Voor iedereen geweldig om te zien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: Voor iedereen geweldig om te zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:19

licorne schreef:

<knip>werkelijk in levendige dialoog is, met ze spreekt, ze ruimte geeft voor foutjes, corrigeert zonder grof te worden, speelt,
en niet zelf alle aandacht en applaus opeist.

Honza is 'n Parelli volgeling, en persoonlijk zie ik liever beloning door het "toevoegen" van voer of stem/aai (wat de basis is van veel circusdressuur) dan dat beloning het "wegvallen" van druk is (zoals veel Parellidingen werken). <knip>

<knip>En als je het verschil in communicatie tussen de twee niet ziet, van wie zegt dat dan iets?

Groetjes
Licorn

Heb jij vanaf 1.37 ook naar het filmpje van Pignon gekeken? Ik weet nu wat me er aan tegenstaat, het is gewoon een circusact en in dat deeltje speelt hij de clown. Over aandacht en applaus voor jezelf opeisen gesproken... Op zich niks mis mee hoor maar jij bracht het naar voren en ik zie het hem toch heel duidelijk doen.

Met de achtergrond van Honza ben ik bepaald niet blij maar ik denk dat Honza een begiftigd man is die goed kan kijken en doseren en daardoor een paardje als Gaston kan presenteren want ik zag weinig narigheid in dat dier. In tegenstelling tot de opmerking die ik hierboven maakte over Pignons paarden. Ik ben benieuwd naar datgene wat anderen (ikke?) als verschillen zullen noemen. Je laatste door mij gequote zin vind ik namelijk wat zwak, benoem het maar wát je zoal ziet.

En verder geloof ik dat ik me met clicker en wortels als de sodemieter naar mijn eigen paarden moet begeven om ze eens íets te leren;-)). De inspiratie is er wel weer (maar dan wel een andere methode)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:32

Licorne: Dank voor de moeite om het neer te tikken, ik kon er de puf even niet voor opbrengen. We waren het ergens anders ook al vrij grondig eens, geloof ik

Voor degenen die van mij gaan zitten verwachten dat ik een verhandeling ga tikken om Pignon op te hemelen en Honza in de goot te schrijven, helaas, ik stel jullie teleur want ik doe het niet. Ik heb er geen zin in om alle details uit-en-te-na te gaan behandelen en dan er weer met andere argumenten op afgeschoten worden.
Jullie zijn bij deze uitgenodigd om eens aan te komen, dan kun je het face-to-face doen.

memory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:40

Jammer dat de ene trainer met de andere wordt vergeleken... Zou het niet eens tijd worden om te focussen op wat ze allemaal gemeen hebben ipv de verschillen. Iedereen die geweldigge dingen kan doen met zijn paard in vrijheid is toch goed bezig?

Gaston en Honza zijn een prachtige combinatie, communicatie van de bovenste plank naar mijn mening. Maar je moet wel in je achterhoofd houden dat ze deze demo al jaren geven en dat Gaston het nu wel een beetje gezien heeft misschien.
Pignon is ook prachtig, die paarden mooi naast elkaar grapjes ana het maken. Super toch?! en het zelfde geldt voor Wim Vonck, Yvonne etc. Ik vind de 1 zeker niet beter dan de ander, het is verschillend maar daarom toch niet mooier/knapper/ of beter dan de ander?

Jammer Ikke en Licorne dat jullie niet verder willen uitwijden waarin jullie grote verschillen zien tussen Pignon en Honza. Ze zijn mij namelijk niet geheel duidelijk maar dat is blijkbaar een gebrek van mijn kant....

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:44

memory schreef:
<knip>
Jammer Ikke en Licorne dat jullie niet verder willen uitwijden waarin jullie grote verschillen zien tussen Pignon en Honza. Ze zijn mij namelijk niet geheel duidelijk maar dat is blijkbaar een gebrek van mijn kant....

Kom eens langs. Licorne is ongetwijfelt ook bereid om het eens face-to-face te tonen.
Ik kan je alleen adviseren om de stukjes van Licorne erg goed te lezen. Misschien maakt het uit dat ik Licorne persoonlijk ken en daarmee mogelijk tussen de regels door kan lezen, waar dat voor anderen kennelijk wat moeilijker is?????

memory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:58

Yvonne is al 2 keer op de NH dag geweest die heb ik al verschillende malen gezien en gesproken hoor (hoewel dat nogal lastig is tussen de bedrijven door).

Wat bedoel je trouwens met kom eens langs? Ik snap nu Licorne's bezwaren wel, hoewel ik dat zelf niet goed zie. Bovendien maakt dat Pignon in mijn ogen nog niet 100 X beter als Honza.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:11

Ik snap het hele topic na 1 dag niet kijken niet meer, dus als we willen zien dat de ander het beter kan kunnen we langskomen en het zien?

