discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:07

Ik zie LDR als een dwangmethode vanwege de vele nadelen die het paard er fysiek meekrijgt. En ik vind gewoon het hele plaatje van ontspannen en eerlijk dressuurrijden tenietgedaan worden door zo een paard te dwingen met zijn hoofd op zijn borst te lopen. Ik werk liever met mijn paard samen i.p.v tegen hem te werken. Ik vind dat geenéén voordeel (als die er zijn.. kan op wegen tegen de nadelen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:16

Skitter schreef:
Urielle schreef:
Met die opmerking ben ik het niet helemaal eens, in de regel probeer je je paarden toch los te werken zoals thuis (tenzij ze in het rijden dermate veranderen op ander terrein dat je ook anders moet rijden).

En dus komen we op terug dat ze wel (waarschijnlijk) dagelijks zo trainen. Ook al is het maar voor 5 minutjes.

Daarom vraag ik me af of dit de manier is waarop er werd gelopen of dat dit een momentopname is waarop een ontploffend paard stil werd gezet oid. Ik zie liever video's dan foto's eerlijk gezegd, daar kan ik heel wat meer over zeggen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:20

Heeft er niemand andere fotos?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:23

Astragirl schreef:
Ik zie LDR als een dwangmethode vanwege de vele nadelen die het paard er fysiek meekrijgt. En ik vind gewoon het hele plaatje van ontspannen en eerlijk dressuurrijden tenietgedaan worden door zo een paard te dwingen met zijn hoofd op zijn borst te lopen. Ik werk liever met mijn paard samen i.p.v tegen hem te werken. Ik vind dat geenéén voordeel (als die er zijn.. kan op wegen tegen de nadelen.

Denk niet dat deze paarden zich laten dwingen, denk dat die heel erg fel in protest komen.
Wat ik dus zie bij de ruiters die LDR trainen is de rust en harmonie in de proef. Dit mis ik dus wel eens bij de Duitse ruiter waar vaak een hoop onrust inzit.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:26

Ben ik het niet mee eens,ik vind juist dat de duitsers altijd zeer constante proeven rijden.Bovendien rijden ze in de ring niet ldr maar opgericht.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:29

doen de Nederlanders ook in de ring

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:30

Joh KiWiKo

Elisa hier verschillen wij van mening

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:31

jaaaaa, let wel op hoor

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:34

Ja kan gebeuren he,persoonlijk vind ik deze hele discussie zinloos..ook de duitser stellen hun paarden weleens wat lager in als ze dat nodig hebben,het is per paard verschillend en leeftijd en graad van africhting.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:43

Ik persoonlijk niet veel 'rust' uitstralen van de fotos, ook al zijn het maar momentopnames, ik zie het toch maar steeds weer. En met een stang en trens en een paar scherpe sporen is het niet zo moeilijk om een paard te dwingen denk ik, heb daar geen ervaring mee...

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:44

Elisa2 schreef:
Ja kan gebeuren he,persoonlijk vind ik deze hele discussie zinloos..ook de duitser stellen hun paarden weleens wat lager in als ze dat nodig hebben,het is per paard verschillend en leeftijd en graad van africhting.

Dan zijn we het nu weer eens

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:44

Astragirl schreef:
Ik persoonlijk niet veel 'rust' uitstralen van de fotos, ook al zijn het maar momentopnames, ik zie het toch maar steeds weer. En met een stang en trens en een paar scherpe sporen is het niet zo moeilijk om een paard te dwingen denk ik, heb daar geen ervaring mee...

Kan je er ook weinig over zeggen lijkt mij

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:45

kan eventueel komen omdat deze paarden nou niet echt altijd de rust zelve zijn?????

