Join up is gelukt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:10

Leuk filmpje Cassidy, maar ik zag ook duidelijk dat het paard veel beloond werd tijdens de oefeningen en dat was wat ik bedoelde. Met mijn vroegere verzorgshetlander kon ik ook van achteren op hem springen of dat hij naast me liet als we ergens naar toe gingen. Heb haar dat heel makkelijk geleerd, door snoepjes mee te nemen en dan bleef ze wel bij me en daar natuurlijk wel een bepaald commando daar aangeven. Je kan een paard zo van alles leren. Maar wel leuk als je dat met je paard allemaal kan, alleen ik denk dat de eigenaresse van mijn bijrijpaard niet echt blij zou zijn als ik haar paard zulke dingen zou leren, hihi.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:04

Het zou ook niet eerlijk zijn tegenover het paard als jij op de ene manier met het paard om zou springen en een ander weer op een andere manier. Dat is een van de redenen waarom ik Parelli niet echt trouw op de voet volg. Ik heb namelijk ook een bijrijder voor mijn merrie.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:10

Bramblerose schreef:
De hengst (of leidende ruin) staat nog altijd boven de alfamerrie (helaas, hihi).

Sinds wanneer bestaan er in de natuur, in een natuurlijke kudde, leidende ruinen?
Jonge hengsten worden geduld en op een bepaalde leeftijd uit de kudde gezet, een kudde bestaat dus uit oudere fokmerries met jonge dieren (hengsten en merries) en de leidende hengst.
De beslissing waar de kudde naartoegaat om te grazen, is aan de leidende merrie. De hengst is er - oneerbiedig gezegd - alleen om de merries drachtig te maken, en te verdedigen tegen aanvallers en rivalen. Meer niet.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:55

Onze paarden staan ook in kuddeverband en daarom zei ik leidende ruin (sorry hoor). Mijn merrie is de alfamerrie en echt waar ze staat direct onder de leidende ruin. In de natuur heb je de hengst en de alfamerrie en ook al bepaalt zij hoe of wat, hij is de baas boven haar....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:17

In de natuur heb je geen ruinen. Als je zo nodig situaties in gevangenschap wilt vergelijken met de situatie in de natuur, is je merrie dus niet de alfamerrie, dat is de ruin...

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:21

Jemig Cassidy wat ben jij een zeikerd, sorry dat ik het zeg, maar jij denkt echt de waarheid in pacht te hebben. Ik weet heus wel dat ruinen in de natuur niet bestaan. DUH. En ja wij bootsen zo goed mogelijk de natuur na, dat is alleen maar goed in mijn ogen!

Ik heb les gehad van verschillende paardenmensen die het echt wel beter weten dan jij, oa Emiel Voest en Monty Roberts. Geloof me: het is zoals ik zeg, en mijn merrie is wel degelijk de alfamerrie.... Maar goed, jij neemt volgens mij nooit iets van andere mensen aan als ik zo je berichtjes lees. Jij weet alles al!

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:30

Cassidy schreef:
Bramblerose schreef:
De hengst (of leidende ruin) staat nog altijd boven de alfamerrie (helaas, hihi).

Sinds wanneer bestaan er in de natuur, in een natuurlijke kudde, leidende ruinen?
Jonge hengsten worden geduld en op een bepaalde leeftijd uit de kudde gezet, een kudde bestaat dus uit oudere fokmerries met jonge dieren (hengsten en merries) en de leidende hengst.
De beslissing waar de kudde naartoegaat om te grazen, is aan de leidende merrie. De hengst is er - oneerbiedig gezegd - alleen om de merries drachtig te maken, en te verdedigen tegen aanvallers en rivalen. Meer niet.

ik heb eigelijk alleen deze laatste pagina gelezen maar ik moet Cassidy gelijk geven. Leidende merrie staat altijd boven de hengst, en zij bepaalt hoe en waar ze gaan..

Voor de rest meng ik me nergens in, maar het is gewoon wel zo.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:06

Bramblerose schreef:
Maar goed, jij neemt volgens mij nooit iets van andere mensen aan als ik zo je berichtjes lees. Jij weet alles al!

