuur niet lukt, hij kan ook nog springen Daarbij maakt het niet uit hoe hij het doet, als hij maar aan de andere kant komt. En ik moet zeggen, daar heeft hij nog net wat meer talent voor dan voor de dressuur....
Jordy als dressuurpoonie:
Afbeelding
En als springpoonie:
Afbeelding

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:40

@supertje: wat heb jij een toffe tinker! Echt een gaaf beest, kan zo te zien leuk lopen en springen idd!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:35

neej totaal niet.. heb er zelf ook eentje

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:47

Ik ga ook starten met mijn fjordje en misschien met een irish cob.

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:06

Ik heb er helemaal niks tegen. Er zijn genoeg mensen die het goed doen op wedstrijden met hun koudbloedjes .

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:17

Mijn hafje kan hardstikke goed nageven.. Dus dat is ook geen rede waarom koudbloedjes geen wedstrijden kunnen lopen..

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:58

Nou met alleen nageven kom je er niet hoor...

Maargoed, ik heb lang een koudbloed (tinker) gehad, daarnaast warmbloeden gereden, en ik heb nu weer een jonge kwpn'er gekocht, spring gefokt en dat is weer echt een heethoofd.

Ik heb ervaring met beiden en ik vind dat alles zo zijn charmes heeft, wat mij opvalt is dat het met koudbloeden allemaal minder uitmaakt, je stalling hoeft niet degelijk te zijn, ze kunnen buiten als het koud is, je kunt in galop door de berm enz enz. ze zijn iets sterker dan warmbloeden.

Als mijn Kwpnner zich verstapt is hij meteen kreupel, hij moet op een degelijke stalling staan omdat hij anders ziek wordt of zich bezeert aan hekken die niet deugen bijvoorbeeld, gewoon omdat ze overal meer van maken.

Wat de sport betreft vind ik dat het met een warmbloed allemaal minder moeite kost, alle gangen zijn goed ontwikkeld, je hoeft niet jaren te medderen op het verbeteren van de galop zoals bij veel koudbloeden, omdat het toch deels trekpaarden zijn is de galop gewoon onterontwikkeld.

daarom prefereer ik een warmbloed voor de sport, omdat alles gewoon iets soepeler verloopt, ze hebben meer schwung, meer afdruk, betere gangen, en tonen eleganter, hun bouw zit de oefeningen niet in de weg.

en verkies ik een koudbloed boven een warmbloed als het gaat om recreatie, mennen, omgaan met kinderen en onervaren mensen. en al het andere buiten de serieuze sport om.

Wat karakter betreft doe ik geen uitspraken want ieder paard is anders, een koudbloed is vaak wat koeler in 't hoofd, en daarom meer geschikt voor recreatie. Het pittige dat een warmbloed of volbloed heeft komt weer goed van pas in de sport als hogere dressuur, springen, draf en rensport en endurance bijvoorbeeld. (hangt er natuurlijk vanaf wat voor type warmbloed)

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:04

Nee met alleen nageelijk rijden kom je er zeker niet!

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:15

Dat zeg ik toch helemaal niet ik wil alleen maar zeggen dat het ook een vooroordeel is dat ze zo log zijn dat ze neit eens na kunnen geven

Dolce_Vita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:18

Waarom zou niet het kunnen? Er zijn meer dan genoeg die hele mooie punten halen op wedstrijden!

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:04

@mystica; daardoor is de haflinger nog steeds niet half arabier half tiroler berg paard

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:18

Rosa is een koudbloed, en ik ben er verdomd trots op ook.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:31

Ik vind koudbloeden geweldig.
En als ik aan een koudbloed denk, denk ik niet meteen aan een lomp, fors en stijf dier o.i.d.
De haflinger die ik rijd is harstikke soepel en zo fijn te rijden, daar kunnen sommige warmbloed paarden niet tegenop.
Maargoed, iedereen zo z'n eigen toch?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:30

k vindt ze geweldig........

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:41

Ik zou zeggen...Kijk even in mijn profiel

Verder vind ik dat mensen heel snel geneigd zijn om verschillende soorten paarden over een kam te scheren. Elk dier is uniek

En zolang je plezier maakt

Ieder zijn dier zeg ik maar!

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:52

ik zou er persoonlijk niet een kopen, omdat ik voor de sport gewoon liever een warmbloed heb. Ik heb nu ook een tinker in training staan, het is een hardstikke lief beest, en doet vrij goed zn best, maar het is gewoon niet mijn slag paard.Heb in het verleden ook een haf en een fjord gehad.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:16

Haflingers zijn geen koudbloeden