Dwingen kan je een paard niet, zeker een slimmer dier niet....... die laten zich gewoon te pletter vallen tegen de muur als het moet

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:47

Astragirl, ook mijn tuiger komt hevig in verzet als je hem oneerliijk probeert te dwingen. Denk je niet dat dit soort hog in het bloed staande paarden ook wel manieren zouden vinden om er onderuit te komen?
Als een paard echt verkeerd wil, richt je niks uit met een stang of een spoor, dan heb je gewoon echt een probleem

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:05

Ik heb gezien dat paarden echt een hoop pikken voordat ze wat terug doen. En OH WEE de paarden die wat terug doen, die zijn echt goed t haasje... Ik denk dat je paarden tot een heleboel kan dwingen op een oneerlijke manier. Dat denk ik niet, dat heb ik wel gezien, helaas... Dus die redenatie gaat echt niet op.

Wat ik me afvraag, nu valt iedereen over een methode omdat die 'niet aardig' zou zijn. Maar er gebeuren toch zoveel dingen die niet aardig zijn,en daar hoor je niemand over? Noem het betere sla en trapwerk, en het enorme assortiment hulpteugels/bitten.
Wat is dan een probleem dat een aantal hooggeschoolde ruiters volgens een zogenaamd systeem rijden? Het probleem zit bij het gros van de huis/tuin/keukenruiters die niet weten waar ze mee bezig zijn.

En de argumentatie 'men gaat t na doen' gaat ook niet op, want als men dit niet na gaat doen, gaat men wel hele andere vervelende dingen doen. Dat hou je toch nooit tegen....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:11

Het argument argument dat er zoveel andere slechte dingen gebeuren is natuurlijk niet van waarde. Elk slecht ding is een slecht ding te veel en elk moet op zich bestreden worden.
Dat men "vervelende dingen" gaat doen, komt vooral door de prestatiedrang. Daarom vond ik het ook zo erg dat tegenwoordig paarden zo "explosief" moeten tonen in de ring om hoog te scoren. Sinds wanneer is dat dressuur? Hoe zie je dat in verband met de naakte beoordeling zoals die hoort te zijn? Waarom willen mensen een paard met de neus op of achter de neuslijn zien . Er is een mentaliteitsverschil met voorheen. Daar zit het probleem en niet in de systemen en middelen op zich, dat zijn alleen symptomen.

Ik heb getuigen mogen zijn van zo´n trainingssessie. Ik keek naar een meneer, een mestre, die les geeft in klassiek dressuur over de hele wereld, geen kleine jongen, dus ik had niet verwacht wat ik te zien kreeg. Paard (Lusitano hengst) werd ten eerste met de kin op de borst bijgezet en zo gelongeerd. Vervolgens moets hij eindeloos aan de hand passageren en piaffreren en dat ging met een hoop overdreven zweepgeknal terwijl de stalhulp het paard van voren tegen hield. Paard sloeg verschillende keren flink uit, had de oren plat in de nek, liet het wit van de ogen zien en was beslist geen "happy" paard. De bijzet ging eraf (hoofd werd flink omhoog gestoken om de hals te rekken) en meneer ging erop en trok, in draf, de paardenneus links en rechts naar de voet. Ik heb geen moment het hoofd ook maar richting de loodlijn gezien, laat staan ervoor. Ik heb het even aangezien, in de hoop dat het maar een soort losrijden was, maar daar zag het niet naar uit, na een half uur. Ik was inmiddels goed misselijk, moest overgeven en ben weggerent. Toen ik en uur later weer terugkwam, werd er in de rondte gegaloppeerd op een drijfnat paard nog steeds of weer (weet natuurlijk niet wat er in de tussentijd is gebeurd) met de kin tegen de borst.
Ik kan begrijpen dat je op verschillende moment een paard misschien wat dieper instelt, maar wat ik daar zag, is gewoon dierenbeulerij op niks af. Ik kan me daar geen doel bij bedenken. Zijn tienerzoon rijdt het paard aan een wollen teugeltje, bij wijze van spreken, dus zo´n vreselijk paard is het nu ook weer niet. Paard wordt zeer onregelmatig gereden, en loopt geen wedstrijden. Wat is dan het nut? Kan iemand me dat verklaren?
Ik heb de laatste maanden dat paard zien veranderen van een leuke hengst in een agressief beest dat mensen haat. Want het doet natuurlijk ook iets mentaal.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:18

Ik heb meerdere malen Anky en Edward zien losrijden, en dat leek in de verste verte niet op die dierenmishandeling van die mestre.
Als je je dat voorstelt bij LDR kan ik me voorstellen dat je tegen bent, maar eerlijk gezegd weet je dan niet waar je over praat in de context waarin het hier besproken wordt.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:20

Anky is zijn grote voorbeeld, vandaar...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:20

KiWiKo schreef:
kan eventueel komen omdat deze paarden nou niet echt altijd de rust zelve zijn?????