Ik ben de eerste die het toegeeft als hij iets niet weet, en ik ben de eerste die toegeeft niet alles te weten.
Maar als ik hier iets neerzet, dan ben ik er zeker van dat het goed is. Als dat een probleem voor je is, en als je me daarom een zeikerd vind, kan ik daar helaas niets aan doen.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:00

Maar ik vind inderdaad dat het wel zo overkomt of je alles weet (had ik al eerder gezegd). Maar volgens mij heb je wel gelijk dat de alfamerrie de leiding heeft. Het is opzich niet erg als je zo doet alleen wie de bal kaatst............

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:21

..kan hem terug verwachten? Kom maar op met die bal dan...

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:24

Hier heb je hem ..........., hihi, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:32

ik wil me er verder niet mee bemoeien, maar in dit geval heeft Cassidy wel gelijk. de Alfamerrie heeft de leiding, zij bepaalt hoe en wat. de hengst is er om voor nakomelingen te zorgen, om de kudde bij elkaar te houden en deze te verdedigen. (en zo nodig nieuwe kuddeleden te 'werven' bij andere kuddes)
daarom zie je in werkelijkheid ook nooit de hngst voorop lopen als de kudde zich verplaatst(mooi voor in de film, maar dus allesbehalve waar). de merrie loopt min of meer voorop, om de richting aan te geven, de hengst loopt erachteraan om de boel bij elkaar te houden en het tempo erin te houden.
de ruin waar jullie het over hebben zal de rol van de alfamerrie hebben overgenomen, in dit geval komt de betreffende merrie gewoon op de tweede plaats in de rangorde.
mijn ruin bijv. wil altijd de hengst zijn. hij is laat gecastreerd. hij drijft de anderen wel op, en dekt ze ook (ook al kan hij ze niet drachtig maken), maar heeft NOOIT een leidende positie, hoe dominant hij ook is. bij een conflict is het altijd de merrie die het gelijk krijgt.
als het tussen mijn paard en andere mannelijke paarden gaat, dan wint hij het in principe altijd.
ik zeg niet dat het altijd zo is, maat het is zeker een mooi voorbeeld van hoe het normaal gesproken in de natuur gaat.

hexodrien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:33

het is inderdaad zo dat de alfa merrie leid. Er is geen leidende hengst, alleen een drijvende hengst. Hij bepaald alleen het thempo van de kudde en jaagt ze vooruit als er gevaar dreigt.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:57

Ik ben nog steeds niet overtuigd... Maar goed, maakt niet uit. In ieder geval Cassidy kun je dingen ook op een andere manier brengen dan jij deed, alsof jij alles weet en ik een nitwit ben, op die manier is het gewoon niet prettig... Dat bedoelde ik ermee en zo te lezen meerdere mensen... Ik sta namelijk altijd open voor discussie en geef graag fouten toe, maar niet als ze op een kinderachtige en betweterige manier gebracht worden...

Hier ben ik echter nog niet uit....

Vicks

Re: Join up is gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:53

Ik ben het dus wel met Cassidy en andere mensen die die mening dragen eens... Mijn paard loop en draaft en springt ALTIJD achter mij aan, en ik heb echt NOOIT een join up of whatsoever gedaan. Ik lees gewoon regelmatig een boekje in de wei, rijd hem welke dag, poets hem, maak lange buitenritjes, en niks geen join up...

Vicks

Re: Join up is gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:54

Ik ben het dus wel met Cassidy en andere mensen die die mening dragen eens... Mijn paard loop en draaft en springt ALTIJD achter mij aan, en ik heb echt NOOIT een join up of whatsoever gedaan. Ik lees gewoon regelmatig een boekje in de wei, rijd hem welke dag, poets hem, maak lange buitenritjes, en niks geen join up...