Ik snap niet waarom de 1 zwart gemaakt dient te worden om de ander beter naar voren te laten komen.
Als je goed bent in wat je doet is dat IMO helemaal niet nodig en stuit dit juist tegen de borst.

Verder vind ik het niet respectloos nee, ik vind het zelf een apart iets om te zien dat er niet gelokt of contact gezocht wordt en het paard toch komt, paard lijkt me toch aardig wat keren beloond te worden.

Maar ok, komen hier verder toch niet over uit, dus bij deze vind het nog steeds een geweldig filmpje en haal er blijkbaar wat anders uit dan sommige andere mensen die ik ws ook geweldig met paarden zal vinden, maar ik ben dan ook geen aanhanger van 1 persoon of manier, kan meerdere personen en manieren mooi om te zien vinden.

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:25

Het ennige wat ik zeggen kan is..
Wat knap.. ik kreeg er beetje kippenvel bij
Nou dit vind ik dus pas echt mooi he.. maarja iedereen zo zijn mening
En iedereen doet dit op zijn of haar eigen manier..

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:19

Ik vind het ook jammer dat iedereen weer wordt afgeschilderd als minder dan...
Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten, en wat ik op de filpjes zie is bijzonder mooi en allesinds geen robot paard

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:29

woooow super knap !!!
Hoe leer je dat zo'n pony toch???

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:05

Wauw, geweldig! Word er helemaal stil van..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:13

ik krijg gewoon niets te zien, het beeld verdwijnt telkens,

ik krijg ook geen plaatjes ofzo

R_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:37

Woow!! wat mooi zeg!
Egt super!

(voor degene die niets te zien krijgen: je moet gewoon op die link klikken en toen deed tie het wel bij mij)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:38

geweldig
ik kreeg er tranen van in mijn ogen

Olga89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:54

vindhet super mooi om te zien.

ik heb nog een vraagje weet iemand hoe dat eerste liedje heet volgens mij is het iets van celine dion?

alsvast bedankt

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:55

WOW!
Echt geweldig.
Echt... ben er stil van, zo gaaf!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:38

Even een vraagje: welke methode volgt pignon dan? Geen Parelli blijkbaar, of wel?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:10

Wow, echt 1 woord geweldig... Je zal zo maar aankomen op een dressuurwedstrijd

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:49

licorne schreef:
Of het effectief is of niet, vind ik op zich niet zo heel interessant. De wijze van denken en de wijze van leren die erachter zit en de gevolgen daarvan vind ik veel interessanter.

Honza beloont hier idd ook regelmatig dmv een aai achteraf. Da's in ieder geval iets positiefs. Je ziet het paard ook de beloning apprecieren.

Groetjes
Licorne

Een heel interessant stukje dat je schrijft, en ik vind het ook waar. Nu weet ik zelf niet genoeg van Honza's manier van trainen, maar wat ik al gezien heb, vind ik er vriendelijk uitzien.

Verder blijf ik erbij dat je met positieve bekrachtiging alleen er niet komt. Als je aan het rijden bent, gebruik je voortdurend het principe wijken voor druk, het systeem van negatieve bekrachtiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:00

Nou.. hij wil bij mij niet hoor

YennieJ_13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:00

wooooow, ik zat echt zowat met me ogen op het beeldscherm echt indrukwekkend :D

YennieJ_13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:01

oh hahaha, die ene smiley van dat slaappoppetje moet ff weg, is een foutje !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:21

editknop *idee

maar ik kan 'm niet openen, op de een of andere vage manier.. hmm

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:05

maar wow.. ik heb 'm nu op de andere pc gekeken..
en wow..
het ziet er echt geweldig uit!!
als ik later groot ben en eigen paardje heb..
dan wil ik ook op zó'n manier te werk gaan,
dat ik niets nodig heb.. (wil later tinker)
en dat het paard me zoo goed vertrouwt..
kijk, zoals het heir gaat, zo ver lijkt me wel gaaf, maar of ik dat echt wil weet ik niet..
maar gewoon de band die tussen die man en z'n pony heerst, die is geweldig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:23

poes schreef:
<knip>
Verder blijf ik erbij dat je met positieve bekrachtiging alleen er niet komt. Als je aan het rijden bent, gebruik je voortdurend het principe wijken voor druk, het systeem van negatieve bekrachtiging.

Dan houdt jij er een eenzijdige vorm van trainen op na..........
Ik zeg niet dat het zonder kan, maar er zijn meer middelen om het paard duidelijk te maken wat je van hem/haar wil.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:02

Ik kan hem niet zien

xxx