licorne schreef:
<knip>werkelijk in levendige dialoog is, met ze spreekt, ze ruimte geeft voor foutjes, corrigeert zonder grof te worden, speelt,
en niet zelf alle aandacht en applaus opeist.
Honza is 'n Parelli volgeling, en persoonlijk zie ik liever beloning door het "toevoegen" van voer of stem/aai (wat de basis is van veel circusdressuur) dan dat beloning het "wegvallen" van druk is (zoals veel Parellidingen werken). <knip>
<knip>En als je het verschil in communicatie tussen de twee niet ziet, van wie zegt dat dan iets?
Groetjes
Licorn
Heb jij vanaf 1.37 ook naar het filmpje van Pignon gekeken? Ik weet nu wat me er aan tegenstaat, het is gewoon een circusact en in dat deeltje speelt hij de clown. Over aandacht en applaus voor jezelf opeisen gesproken... Op zich niks mis mee hoor maar jij bracht het naar voren en ik zie het hem toch heel duidelijk doen.
Met de achtergrond van Honza ben ik bepaald niet blij maar ik denk dat Honza een begiftigd man is die goed kan kijken en doseren en daardoor een paardje als Gaston kan presenteren want ik zag weinig narigheid in dat dier. In tegenstelling tot de opmerking die ik hierboven maakte over Pignons paarden. Ik ben benieuwd naar datgene wat anderen (ikke?) als verschillen zullen noemen. Je laatste door mij gequote zin vind ik namelijk wat zwak, benoem het maar wát je zoal ziet.
En verder geloof ik dat ik me met clicker en wortels als de sodemieter naar mijn eigen paarden moet begeven om ze eens íets te leren;-)). De inspiratie is er wel weer (maar dan wel een andere methode)