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:03

hier kan ik me wel in vinden:
AndiraStud schreef:

Nu ga ik heel zwart wit zijn he en misschien heel kort door de bocht maar dit is wat ik hierover denk:

join-up: paard "cirkeltjes" laten lopen, ontspannen lopen, kauwen etc. wanneer het paard tot een join-up wil komen laat je hem dit toe. Dus je zet het paard uit de kudde maar wanneer hij terug wil laat je hem toe... En is iedereen vergeten dat er enorm veel paarden zijn die zich veiliger/gelukkiger voelen bij iemand die hoger in rang staat? Iemand die er voor hen zal zijn wanneer er gevaar dreigt?

iedereen die met kinderen werkt in het basis- of speciaal onderwijs (vooral speciaal onderwijs!) weet dat als je je kind geen veiligheid kunt bieden d.m.v heldere regels en duidelijkheid, het kind je keer op keer gaan uitproberen. veiligheid is een basisbehoefte, zonder die basis raakt de relatie gestoord, en zullen kinderen dus ook proberen 'de baas' te spelen. het is niet zoeer dat je streng bent, het s dat je duidelijk bent. het kind weet wat het aan jou heeft. als je niet duidelijk bent geweest en de relatie is daardoor verstoord, kost het erg veel moeite om dit weer recht te zetten. (zie de opvoedprogamma's.) echter: een paar keer duidelijk zijn en je hebt geen strijd meer. dan is er plaats voor leuke dingen, zoals complimenten en samen iets leuks soen, i.pv telkens het kind (proberen) te corrigeren, wat uitloopt in strijd.

Longeren: of het nu vast of vrij is, is volgens mij geen verschil. Het paard gaat in de gang die jij wenst, hoe lang jij wenst en hij loopt ook "cirkeltjes". Het enige grote verschil met de join up is dat wanneer het paard tot een join up wil komen, je hem dwingt voort te gaan, waardoor je hem niet toelaat... WAT MOET DIT DAN WEL NIET ZIJN QUA MISHANDELING ZEG! Of zeggen al de ruiters die hun paard longeren eerst voor ze beginenn:

"luister paard, dit hier heet longeren dus ik zet jou niet uit de kudde, je moet ook wel cirkeltjes lopen etc. maar je moet het verschil hier begrijpen he!!"

en daar maken veel paarden misbruik van! als ze eenmaal doorhebben dat de baas het zielig vindt als het paard naar haar toekomt en daarom de training stopt, is het hek van de dam

Zeg nou eens eerlijk hier tegenstanders van join-up, longeren jullie jullie paarden dan nooit? En wat als het paard na een paar cirkeltjes al kauwend blijft stilstaan en jou aankijkt met een blik van ok, is wel genoeg geweest? Hmmm ik veronderstel dat hiervoor die longeerzweep dan wel van pas komt Het paard mag echter maar stoppen met lopen wanneer de ruiter het genoeg acht....

Kijk, of het nu Monty Roberts, de paus of een kabouter is die de methode heeft "uitgevonden" mij blijft dat gelijk... De methode werkt... Ik ga de methode niet gaan afbreken omdat mister Roberts niet zo heilig zou blijken als de paus of de kabouter....

Groetjes Janna

ik heb een aantal boeken van monty gelezen, en deze vond ik erg goed. pat parrelli ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen, maar wat was dat met het halster met prikkels???? en het omaar op zijn donder geven zonder reden??

monty roberts vind ik erg goed, en toch kan ik me vinden in wat cassidy verteld. echter, ik weet niet wat de waarheid is, ik weet alleen dat monty vele (mishandelde) paarden heeft geholpen.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:07

sorry voor de spelfouten, oeps!

en Vicks: dat is ook zo, goede relatie is het beste, maar ik denk dat monty roberts' join-up vooral veel effect heeft op paarden met een minder goed verleden, zoals mishandelde paarden.

een band opbouwen op de manier die jij doet is heel goed, daar kunnen mensen een voorbeeld aan nemen.
(ik ging vroeger altijd in de wei zitten met mijn blackbook, en dan rambo tekenen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 01:59

@ Milo:

Hoe veel shetjes waarbij de jonge eigenaren eens in de week de join-up meenemen vallen in jouw ogen onder de categorie paarden met een minder goed verleden, mishandeld paard? Want daar gaat het uiteindelijk om. Dat het door iedereen te pas en te onpas mee wordt genomen. Een slagersmes in de handen van een peuter, en niet het scalpel in de handen van een chirurg...