Dwingen kan je een paard niet, zeker een slimmer dier niet....... die laten zich gewoon te pletter vallen tegen de muur als het moet

Die paarden verdwijnen via de achterdeur.
Die onrust is misschien ook wel een uiting van onvrede?
Ik zou daar graag veel meer over weten, waarom paarde toch zo "wild" "heet" en weet ik het wat zijn, want in de wei en aan de hand zijn het rustige paardjes, hoor, aldus de grooms van topruiters...

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:24

Lusitana schreef:

Ooooh, en om dat hij het niet kan en Anky wel, is het hele systeem fout?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:31

Lusitana schreef:

Ik vermoed dat er meer ruiters zijn die Anky als grote voorbeeld hebben, maar het toch net iets anders doen.
Vandaar het grote verzet tegen LDR, daar moet je imo vanaf blijven als je het fijne er niet van weet en/of het gevoel en talent er niet voor hebt.
Ik geloof best dat die man op zijn gebied een hele grote is, wellicht was hij dan ook beter bij zijn eigen trainingwijze gebleven.

Grass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:41

Lusitana schreef:

Anky is voor velen een voorbeeld, en er zijn daarbij genoeg mensen die absoluut niet in de buurt van Anky's 'kunnen' komen..
Dat Anky zijn grote voorbeeld is heeft niet te betekenen dat hij haar handelswijze correct overneemt, volgens mij wordt hier iets compleet uit zijn verband gerukt...
Ik heb Anky ook meerdere malen zien trainen en losrijden en ze worden wel een flink laag ingestelt maar dit gaat wel zo dat het duidelijk is dat er een lange tijd van goede training voor zit,
en als de paarden het niet aan zouden kunnen zou het niet gevraagd worden, en dan zouden de paarden zeker in protest komen.
het is heus neit zo dat een paard ineens niet meer in opstand kan komen, en ze heeft vaak paarden onder zich die hoog in het bloed staan, en die echt wel laten merken als ze het ergens niet mee eens zijn.
Anky weet echt wel wanneer ze haar hand kan en moet ontspannen, en ze gaat echt niet expres de dieren afbeulen...
Zij is ook een liefhebber van de sport én de dieren...

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:57

Lusitana dat zijn tiener zoon hem met een wollen eugeltje kon rijden zegt echt helemaal niks

mijn pablotje bv
mijn zoontje van toen 2 reed m toen al zonder zadel op het halster de bak rond , maar zette je m aan het werk kwam daar toch een partij temperament naar boven en hij was ook niet altijd braaf zonder zadel met halstertje te rijden op warme dagen moest je dat echt niet proberen dan kwam de hengst echt naar boven
als ik m hoger ingesteld wou laten lopen moest ik m ook flink laag in zetten wou hij er uberhaubt over denken zijn hoofd correct hoog te doen
hoog anzich was geen probleem maar consequent stabiel op de loodlijn hoog wel , ach laat maar

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:19

Lusitana schreef:
KiWiKo schreef:

Die paarden verdwijnen via de achterdeur.
Die onrust is misschien ook wel een uiting van onvrede?
Ik zou daar graag veel meer over weten, waarom paarde toch zo "wild" "heet" en weet ik het wat zijn, want in de wei en aan de hand zijn het rustige paardjes, hoor, aldus de grooms van topruiters...

Mee eens, de paarden die protsteren laten ze heus links liggen

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:10

Lusitana schreef:

Dat was dus duidelijk een voorbeeld Don't try this at home

heb idd ook regelmatig Anky en Edward zien losrijden, maar dat lijkt in de verste verte niet op jij beschrijft.
Raad je aan om eens te gaan kijken en dan verder een mening te vormen hierover!