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:02

Cassidy schreef:
O help, weer zo iemand. Ik hoop voor je paard dat je nog andere dingen in je mars hebt dan die verrekte join-up keer op keer te herhalen omdat het zo leuk is dat ze als een hondje achter je aanlopen.

Weet je wel waar je mee bezig bent? Ik ga er van uit dat je heel erg veel van je pony houdt, en dat hem nooit zomaar zou straffen of zelfs zou slaan. Weet je dat je met de join-up je paard een psychische aframmeling geeft van heb-ik-jou daar? Hoe zou jij het vinden om midden in de nacht van je bed gelicht te worden zonder dat je ook maar iets hebt misdaan, en straf te krijgen?

Je schreef dat je dag niet meer stuk kon. Ik hoop dat de dag voor je pony ook niet meer stuk kon, nadat jij hem hebt gestraft (join up) en daarna weer hebt vergeven (follow up).

Cassidy, we weten zolangzamerhand wel dat je ubermachtig bent en alle wijsheid in pacht hebt, of in elk geval denkt te hebben.
Maar leer toch eens dat er meer wegen naar Rome leiden, iedereen moet leren, en geloof me, dat gaat met vallen en opstaan. Als je mensen steeds terecht wijst en ze niet zelf dingen uit laat zoeken dan ontneem je mensen het recht om dingen zelf te proberen. Natuurlijk gaan er veel dingen fout, maar zeg nou zelf, heb jij je paard altijd even eerlijk behandeld? Ben jij altijd even kalm, en berekenend tegenover je paard? Laat jij je nooit leiden door je emoties? Als je het lef hebt om hier JA op te antwoorden zegt dat voor mij genoeg en ga je in mijn ogen behoorlijk af.
Mensen blijven mensen, en je kunt niet van iedereen verwachten dat ze het even goed doen.
Daarnaast heb ik je enkele jaren geleden zien rijden, en geloof me, ik was even stil. Dingen op papier schrijven is altijd erg gemakkelijk, als je ze net zo goed zelf uit kunt voeren kom dat dan even melden, kom ik nog een keer naar je kijken.

Sorry dat ik zo heftig reageer, maar ik kan er slecht tegen dat sommige mensen altijd zo hard reageren, zo bot en ongenuanceerd zijn, en op papier alles denken te weten. Iedereen heeft de mogelijkheid nodig om dingen zelf uit te vinden en te leren, bijsturen mag, maar in de grond trappen is in mijn ogen onvergevelijk.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:23

Volgens mij heb ik een deja vu?

Ik ben van mening dat je niet alle fouten zelf hoeft te maken, maar dat je evengoed kunt leren van de fouten van een ander.
Ik heb nooit beweerd dat ik een fantastische ruiter ben (waar lees jij dat?), en helaas nemen bij mij de emoties ook weleens de overhand, op het moment dat ik achter bokt zit, naast mijn paard sta of er op zit. Echter is een wat fermer uitvallende correctie dan je op dat moment van plan was wat heel anders dan het herhaaldelijk met voorbedachte rade dingen toe te passen waarvan je het effect niet kunt voorspellen, of niet helemaal goed kunt interpreteren.
Je hebt gelijk: fouten maken we allemaal. En ik hoop - met het welzijn van het paard voor ogen - dat eenmaal gemaakte fouten niet tot in den treure herhaald worden als men er op gewezen wordt.

Wat betreft mijn manier van formuleren: stel dat je een paard ziet staan in een weiland met giftige planten. Je meldt dat aan de eigenaar van het paard. Dan kan ik de formulering gebruiken dat de plant " niet zo gezond" is voor het paard, ik kan ook de formulering gebruiken dat het ding HARTSTIKKE GIFTIG is. en je paard er HARTSTIKKE DOOD van kan gaan.
Welke formulering komt beter aan? Wat denk je?

Misschien kun je in het vervolg even in je achterhoofd houden, dat het me bij alle reacties gaat om het welzijn van het paard.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:21

Cassidy schreef:
@ Milo:

Hoe veel shetjes waarbij de jonge eigenaren eens in de week de join-up meenemen vallen in jouw ogen onder de categorie paarden met een minder goed verleden, mishandeld paard? Want daar gaat het uiteindelijk om. Dat het door iedereen te pas en te onpas mee wordt genomen. Een slagersmes in de handen van een peuter, en niet het scalpel in de handen van een chirurg...

daar heb ik het niet over.
ik zeg: ik kan me vinden in wat cassidy zegt.
toch heeft de join up methode van monty roberts erg goed geholpen bij paarden met een minder goed verleden.

dus het mes snijdt van twee kanten.
je kan dingen goed en slecht gebruiken, medicijnen innemen als je ziek bent, en medicijnen innemen als je niet ziek bent. en daar kan je dan zelfs ziek van worden.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:11

mammamieja wat een discussie. iedereen zijn eigen meing. deze hele topic gaat over gelijk krijgen en eigenlijk niet meer over waar deze topic mee begon. je kan veel zeggen maar het blijft eenmaal zo dat iedereen zijn eigen mening heeft en ook mag uiten, daar verander je niks aan!!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 01:00

@ Milo: ik heb ook niets tegen de join-up, mits uitgevoerd om een moment dat het er echt toe doet. In de context waarin de join-up tegenwoordig gebruikt wordt, ben ik van mening dat hij niet nodig is.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:38

Cassidy schreef:
Volgens mij heb ik een deja vu?

Ik ben van mening dat je niet alle fouten zelf hoeft te maken, maar dat je evengoed kunt leren van de fouten van een ander.
Ik heb nooit beweerd dat ik een fantastische ruiter ben (waar lees jij dat?), en helaas nemen bij mij de emoties ook weleens de overhand, op het moment dat ik achter bokt zit, naast mijn paard sta of er op zit. Echter is een wat fermer uitvallende correctie dan je op dat moment van plan was wat heel anders dan het herhaaldelijk met voorbedachte rade dingen toe te passen waarvan je het effect niet kunt voorspellen, of niet helemaal goed kunt interpreteren.
Je hebt gelijk: fouten maken we allemaal. En ik hoop - met het welzijn van het paard voor ogen - dat eenmaal gemaakte fouten niet tot in den treure herhaald worden als men er op gewezen wordt.

Wat betreft mijn manier van formuleren: stel dat je een paard ziet staan in een weiland met giftige planten. Je meldt dat aan de eigenaar van het paard. Dan kan ik de formulering gebruiken dat de plant " niet zo gezond" is voor het paard, ik kan ook de formulering gebruiken dat het ding HARTSTIKKE GIFTIG is. en je paard er HARTSTIKKE DOOD van kan gaan.
Welke formulering komt beter aan? Wat denk je?

Misschien kun je in het vervolg even in je achterhoofd houden, dat het me bij alle reacties gaat om het welzijn van het paard.

Beste Cassidy,

Heb je wel eens gehoord van het spreekwoord; met stroop is het beter vliegen vangen dan met azijn? Dat is ook hier op bokt van toepassing. Je hebt niet altijd te doen met volwassenen die je berichten op waarde kunnen schatten, en juist daardoor kun je mensen behoorlijk kwetsen.
Je zegt dat je het doet voor het welzijn van het paard, maar laat ik die paarden nou nog nooit een berichtje hebben zien typen op bokt, dat zijn volgens mij toch echt de ruiters.

Als je aan mij vraagt welke van de 2 manieren van vertellen het beste bij mij overkomt ga ik absoluut voor de eerste manier. Als iemand mij op de 2e manier aanspreekt dan gaan bij mij de nekharen HARDSTIKKE overeind staan.
Ik ben juf en het is dus mijn beroep om mensen te helpen en bij te sturen, zou ik dat echter op de 2e manier doen die jij aangeeft, en die je zelf regelmatig gebruikt hier op bokt, dan zou ik snel klaar zijn met mijn beroep.
groetjes Lonneke